Počet nabíječek pro elektromobily v Česku raketově stoupá

V Česku je podle aktuálních statistik Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) celkem 1 266 nabíjecích stanic pro elektromobily. Přibývají však takovým tempem, že reálně je jich mnohem více. Jen tři největší provozovatelé – ČEZ, PRE a E.ON – aktuálně udávají v součtu přes tisícovku nabíječek. Česko má statisticky jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě.

Ke konci října eviduje MPO již 1 266 nabíjecích stanic s celkem 2 462 dobíjecími body. Ze statistik Centra dopravního výzkumu vyplývá, že v posledních 3 letech stabilně přibývá asi 300 stanic ročně. Ve srovnání s koncem roku 2020 je tak nyní počet nabíječek pro elektromobily téměř dvojnásobný.

Reálný počet stanic je však vzhledem k vysokému tempu jejich budování o dost vyšší, než vykazuje oficiální statistika. „Jen tři největší provozovatelé – ČEZ, Pražská energetika a E.ON –, kteří tvoří asi dvě třetiny tuzemské sítě dobíjecích stanic, v současnosti udávají celkově více než tisícovku nabíječek,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež poskytuje karty pro odběr PHM i dobíjení elektromobilů. Konkrétně je aktuálně v provozu již 469 stanic ČEZ, PRE vykazuje 227 350 nabíječek a E.ON 243, přičemž dalších 116 by mělo být ve výstavbě.

V největší domácí síti veřejných dobíjecích stanic společnosti ČEZ, která je srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic, může ve stejný okamžik doplňovat energii až 940 elektromobilů. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než trojnásobek oproti dnešku.

„Tempo výstavby neustále roste, aby síť byla schopna odbavovat rychle rostoucí počty elektroaut v ČR. Loni se poprvé v historii během jednoho roku rozrostla o více než sto nových stojanů, letos to bude také výrazně přes stovku a toto tempo chceme držet i příští rok,“ uvedl Martin Schreier, tiskový mluvčí Skupiny ČEZ. „Prim bude hrát rozvoj vysokovýkonných hubů – lokalit, kde může díky ultrarychlým stojanům i vyššímu počtu rychlých padesátikilowattových stojanů dobíjet šest a více e-aut najednou. Řidičům se tak zkracuje čas samotného dobíjení i čekání na něj a elektromobilita srovnává krok s auty používajícími fosilní paliva,“ doplnil Martin Schreier.

Česko má podle Skupiny ČEZ jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic u nás činí 57 %, oproti evropskému průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že podíl elektromobilů vůči běžným typům automobilů je u nás pořád nízký.

V elektromobilitě se stále více prosazuje pohodlnější způsob placení, kdy není nutné disponovat několika různými čipy pro odběr energie od každého dodavatele zvlášť, jak bylo donedávna obvyklé. Například nákupní aliance Axigon poskytuje Energokartu akceptovanou v tuzemsku u nabíjecích stanic ČEZ, PRE a E.ON a současně v síti SMATRICS v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě.

„Energokartu poskytujeme firmám i živnostníkům už dva a půl roku a v současnosti ji aktivně využívá již asi 300 zákazníků. Pod svou značkou Energokartu poskytují svým zákazníkům například také automobilky Kia a Renault, přičemž evidujeme zájem ze strany dalších automobilek nebo leasingových společností,“ říká Damir Duraković. „Objem nabíjení s našimi kartami se meziročně téměř zčtyřnásobil. Za prvních deset měsíců letošního roku se jednalo o bezmála 20 tisíc nabití elektromobilů,“ dodává Damir Duraković.

zdroj: tisková zpráva

30 Comments on “Počet nabíječek pro elektromobily v Česku raketově stoupá”

    1. Poznávám v tom nového bývalého zákazníka Škoda Auto, kterých budou tisíce a mezi které se řadím i já. V radostném rozechvění očekávám, jakou další výmluvu zašle Škoda Auto v lednu, proč že nebudou schopni dodat objednaný Superb po dvaceti měsících.

      Škodovko, jdi už do prdele. Jako fakt.

  1. Nedavno jsem vytahnul Leafa na delsi jizdu a dvakrat nabijel u PRE. Nevim cim to je, ale jsou rychlejsi nez ty od CEZu. Za 8 kc/kWh u rychlonabijeni neni pri dnesnich cenach zase tak spatne. Dekuji vsem poskytovatelum za vsechny nabijecky. Nicmene v poctu nabijecek na plochu CR jich neni az tak moc. Jine staty maji hustejsi sit. Tak dotoho.

  2. Počet nabijecich míst roste,což je dobrá zpráva. Zajímal by mě ale počet nabíjení a odebraných kW po zdražení. Předpokládám řádný pokles u všech poskytovatelů. Ale je potřeba to brát pozitivně, aspoň se stojany neopotřebují, nebudou potřeba tedy drahé servisní zásahy. Akorát bude potřeba občas setřít prach z připojovací kabelů.

    1. Vzhledem k tomu, že průměrná „výtoč“ nabíječky měla sestupnou tendenci již dva roky, teď to bude naprostý nezájem. Je dokonce vysoce pravděpodobné, že klesne nejen průměr na nabíječku, ale i celkový odběr.
      Pak bude na místě se ptát, proč podporovat a stavět něco, o co není zájem.

      1. Je na místě se ptát, proč má někdo s IQ tykve pořád potřebu šířit svoje demagogické lži… výtoč nabíječek roste každý rok, u ČEZ se v průměru na jednu nabíječku výtoč za loňský rok zdojnásobila, u PRE víc jak 1,5x nárůst… ale Dement42 zase bude psát, že klesá už 2 roky… 🙂 …

        1. Buďto lžeš záměrně, nebo máš problém podělit dvě čísla.
          V roce 2020 byl podle ČEZu průměr cca 31kWh na nabíječku a den. Aktuální čísla (první polovina 2022) jsou cca 27kWh. Samozřejmě ČEZ se chlubí především celkovým nárůstem odebrané energie, ještě pokud možno vyjádřeným procentem, jak je v marketingu nízkých čísle zlozvykem.

          Souhrnná čísla najdeš i zde na Hybridu, dělení snad zvládneš sám, nebo popros maminku.

          1. Kdyz bys dokazal dat do souvislosti jedna a jedna, nemusel bys kolem sebe placat nesmyslna cisla 🤦‍♂️. To, ze je nyni nejaky pocet nabijecek neznamena, ze muzes aktualni vytoc delit aktualnin poctem nabijecek (nektere z nich jsou v provozu dva tydny a tedy na vytoci se nijak neprojevily). Pokud argumentujes tim, ze vytizenost klesa, musel bys dat dohromady vytoc na stejnych nabijecich bodech jako mereno za lonsky rok. I ta celkova spotreba se da pouzit, ale za smysluplne obdobi. Napriklad CEZ ta prvni pololeti ma 2,5x narust objemu nabijene elektriny oproti lonskemu prvnimu pulroku; PRE 100% narust, ale ani jedna tato sit se za prvni pololeti nezdvojnasobila pokud jde o pocet dobijecich bodu… tak kde asi udelal Dement42 chybu… 🤔🤣🤦‍♂️

            1. Pokud použiješ stejnou metodiku opakovaně meziročně, je úplně jedno, jak přesná nebo nepřesná je. Protože důležitý je trend a ten je opakovaně několik let klesající, a tudíž je absolutně klesající bez ohledu na relativní nepřesnosti v jednotlivých letech.

              Znova ti opakuji, čísla najdeš i zde na Hybridu, tudíž je ztráta času se dále rezepisovat.

                1. Teď na to koukám a máte pravdu. Modrá ruka a žlutá hlava. Tak už vím, co to znamená.

      2. pro Runnču… Koukám, že na tebe zase přišla chuť dělat ze sebe blba 😃…Ty přece víš co je začarovaný kruh: Málo nabíječek= málo elektromobilů= málo nabíječek…To je potřeba rozseknout…
        Uvědom si, jak jsou podobné tranzice v technologicky pokročilé civilizaci složité. Např. ježdění v pravo/v levo, různé rozchody železnice přináší obrovské ztráty a přece je jejich změna dnes těžko představitelná…Elektromobilita je změna nevyhnutelná a s obrovským pozitivním dopadem na společnost…Buď od té lásky 😍 a ještě chvíli ten prach na kabelech nabíječek vydrž. Uvidíš, že se ti to nakonec bude líbit 😘

        1. Každá z rezivějících nabíječek ČEZu, jako jsou ty v Hradci, je i částečně moje. A nelíbí se mi to. Náklady a strasti mají nést ti, co elektromobil chtějí. To je jejich svobodné rozhodnutí. Ne ti, kteří ho nechtějí, a jsou tím okrádáni.

          Nabídka reagující na poptávku. Ne soudružky nařízená nabídka s cílem stimulovat poptávku. To je perverze.

          A to jsem pro každou srandu. Ve středu půjdu demonstrovat, aby se v horní části Václaváku zřídilo letiště. Podle mě je to tam dopravně naprosto mrtvé a přidat tam jen tramvaje je málo.

              1. pro Runnču… mě se ten dotační mor taky nelíbí, ale když lumpové vymysleli, že se bez nich nic ani nepohne, tak holt budeme muset přežít i další dotace v nových oborech…To tvoje ,,Ať si každý platí svoje koníčky za svoje“ je sice fajn, ale REALITA JE JINÁ… Takže ti je jasné, že by se tvoje přísnost dotkla jen nových koníčků..
                Co říkáš tomu, že se asi bude Škodovka pakovat z Číny…To maj z toho, že furt otravujou s těma kvalitníma a levnýma elektromobilama!!!…. POČKAT…ono je to vlastně obráceně 🤪

                1. Neúspěch Škodovky na čínském trhu naprosto nesouvisí s elektromobilitou. Minulý rok se v Číně prodalo přes 20 milionů nových osobních vozidel a z toho na baterku jich byly necelé tři.

                  Pokud se prodeje Škodovky pohybovaly v pár desítkách tisíc na trhu který i bez EV má 17 milionů vozidel, důvod bude určitě jiný, než EV problematika.

                  Co například ten, že na luxusní auto je to šrot a na šrot je to moc drahé?

                2. pro Runnču…Ahá… Tak že odchod Škodovky z čínské scény s elektromobilitou nesouvisí, a to dokonce NAPROSTO.😃..Prý protože prodeje elektromobilů jsou v Číně (snad!!??) bezvýznamné…
                  Dnes v jiné diskuzi Runner 42 píše: (parafráze) Ve statistice je nejdůležitější trend….
                  Tak svoji myšlenku použij i na vývoj elektromobilních prodejů v Číně třeba za posledních 5 let…. Nebo se ti snad hodí statistický trend jak kdy???😁😆

  3. „Evropa není v mnoha oblastech cenově konkurenceschopná. Zejména pokud jde o náklady na elektřinu a plyn, stále více ztrácíme kontakt. Pokud se nám nepodaří efektivně snížit ceny energií v Německu a Evropě, budou další investice do výroby nebo do nových továren na baterie prakticky nemožné.“
    „Evropská unie naléhavě potřebuje nové nástroje k odvrácení plíživého příchodu deindustrializace a k udržení přitažlivosti Evropy jako místa k vytváření nových technologií a pracovních míst.“ Thomas Schäfer, GŘ VW

    No nekecej, německá gumo. Němečtí soudruzi prostě zjistili, že zasávat dvě protichůdná stanoviska lze pouze v rétorické rovině, ale v realitě to skončí jako vždy – jediným výsledkem bude opět rozmr**ná do té doby rozumně fungující Evropa.

      1. V roce 1979 se v Evropě stalo něco podobného, co v Texasu v únoru 2021. Prostě byla taková zima, že narušila energetický řetězec. Zatímco v roce 1979 postihla Evropu opravdu zásadní kalamita, minulý rok v Texasu to sice bylo špatné, ale ve srovnáni s 1979 sranda.
        Což ukazuje, že robustnost energetických systémů naopak klesá.
        Pokud by do Evropy přišla podobná anomálie, jako v roce 1979, tak končíme.

        1. Tak jsem si nasel na webu cim to bylo. Prisel rychly pokles teploty o 25 K behem 24h. Nejdrive hodne prselo a pak prudce mrzlo. Problem byl v promrzlem uhli v elektrarnach a take zavislost vytapeni na uhli. Dnes je podil uhli nizsi nez za bolseviku a tim padem by takovy vyvoj nejspis nenastal. Ale je fajn vedet co jste nam pral. Vy se snad kazdy vecer modlite aby prisel blackout nebo neco podobneho. Vase ruzzke geny/hleny nam preji to same co ruzzaci ted praktikuji na Ukrajine, mraz, temnotu a zkazu. Smutne ze mame tady takove individua, ale dobre ze vime co sledujete. Vse ruzzke a zle musi byt odstraneno.

          1. Tady přece vůbec nejde o uhlí, jak je vidět na příkladu toho Texasu. Jde o to, že pokud dojde k podobnému vývoji počasí, tak občasné zdroje energie si rovnou můžeme škrtnout a pak se budeme modlit, aby nám nevypadlo ještě něco dalšího – plynové jako v Texasu, zamrzne uhlí nebo nucená odstávka reaktoru.

            Právě ten Texas je názornou ukázkou, k čemu by došlo – nejříve out soláry a větráky a pak zamrzly ventily vedení plynových elektráren.

            Toto je názorná ukázka důsledků destabilizace energetických zdrojů díky používání na počasí náchylných OZE.

            Je potřeba si uvědomit, že fosilní a jaderné zdroje NEJSOU ZÁLOHA OZE. Formálně jsou tak podávány, ale záloha není záloha, pokud běží několik měsíců v roce jako primární zdroj. Takže díky OZE bychom měli mít zálohu zálohy, a to většina zemí nemá.

            PS: Co vůbec děláš u počítače, neměl by sis jít omýst panely?

          2. Dement42 vzdycky najde „vysvětlení“ a zítra klidně nějaké protichůdné… a vůbec nezáleží na tom, že je úplně mimo mísu. Rodiče se o něj moc nestarají, tak má hodně času trollit tyhle ptákoviny… člověk má vždycky chuť se s ním hádat, ale je to s ním jak s tím holubem a šachovnicí, tak ho nechme… 🙂

Napsat komentář