Osobní elektroauta už se ve světě počítají v milionech, nákladní vozy spíše v tisících

​Ve světě se loni prodalo 6,5 milionu osobních elektrických aut, což byl meziroční nárůst o 109 procent.

Tržní podíl bateriových vozů a plug-in hybridů tak dosáhl devíti procent, uvádí analytická společnost Canalys. Tempo rozmachu elektromobility výrazně překonalo očekávání, která například ještě v listopadu ve svém Zero-Emission Vehicles Factbook prezentovali výzkumníci z BloombergNEF. Ti předpokládali, že zákazníci za celý rok nakoupí 5,6 milionu osobních aut do zásuvky. Výrazně pozadu ale zatím zůstává elektrifikace nákladní dopravy. Nákladní vozy přitom podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí tvoří téměř 40 % emisí ze silniční dopravy.

„Nástup elektromobility v osobní dopravě zrychluje a prodeje elektrických osobních vozidel se loni proti roku 2019 ve světě více než ztrojnásobily. Analytické společnosti v souvislosti s tím zvyšují odhady jejich budoucích tržních podílů i velikosti celkové flotily,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel. Například OPEC zvedl svou poslední předpověď pro rok 2040 o 11 procent na 369 milionů bezemisních vozidel v provozu.

Bloomberg NEF ve stejném období předpokládá již flotilu bezmála 700 milionů vozů, přičemž mezi bezemisní řadí čistě bateriové vozy nebo vozy s palivovými články, tedy například auta na vodík. Pro srovnání současná světová flotila všech čtyřkolých silničních vozidel se blíží k počtu 1,5 miliardy. Z toho je zatím bezmála 13 milionů čistě elektrických osobních aut nebo aut s palivovými články.

„Prodeje elektrických dodávek a nákladních vozů také rostou, ale zatím zůstávají nízké v porovnání s rozvojem, který můžeme sledovat u osobních aut,“ uvádí Zero-Emission Vehicles Factbook. V prvním pololetí loňského roku představovaly bezemisní dodávky a nákladní vozy jen 0,8 procenta trhu a jejich celoroční prodej BlommbergNEF odhadla na zhruba 150 tisíc vozidel. Elektromobilizace se přitom zatím týká hlavně lehčích vozů. 

„Z vlastní zkušenosti vidíme, že se elektromobily uplatňují hlavně v rozvážkových službách, finální dopravě zásilek, v takzvané logistice na poslední míli zejména ve městech,“ říká Ondřej Synek. Tam není problémem kratší dojezd, protože trasy nejsou dlouhé, velkou výhodou jsou naopak nulové emise. Intenzivní využití v městském provozu navíc umožňuje maximalizovat úsporu provozních nákladů oproti spalovacímu pohonu, vypočítává Synek.

​Bezemisní vozy v těžších segmentech podle BloombergNEF teprve začínají být dostupné na jednotlivých trzích. Předloni tak prodeje středních a těžkých trucků ve světě dosáhly jen něco přes 3500 kusů, loni v prvním pololetí zrychlily na stále velmi nízkých 2500 kusů. „Tato vozidla jsou v současnosti využívána hlavně na městských a příměstských cestách například pro svoz odpadu, městskou a regionální logistiku,“ píše BloombergNEF.

Hlavním překážkou elektrifikace těžké nákladní dopravy zůstává dojezd vozidel a váha baterie k dojezdu potřebná. Fakt, že tento technologický rébus není snadné zvládnout, ilustruje lídr mezi výrobci elektromobilů, americká Tesla, a její tahač Semi. Představen byl v roce 2017, slibován už na rok 2019. Objednávky přibývají, videa na youtube také, ale sériová výroba byla několikrát odložena. Poslední oznámený termín je rok 2022.

​Velké elektromobilní plány oznamovalo také například Volvo. To dnes na svých internetových stránkách inzeruje například trucky FM electric a FH Electric s celkovou hmotností soupravy až 44 tun a dojezdem „až 300 kilometrů“. Naftové konkurence ovšem svůj rádius počítá v tisících kilometrů.

„Jiná a také věhlasná značka nákladních aut má v nabídce elektrický tahač s dojezdem 220 kilometrů, pro takové auto já ale nemám práci,“ vystihuje realitu dopravce Tomáš Kronenberg, který má dnes ve svém parku kolem stovky různých vozidel a osobně je velkým zastáncem elektromobility. Například rozvážení zásilek už staví v drtivé míře na elektrických dodávkách. 

​Jak moc se zatím nabídka nákladních vozidel na baterie nepotkává s poptávkou, ukazují i čísla o prodejích na českém trhu. Za loňský rok zde našly kupce všehovšudy dva náklaďáky s čistě elektrickým pohonem.

Napsat komentář