PSA připravuje nové elektromobily: Peugeot 208 Electric, Opel Corsa a další

Malý Peugeot 208 patří mezi nejpopulárnější modely skupiny PSA v Evropě. Na rok 2018/2019 se chystá jeho plně elektrická verze, spolu s Opel Corsa. A také nový Partner Electric.

Peugeot 208 si jako elektromobil necháme líbit! Nejspíš už za rok.
foto: Peugeot

Vozů Peugeot 208 se za rok 2016 prodalo v Evropě téměř čtvrt milionu. Mezi malými auty je na pátém místě za Renault Clio, Volkswagen Polo, Ford Fiesta a Opel Corsa.

Všeobecně se očekává, že už letos v březnu představí PSA plně elektrickou verzi Peugeot 208 Electric na autosalonu v Ženevě, nejspíš společně s Opel Corsa Electric.

Auta budou postavena na platformě Common Modular Platform (CMP) a jde o výsledek společného vývoje s čínskou automobilkou Dongfeng Motors, se kterou teď PSA kuje a staví novou továrnu v Číně.

Auto by mohlo na trh přijít už koncem letošního roku. Slibuje reálný dojezd 350 km na jedno nabití díky 50kWh baterii a elektromotoru o výkonu 115 koní (CCS rychlonabíjení, 7kW palubní nabíječka). Jde o součást velkého plánu PSA na uvedení 11 elektroaut v následujících letech.

V roce 2019 pak má přijít DS 3 Crossback EV a Peugeot 2008 EV. A nový Partner Electric, který má lépe konkurovat Renault Kangoo ZE. Do roku 2023 má být elektrifikováno 80 % modelové nabídky skupiny PSA.

Díky spojení PSA a Opelu se můžemě brzy těšit také na plně elektrický Opel Corsa, který bude stavět, stejně jako Peugeot 208, na platformě CMP. Půjde o důležitou konkurenci pro v Evropě zatím nejprodávanější elektromobil Renault Zoe.

122 Comments on “PSA připravuje nové elektromobily: Peugeot 208 Electric, Opel Corsa a další”

  1. — OFF —
    Potřeboval bych poradit od uživatelů s domácím

    — OFF —

    Potřeboval bych poradit od uživatelů s domácím nabíjením. Hyundai Ioniq EV je dodáván s 230V schuko a Typ 2 Mennekes. Mám na domě vývod jak 230V tak 400V a rád bych samozřejmě dobíjel přes 400V, přeci jen to nezabere 10hodin. Musím mít wallbox nebo mi stačí jen koupit kabel s 3fází na jedné straně a na druhé Typ 2? Můžu nabíjet v pohodě přes tu 230V v noci s tím problém nemám. Ale když budu chtít auto rychleji nabít abych mohl zase vyjet tak bych rád dobil přes tu 400V. Díky za případnou radu 🙂

            1. Jenže designový wallbox si sebou na cesty nevezmete! Pokud
              Jenže designový wallbox si sebou na cesty nevezmete! Pokud máte doma 3×20,moc si nepolepšíte, to se vám nevyplatí nic. Jedině zvednout jističe, ale to taky něco stojí. Ale na cesty kabel 32A – Mennekes nastavitelný je potřeba, to je jistota. Plus redukce 32A – 16A.

              1. Záleží, jak moc daleko bude cestovat.
                Po pořízení Leafa

                Záleží, jak moc daleko bude cestovat.
                Po pořízení Leafa jsem zvedl hodnotu hlavního jističe z 25A na 32A – jednorázový poplatek byl cca 3000Kč, roční vyúčtování to navýší o cca 500Kč. Jednu fázi jsem v rozvaděči vyčlenil pro auto + světla v celém RD (komplet LED žárovky ), kvůli kolizi s jinými žravými spotřebiči.
                Za cca 11000Kč jsem pořídil kabel EVSELECT 32A Type 1 J1772 (V3 Memory), takže Leafa nabíjím 32 ampérama z želvy do plna za 3.5 hodiny. Teď v zimě za 4 hod.
                Signál ze spínače nočního proudu -HDO- automaticky pomocí stykače zapne nabíjení v NT (tarif D25d – takže i v průběhu dne). Kvůli operativnosti můžu nabíjení zapnout i manuálně – kdykoliv potřebuji.
                Všude to takhle řešit asi nelze, ale pro mě je wallbox zbytečný.
                Necestuji po republice,spíš jen kolem komína, zatím.

                1. Mě vyšel nákup wallboxu a k tomu kabelu na typ2 mennekes
                  Mě vyšel nákup wallboxu a k tomu kabelu na typ2 mennekes stejně, jako vás samotný kabel. Wallbox neobsahuje nic speciálního, obsahuje to samé, co ten váš kabel.

                2. Byly doby Josefe, kdy jsem si myslel, že wallbox je k tomu,
                  Byly doby Josefe, kdy jsem si myslel, že wallbox je k tomu, aby sloučil „výkon“ ze tří fází do jedné, aby se auto mohlo nabíjet většíma prdama, když většinou existovalo jen jednofázové nabíjení. Malá technická : ten kabel máte k wallboxu připojen natvrdo či pomocí konektoru?

                3. Konektoru. Na cesty si občas beru samotný kabel nebo i box,
                  Konektoru. Na cesty si občas beru samotný kabel nebo i box, když vím, že tam bude jenom pětikolík.

                  Dneska mi navíc zapojili tarif D27d.

                4. Nad tarifem D27d jsem taky uvažoval, ale můj dodavatel
                  Nad tarifem D27d jsem taky uvažoval, ale můj dodavatel (Fosfa) ho má za stejnou cenu jako D25d, tak jsem to nechal být.
                  Tuším se to tu v minulosti řešilo, že rozdíl je pouze ve spínacích časech. Nemáte to vysledované? Dík za reakci.

                5. Ano, rozdíl je výhradně ve spínacích časech. D27d má 8
                  Ano, rozdíl je výhradně ve spínacích časech. D27d má 8 hodin NT v kuse, tady u nás od 22:35 do 6:35. Já mám skautskou energii, když využívám NT, vychází mě kWh na nějaké úplně absurdní částky kolem 1,3 koruny včetně všeho. Nicméně já šel cestou D27d hlavně proto, že jsem tu v novém domě neměl ani bojlerovou sazbu.

                6. Jste si uplne jist, ze platite jen 1,3 Kc/kWh vcetne vseho?
                  Jste si uplne jist, ze platite jen 1,3 Kc/kWh vcetne vseho? Jenom poplatek na podporu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů (POZE) je 0,598Kc/kWh. Vetsinou ho do celkove ceny nezahrnuji, protoze je to takovy kockopes. Normalne by se platilo za jisteni v hlavnim jistici, teda pausalni cena. Ale z nejakeho duvodu se to omezilo na max. castku za spotrebovanou energii a ta je zase variabilni. proto se v souhrnne cene neuvadi.

                7. No, jist si úplně nejsem, nicméně MWh mě stojí asi 900
                  No, jist si úplně nejsem, nicméně MWh mě stojí asi 900 Kč s DPH plus tedy poplatky za jistič apod. Tak je to tedy možná o něco víc, když do toho započítám POZE.

                8. Každopádně Skautská je nejlevnější. Mám tam plyn a
                  Každopádně Skautská je nejlevnější. Mám tam plyn a dám jim i elektriku.

                9. Je bezkonkurenčně nejlevnější. A mám dobré zkušenosti
                  Je bezkonkurenčně nejlevnější. A mám dobré zkušenosti i s přepisem apod.

    1. Ioniq má standardně 6,6 kW palubní nabíječku, akorát
      Ioniq má standardně 6,6 kW palubní nabíječku, akorát bohužel 1fázovou. 6,6 kW znamená, že je schopen z 1 fáze dostat až 32A (obvykle to bývá 28 až 30A). Taková zásuvka musí být jištěna 32A. Takže je třeba kabel Mennekes typ 2 – 32A, a kabel s pětikolíkem 32A a vestavěnou elektronikou. Pokud má zásuvka menší jištění – Mennekes neřešíte (zásuvka komunikuje s autem) a kabel s pětikolíkem nastavíte na menší proud (např. 16A). Je třeba mít ještě redukci na menší pětikolík (32A/16A, lze koupit i vyrobit doma ze zakoupené vidlice, zásuvky, kabelu G5x4mm2, 10 dutinek vel.4). Wallbox doma není nutný, ale je pohodlné mít doma rovnou „pistoli“ na zdi, kterou rovnou strčíte do auta. Originál nabíjecí kabely 230V dodávají kolem 10 až 12A, spíš méně a dle typu vozu – to je pro nabíjení přes noc nebo když nespěchám.

      1. To stejné platí pokud mám Ultimate s DC nabíjením? Těch
        To stejné platí pokud mám Ultimate s DC nabíjením? Těch 6.6kW? Ale z toho co čtu to není tak složité. Každopádně děkuji za radu! Popřemýšlím nad tím wallboxem. Možná to bude opravdu elegantnější řešení než kabeláž tohoto typu. Díky!

        1. Tu kabeláž vozíte s sebou, abyste se kdekoli připojil
          Tu kabeláž vozíte s sebou, abyste se kdekoli připojil (230V, Mennekes typ2, pětikolíky 32 a 16A, my máme i čtyřkolíky, roztrojku – lze nabíjet 3 jednofáz. auta najednou, atd.). doporučuji i karavan vidlici. Pak lze jet kamkoli i do „bílých“ míst a nejsem závislý jen na nabíječkách. Je jen na vás, co povezete. Kabel na Mennekes typ2 zásuvku je prostě standard a kabel na pětikolík vás v podstatě osvobozuje.

          1. Jop koukal jsem, že je standardem vozit s sebou vícero typů
            Jop koukal jsem, že je standardem vozit s sebou vícero typů na různá nabíjení. Ten co dodávají k autu je na to noční nabíjení odkudkoliv kde je obyč zásuvka. Určitě pořídím Typ2 na Typ2 a ony redukce pořídím taktéž nebo kabely co posílali pánové níže.
            Ioniq nebude jediné mé auto, ale auto na běžné ježdění do práce a případně za rodinou na sever kde na jedno nabití dám cestu tam i zpět 🙂 Na větší vzdálenosti ho jistě vyzkouším také, ale až budu trochu vybaven a dobře seznámen s autem.

              1. Zatím nemám 🙂 čekám. A mezi tím chci připravit vše
                Zatím nemám 🙂 čekám. A mezi tím chci připravit vše ostatní. Bjorna znám, de fakto mě přesvědčil s užíváním Tesly k nákupu Ioniqa. Testoval ho již dřív a jel s ním i někam přes 700Km něco doručoval a točil svůj vlog.

                1. To je rozumné. Stačí Mennekes kabel (na 32A) a přijeďte
                  To je rozumné. Stačí Mennekes kabel (na 32A) a přijeďte do ZR. Doporučuji i ten pětikolík. Je více výrobců a každý má „svoje“. Naše zkušenosti s Ioniqem jsou takové, že při další příležitosti (pokud nastane), chceme zkusit dojezd 300 km – nejspíš v létě. O takovém testu by byl určitě další článek na Hybrid. Jestliže jsme schopni s Nissan e-NV200 jezdit to, co jezdíme (např. viz články „Na Portáš“) … Včera jsem byl s eNVéčkem na otočku v Praze. Ioniq je pro mě „jakoby“ TM3.

                2. Co je ZR?
                  Určitě Mennekes 32A pořídím.
                  Četl jsem jeden

                  Co je ZR?
                  Určitě Mennekes 32A pořídím.
                  Četl jsem jeden ze článků na ten velký Nissan. Upřímně to auto mi přijde nešťastné. Potenciál má velký, ale Nissan jako by mu dal jen prostý základ a jezdi po městě a max kousek za město, dál tě pouštět nechceme 🙂
                  Upřímně nad TM3 jsem přemýšlel hodně, cenově není tak daleko a dojezd je vyšší, ale máme v rodině Hyundaie a jsme s nimi opravdu spokojení a když mi Hyundai nabídl na pár dnů ( prý výjmečně ) půjčit Ioniq EV Ultimate tak jsem z něho byl unešený! U TM3 mě rozhodil ten display kde se ovládá de fakto vše, nezkoušel jsem, ale vykolejilo mě to natolik, že jsem zvolil Ioniq. Ultimate jsem volil kvůli DC konektoru a LEDkám které by měli mít i nižší spotřebu. A pár věcem z výbavy které mi přijdou praktické :).

                3. Tedy klobouček dolů! Já bych na to nervy neměl takhle
                  Tedy klobouček dolů! Já bych na to nervy neměl takhle často nabíjet. 😀

                4. Evropu jel kamarád z Brna, ne já. My jsme zase jeli dvakrát
                  Evropu jel kamarád z Brna, ne já. My jsme zase jeli dvakrát na hřeben Javorníků (hotel Portáš – články). Pokud jsou rychlonabíječky od sebe daleko asi tak polovinu dojezdu EV, dá se jet hodně rychle a dobíjet jen krátce, kdy to do baterie rychle teče. Vyšší kapacity, které přicházejí řeší více věcí. Proto je Ioniq také zajímavý.

                5. Už máte Leaf Spy? Odkazy jsem Vám posílal 27.12.
                  Už máte Leaf Spy? Odkazy jsem Vám posílal 27.12.

                6. Je to na cestě – objednáno.
                  Je to na cestě – objednáno.

                7. Tak doufám, že autor včas udělá aktualizaci pro Leaf 2.
                  Tak doufám, že autor včas udělá aktualizaci pro Leaf 2. 🙂

                8. S Leaf Spy nemám zkušenost, tak se ptám. Je to z
                  S Leaf Spy nemám zkušenost, tak se ptám. Je to z praktického hlediska k něčemu, nebo je to jen pro hračičky? Vím, že zvládne diagnostiku baterky. Fajn, ale na to má přece Leaf 12-ti stupňovou rafičku.

                9. Diagnostika baterky – na to má přece Leaf 12-ti stupňovou
                  Diagnostika baterky – na to má přece Leaf 12-ti stupňovou rafičku… No, tak pokud máte na mysli diagnostiku baterky pro účely záruky (4 dílky z 12 po dobu 5/8 let nebo 100/160tis.km), tak to ano, ale to je asi tak všechno a z hlediska každodenního ježdění je to zanedbatelně málo, téměř nic.

                  Co je vidět na displeji auta (tzv. dash display)?
                  Vpravo grafický indikátor nabití baterky + indikátor stavu/zdraví baterky (State of health, SOH). Nabití baterky lze v číselné podobě zobrazit i uprostřed displeje (% v symbolu baterky). Indikátor stavu baterky má 12 dílků, ale nikde v menu displeje nezjistíte, jaký je vlastně aktuální stav SOH u konkrétního EV a kolik zbývá do zmiznutí prvního dílku baterky. Většina laiků si myslí, že když má stupnice 12 dílků, tak že 1 dílek má hodnotu 1/12 čili 8,33%, čili pokud ubyde 1 dílek, tak baterka má SOH 100 – 8,33 = 91,67%. To je ovšem omyl, první dílek zmizí, pokud má baterka po dobu delší než měsíc SOH menší než 85%. Stupnice totiž není lineární. Odkud to vím? Ze Spy a z jeho manuálu.

                  Vlevo na displeji je indikátor teploty baterky. Výrobce v manuálu uvádí, že rychlonabíjením se baterka nabije na 80% za cca 30 min, pokud je teplota baterky v rozmezí 6. a 7.segmentu. Pokud je baterka teplejší nebo studenější, tak to trvá déle, cca 30-90min. Jenže kolik je to ve stupních Celsia, resp. kolik zbývá do ideální teploty? Proč se někdy Leaf nabije z vysokých % SOC málo za dlouhou dobu a jindy z nízkých % SOC hodně za krátkou dobu? Na to odpoví Spy.

                  Uprostřed displeje se zobrazují využitelná % v symbolu baterky, ovšem jen do 6%. Pokud údaj klesne pod 6%, tak zmizí. Jak v tuto chvíli zjistíte, kolik zbývá využitelných % v baterce, jestli si můžete dovolit jet dál posledních pár km, nebo musíte hledat zásuvku? Na to odpoví Spy.

                  Spy ve verzi Pro má 5 obrazovek:
                  1.obrazovka
                  – Bat status (Ah) – dobré pro porovnání např. s BMW
                  – SOH (%) – zdraví baterky
                  – napětí baterky (V)
                  – Hx (%)
                  – odo (km) – počet najetých km
                  – QCs – počet rychlých nabíjení
                  – L1/L2s – počet pomalých nabíjení
                  – graf napětí na jednotlivých párech článků
                  Z této obrazovky jsou alespoň pro mě nejdůležitější údaje Hx a SOH. Hx je podle manuálu Spy nepřímo úměrný vnitřnímu odporu baterky, který je indikátorem stárnutí baterky – když vnitřní odpor baterky roste, Hx klesá (a obráceně). S poklesem Hx klesá i SOH čili zdraví baterky. SOH je s přesností na celá %, na tom se během jízdy vysledovat nic moc nedá. Mnohem zajímavější je proto Hx, který je s přesností na setiny %. V praxi jsem si ověřil, že když má baterka správnou teplotu (minimálně cca 22st.C nad teplotou okolí), tak vhodným stylem jízdy (jemné střídání plyn – rekuperace – plyn atd.) se dá docílit toho, že nejen že Hx neklesá, ale dokonce někdy i roste. Po vypnutí a zapnutí auta pak při překročení určitých hranic % Hx dojde k tomu, že se změní % SOH. Samostatnou kapitolou je dosahování optimální teploty baterky – toho se dá docílit buď rychlonabíjením, nebo rychlou jízdou např. po dálnici, nebo nejlépe kombinací obojího. Samozřejmě ani takto se zřejmě ve finále nedá oklamat fyzikální podstata – stárnutí baterky, ke kterému při ježdění nevyhnutelně dochází. Ovšem lze tak oddálit okamžik, kdy SOH poklesne pod 85% a po měsíci ubyde první dílek na indikátoru na displeji auta. U nás k tomu došlo při 130.000km, ale znám případy, kdy k tomu došlo i pod 100.000km. To může mimo jiné mít zásadní vliv např. na cenu při prodeji EV apod. Celkový přínos vidím v tom, že se řidič EV naučí nabíjet a jezdit způsobem, který zpomaluje stárnutí baterky.

                  2.obrazovka
                  V aktuální verzi obsahuje 5 podobrazovek, z nichž nejdůležitější je ta první, která zobrazuje grafy a hodnoty:
                  – výkony nabíjení (příkon kW, V x A na baterce)
                  – SOC (%)
                  – GIDs (%)
                  – teplota baterky (st.C)
                  Většina dnešních rychlonabíječek nezobrazuje výkony ani proudy při nabíjení (typicky dnes velice rozšířená ABB Tera 53), ale pouze spotřebované kWh, což je z hlediska pokročilého uživatele EV zatraceně málo. Naopak Spy umožňuje při sledování výkonu nabíjení reagovat aktuálně tak, aby byl proces nabíjení co nejefektivnější a nejkratší. Např. má smysl předtopit si auto, když nabíjení jede na začátku na maximu cca 119-120A/46-47kW. Naopak nemá smysl topit, když nabíjecí výkon poklesl na nějakých 5-6kW, kdy potřebujete naládovat do auta ještě trochu energie pro dojetí do dalšího cíle. Topení za takové situace by jen zbytečně prodlužovalo čas a v některých případech i cenu nabíjení. Dále je pak neefektivní a zbytečné setrvávat na rychlonabíječce při výkonu nižším, než dovolí palubní nabíječka, když na další cestě máte pomalou AC nabíječku, ke které spolehlivě dojedete. Dál tyto grafy dají odpověď na otázku, proč je u Leafa nabíjení v zimě delší než v létě apod.

                  3.obrazovka
                  Zobrazuje údaje, které jsou i na jiných obrazovkách (Ah, SOC, GIDs, zbývající kWh, nabité/spotřebované kWh, teploty, km do cíle), takže tu moc nepoužívám, klidně by ji autor mohl vypustit.

                  4.obrazovka
                  – výkony nabíjení (V x A = kW)
                  – SOC (%)
                  – GIDs (%), GID (jednotky)
                  – výkon motoru,resp.příkon při nabíjení/rekuperaci
                  – Aux – spotřeba palub.systémů (světla, vyhřívání zad.okna apod.)
                  – Hetr – spotřeba topení
                  – A/C – spotřeba klimatizace
                  – Remain – zbývající kWh v baterce
                  – spotřeba, resp. nabité kWh
                  – teplota baterky (st.C) – nejvyšší, nejnižší, průměrná
                  – venkovní teplota (st.C)
                  – zbývající km (při nastavené prům.spotřebě)
                  – napětí (V) na baterii 12V
                  Tato obrazovka má největší přínos v tom, že ukazuje přehledně údaje SOC, GIDs a Remain. Zatím jsem se vyhnul popisu údaje GID/GIDs. Ani autor Spy to v manuálu nepopisuje zcela jasně. Moje zkušenosti: když se nabije auto na 100% (údaj na displeji), tak Spy zobrazuje určitý počet jednotek GID. U nové baterky je to kolem 280, u starší je to méně a odpovídá to % SOH. Toto je zřejmě klíčové, z těchto jednotek GID zřejmě Spy počítá další údaje. Podstatné je to, že když se v nastavení Spy zadá v parametru max.GIDs hodnota jednotek GID při nabití na 100%, tak údaj GIDs (%) na displeji Spy odpovídá s nějakou tolerancí % na displeji auta. Z toho plyne několik věcí. První, ta nejpodstatnější, spočívá v tom, že když na displeji auta při méně než 6% zmizí zobrazování %, tak Spy při další jízdě ukazuje % dál s přesností na desetiny %. Díky tomu jsem přišel na to, že želva přijde při cca 1,8% (Remain 0,4kWh) a auto vypne při cca 1,4% (Remain 0,3kWh). Uvedená % jsou využitelná % čili údaj % GIDs, nikoli % celkové kapacity SOC. SOC při vypnutí auta ukazuje cca 9-10% – auto si schová část energie v baterce a nedovolí vybít články až na článkové napětí kvůli jejich ochraně. Další výhodou je to, že pokud nemáte verzi Acenta a vyšší s přenosem údajů přes server Nissanu do telefonu, ale verzi Visia jako já, kde tato možnost není, tak při nabíjení a zamčeném, tedy vypnutém autě se dají na Spy i mimo auto v dosahu přenosu (BT nebo wifi) do telefonu zobrazovat aktuální údaje. Já jsem zvolil verzi OBD adaptéru-vysílače ve variantě wifi, zejména kvůli tomu, aby mě případný BT přenos dat z OBD do telefonu při jízdě neblokoval možnost použití BT handsfre pro hovory. Další výhodou tohoto řešení je, že díky wifi přenosu můžu sledovat průběh nabíjení z balkonu či obýváku našeho bytu v 3.patře paneláku. V nastavení aplikace je i možnost posílat data na nějaké úložiště a odtud to tahat do telefonu, ale k tomu jsem se zatím nedonutil.
                  Co se týká spotřeby topení a klimatizace, sledování těchto údajů během jízdy umožňuje efektivně topit i klimatizovat bez zbytečně vysoké spotřeby.

                  5.obrazovka (servisní menu, nutno aktivovat v nastavení):
                  – nastavení zamykání/odemykání dveří
                  – nastavení světel, vnitřního osvětlení
                  – nastavení VSP
                  – čtení DTC kódů

                  Co napsat na závěr?
                  Možná se to všechno někomu bude zdát jako hračička, ale já musím říct, že mě to už několikrát zachránilo před nedojetím, resp. umožnilo pustit se na trasy, kde bych si to bez Spy vůbec nedovolil. Jako občasný adrenalin není špatná věc, ale zase na druhé straně nehodlám skončit kvůli nervům v blázinci. 🙂

                  A úplně nakonec – majitelé vyšších verzí Leafa a dalších značek, zejména Tesel klidně můžou říct „to všechno nebo skoro všechno přece v autě máme“… a mají pravdu. Bohužel u verze Visia, která se tu jako jediná prodávala před 4 lety, však zatím jinou možnost nemám.

                  PS:
                  Omlouvám se, že je to tak dlouhé, ale jinak to nešlo a to jsem ještě hodně alespoň pro mě nepodstatných věcí vynechal (jako např. monitorování tlaku v pneumatikách, další podobrazovky apod.).

                  Jinak pokud by pro někoho měl sloužit můj příspěvek pouze a jen k tomu, aby si už asi po milionté dokázal, že „elektromobil je naprd“, tak nechť si prosím toto konstatování laskavě nechá pro sebe. Už jsme to tu četli mnohokrát, takže je zbytečné to číst znovu. Elektromobil je podle mě pro toho, kdo ho chce, a to i se všemi z mého pohledu drobnými a řešitelnými negativy… no a kdo ho nechce, ten ať si ušetří čas a setrvává dál u spalováků – jako ostatně většina společnosti. Je zbytečné navzájem se přesvědčovat, co je lepší a co ne. Já už nikoho nepřesvědčuju. Každý se musí přesvědčit sám.

                10. Máte můj obdiv, elektrický Honzo ! To je osvěta jak se
                  Máte můj obdiv, elektrický Honzo ! To je osvěta jak se patří. Děkuji za trpělivost a věnovaný čas, který jste Vaší odpovědí naopak ušetřil mně (a ostatním). Až si to nezasloužím. Děkuju!

                11. Velice výstižně a srozumitelně popsaná funkce Leaf
                  Velice výstižně a srozumitelně popsaná funkce Leaf Spy,ale pro mne je nejpovedenější poslední odstavec končící přesvědčováním,pod který bych se bez váhání podepsal.:-)Na mém Leafu 30kWh mám za dva roky/30000 km HX 86 a SOH 93%.Vypozoroval jsem,že obě hodnoty stoupají a klesají,ovlivňuje to teplota(čím nižší,tím lepší),styl jízdy(mírnější a rovnoměrnější je lepší a způsob nabíjení(čím mělčí vybíjecí cykly,tím více postupně klesá SOH i HX,přestože skutečnému stavu baterie mělké vybíjecí cykly prospívají,podle hodnot SOH a HX to vypadá krátkodobě úplně opačně.Jakmile se ale baterie nabije do plna a rozumnou jízdou hlouběji vybije,začne HX i SOH zase růst,klidně o 4%.Paradoxně čím ohleduplněji se k baterii chovám,tím rychleji SOH i HX klesají,ale skutečný stav baterie je jiný.Jaký,to se pozná po pár plných nabitích a vybitích.To jsou mé dosavadní poznatky.Určitě nejen mne by zajímalo,jak vypadá SOH po 130000 km u Vašeho Leafu?Díky

                12. Při 130.000 ubyla první čárka, to bylo loni koncem srpna.
                  Při 130.000 ubyla první čárka, to bylo loni koncem srpna. Aktuálně máme najeto 154.955, SOH je 85%, Hx je 83,03%.
                  Co se týká nízkých venkovních teplot, jsou dobré zejména alespoň pro udržení Hx. Při nízké venkovní teplotě je často problém zahřát baterku, takže když už nejde zahřát, např. při pomalé jízdě a pomalém nabíjení, tak je menší zlo studená baterka s teplotou blízkou venkovní – Hx sice neroste, ale ani neklesá. Při nízkých teplotách navíc zas tolik nezáleží na jízdním stylu. Toto platí tak do 8-10st.C. Při teplotách vyšších už to může být problém, takže pak je lepší a zároveň i snadnější baterku zahřát a pokusit se docílit stavu, kdy teplota baterky je o těch cca 22st.C vyšší než teplota okolí a kdy Hx roste.
                  Ještě jeden poznatek. Když jsou vhodné teplotní podmínky pro zvyšování Hx, tak po rychlém nabíjení je vhodné zkusit to hned, kdežto bezprostředně po pomalém nabíjení nebo po delším stání, kdy je baterka zahřátá po předchozí jízdě a mezitím klesla venkovní teplota (např. v noci) je třeba ujet cca 10km a víc, než začne Hx růst.
                  Výše uvedené nelze brát jako dogma. Za přibližně stejných nebo podobných podmínek to někdy jde a jindy zase ne. Je třeba to zkusit a když to nejde, tak to nejde a pak je lepší přejít na normální styl jízdy. Je to jak se říká „pudová záležitost – buď to pude, nebo to nepude“. 😀 Taky je třeba myslet na to, že jízda plyn-rekuperace-plyn trochu zvyšuje spotřebu, takže se to nedá použít za situace, kdy v baterce zbývá posledních pár Wh a EV jede už jen na „elektrické páry“. V takové situaci je třeba být skutečně extrémně citlivý na plyn a vyhnout se pokud možno sebemenší akceleraci. Pak se i s tím málem v baterce dá ujet ještě pořádný kus cesty.

                13. Já jsem se asi trochu neobratně snažil vyjádřit,že je
                  Já jsem se asi trochu neobratně snažil vyjádřit,že je důležitější jezdit tak,aby byla baterie co nejméně zatěžovaná(co nejmělčí nabíjecí/vybíjecí cykly,co nejmenší nabíjecí/vybíjecí proudy,co nejmenší zahřívání,nenechávat stát moc nabitou ani vybitou)a to přesto,že SOH klesá,než se honit za co nejlepší imaginární hodnotou HX a SOH,která stejně dlouho nevydrží,jestliže neodpovídá skutečnému stavu baterie.Tím,že se hodnoty snažím všelijakými postupy(zahříváním,vybíjením,nabíjením)vylepšit,nakonec opravdový stav baterie pravděpodobně ještě zhorším.Jak jste říkal,je prostě asi nejlepší jezdit pudově,když je to možné baterii vyhovět,s SOH si hlavu moc nelámat a ono to pude.:-)Vaše baterie vypadá na 150000 km řekl bych velice slušně,jestli nepřijde nějaký sešup a kapacita bude ubývat v podobném tempu,byla by to paráda.Přeji dalších bezproblémových alespoň 150000 km.

                14. Hm, možná máte pravdu… už kolikrát mě napadlo, jestli
                  Hm, možná máte pravdu… už kolikrát mě napadlo, jestli to všechno není spíš virtuální realita a „honění duchů“. 😉
                  Uvidíme, co bude dál, příští léto ukáže, jak je to ve skutečnosti.

                  EDIT:
                  Před pár dny jsem v Brně u Lidlu potkal pána, měl firemního Leafa 30kWh, tak jsem mu po domluvě zkušebně píchl svůj wifi dongl do OBD a světe div se! EV měl najeto přes 111.000km, SOH 96%, Hx přes 97%!!! Vynikající parametry.

                  EDIT2:
                  Po poslední aktualizaci ukazuje Spy i parametr SOH s přesností na setiny. Zajímavé je, že SOH ukazuje stará i nová aplikace stejný, např. 85% a 85,75% (údaj ve staré appce je evidentně nikoli zaokrouhlený, ale prostě jsou jen ořízlé setiny a desetiny), kdežto údaje Hx se liší – na staré verzi 83,53%, v nové verzi po aktualizaci 81,59% – to vše na stejném autě, bezprostředně po sobě, jen po načtení dat do dvou různých telefonů.
                  Přestože je teď SOH s přesností na setiny, tak k jeho aktualizaci dochází stejně jako předtím, tj. po vypnutí a zapnutí auta. Setiny a desetiny se tedy nemění během jízdy.

                15. Tak takýto príspevok som tu ešte asi nečítal. To by si
                  Tak takýto príspevok som tu ešte asi nečítal. To by si zaslúžilo samostatný článok. Myslím, že veľa elektromobilistov by sa poučilo.
                  Máte môj obdiv.

                1. Ale auto musí mít interní 3 fázovou nabíječku a
                  Ale auto musí mít interní 3 fázovou nabíječku a takových zase tolik není.

            1. Musím vás upozornit, že záleží na tom, kde bydlíte.
              Musím vás upozornit, že záleží na tom, kde bydlíte. Někde nechtějí povolovat navýšení jističů. A upozorňuji, že ČEZ se navyšování jističů a povolování sazby D27d docela zuby nehty brání. Navýšení jističe a povolení sazby mě teď trvalo 3 měsíce a neustále si to přehazovali jako horký brambor mezi distribucí prodejem a mnou.

              1. Jsme u MND, ale ano jistice u nas delal CEZ. Kazdopadne
                Jsme u MND, ale ano jistice u nas delal CEZ. Kazdopadne puvodne jsme meli mit v dome 3x25A ale kvuli nesmyslnym chybam mezi MND a CEZ to zustalo takto 3x20A. Vymena jistice na 3x25A nebude problem vubec zadny jen cekani. U tech 3x32A jsi nejsem az tak jist, ale verim ze i to by melo byt v poradku.

                1. Oukej. Není důležitý prodejce elektřiny, ale distributor.
                  Oukej. Není důležitý prodejce elektřiny, ale distributor. A ti jsou v ČR tři. ČEZ distribuce, EON distribuce a PRE distribuce.

        1. Jinak na jističi 3x20A lze používat nabíjení 1x25A v
          Jinak na jističi 3x20A lze používat nabíjení 1x25A v podstatě trvale. Ten třífázový jistič zvládne určité přetížení a nevypadne a pokud na to máte dimenzovanou kabeláž, tak se nic nestane. A 1x25A není od 1x32A už tak daleko, protože auta stejně neberou celých 32 A, ale zpravidla jenom 28–30A, takže časový rozdíl bude půl hodiny až hodina při nabíjení do plna.

          1. Josefe jen malý dotaz vy jste vyučený elektrikář? nebo
            Josefe jen malý dotaz vy jste vyučený elektrikář? nebo dokonce revizní technik elektro?
            že tady radíte ostatním, že jistič 3x20A lze trvale přetěžovat na 25A?

            a další „radu“ že jistič nevypadne pokud je na dimenzovaná kabeláž to snad už ani raději nekomentuji, zkuste to postnout na serveru elektrika.cz co vám na to řeknou kolegové z oboru :-))

            doporučím používat google než tady střílet od boku rádoby „odborné“ rady, které mohou v nejlepším případě skončit vyhazovaním jističe a v nejhorším případě i požárem

            CITACE –
            ze serveru elektrika.cz kde jsou opravdu skuteční odborníci a ne typu ferda mravenec práce všeho druhu

            Re: Jaký je skutečný proud při kterém vypne jistič 16A s charakteristikou B?
            « Odpověď #3 kdy: 28.12.2008, 16:33 »
            Jističe s charakteristik ou B, C i D mají naprosto stejné trvalé přetížení, a to 112% jmenovité hodnoty. Například jistič 10A s charakteristik ou B, C i D, může trvale přenášet 11,2A.

            1. Ne, nejsem elektrikář.
              A nepsal jsem, že jistič nevypadne,

              Ne, nejsem elektrikář.

              A nepsal jsem, že jistič nevypadne, pokud je dimenzovaná kabeláž. Psal jsem, že nebude problém, pokud je dimenzovaná kabeláž. Tedy že danému člověku neshoří garáž po zažehnutí poddimenzované kabeláže.

              Mistře, ta vaše slavná citace se ovšem vztahuje na jednofázový jistič. Třífázový jistič, u kterého je zatěžovaná pouze jedna fáze, to má trochu jinak a vydrží trvalé přetížení o něco vyšší a to o něco je vyšší poměrně značně, zvláště u nového jističe, kde při podobném použití vybavuje tepelná spoušť. ¨

              Možná si příště před kritikou něco nastudujte. Já jsem to totiž před domácím použitím samozřejmě udělal.

              A abych dodal příklad z praxe, tak i jistič 3x16A vydrží v zimě nabíjet proudem 25A z jedné fáze asi 1,5 hodiny. V létě jenom asi 45 minut.

                1. Já jsem elektrikář a přetížení jističe není až
                  Já jsem elektrikář a přetížení jističe není až takový problém, co se stane s jističem, ale spíš co se stane s vedením, které je rovněž dimenzované na 16A. Rezerva tam vždycky bývá, ovšem staré el. instalace jsou na tom celkem špatně. Můj jistič 16A vypadne až při 18A, starší jističe vypadnou i při těch 16A.

                2. osobně, pokud bych nebyl z oboru tak bych si vůbec nedovolil
                  osobně, pokud bych nebyl z oboru tak bych si vůbec nedovolil rozdávat na netu lidem laické rady ohledně elektřiny nebo plynu, a pokud někdo tak činí s tím, že to má nastudované z internetu , tak jen mohu ostatní lidi varovat, že by ho toho google-wiki experta neměli poslouchat toť vše,
                  nicméně na vlastní riziko si každý může dělat co chce (např. můj známý zedník si opravil zástrčku od míchadla na maltu tak ,že tam zašrouboval pozinkovaný vrut, zbrousil hlavičku a pochvaloval si jak krásně mu to zase krásně funguje – zatím mu to teda zásuvku nevypálilo – lidi jsou fakt koumáci, ale od elektřiny a plynu bych koumáky hnal svinským krokem)

                3. Urcite si necham poradit od elektrikaru na lajcke rady moc
                  Urcite si necham poradit od elektrikaru na lajcke rady moc nedavam, ale rad si je prectu. Zkusenost druhych je vzdy cenna informace.
                  Kazdopadne vim, ze budu muset zvysit jistice idealne na 3x32A coz nebude problem, dum je novostavbou a rozvody jsou co jsem dohledal vyhovujici.

                  Pak me zaujala moznost montaze od elektrikaru onoho wallboxu co tu psali kolegove, preci jen kupovat to same, ale s cenovkou o 20tisic draz je zbytecne. A pak porizeni spravnych kabelu s dostatecnym prenosem Amperu abych ziskal alespon 3.6-7kW coz je udajne hranice nabijecky v aute na jednu fazi. Kdyz tam dostanu tech 32A bude to dobre.

                  A pravdepodobne umoznim nabijet kolegum v EV co pojedou kolem, kdyz budou v nouzi 🙂

                4. To poslední bude fajn Danieli, každá nová zásuvka nonstop
                  To poslední bude fajn Danieli, každá nová zásuvka nonstop 24/7 na evmapa.cz potěší a nemusí být ani zdarma. Jinak pokud dáte ven veřejně 400V 32A, tak se prosím registrujte i zde – http://drehstromnetz.de/. Získáte pak přístup k nabíjecí síti s min. 525 nabíjecími místy na západ od nás.

                5. Na nebezpečí přetížení kabeláže jsem ovšem před
                  Na nebezpečí přetížení kabeláže jsem ovšem před pohrdavým příspěvkem toho individua varoval. Že to výše uvedené individuum neumí číst, ale je elektrikář, takže je děsně chytrý, to už je jeho problém.

                1. Neměřím, používám jednotlivá nastavení proudu na
                  Neměřím, používám jednotlivá nastavení proudu na wallboxu. Už to takto nepoužívám, protože mám 3x32A jistič, takže to neřeším. Je to čistší řešení. Ono dlouhodobé přetěžování jističe ten jistič brzo zničí.

    2. Je to prosté a jednoduché. Tedy obecně:
      – nabíjení z 230V

      Je to prosté a jednoduché. Tedy obecně:
      – nabíjení z 230V modrá lze max 3,6kW (tj max 16A) a nikdy více;
      – nabíjení typ 2 mennekes lze třífázově max 22kW (tj max 3x32A).

      Pokud tedy BEV má palubní nabíječku 1 fázovou a to do 7kW, tak jedině mennekesem to lze.

      Poohlédněte se na webu (např sampro.cz) a kupte si kabel typ 2 (tj mennekes) s koncovkou 5P 3A červená zástrčka (větší 5ti kolík). Podle max proudu doma pak zvolíte variantu s přednastaveným proudem (20, 25, 32A); ke zvážení je mít variantu s nastavovatelným proudem.
      Takovýto kabel lze vozit ssebou.

      Stačí?

      1. Pres modrou zasuvku muzete nabijet klidne i 32A, pokud vam to
        Pres modrou zasuvku muzete nabijet klidne i 32A, pokud vam to auto dovoli. Neexistuje zadne omezeni. Jsou modre na 16A i 32A. Vse ale zalezi na nastaveni EVSE.
        Ioniq ma jen jednofazovou vnitrni nabijecku a 3-fazove nabijeni nefunguje. e-Golf ma 2-fazovou nabijecku. Tam potrebujete uz 3-fazovou zasuvku/rozvod.

            1. Jj to je ta kempova pro caravany.
              Tu ale doma bezne ma

              Jj to je ta kempova pro caravany.
              Tu ale doma bezne ma malokdo, spise nikdo.
              Ale co muze delat majitel BEV s palubni 1f AC nabijeckou 7kW, kdyz ma hl.jistic 3x20A? Pouzit kabel s moznou regulaci proudu a pripadne upgradovat hl.jistic na 3×25 anebo 3x32A. Mohl i trafem 400V/230V resit vice proudu z 20ti na 32A, ale ta hmotnost…

    3. Kupte si EVSE kit a udelejte si vlastni Wallbox za par kacek
      Kupte si EVSE kit a udelejte si vlastni Wallbox za par kacek od prazskeho eshopu:.
      https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-Kit-V1-1-for-EV-charging-station-cable-Wallbox-kit-only.html?cur=1
      Wallbox neni zadny hokuspokus. Pouze propoji vasi 230V zasuvku s autem. Zadne premeny napeti a cehokoliv jineho se tam nedeje. Doma vas Ioniq nabiji vzdy jen 230V. Podle vaseho jistice muzete nastavit ruzny proud v Amperach. Wallbox rekne autu kolik si auto smi vzit a po dohode sepne auto i Wallbox svuj stykac. Nic vic se tam nedeje. 400V zasuvka je zaroven 230V. jednou je to napeti mezi dvema fazemi a jednou mezi fazi a nulou. Zadne auto nenabiji 400V, vzdy jen 230V. Kdyz mate doma 3x400V 32A, muzete mit i 230V 32 A. Jsou to uplne stejne ampery. Akorat 32A nesmi jit pres obycejnou zasuvku. Existuji modre, tzv. campingove zasuvky.
      Vas kabel typ 2 nabiji Ioniqa jen pres jednu fazi, protoze Ioniq ma jen jeden menic uvnitr auta.
      Propojit jakoukoliv zasuvku s typ 2 konektorem bez elektroniky nefunguje, stykac v aute to nespoji. Potrebujete komunikacni elektroniku, viz odkaz nahore. Tam se take dozvite jak vse funguje (anglicky). Muzete mit wallbox s pevnym kabelem, nebo se zasuvkou a prenosnym kabelem. Je trochu rozdil v zapojeni. A muzete mit prenosny (wall)box, ktery muzete napajet z libovolne zasuvky. Pro cestovani je ale cervena zasuvka urcite lepsi nez ta modra. cervena je skoro vsude a modra nic moc.
      U DC-nabijeni to samozrejme je uplne jinak, ale to doma urcite nebudete delat, stoji to moc penez.

    1. Takový pěkný článek a ani slovo o dodavateli. Aha, a jsme
      Takový pěkný článek a ani slovo o dodavateli. Aha, a jsme doma, takže lemra SOR EBN8 https://bratislava.sme.sk/c/20746302/v-uliciach-bratislavy-zacnu-od-piatka-jazdit-prve-elektrobusy.html, co ho máme v Ostravě už dlouho https://dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/219-sor-ebn-10.html . No, říkají dojezd 160 km pro 9 i 12 metrů dlouhé busy a 0,5 hodiny na rychlonabíječce pro pokračování, s hezkým dizajnem, to se oproti tomu, co tam jezdí v naftě dnes, dá. Bude to pro Bratislavu technologický skok. Ale hned za hranicemi se jim staví maďarská továrna na čínské busy B.Y.D. se 400 km dojezdem. A to je něco zcela jiného – Tesla versus Peugeot Ion.

      1. Samozřejmě že by stačilo nyní volnou pozici po emisích
        Samozřejmě že by stačilo nyní volnou pozici po emisích (zelená nálepka) nahradit třeba modrou. Ale to by chtělo přemýšlet. To nemůžete po byrokratech a politicích chtít. Od toho jsou lobisti, takže se začnou draze vyrábět zelené SPZ 🙁

        1. Pokud budou mít elektroauta obří výhody, jako třeba
          Pokud budou mít elektroauta obří výhody, jako třeba jediní s povoleným vjezdem do velkých měst, tak to musí být něco víc než sundatelná nálepka.
          Zároveň to má být dlouhodobé řešení nakonec možná pro většinu aut, takže celoevropská zelená značka je nejlepší varianta.

            1. Vy jste ale z levného kraje. Viděl jste ten hitech barák,
              Vy jste ale z levného kraje. Viděl jste ten hitech barák, kde mají na Florenci sídlo? Já tam několikrát i byl. Včetně střešní skleníkové zasedačky s terasou. 300 bude tak akorát. 🙁

              P.S. Ten barák je energetická tragédie, obří skleník průhledný skrz naskrz, střecha je posetá klimatizacemi. Tady si architekt a zadavatel fakt nahonili ego. Hned jak jsem dorazil, tak jsem všudypřítomnými tablety ve stěnách musel něco udělat se stíněním a teplotou. Bylo tam na zdechnutí. Stav, kdy dámy v mini a midi koktejlkách s odhalenými rameny jsou spokojené a pánové v oblecích s kravatami umírají na přehřátí. Léto, 14 hodin. Masakr. :-((

              P.P.S. Jinak dokonalé vězení. Výtah Vás vezme jen tam, kam máte kartu. Pokud omylem nebo s někým vlezete kam podle své karty nemáte, zaklapnou se dveře a visíte na místě, dokud někdo nejde náhodou kolem a neotevře je. Ale není to dokonalé, když o těch systémech trochu něco víte. Mají tam totiž i posuvné stěny a dělící přepážky ovládané právě těmi tablety 🙂

            2. V Nemecku maji (nektera) EV na konci SPZ pismenko „E“. Ale to
              V Nemecku maji (nektera) EV na konci SPZ pismenko „E“. Ale to je dobrovolna vec a nedava to zadna privilegia. Takze ani tam neudelali diru do sveta.
              Jedina 100% jistota, jak zajistit vjezd EV, je vsechny spalovaky sesrotovat 🙂

    1. Si delate legraci?! Vždyť mají registr vozidel za bambilion
      Si delate legraci?! Vždyť mají registr vozidel za bambilion korun, kde mají všechno k dispozici. Stačí jen přečíst SPZ s porovnat s databází. Řešením je jedna kvalitní kamera na sloupu a software pro rozpoznávání značek. Tohle mě vždycky naštve ! Proč to dělat jednoduše když to muže stát miliony že?

  2. Inak, vsmimli ste si, ze na elektroautach je ovela viac vidno
    Inak, vsmimli ste si, ze na elektroautach je ovela viac vidno efekt inovacie ako na spalovacich ? Je to skoro tak rychle ako pri smartfonoch. Len z pohladu kapacity baterie. Nove auto s 40-50kWh baterkou uplne diskvalifikuje podobne nove auto s polovicnou kapacitou baterie, ak je za podobnu alebo aj trochu nizsiu cenu. (teda, mimo Tesly)

  3. Ten termín 2018/2019 je příliš brzy. To nemají šanci
    Ten termín 2018/2019 je příliš brzy. To nemají šanci dát, protože aktuálně kromě očesané verze Mitsubishi iMiev prodávané jako Citroen Zero/Peugeot Ion a Parnetra/Berlinga se směšnými bateriemi a dojezdy nemají lautr nic. Kde vezmou 50 kWh baterku a jak ji nacpou do 208/Corsy, to jsem tedy zvědav. Když nebyli doteď schopni zvednou dojezd Berlinga/Partnera, kde je na to místa habaděj. Ale jako oblbovací píár dobrý.

          1. Když už jsme u toho tak z CMP nejsem zrovna odvázaný, neb
            Když už jsme u toho tak z CMP nejsem zrovna odvázaný, neb to je ideová kopie MQB platformy od VW, tedy jedna platforma pro všechno. A nejen u VW už pochopili že pro čistě bateriové elektromobily je takové řešení přespříliš omezující. Neměl bych problém, kdyby s tím přišli před 5 lety ale tato platforma se dostane na trh až asi 2019.

              1. Ioniq je v tomto špatně kvůli modularitě HEV, PHEV, BEV na
                Ioniq je v tomto špatně kvůli modularitě HEV, PHEV, BEV na jednom podvozku, kdy nacpali motor s měničem na přední hnanou nápravu a baterky pod zadní sedadla a zadní kufr. Takže výsledek je plytký zadní kufr, zcela vyplýtvaný prostor v předním a na troše štěrku na cestě nebo v zatáčce to hrabe i v Eco módu. V běžném módu ještě více a Sport je prostě bagr, ne auto. Středový tunel u elektra je pak úplná zhovadilost. Je to prostě spalovací myšlení. Čistý BEV má mít baterie v podlaze ideálně 50:50 váhově mezi nápravama, motor a měnič vzadu na nápravě, vpředu i vzadu kufr a uvnitř auta obrovský prostor pro lidi s čistými liniemi. Křížence nebrat.

    1. Na P208 electric můžou pracovat již delší dobu, a udělat
      Na P208 electric můžou pracovat již delší dobu, a udělat na tom zároveň i novou Corsu nemusí být pro ně zas tak složité. Baterie jsou otázka objednávky, a tu můžou také již mít uzavřenou s některým z dodavatelů.

    2. Zalezi, co uz maji pripravene, od oznameni do vyroby za necely
      Zalezi, co uz maji pripravene, od oznameni do vyroby za necely rok je v automobilovem prumyslu celkem bezny termin. Samozrejme za predpokladu, ze pri oznamovani teprve nesedate k rysovacim prknum.
      Baterie je to na takto mala auta pomerne velka, ale kdyz Renault nacpe 40kWh do o neco mensiho Zoe a Chevrolet 60kWh do o neco vetsiho Bolta, tak by to mohlo byt zvladnutelne.

  4. Super, před čtyřma lety jsem jim dal 10 let aby udělali
    Super, před čtyřma lety jsem jim dal 10 let aby udělali elektrický auto, že až dojezdím to nový fosilní tak ho budu chtít měnit. Nejvyšší čas začít, nejdřív musej elektrizovat 508 (nebo nástupce) a pak jí taky eště budou muset zlevnit abych na ní měl. No, maj co dělat.

    1. Za mě v tom vídím logiku s ohledem na všeobecně známé
      Za mě v tom vídím logiku s ohledem na všeobecně známé problémy s dojezdem, cenou a hmotností baterií.

      Elektrický auto je super do města a okolí, na dálkové cesty se jeho potenciál poněkud zmenšuje a spotřeba ve vyšších rychlostech nezdravě stoupá.

      Taková 208 v elektrice je pro většinu uživatelů ideál, dojezd 350 Km to málokdo jezdí do Chorvatska asi také většina lidí jezdí nečím jiným.

      Takový velký kombík by musel mát minimálně 2x takovou baterku a stejně by to bylo málo s ohldem na dostupnost dobíjecích stanic.

      Chápu že jsou lidí do potřebují velké auto kolem komína třeba do 200 Kiláků, ale těch by moc neprodali.

Napsat komentář