PRAXE: elektromobilem z Olomouce na vídeňské letiště za 88 Kč

Lubomír Kaštovský alias „e-LUKY“ využívá každý den elektromobil Volkswagen e-Golf. Cestuje s ním mimo jiné i z domovského Olomouce na vídeňské letiště.

I přeshraniční cestování elektromobilem může být levné, jak dokazuje příklad pana Kaštovského
foto: archiv autzora

autor: Lubomír Kaštovský/e-LUKY

Zajistil jsem si potřebné informace na plánovanou cestu na vídeňské letiště, které poslední dobou využívám pro své cesty na dovolenou. Proč Vídeň? Je to pro mě sice stejně tak daleko jako do Prahy a cesty jsou si vzdáleností podobné.

Markantní rozdíl nastane na místě samotném – a to k lepšímu, od služeb až po možnost se odsud dostat přímo do celého světa, většinou bez přestupů. Také se tam se svým e-Golfem dostanu levněji než do Prahy. Zajistil jsem si tedy potřebné karty pro nabíjení po cestě a pln očekávání jsem vyjel.

Z domu v Olomouci jsem vyrazil v 7.30 s nabitým autem, které jsem nabíjel v noci do plna, tedy 20 kWh za 2 Kč = 40 Kč. Do Brna po ujetí 75 km jsem dorazil v 8.20 (uvádím podle palubního ukazatele), po dálnici jsem jel rychlostí mezi 110 – 120 km/h. V 8.20 hodin, kdy v baterce zbylo 40%, jsem nabíjel opět do plna – za 40 minut jsem nabil jsem 12 kW.

Díky paušálu od ČEZu mě nabíjení stálo 48 Kč (často jezdím a hodně nabíjím), 1 kWh mě vyjde na cca 4 Kč. Takže počítám 12 x 4 = 48 Kč. Na cestě do Bratislavy už žádná nabíjecí stanice na české straně není, první je na Slovenské straně na odpočívadle Sekule, patří GreenWay.

Dobíjení elektromobilu Volkswagen e-Golf při cestě Olomouc-letiště Vídeň

Dobíjení elektromobilu Volkswagen e-Golf při cestě Olomouc-letiště Vídeň
foto: archiv autora

Cestou jsem se ještě na české straně zastavoval na třech místech, kde by se případně daly postavit a provozovat nabíjecí stanice pro EV, bral jsem to i jako takovou svou pracovní cestu. Z domova jsem měl zakoupený dálniční kupon pro jízdu po dálnici na Slovensku.

Tam se dálniční poplatek platí na evidenční značku auta a nic nelepíte a oni si Vás pohlídají zda máte zaplacený příslušný poplatek. Od Brna jsem vyrazil stejnou rychlostí jako z domu se znalostí dojezdu svého e-Golfu a vzdálenosti, kterou jsem chtěl projet.

Jak jsem se blížil k odpočívadlu Sekule, měl jsem na ukazateli baterie auta dost na to, abych Bratislavu zvládl na jeden zátah, ale přesto jsem se zastavil na odpočívadle Sekule, abych se alespoň podíval kde stojí jejich nabíjecí stanice.

Zjistil jsem, že nabíjecí stanice tam je, ale na opačné straně dálnice, směr z Bratislavy do Brna (dá se k ní ale přijet z obou směrů). Pokračoval jsem dál a vyhlížel Bratislavu.

Dobíjení v Rakousku

Dobíjení v Rakousku
foto: archiv autora

Nevím proč, ale po přejetí z české stany na slovenskou, se mi zdálo (ukazovatel to potvrdil), že mám nějak vyšší spotřebu cca o 1 kW/h. Myslím, že tam mají položený jiný asfalt než u nás. Tak jsem si říkal, že jsem možná přeci jen měl na Sekule nabít. Raději jsem snížil cestovní rychlost na 100 km/h.

Dobře jsem to odhadl a do Bratislavy po ujetí 127 km jsem přijel k novému obchodnímu centru Bory-Maal. Zde jsem si doma zjistil, že je zde také nabíjecí stanice od ZSE (západoslovenské elektrárny), na ní jsem si předem u provozovatele ZSE zajistil nabíjecí kartu.

Ukazatel na nabíjecí stanici

Ukazatel na nabíjecí stanici
foto: archiv autora

Nabíječku jsem delší dobu hledal, ani místní pracovníci o ní přesně nevěděli kde je, nakonec jsem ji našel v podzemní garáži u vjezdu do červené zóny parkování a tak jsem byl úspěšný a začal nabíjet.

V baterce zbývalo už jen 8%, nabil jsem zase do plna, tedy 20 kWh. Nabíjení trvalo cca 1 hodinu, byla to ale velice příjemně a rychle plynoucí hodina, strávená v OC s malou svačinou ve zdejším rychlém občerstvení.

Co mne potěšilo, že nabíjecí stanice je provozována zdarma a kartu si na její spuštění lze také zdarma půjčit na informacích OC. Takže 20×0=0 Kč. Jinak jsem měl v záloze nabíjecí stanici od GreenWay, kousek od uvedeného OC na Dúbravka. Jel jsem se podívat kde je umístěná, co kdyby byla příště. Našel jsem ji opuštěnou v podzemní garáži, ale funkční.

Jinak Bratislava je velice pěkné moderní město a s upravenými památkami a budovami starém městě. Kde se dá také strávit prohlídkou půl ne-li celý den. Všemu nad městem dominuje krásně upravený Bratislavský hrad.

Plně nabitý jsem vyrazil už na poslední trasu cesty, a to přímo na letiště Vídeň. Jelikož cesta už nevedla po dálnici, tak cestovní rychlost se pohybovala do 100 km/h. projížděl jsem městečky vedle tekoucího Dunaje a po očku se díval po nabíjecích stanicích.

Rychlonabíjecí stanice v podzemních garážích na Slovensku

Rychlonabíjecí stanice v podzemních garážích na Slovensku
foto: archiv autora

Musím říct, že jsem jich hned několik našel a na některých se i zastavil, abych zjistil jak jsou provozovány. Obyčejné 230V zásuvky nebo Mennekesy mají zdarma a bez omezení výkonu.

Také jsem našel nějaké rycholnabíječky, stály u Mekáčů nebo jim podobných stravovacích místech a u obchodů. Upozorňuji, že to byla malá městečka skoro vesnice, které jsem cestou projížděl. Viděl jsem cestou i několik EV.

Na letiště jsem přijel s víc jak 60 % v baterce. Přímo na letišti jsou v provozu tři rychlonabíječky, všechny jsou na kartu Vídeňské energetiky anebo přes Smartrics.

Nabíjet jsem už nepotřeboval a za celou cestu jsem ujel 259 km a cesta trvala 5,5 hodiny a celkové náklady na cestu byly výše uvedené náklady v nadpisu. Možná se budete ptát, proč jsem na letiště nejel přes Mikulov a Vídeň.

Vysvětlení je jednoduché: od Bran do Mikulova není žádná rychlonabíječku, v Mikulově u Billy jsou dva Mennekesy, ale to by u mne bylo dlouhé nabíjení (i když také zdarma). Ani dále do Vídně není nabíječka, na které by se dalo za málo peněz, nebo zadarmo, nabít. Proto jsem zvolil trasu přes Bratislavu, přestože byla o 20 km delší.

vlastní

144 Comments on “PRAXE: elektromobilem z Olomouce na vídeňské letiště za 88 Kč”

  1. Pane Kaštovský, máte moji podporu a obdivuji Vás, jak
    Pane Kaštovský, máte moji podporu a obdivuji Vás, jak trpělivě vysvětlujete a odpovídáte lidem, kteří se snaží jen ničit Vaši práci. Děkuji Vám za Vaši ochotu, abych měl ve Vašich končinách vždy nabito – například nabíjení v areálu v Olomouci naše půjčené e-NVéčko (přijel ochotně syn). Akce v Olomouci na náměstí – naprosto perfektně zvládnuto, tehdy jsme tam byli Fiatem 500e. Na Helfštýně to samé! Prostě Díky!!

        1. rs známý provokatér:-)) ale bohužel má v tomto pravdu,
          rs známý provokatér:-)) ale bohužel má v tomto pravdu, skutečná cena na km je úplně někde jinde, je nutno ještě spočítat svůj vlastní čas strávený na cestě takže na té stejné trase právník bude mít jinou cenu než důchodce

          1. a dobijejici ridic elektromobilu bude mit jinou produktivitu,
            a dobijejici ridic elektromobilu bude mit jinou produktivitu, nez ridic, co natankuje a jede. mel jsem tu cest nedavno pozorvovat par frajirku v teslach a jednoho v tom pidi bavoraku elektrickem jak u hupolce cuceli do tabletu. kdyby si alespon povidali mezi sebou. ale tak mozna chrlili moudra na hybrid a podobne servry. treba o tech rakovinotvornejch cng vozech, co maji cerpacku hned vedle. boze jak jsem se bavil. a mozna tam chatuji dodnes, kdyz nepomreli 😉

    1. Protože úředníci v EU umí nařídít kolik procent tuku
      Protože úředníci v EU umí nařídít kolik procent tuku musí obsahovat máslo, ale zavést jednotný platební terminál tu už chcete moc. Minority úředníky nezajímají. A buďme rádi. Až přijdou o spotřební daň z benzínu, budou EV ve středu pozornosti.

      1. Nesvádějte vše na EU, prostě se provozovatelé neumí nebo
        Nesvádějte vše na EU, prostě se provozovatelé neumí nebo nechtějí dohodnou a ti co se dohodli to tak už mají, že se navzájem využívají a stačí Vám jedna karta.

        Ideální by to bylo a to by se ani nemuseli spojovat, kdyby se u všech nabíječek dalo platit bezkontaktní kartou za cenu každé jedné nabíječky.

        Až to bude ve středu pozornost – tak ty už tady nebudeš!
        🙂

  2. Až teď jsem si všiml té fotky z Rakouska. Vy sebou vozíte
    Až teď jsem si všiml té fotky z Rakouska. Vy sebou vozíte v kufru 20 kW rychlonabíječku? Vyplatí se to? Přijde mi to jako zajímavé, ale taky dost drahé řešení nabíjení, ale zase by mi to u mého malobaterkáče umožnilo rychlonabíjení v podstatě všude.

  3. Tak jsem čekal kdy to přijde.
    Už některé přítomné

    Tak jsem čekal kdy to přijde.
    Už některé přítomné uctívače fosilů začíná štvát, že se nepodílíme spotřební daní z paliva na infrastruktuře silnic. Jezdíme vlastně po jejich cestách, když my na ně nepřispíváme.
    A nezaplatili jsme náhodou mnohem větší dan při nákupu vozidla, než kdokoli jiný z nich?
    Mě na oplátku vadí, že oni nepřispívají více na zdravotní pojištění, stejně jako kuřáci. Já a mé děti tu musí dýchat smrad těch jejich vehiklů.
    Pomalu začínají vidět výhody EV a šrotuje jim to v hlavě. Počítají a přemýšlí jak to udělat, aby taky mohli jezdit levně.
    A potom si změní nick a budou se tu naparovat jak dělají vše pro čistou zemi.
    Kabátníci, to přijde.

                1. Je to jak jsem psal výše, cena za minutu nabíjení podle
                  Je to jak jsem psal výše, cena za minutu nabíjení podle výkonu dodávaného do auta.
                  Tento týden jsem tam byl osobně.
                  Podívejte se na jejich web, už mají jen jeden tarif, ONE.

                2. Platný od 15.05.2017
                  Ceny programov EUR s DPH
                  Program ONE
                  DC

                  Platný od 15.05.2017
                  Ceny programov EUR s DPH
                  Program ONE
                  DC nabíjanie
                  poplatok za prístup za každých začatých 45 minút nab. 5,00 €
                  variabilná sadzba pre DC nabíjanie / 1 minúta 0,13 €

                  AC nabíjanie
                  poplatok za prístup za každých začatých 90 minút nab. 1,00 €
                  variabilná sadzba pre AC nab. ≤ 11 kW *1 / 1 minúta 0,04 €
                  variabilná sadzba pre AC nab. > 11 kW *2 / 1 minúta 0,08 €

                  * 1 sadzba pre nabíjania s dosiahnutým priemerným nabíjacím výkonom do 11 kW (vrátane)
                  * 2 sadzba pre nabíjania s dosiahnutým priemerným nabíjacím výkonom nad 11 kW
                  Programy

                3. Každýmu (i E.ONu) říkám, že na Vystrkově to máte
                  Každýmu (i E.ONu) říkám, že na Vystrkově to máte stejné, jako když dáte spalováku na benzině cenu 500 Kč/min a je jedno, kolik toho natankuješ! Jsem ale moc rád, že už si to uvědomují a snad se něco pohne. Takže se „blýská“ na lepší časy??

  4. Za mě to ukazuje na stávající nevýhody elektrombilů. Až
    Za mě to ukazuje na stávající nevýhody elektrombilů. Až budu moci dojet tuto vzdálenost na jeden zátah v průměrné rychlosti 150km/h za cenu stávajícího Golfu a neřešit všelijaké nabíjecí karty, tak si ho rád koupím. Bral bych ještě jednu 20-30min zastávku jen pro jistotu nabít, ale tohle je fakt moc.

        1. Já osobně mám s EV a e-golfem velice dobré zkušenosti,
          Já osobně mám s EV a e-golfem velice dobré zkušenosti, splnil nad očekávání mé představy o jeho využití.
          Příští auto a byl bych rád i za dodávku, která budou už jen EV. Tak jak já s ježděním EV zjišťuji co si můžu stále víc a víc dovolit a kam až se dostat, bez ohledu na jeho nedostatky a omezení, které neskrývám.
          Znám jednoho co má nového e-golfa a z Prahy do Hradce jel 130 a dojel až do Mohelnice, kde raději nabíjel aby poté dojel až do Hrabyně.

          Samozřejmě, že každý si může počkat na EV, až bude takové jaké mu vyhovuje a pokud možno „neomezuje“ oproti spalováku. Tímto čekáním se ale pokrok dopředu neposune a to čekání by mohlo být ještě hodně dlouhé.
          Takže jen Ti co si EV koupí dnes, ukazují automobilkám, že vyrábět EV se vyplatí a poté může být výroba větší a cena menší.

          V dnešní době chce každý vše hned a už vůbec ho nenapadne pro to něco udělat, krom planého pindání na internetu a rozdávání svých infantilních nápadů!
          (Poslední věta nesměřuje na Vás ale všeobecně na některé odpovědi k mé uskutečněné cestě.)

  5. No tak pane kolego, vyhýbat se placeným úsekům? Kde to
    No tak pane kolego, vyhýbat se placeným úsekům? Kde to jsme?

    Rád bych podotkl, že největším „nečišťovákem“ jsou komerční cesty. Ať jsou to služební cesty služebními vozy nebo taxislužby a ostatní přepravy.
    Nemyslím si, že někomu bude vadit jeden spalovák, který najede ročně 30 tis km oproti taxiku, který najede 180 tis km. Ovšem tento taxik nemá čas trávit Brno – Wien někde hodinu na tancovačce, následně to samé zpět, když tu Wien točí 2-3x za den.
    Nad tímto je třeba se zamyslet.

    Vy dáte z Olomouce do Vídně 88Kč za 5,5 hodiny jízdy.
    Já s Octavií CNG z Brna do Vídně 230Kč za hodinu a půl jízdy.

    Vy jste za auto dal skoro milion, já v plné palbě 660 tis. Rozdíl 360 tis. Kolik musíme najet, abychom byli v nule?

    Když se oháníme ušetřením, je třeba si spočítat všechno, včetně času, protože ač to zní hnusně, v dnešní době je nejdražší ten čas.

    1. Pane kolego, ten pan kolega o kterém tu mluvíte je
      Pane kolego, ten pan kolega o kterém tu mluvíte je zapálený fanda do nových technologií které mu i vydělávají v jeho podnikání kolem fotovoltaiky. Věřte, že to auto už má nejspíše dávno zaplacené a DPH vrácenu a dělá mu navíc i dobrou reklamu. Takže je to win/win jak pro ekologii tak pro podnikání. Jinak je to samozřejmě omezující nesmysl to provozovat s tak malou baterií mezi spojkou Brno-Videň jako taxi.

      1. Promiňte Pavle,
        ale říct, že „podníkání mu to už

        Promiňte Pavle,
        ale říct, že „podníkání mu to už dávno zaplatilo.“ je při debatě, co se vyplatí víc dost zcestné. Nezlobte se na mě.

        Taky mám auta, která mi moje podnikání zaplatilo a neříkám, že moje Octavia CNG jezdí zadarmo, protože mi to podnikání zaplatilo.

        win/win pro ekologii a podnikání, mno. Až uvidím někde důvěryhodný rozbor, kolik ekologie stojí vyrobit spalovák a kolik elektromobil s průměrnými ročními nájezdy pro obě auta reálná, budu se bavit o vítězství, včetně výroby elektřiny v uhelných elektrárnách atd atd a atd.
        Ten solární článek taky nevyrostl na stromě.

        Takže tvrzení, že přejdeme na baterky a příroda začne dýchat, taky nebude zcela přesné. Nejsem utopista.

        1. Pokud je Vaše podnikání spojeno s elektřinou(resp. ve
          Pokud je Vaše podnikání spojeno s elektřinou(resp. ve Vašem případě s CNG) jako jeho, tak se v klidu dá říci že Vám to podnikání toto již zaplatilo tak jak jsem psal. Já to nehájím, spíše poukazuji na to jak je to pro většinu lidí zcestné po ekonomické stránce.

          1. K tomu win/win resp. ekologii tak obecně se má zato že
            K tomu win/win resp. ekologii tak obecně se má zato že když nic jiného tak se předpokládám shodneme že je lepší(pro naše plíce) jet do měst elektroautem než Dieslem potažmo i CNG. Ten rozbor by dle mého názoru vyšel lépe většinou pro elektroauto, ale samozřejmě nikdo Vám to nedoloží. Kromě toho že je to sice hezká ale příliš obecná otázka daná místně a dle typu auta. Tedy si každý může tvrdit co chce k libosti obou názorů.

        2. Mně EV velice v podnikaní pomáhá i vůči
          Mně EV velice v podnikaní pomáhá i vůči zákazníkům.

          Ono kdo si chce nechat postavit FVE a já (Vy) tam přijedete smradlavým autem nebo čistou elektrikou je fakt rozdíl a někdy i dojem dělá obchod, tak jako obal prodává.

          Jinak já osobně za rok vyrobím z FVE víc elektřiny, než dokážu spotřebovat v domácnosti i s EV.

          Pokud nezačne příroda lépe dýchat, tak lidé v městech bez smraďochů určitě.

    2. Ještě musíme brát v úvahu, že tu elektřinu, která je
      Ještě musíme brát v úvahu, že tu elektřinu, která je „zadarmo“ někdo zaplatil a panu Alešovi ji daroval.
      Kdyby za elektřinu platil tržní cenu včetně řádné spotřební daně, byl by cenově mnohem výš než to CNG.

        1. Ta „nějaká“ cena by měla být cena za výrobu a distribuci
          Ta „nějaká“ cena by měla být cena za výrobu a distribuci v základním nezvýhodněném tarifu. K tomu spotřební daň za to, že jezdíte po silnici a k tomu částka za provozování nabíječky.
          Objektivní spravedlivá cena je tak 10-15kč/kWh.

                1. V tom případě pane Michale byste si měl odejít na
                  V tom případě pane Michale byste si měl odejít na nějaký jiný server urážet stejné primitivy jako jste vy.

                2. Děkuji Vam za Váš INPUT pane Tomiq :-), ale naštěstí
                  Děkuji Vam za Váš INPUT pane Tomiq :-), ale naštěstí máme aspoň zatím demokracii. Proto zůstávám a vám doporučuji léčbu. Raději to moc nezanedbávejte….může to na Vás zanechat nevratné poškození…….. Přeji Vám brzké uzdraveni a aspoň trošičku sluníčka v srdíčku. 🙂

                1. platím jinak? Takže já přijedu k pumpě a řeknu: „Dneska
                  platím jinak? Takže já přijedu k pumpě a řeknu: „Dneska mi ten benzín naúčtujte bez daně, já už jsem to Babišovi zaplatil“.
                  Nejde o tebe, ale o systém, aby fungoval a byl v rovnováze.

                2. Nesmysl. Bez daně je kde co. CNG také bylo bez daně. A teď
                  Nesmysl. Bez daně je kde co. CNG také bylo bez daně. A teď jsou daně stále MNOHEM nižší. To samé u LPG. Také si stěžuješ? Aut na LPG a CNG jezdí mnohem víc než elektromobilů. A jak říkám, spotřební daně ani zdaleka nejdou všechny na silnice. Je to jenom další nesmyslné výpalné (u spalováků by se dalo říct, že je to poplatek za ničení zdraví, který u elektromobilů a dalších alternativ správně chybí).

    3. Tak kolego, nevím z čeho tak usuzujete ale dobře.
      Mne ten

      Tak kolego, nevím z čeho tak usuzujete ale dobře.
      Mne ten e-golf v plné palbě stál 700 tisíc vč. DPH, které jsem řádně odečetl.
      Myslím, že v něm mám víc vychytávek jak vy.

      Kdepak už se nehoním, to mám za sebou, ale já tu cestu bral jako pohodičku ne závod, víme.

          1. 170km/h by to na těch 90km chcíplo:). Ale nedá se to pro
            170km/h by to na těch 90km chcíplo:). Ale nedá se to pro jistotu ověřit. Co si příště rovnou koupit auto s max 130km/h když na maximálce nezáleží? Prostě když uvedli eGolfa bez baterky,bez rchlonabíjení a osekali to na maximálce… . Prostě jsem nevěřil že si to u nás kromě dealera VW a ČEZu někdo může koupit:)).

  6. Taky mám data z cesty.
    Start Olomouc, cíl Brezno,

    Taky mám data z cesty.
    Start Olomouc, cíl Brezno, Slovensko.
    Celkem 309km, cena 0,-Kč.
    Vozidlo Hyundai Ioniq.
    V Olomouci nabito u Olympie přes Mennekes zdarma na 100% před startem. První a jediná zastávka Lidl Nová Dubnica po 112km, zbývající dojezd 141km. Nabito zdarma na 95% za 29 minut během nákupu a svačiny.
    Do cíle 197km jsem dojel po čtyřech a půl hodinách včetně nabíjení. Zbývající dojezd 55km.
    Profil cesty 15% dálnice, normálni jizda dle předpisů, žádná eko rally.

              1. Nevím jak nový ale u starého je to dáno „malým“ napětím
                Nevím jak nový ale u starého je to dáno „malým“ napětím baterie, max. 360V je fakt málo.
                Při vybité baterii mám cca 300V a při nabíjení to stoupá do 360V.
                U jiných EV jsem neviděl, že by měly tak velký rozdíl při vybité a nabité baterii.
                Hold na nabíječce budu vždy cca o 10 minut déle než jiné EV.

                1. O 10 minut?
                  V článku píšete, že nabití 20kWh trvalo

                  O 10 minut?
                  V článku píšete, že nabití 20kWh trvalo hodinu!

                2. Me teda nabiti ze 10 procent na 90 trvalo vzdy max 40 minut.
                  Me teda nabiti ze 10 procent na 90 trvalo vzdy max 40 minut.

                3. Chce to zkrátka rozumnou baterií než se trápit a čekat u
                  Chce to zkrátka rozumnou baterií než se trápit a čekat u stojanu.

                4. Já nabíjím průměrným výkonem 40 kWh, takže nabití 20
                  Já nabíjím průměrným výkonem 40 kWh, takže nabití 20 kWh ( z 17% na 83% kapacity baterie) je otázka cca 30 minut. Na trase mimo dálnice (max 90km/h) jezdím v průměru kolem 13 kWh/100 km, na dálnici jezdím v průměru 16,5-17 kWh/100km (max 120km/h). Myslím, že Soul nijak nevybočuje z běžných dojezdových vzdáleností aut s podstatně lepším koeficientem cx. Dá se tedy zajet trasa na jedno nabití s rozumnou rychlostí např. Praha – Žďár n. Sázavou apod.

                5. Těch 163km Praha-Žďár v zimě možná tak na klobouka se
                  Těch 163km Praha-Žďár v zimě možná tak na klobouka se šálou kolem krku. Ono se dá cokoliv, ale moc praktické a pohodlné to není.

                6. Ze Žďáru (ZR) do Prahy a Brna jezdím úplně normálně
                  Ze Žďáru (ZR) do Prahy a Brna jezdím úplně normálně již několika EV, co jsem měl půjčená. Nejvíce to je najeto Nissan e-NV200. Tras a možností mám vyzkoušeno již více. Například otevření Čestlic a Vetce jsme si také nenechali ujít (eNVéčko). Díky Nissane! Loni jsme Kiou Soul EV jeli i Rallye Večerní Prahou – jeden den vyzvedli v Brně a druhý den startovali v Praze. Tato Kia už jezdí v ZR jako firemní.

                7. V minusových teplotách to nedá ani náhodou, ale zastávka
                  V minusových teplotách to nedá ani náhodou, ale zastávka na kafe na Vystrkově to vyřeší.

                8. Tu hodinu jsem strávil v obchoďáku a vrátil jsme se po
                  Tu hodinu jsem strávil v obchoďáku a vrátil jsme se po hodině, auto už bylo ale dřív nabité a vypnulo nabíjení.

                9. No konstruktéři u VW měli docela nevděčný úkol. Na
                  No konstruktéři u VW měli docela nevděčný úkol. Na jednu stranu dostali do rukou hotové vozy UP a Golf, kde jejich platformy vedou na docela složité variace prostoru pod podlahou a za druhé byl z nějakého důvodu stanoven jednotný formát relativně velkého prizmatického článku, který musí použít v obou vozech. Tudíž od počátku bylo zřejmé že se jim nepodaří postavit baterii na „nepsaný standard“ zapojení 96s článků = 403,2V v plně nabitém stavu. e-Golf tak má v obou verzích baterii zapojenou 88s3p a e-UP! pro změnu zapojení 102s2p. U e-Golfu to pak vede na nižší napětí 369,6V v plně nabitém stavu.

                  No a při nabíjení je problém v tom, že 50kW stanice běžně umí max. 125A nabíjecí proud. Tudíž když začnete nabíjet zcela vybitý e-Golf s napětím 264V tak začínáte v ideálním případě na 33kW a dostanete se na max 46kW při přechodu do CV fáze. Naproti tomu skoro všechny ostatní vozy jako BMW i3, Leaf, Tesla.. začínají na 36kW a končí na 50kW. Takže v ideálním případě se e-Golf bude nabíjet vždy o 8% menším výkonem než konkurence. V reálném světě pak ještě hraje značnou roli v neprospěch e-Golfu to, že jeho baterie nemá TMS.

                10. I přes to všechno co jste uvedl se jim podařilo poskládat
                  I přes to všechno co jste uvedl se jim podařilo poskládat velice šikovné auto a být tam jednou tak velká baterie, není už co řešit.
                  Přesto se pustili do vývoje ID, který určitě bude zase lídrem v prodeji EV i když Tesla stále zůstane klasou!

                11. Já se snažil popsat možné důvody proč tomu tak je. Proti
                  Já se snažil popsat možné důvody proč tomu tak je. Proti současným vozům, respektive politice VW nemám zásadní výhrady. VW jasně a opakovaně deklarovalo že mu dává smysl začít masově vyrábět až vozy s dojezdem 500km s cenou Golfu s dýzlu s tím, že to dokáže nejdřív od roku 2020.

                  Naopak v tomto duchu nenechám nit suchou na Nissanu kvůli jeho opakovaným velkohubým prohlášením, které nejsou a nikdy nebyly podložený odpovídající technikou nebo cenou. Všechno co Nissan kdy uvedl na trh bylo vždy technologicky podprůměrné. Jediné uznání mu patří za to, že je jeho vozy bylo ve světě možno opravdu koupit bez nesmyslných čekacích dob.

  7. Že to jde ? Ano jde to! Ale raději bych Teslu.
    Mám Leafa

    Že to jde ? Ano jde to! Ale raději bych Teslu.
    Mám Leafa 30kwh
    Srpen – 1x Chorvatsko a 1xItálie
    Září – 1x Itálie
    Zítra – Monako
    Nabíjení vždy Chademo, dojezdy k nabíječkám více jak s 15% baterkou.
    Potřebné karty zdarma (Slovensko ZSE, Itálie The New Motion)
    Jediná platba na cestách je ve Slovinsku, za rychlonabíjení na dálnici. (cca 28euro jednosměrně)
    Mít Teslu nebo baterku 50kwh – jedu rychleji, nenabíjím tak často, nepotřebuji mít záložní plán, jsem v cílí dřív 🙂

      1. Nesoutěžím, cestuji 🙂
        Ale s vašim Golfem, potažmo

        Nesoutěžím, cestuji 🙂
        Ale s vašim Golfem, potažmo baterkama,by ta Itálie a Chorvatsko šlo také. Pouze lehčí noha a o něco častěji nabíjet! Mám to např do Padova v Italií najeté několikrát, takže zítřejší výlet směr Monako je zase od Padovy dolů další výzva. Obecně je Itálie na „rychlé“ cestování horší. Je tam obrovské množství Menekesů, ale chadema málo. Trocha Ikea , trocha Lidl a to vše. Pro Teslu je ovšem pro změnu v taločce dost SCHarg. Ještě dovětek proč by byla Tesla lepší…. Hustá síť SCHarg. a výrazně větší dojezd, dávají skoro neomezené možnosti v tom kam pojedu a kudy tam pojedu!

        1. Taky nesoutěžím ale ukazuji, že to jde.
          Jezdím a rád

          Taky nesoutěžím ale ukazuji, že to jde.
          Jezdím a rád cestuji.
          Republiku už jen s EV a je to paráda, to Vám ale říkat nemusím.
          Mně by se i ten nový Opel Ampera líbil a vyhovoval možná víc jak Tesla.
          Do světa už jen létám!
          Evropu mám projetou od západu po východ.
          Dřív jsem jezdil i dva dny v kuse, tedy s přestávkami na prohlídku zajímavých míst. Dnes už je velice málo míst v Evropě kam bych se chtěl ještě podívat, dnes už víc ten svět, když to po tolika letech jde!

    1. Jak se dá nabíjet v zahraničí?
      Tento příspěvek se

      Jak se dá nabíjet v zahraničí?
      Tento příspěvek se velice zajímavě dotkl oblasti dobíjení v zahraničí.
      Chtěl bych poprosit redakci, nebo nějakého nadšence, kdyby vznikl článek, který by popisoval, jak je možné najít dobíjecí stanice v sousedních zemích a kde je možné si nějak objednat kartu, abychom mohli dobíjet, nebo třeba nějakou aplikaci do mobilu – prostě nějaké ucelené pojednání jak, kde a za kolik je možné nabíjet v zahraničí (okolní státy + Slovinsko, Chorvatsko, Itálie)
      Bylo by to senza

  8. Odpovím všem v jednom příspěvku.
    Nepočítám desetníky

    Odpovím všem v jednom příspěvku.
    Nepočítám desetníky ani koruny, prostě to tak vyšlo.
    Skutečně na vídeňské letiště je rychlejší jet přes Bratislavu i když je to o 20 km delší a to i spalovákem.
    Pokud jste na dovolené 14 dní, tak i dálniční poplatek vyjde levněji přes Slovensko než Rakousko.
    Cenu 4Kč za 1 kWh na ČEZu jsem dal orientačně a průměrně za rok, při podrobnějších propočtech to může být i míň ale neřeším to.
    Ano je to retro, jezdit s EV, které má malou baterku ale takových je víc než těch s velkou (Počítám-li tak od 50 kWh).
    Chtěl jsem jen ukázat, že to jde a že se toho ostatní také nemusí bát.
    Jinak před 30 lety když jsem jel spalovákem z Prahy do Brna tak byly po cestě 2 benzínky na dálnici a jinak nic, takže to zas není až tak dlouho.
    V AT jsem nabíjel z mennekesu zdarma a na letišti zkušebně z rychlo jen chvíli, abych si vyzkoušel funkčnost mé nové karty, protože v tu chvíli jsme nabíjet nepotřeboval.
    Zpět přes Slovensko jsem vyzkoušel i nabíjení na stanicích Greenway, zase abych vyzkoušel kartu. Takže zpáteční cesta vyšla cca o 50-70 Kč víc.

    1. Myslím že když stejnou cestu pojede Škoda Octavia 1.9
      Myslím že když stejnou cestu pojede Škoda Octavia 1.9 TDI, pak bude reálná cena nižší než s tímto vozem. Cena dopravy totiž není o ceně paliva, ale celkové ceně. Chápu že má někdo EV rád, ale nepište nesmysly o tom kolik stojí někam dojed el. mobilem. To je stejné jako když řekneme, že nejlevnější je bydlení v novém pasivním domě v Praze, protože tam tento dům má nejnižší náklady na energie, protože Praha je klimaticky nejteplejší město v ČR.
      Můžeme to i kombinovat kupte si takový pasivní dům v Praze a EV k tomu podle logiky tohoto článku ušetříte za bydlení a dopravu.

      1. Dacie na Lpg pojede levněji než Octavia 1.9tdi. Nebude to na
        Dacie na Lpg pojede levněji než Octavia 1.9tdi. Nebude to na skútru, nebo na kole ještě levnější??
        V podstatě stopem by to bylo hypoteticky úplně zdarma.
        No a nejlevnější je nikam nejezdit, nelétat a sedět doma na prdeli. 🙂 Ušetříte čas, peníze za auto a spotřebujete nejméně energie.

      2. No jo ale 90% Octavii 1.9 TDI jsou staré vylagrovane auta
        No jo ale 90% Octavii 1.9 TDI jsou staré vylagrovane auta která znecistuji živ. Prostředí 800x víc než spalovací nizkoobjemovy motor tak kolikrát víc to bude od elektromobilu. Já bych tyto vylagrovane auta sesrotoval. STOP VYLAGROVANYM AUTŮM. NIKDY SI TAKOVÉ AUTO NEKUPUJTE TO RADŠI JDETE PĚŠKY. STOP OCTAVIIM 1.9TDI A PODOBNÝM SROTUM BERTE TO VÁŽNĚ. a tyto auta by neměla existovat. STOP

        1. Octavie TDI může být stará 20 let, ale také nová. EV je
          Octavie TDI může být stará 20 let, ale také nová. EV je ekologičtější to je pravda. Zejména v místě spotřeby, jinak ropa se těží pomocí vrtů, ale zničená krajina těžbou lithia je co se ekologie týče mnohem horší, krom toho el. energie se stále vyrábí většinou z fosilních paliv zejména z uhlí a to ne jen u nás, ale i ve většině světa. Pokud se EV rychle prosadí pak to bude právě uhlí, které zajistí stabilní dodávku el. energie pro EV.

          1. To si snad Josef děláš legraci to nemůžeš myslet
            To si snad Josef děláš legraci to nemůžeš myslet vážně, kolik ti je, jak jsi starý?? :)) TDI starý 20 let je ducavej šrot, rakovinomet bez DPF, který měl být už 10 let ošetřen zákonem ze silnice. Takový kterény dízlprasata co jezdí s 20 let starou TDI Vochcávkou by se měli rovnou ke zdi 😉

  9. Díval jsem se ještě jednou a pan Kaštovský píše
    Díval jsem se ještě jednou a pan Kaštovský píše vysloveně, že hodně jezdí a hodně nabíjí, tudíž pokud ho přes stojany čezu vyjde 1kWh na 4 Kč a beru měsíční paušál za 544,50 Kč, tak v průměru musí spotřebovat denně pouze 4,53 kWh, což mi přijde dost málo. Já jezdím Kia Soul a denně projedu minimálně jednu baterku, spíše více, takže denně spotřebuji minimálně 25 kWh.

  10. Nevím přesně v čem se jelo, ale těch 20kW je tedy
    Nevím přesně v čem se jelo, ale těch 20kW je tedy reálných toho sračkagolfu 24,2 kWh, tedy ne novějšího s 35,8 kWh baterkou? Bylo vcelku blbé jet kvůli tomu do Vídně přes Tokio ať si to člověk vnitřně zdůvodní jakkoliv. V článku se pořád počítají desetníky, ale že se najelo daleko víc km a ztratilo tak více času se jako nevýhoda nezmiňuje. Většina těchle blbostí odpadá s auty 50kWh a víc. Tam to prostě už skoro na tyhle „pojížďky“ nemusíte řešit, max tak někam do Chorvatska 1-2 ročně. Ale zase fajn retro čtení jak se jezdilo/jezdí v pravěku ev. Prej jiná silnice a mám řešit 1kW:)).

          1. Třeba proto abych nemusel každý den před barákem nabíjet
            Třeba proto abych nemusel každý den před barákem nabíjet jako trubka. Nebo se budit ze spaní každý den že má dodavatel el. zrovna výpadek a jsem na dně. Prostě má to svoje nezadané výhody a je vůbec blbost se na ně ptát a uvažovat pod 50kWh.

            1. Podle mě je dobré velikost baterie zvolit podle toho, kolik
              Podle mě je dobré velikost baterie zvolit podle toho, kolik člověk denně najezdí. Při nájezdu např. 30 km denně a pár delších cest v roce je zbytečné mít 60 kWh baterii, pokud si člověk chce nechat auto třeba 10 a více let. Prodejní cena s takto starou baterií bude dost nízká, vzhledem k tomu, že nový kupující při případné výměně baterie zaplatí stejně, jako za malé benzínové auto. Tím chci říci, že je rozdíl zaplatit za novou baterii 6000 EUR nebo 12 tis. EUR. Pokud někdo parkuje venku, tak stejně auto připojuje každý den k síti kvůli předtopení a těch 10 sekund, které zabere připojení auta k síti, není problém ani v létě.

              1. Nešel bych moc pod 50kWh z mnoha důvodů
                Nešel bych moc pod 50kWh z mnoha důvodů (pohodlnost,rezerva,riziko výpadku el.,). Taková dobrá povídačka – za deset let budou v AAAčkách říkat že s tím eGolfem 20kWh jezdil jen důchodce co přeci nepotřeboval větší baterku a je super neježděné:)). Ne fakt pokud se bavíme o prvním autě v rodině tak baterka hraje prim. A za deset let těch 50kWh bude „za pusu“.

                1. To je docela rozšířený omyl, protože baterie do starých
                  To je docela rozšířený omyl, protože baterie do starých modelů budou pouze jako náhradní díl za stejnou cenu jako dnes. Ano, nová baterie za 10 let se stejnou kapacitou bude stát možná třetinu, než ta původní stará. Ale výběr baterie je samozřejmě na každém, stačí čekat ještě cca 8 let, než bude větší rodinné auto za rozumné peníze s 70 kWh baterií.

                2. Kdoví co bude za deset let:). Ale kupovat auto s následným
                  Kdoví co bude za deset let:). Ale kupovat auto s následným prodejem za 10let nemá cenu.

                3. Pravda, já kupuju auta na 3-4 roky, ale když už by to mělo
                  Pravda, já kupuju auta na 3-4 roky, ale když už by to mělo být 10 let, tak jedině EV, to se zaplatí 2x 🙂

    1. Josef Vám odpověděl za mne.
      Ano za měsíc zaplatím 450

      Josef Vám odpověděl za mne.
      Ano za měsíc zaplatím 450 Kč (DPH si odečtu), a za měsíc u čezu nabiji průměrně(ročně) měsíčně 120 kWh, tak to na ty 4 Kč vyjde.
      To jsme raději ani nepsal, že je to i míň a nedej bože napsat, že doma nabíjím i z FVE, no to už by se nedopočítal skoro nikdo skutečné ceny.

      A ten s tím TDI by měl jen vztek, tak se může aspoň platonicky cachtat.

                1. forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=107&t=1780&p=29504&hilit=pod%C
                  forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=107&t=1780&p=29504&hilit=pod%C4%9Blte#p29504

              1. Tak jasně že to počítám sakumpikum, pač pak by to nebyla
                Tak jasně že to počítám sakumpikum, pač pak by to nebyla miliarda, ale miliardy 4 :)). Ber to tak že ti to pomáhá v propagaci při podnikání a tím se to i splácí. Prostě tam ta synergie je a je to v pořádku. Co v pořádku není je toto nevidět. Dole jsem postoval reálnou cenu na kterou se i po letech dostali lidé co si to na mypower staví většinou sami jako Ty, akorát si většina neodečte DPHčko a nedá si to po česku do nákladů. Vcelku je to za kWh i v podprůměru ranec a to si nepočítají rizika,pojištění,servisní prohlídky… .

                1. Tak během té doby co tu plkáme,
                  jsem dalšímu

                  Tak během té doby co tu plkáme,
                  jsem dalšímu zákazníkovi postavil FVE, ještě nevyrobila ani kWh a už ji má z půlky splacenou.
                  Raději ti nebudu říkat jak, protože by tě mohl trefit šlak.

                  Jo a majitel nové FVE tě pozdravuje!

          1. Asi jste to táhl až do ranních hodin. Nicméně dle
            Asi jste to táhl až do ranních hodin. Nicméně dle zkusenosti drtivé většiny vlastníků slunečních elektraren jsou finančně těžce v mínusu i po letech. Je to škoda že pořád se panely nevyplácejí ani v nynejsi době pro vlastní potřebu.Pokud je ale montujeme nebo prodavate můžete si slušně vydělávat.Hezky den.

              1. Souhlasím že pokud se to z nějakých přebytků velkého
                Souhlasím že pokud se to z nějakých přebytků velkého projektu či někde bazarově poshání a samodomo udělá tak není ta návratnost úplně utopistická. Byť ta rizika že to máte během let na kaši po kroupách nebo to nadzvedne větr či to koupí blesk tam jsou (většinou si ale něco odpálíte vlastní blbostí). Ale objednat si něco na klíč u firmy se ekonomicky nevyplatí skoro nikomu (čest vyjímkám).

                1. Tak samozřejmě člověk musí být nadšenec. Ale pokud
                  Tak samozřejmě člověk musí být nadšenec. Ale pokud dodrží základní pravidla, neměl by být problém.

Napsat komentář