Rallye Paříž-Dakar je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů. Sice už se pěkných pár let nejezdí v Evropě-Africe, ale to nevadí. Důležité je, že už 4. ledna 2015 v ní poprvé odstartuje elektromobil.
foto: Acciona
Týmem, který se k historickému kroku odvážil je Acciona. Piloti Albert Bosch a Agustín Payá odstartují ve svém plně elektrickém speciálu z Buenos Aires na trase skrze Argentinu, Bolívii a Chile už 4. ledna 2015.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
OSCAr – první elektrické auto, které pojede rallye Dakar
Acciona je španělská energetická společnost, která sama sebe prohlašuje za lídra v oblasti obnovitelných zdrojů. Na startu Dakaru bude mít připraven off-road speciál o výkonu 300 koní. Elektromotor historicky prvního elektromobilu v Dakarské rallye váží pouze 80 kg.
Sada čtyř vyjímatelných lithium-iontových baterií nabídne celkovou kapacitu 140 kWh. K tomu bude navíc auto vybaveno také solárními články, které budou dodávat energii telemetrii a dalším podpůrným systémům.
V „závodním módu“ by mělo být auto schopné urazit až 350 km na jedno nabití. Průměrná spotřeba na 100 km tak vychází na 40 kWh. Pro srovnání, elektromobily do města mají v běžném provozu spotřebu kolem 15 kWh/100 km.
Ačkoliv jsme o podobných pokusech informovali již v minulosti, zdá se, že žádnému elektromobilu se zatím na start Dakaru doopravdy dostat nepodařilo. Držíme proto palce Accioně a doufáme, že tentokrát to vyjde.
Az 350km dojezd, neni to
Az 350km dojezd, neni to malo? Myslel jsem ze ty etapy jsou delsi. Napr ctu:
„Nejdelsi trasu mela rallye v roce 1992, kdy zavodnici na trase z Parize do Kapskeho Mesta projeli ve 22 etapach 10 zemi a absolvovali tak 12 427 km.“
To je v prumeru nejakych 565km na etapu.
Abyste nerekli, ze hazim
Abyste nerekli, ze hazim info z roku 1992, tak hodim info z roku 2015.
„Trasa Rallye Dakar 2015, ktera se pojede napric rozmanitym jihoamerickym terenem ve dnech od 4. do 17. ledna, zavede ucastniky z Argentiny do Chile, Bolivie a zpet do Argentiny. Nejdelsi rychlostni zkouska ceka na piloty v kategoriich automobilu a kamionu pri ceste z mesta Copiapo do mesta Antofagasta. Mereny usek bude dlouhy presne 458 kilometru. Nejvice kilometru v prubehu jedne etapy absolvuji zavodnici behem predposledniho zavodniho dne. Rychlostni zkouska a spojovaci cast budou dohromady merit vice nez 1 000 kilometru.“
A to mi jaksi na auto s dojezdem AZ 350km nevychazi. Takze jedine, ze by bylo povoleno „tankovani za jizdy“ a kazdych 300km by menili baterku.
Pokud se jim povede zařadit
Pokud se jim povede zařadit na startovní listinu a absolvovat celý závod alespoň je středu startovího pole, bude to veliký úspěch a potvrzení schopnosti konkurence eletromobilů i v extrémních podmínkách. Držím palce. 🙂
Klobouk dolů, fandim těmto
Klobouk dolů, fandim těmto projektům, ale jak budou v poušti dobíjet baterky? Přes noc z dieselagregátů? Nebo se baterie budou muset dovézt z nejbližší nabíječky?
Třeba budou na trase čekat
Třeba budou na trase čekat kolegové s náhradními bateriemi, které rychle vymění.
Řekl bych, že to závisí
Řekl bych, že to závisí na pravidlech. Pokud je možné během závodu doplňovat palivo ze servisního vozu, bude možné i vyměňovat baterie. Dobíjet by se mohly úplně stejně jako každá baterka – za jízdy, v servisním voze. Vzhledem k tomu, že někde v poušti asi nabíječky nebudou a závod se přesouvá z místa na místo, tak mi takové řešení připadá nejjednodušší. Ale je možné, že budou mít nějak logisticky zajištěný převoz baterek do destinací a nabíjet z místní sítě. Je to ale risk, auto může mít nějakou poruchu a uvízne někde na cestě. Určitě budou mít i něco mobilního. Tenhle závod není o eklogii, ale o tom, co vydrží lidé a materiál…
Jestli se nemýlím tak
Jestli se nemýlím tak OSCAr startoval 2012. Pravda byl to hybrid, i když s těma 80kW spalováku by se to dalo považovat za elektromobil s range extenderem 🙂
h**p://driveeo.com/oscar-eo/
Perfektní,
doufám, že
Perfektní,
doufám, že redakce bude i průběžně informovat jak se jim vede 🙂
Tak jak se jim vede k
Tak jak se jim vede k dnešnímu dni?
No, když už jste to
No, když už jste to nakousnul. V první etapě dojeli jako 130. Umístění v druhé a třetí etapě se mi zjistit nepodařilo i když zpráva ze včerejška od týmu říká, že druhou etapu, i přes problémy, úspěšně dokončili a že byla velmi těžká.
http://www.accionadakar.es/en/dakar-en/
http://www.albertbosch.info/en/minisite/31/461/