Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů, nabízených na českých inzertních serverech, o 5 % – na květnových 113 040 z dubnových 118 674, oproti březnu je nabídka nižší o 9 %.
Trend poklesu je zjevný: v meziročním srovnání činí úbytek dokonce procent 11 % – v květnu loňského roku se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel. Vyplývá to z analýzy provedené experty AURES Holdings, provozovatele největší sítě prodejců ojetých vozů v Česku AAA AUTO a Mototechna.
Nabídkové ceny na inzertních agregátorech se meziročně mírně snížily (o 5 %) na mediánových 200 tisíc korun, a také meziměsíčně jsou stále nižší, byť o zanedbatelné půlprocento. Ani kilometrový nájezd a věkový medián se téměř neliší – kolem 158 000 km a 11,1 roku. Znamená to tedy, že na prodej jsou parametrově stále velmi podobná auta.
Co se týče skladby motorizací, s výjimkou stoupajícího podílu elektroaut se podíl inzerovaných motorů výrazněji nemění – v květnu 2024 tvořily diesely 55,2 %, benzinové motorizace pak necelých 39,3 %, o rok dříve byla obě čísla o 0,3 % nižší.
Elektromobilů sice neustále přibývá, celkově ovšem stále tvoří poměrně zanedbatelnou část trhu – před rokem v květnu jich bylo v nabídce 900 kusů, tedy 0,9 % všech vozů, letos v květnu pak 1,1 % (984 kusů). Také meziměsíčně nabídka elektromobilů meziměsíčně mírně vzrostla, a to o čtyři % (39 kusů).
Hybridy ukusují z nabídkového koláče přece jen o něco větší část – oproti loňským 1461 kusům (1,4 % trhu) jich letos v květnu v české inzerci figurovalo 1641, tedy 1,8 %.
Česká jednička AAA AUTO však i přes úbytek aut na trhu zpomalení prodejů nehlásí. „V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna už pět měsíců v řadě evidujeme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings.
„Vyšší zájem o bateriové elektromobily se propisuje i do našich prodejních výsledků. Za celý loňský rok jsme na českém trhu prodali 300 elektromobilů, z toho za prvních pět měsíců 101 kusů. Zato v letošním roce se jich za stejnou dobu v našich českých pobočkách prodalo 202 kusů, což představuje přesně stoprocentní nárůst,“ komentuje situaci na elektrotrhu Petr Vaněček z AAA AUTO.
U elektromobilů také sledujeme neustálý pokles nabídkových cen – meziměsíčně o 5,5 % na 829 tisíc korun. Meziročně pak například Škoda Enyaq spadla o 33 % na 1,039 milionu korun, Tesla Model 3 o 26 % na 702 tisíc Kč.
Zatímco u enyaqu však došlo k nevýraznému meziměsíčnímu nárůstu ceny (+10 tisíc Kč), populární americký elektromobil pokračuje v cenovém sešupu, od minulého měsíce ubral dalších 37 tisíc korun.
Pokud se vrátíme ke klasickým spalovacím motorům, v meziročním srovnání zlevnila i česká jednička Škoda Octavia, a to poměrně výrazně (-7,2 %) na mediánových 180 tisíc korun, druhá v žebříčku nejnabízenějších vozů, Škoda Fabia, ubrala dokonce 11 % na 80 tisíc korun, třetí Škoda Superb pak 5 % na 351 tisíc korun.
Zmiňovaných modelů je v nabídce i meziročně méně, ve všech případech zhruba o tisíc kusů. „Průměrné octavie už mívají poměrně dost najeto, přičemž situace se meziročně zhoršuje – zatímco loni byl medián najetých kilometrů 184 tisíce, letos v květnu to bylo už 190 tisíc; stáří je přes 11 let. U fabie je to dokonce přes 15 let,“ doplňuje Petr Vaněček.
Co se týče karosářských variant, na trhu meziročně nejvíc ubylo hatchbacků (18 vs 14 tisíc kusů), počty populárních SUV zůstávají stejné, u typů (kombi, sedan) je úbytek úměrný celkovému počtu; žádné výrazné anomálie se tedy v tomto směru neobjevují.
zdroj: tisková zpráva
Tak zastavili MODEL 2 nebo ne??
https://www.novinky.cz/clanek/auto-tesla-pry-zastavila-vyvoj-levneho-elektromobilu-musk-zpravu-popira-40466971
Ale Franto, koho ještě zajímá vývoj něčeho, co je založeno na už předevčírem mrtvé technologii?
Tesla ten levný elektromobil udělá. Není třeba jim to každých pár let připomínat. Naposledy jsem četl, že to mají v plánu hned po autonomním řízení, oživení všech obětí druhé světové války a Tesla Roadsteru 2017, který si podle Elona Muska koupíte už v roce 2020 za 200 tisíc dolarů.
pro Visper špatně zařazeno …..A možná je to ještě složitější: Není tohle elektrické řízení adaptabilní? Čím pomaleji jedeš, tím rychleji zatáčíš?
Ano, je adaptabilní. Není to nic nového, používá se to i spalováků od devadesátých let. Ale jenom u těch lepších, takové runner nezná.
Cybertruck, nový etalon Tesla šrotu. 😀 Tohle snad nesmí na silnici, ne?
https://twitter.com/i/status/1797578760797192261
Na jednu stranu to zpoždění vypadá hrozivě, na druhou stranu je to pohyb z plného rejdu na jednu stranu na plný rejd na druhou stranu. Jak rychle tohle dokážete udělat s mechanickou vazbu volantu s koly ? Ten „volant“ Tesly nemá žádnou mechanickou vazbu takže vám umožní pohyb rychlostí která pro kola není fyzicky možná.
To je podobné jako když si zkusíte nějakou akční střílečku zahrát „fyzicky“ v VR. Zatímco myší se otočíte a zamíříte ve zlomku vteřiny ve VR zjistíte fyzicky tak rychlý nejste a obtížnost stejné hry výrazně vzroste.
To není plný rejd. Je to jen 90 stupňů na každou stranu. Naprosto běžný průjezd s-kovou zatáčkou. Plný rejd je podle auta od 180 (dolní hranice adaptivního řízení a konkrétně i stojící Cybertruck) po 540 stupňů na každou stranu (klasické řízení).
Tady je plny rejd a zpomalene: https://x.com/Factschaser/status/1756032906290434514
Mimochodem plny rejd je tam 340 stupnu. Tedy 170 na kazdnou stranu.
Podle me ma Jimmy velky kus pravdy, nic tam neklade odpor.
Elektromechanický posilovač řízení dnes lze většinou nastavit v několika stupních. V těch nejnižších skutečně cítíte výrazný odpor, ale v těch nejvyšších je limitem jen rychlost, jak s tím stihnou točit vaše ruce.
u zadneho auta s elektrickym posilovacem neudelas takto rychlej maximalni rejd jaky je na tech videich, u nekterych aut dokonce hrozi ze strhnes rizeni a nepujde ti vratit kola a auto se prepne do nouzaku (moje osobni zkusenost s BMW 328i r.v. 2016, na polygonu pri trenovani smiku jsem volantem dojel rychle na doraz a silou to oprel o doraz, neco luplo, volant se nevratil, kola zustaly vytoceny a auto okamzite preplo do nouzoveho rezimu k odstaveni vozidla), a tak rychle v beznem provozu dostat se na maximum vytoceni fakt nejde pokud nestratis uplne adhezi ve chvili kdy se snazis maximalne vytocit co nejrychleji kola
lavrov42 tak jezdi bezne. Jako tady na diskuzi, od zdi ke zdi. Na silnici vymeta pangejty.
Už jsi hodil hlas svému kámošovi Nazimayerovi?
Po stoprvé, není to maximální rejd.
Naprosto s každým autem s posilovačem uděláš stejně rychlé natočení kol, jako na videu.
Pokud ne, máš mechanický problém a měl by si urychleně navštívit servis.
Kdo tomu nevěří, tak ať laskavě zvedne prdel a jde si to vyzkoušet.
Nejde o rychlost natočení kol, ale volantu (ta je nezvykle velká díky té nemechanické komunikaci)…
Nezlob se na mě Runnčo, ale mám dojem, že ti něco důležitého uniká 😉
Výborně, další manipulativní poloinformace. Co takhle dodat srovnání jak rychle je možné točit koly třeba u slavné Toyoty LC? Samozřejmě je potřeba dodat ještě detail malý, že Tesla zároveň natáčí i kola zadní, takže reálné zatočení je ještě větší, než naznačují kola přední.
Ale opatrně, aby z toho nebyly kotrmelce:
//youtu.be/xoHbn8-ROiQ?t=58
Technika třeba napadne, že rychlost natočení limituje výkon posilovače, takže za jízdy bude rychlost natočení větší, než na suchém asfaltě. Pochybuji, že jiná auta s mechanickou vazbou na kola mají výkon posilovačů větší, takže za stejných podmínek rychleji nezatočí, bez ohledu na to jaký kdo je mistr v přehmatávání na volantě.
//youtu.be/daZVl2VuxD8?t=402
Tak alespoň zase mají Youtubeři náměty k natáčení (srovnávací slalomy, losí testy), a dementi mají hůl do ruky.
Můj LC vystavuje kola tak rychle jak dokážu točit volantem, činí tak naprosto přesně na jediný stupeň a s nulovým zpožděním.
Že v jednu chvíli má volat jiný stupeň než kola, je naprosto NEPŘIJATELNÉ a NEOMLUVITELNÉ.
Nepřijatelně pomalé řízení, formule to má jistě rychlejší 😉
//youtu.be/QaCh3fTwf8Y?t=47
Pro Runnču…. A to bys chtěl aby sebou ty kola švihaly jako ty ruce? 😁
Tvoje auto to nedělá?? Běž si to zkusit.
Pro Runnču… Ani náhodou… Ale jedna věc mě přeci vrtá hlavou… Na tom videu švihne do leva pak hned doprava. Co by se stalo, kdyby švihal levá – pravá třeba desetkrát za sebou? To už by to zpoždění kol (lépe řečeno předběhnutí volantu) muselo být tak velké, že by šel volant doprava a kola do leva🤔…
Osobně ale tipuju, že je to promyšlené a volant tě nenechá točit do protipohybu kol….
Nevím co ti připadá na tom videu tak nepochopitelné – je evidentní, že s tím ten člověk škube tak, jak bys to v normálním provozu nikdy neudělal a to ani na parkovišti.
Navrhuji pokračovat v této diskuzí, až si to osobně vyzkoušíš na svém autě. Takže ještě jednou, BĚŽ SI TO VYZKOUŠET.
A CO PŘESNĚ mám zkoušet??
Ne – můj volant se rychlostí kungfu fakt netočí….
A komu to vadí?? Oprávněné stížnosti na nebezpečné sesouvání krytky plynového pedálu Tesla obratem vyřešila, ale do teď jsem neslyšel nic o problémech s rejdem…
Jasně že když magor cuká volantem jak magor, vypadá to blbě… Počet zhlédnutí bude mít OK a o nic jiného nejde ne🙄
Já taky nerozumím co chce zkoušet? Runner chce porovnávat posilovač řízení proti systému Steer by wire? Posilovač jenom posiluje sílu řidiče. Steer by wire vůbec nemá mechanické spojení volantu s koly.
Víš co to je Losí test?
Ano, vím. A ty si myslíš, že na úspěšné zvládnutí testu má vliv rychlost mrskání volantem? Právě naopak. Auto se nesmí naklánět ani ztratit kontakt s vozovkou. U mechanického řízení musí mít řidič cit. U steer by wire může sedět i blb, počítač to hlídá za něj. To zpoždění co se ti nezdálo je tam schválně aby s tím nevibroval každý kamínek.
Pro Runnču… Všichni vědí co je losí test … Akorát v Tesle nemaj ponětí a hlavně u auta, které dali na trh s pětiletým zpožděním žádné testy nestihli…😃😁
@lavrov42 se zaseknul u losiho testu. Vsak zadne jine argumenty proti EV uz nema, tak se drzi zuby nehty posledniho stebla. Az se toho stebla pusti, udela konecne blub blub a bude klid.
Jenomže on netuší, že to nepřišlo s EV. Steer by wire měly jako první závodní spalováky. Třeba benzinový Porsche Taycan s tím vyhrál nějaký závod. A u stíhaček je fly by wire dnes nutnost. Kdyby se pilot rozdivočil a měl mechanické řízení tak by ulomil křídla.
Losí test uvádím jako příklad manévru, který nesnese jakékoliv zpoždění mezi řízením a natočením kol.
Maximální povolená odchylka elektromechanického posilovače je v každém okamžiku +-4,5°. Vozidlo, u kterého se odchylka variabilně mění a úhel natočení nekopíruje proměnnou rychlost otáčení volantem, má vážnou a nebezpečnou závadu 2.6.2.1 a 2.6.2.2, a je technicky nezpůsobilé provozu.
Speciálně pro Vispera – o elektromobilech tady nikdo nemluví.
pro Runnču… A platí to i pro zaparkované vozidlo, jako je v tom tvém videu??… Asi těžko že…
Pokud se možná rychlost otáčení volantu adaptabilně mění podle rychlosti auta, víš úplné hovno jaká je odchylka volant – kola za jízdy…. já předpokládám že nulová…
Ale asi to s jistotou tady z nás neví nikdo, tak místo toho svého kafemlejnku bys mohl zkusit najít případné stížnosti amerických majitelů… Tak bys mohl být dokonce i trošku užitečný…😉
Nevím jestli to ještě dnes platí. Některé pokročilé systémy měří pomocí gyroskopu skutečný poloměr zatáčky. Když neodpovídá natočení volantu tak je jasné, že klouže a snaží se to s tím něco udělat.
Drvoštěpe, poměr úhlů natočení kol a volantu se mohou s rychlostí měnit. Čtvrtina otočení volantu musí odpovídat čtvrtině maxima rejdu při dané rychlosti.
Avšak musí být na sobě přímo závislé.
Neshoda mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol, je nebezpečná závada. Úhel kol a jejich natáčení, které neodpovídá otáčení volantu, je vážná závada.
Zjednodušeně – pokud je na volantu čtvrtina maxima v pravo, musí být kola čtvrtinu maxima vpravo. Pokud jsou kola první čtvrt sekundy dvanáctinu maxima vpravo, další čtvrt sekundy osminu maxima a třetí čtvrtsekundu konečně čtvrtinu maxima, úhel kol první půsekundu neodpovídá otáčení volantu, a to je jasná 2.6.2.2 a odtah.
V tomto provedení Cybertruck nikdy nedostane evropský COC.
Zatím co se tady někdo snaží udržet image kreténa, tak nad hlavou lítají letadla, jejíchž řídicí plochy na 100% pohyb kniplu nekopírují, a proto tolik nepadají…
Tady je doktorská disertační práce která se detailně zabývá steer by wire a losími testy. Jsou tam grafy reakční doby řidiče i auta.
https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjE8bOm3dCGAxWT-AIHHe9SDvEQFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fdspace.tul.cz%2Fbitstreams%2F634071a6-190e-4216-ad18-531197b4b8c1%2Fdownload&usg=AOvVaw1t3bHOcC9JZGc5_tdLem_t&opi=89978449
Někdo se s tím zabývá roky a závěr má takový (už před 14ti lety):
Systém aktivního směrového řízení, jehož součástí bude steer by wire, poskytuje vyšší aktivní bezpečnost posádce vozidla a jeho okolí především při zvládání kritických situací, kdy většina řidičů reaguje chybně. Použitím aktivního směrového řízení může vozidlo dosáhnout vysoké jízdní stability, neboť zásahem do směrového řízení vozidla může systém reagovat na nenadálou situaci rychleji, než řidič samotný a rychleji i než vozidlo vybavené pouze samotným systémem ESP.
Oproti tomu runča pod vlivem rudého hadru EV, Tesla vypisuje svou pravdu, která je ale ovlivněna i tím, že jeho pochopení problematiky skončilo u úhloměru.
Vispere, díky. Jak je patrné, zpoždění a regulačí odchylka jsou značné. Autor to sice neuvádí, ale podle mě ten losí test podle ISO v 70km/h úspěšně nezajeli. A to je ještě hydroelektrické řešení, tedy to rychlejší, u kterého se zpoždění pohybuje v řádu setin sekundy, tedy při losím testu do cca 2° odchylky.
Cybertruck je elektromechanické, kde jsou zpoždění v řádu desetin sekundy, takže se na vzdálenost nižších desítek metrů bavíme o odchylkách i větších jak >15°. To zpoždění na tom videu někdo změřil na 125ms.
Podle mě je Cybertruck v losím testu naprosto bez šance.
pro Runnču…. Ostatní za mě odpověděli. Za sebe jen dodám, jak si laicky a bez záruky vysvětluju to, co je vidět na videu…
U stojícího auta počítač uvolní úplně volant, aby měl řidič co nejsnazší práci při vyparkování. V tu chvíli je rychlost otáčení kol omezená jen mechanikou natáčení, která může při extremně rychlém pohybu volantu být nižší než tato…. Po rozjezdu volant ,,tuhne“ podle aktuální rychlosti a už úhlově vždy souhlasí volant s koly….
A taky je možné že s tím ten šouman na videu tak dlouho zuřivě škubal, až to pokurvil 😃😅
@lavrov42. Progresivni rizeni je uz nekolik let bezna vybava aut. Kolem stredu je rizeni mene citlive aby se pri jizde rovne nejezdilo cik-cak. A cim vetsi rejd, tim se kola vic nataci. U ruskych aut to urcite neni, tak proto to nevis.
Progresivní řízení není steer by wire. Progresivní řízení je třeba Servotronic na tyči řízení od Audi, ať shoří v pekle, který mě při závadě napájení nechal v bezvýchodné pozici a otočit s tím lze jedině kladivem.
Steer-by-wire se posledních třicet let občas u nějakého „inovativního“ výrobce objeví jako koncept, aby v zápětí zmizelo ve skladu neúspěšných nápadů. Stejně jako natáčená zadní náprava, že Renaulte.
Nic proti steer by wire. Ale demonstrovaná latence je naprosto nepřijatelná.
A místní električtí hoši co spolu mluví, nezklamali, opět hledají tři prdele výmluv, proč
1) to tak není
2) to navadí
3) je to fjůčr voe
Pro Runnču… ,,,,Demonstrovaná latence““ je u stojícího auta, jsi debil nebo co že to nechápeš???😱
Dolož že se to děje za jízdy a budeme se bavit jinak 🙄
Drvoštěpe, ten visperův odkazovaný dokument přesně vysvětluje, proč to není záležitost stojícího vozidla.
Na losí test Cybertrucku podle normy se těším 🙂
@lavrov42. Diky ze si priznal, ze rizeni nemusi byt linearni a nemusi odpovidat uhel natoceni volantu v kazde pozici uhlu natoceni kol. Zda to je pro takove nebo makove rizeni je nepodstatne. Podstatne je, ze to funguje uplne jinak nez tva hlava rika. Clovece, tys mel uz tolik zavad jako nikdo jiny na svete. Se vsim mas zkusenosti, vsude si byl a vzdy mas extremni priklady. Nevim jak se takovym lidem rika, ja tomu rikam syndrom Barona Prasila.
Řízení nemusí být lineární, a posilování může být nastaveno podle různých atributů. Například rychlost do 60km/h po otáčení, 60-110 neutrální, nad 110 proti otáčení. Případně nastavitelně podle požadavků řidiče.
To ale neznamená, že řízení může mít zpoždění!
Co se týká případu Servotronic, můžu být zcela konkrétní – prvotní závadou byla utajená oprava/svolávací akce, kdy v Audi Jarov tajně a bez schválení vyměnili napínák řetězu u mé Audi A5. Za 200 kilometrů řetěz přeskočil a motor v prdeli. Ovšem pikantní na tom bylo, že přeskočil při startování zaparkovaného vozidla, které bylo díky servotroniku a zablokované nápravě následně skoro nemožné vyprostit a naložit na odtah.
@lavrov42. No jo, no asi ta zastarala technika z minuleho tisicileti neni az tak dobra. U EV zadny remen/retez neni a tudiz nemuze preskocit. A kdyz se neco pototento, udela se reset jednotky a vse je OK. Zrovna ted jsem spustil aktualizaci SW u Tesly. Mozna bude zase nejaka funkce navic.
Tesla ma v zakladu dva stupne nastaveni rizeni. Normal a sport. Ja mam tusim nastaveny sport. Lepe se mi s tim ridi.Kolik nastaveni ma tvuj V8?
Hlavně, že ti nevadí ten příšerný lag na plynu u spalováku. U volantu setrvačné hmoty stejně nedovolí zatočit rychleji a asi by to ani nebylo dobré kvůli nebezpečí smyku.
Jo jo, po těch třech otočkách volantem u rakovinometu bude ten lag pro stejnej rejd daleko nižší. Než to přeručkuješ jak vopice tak uběhne půl století. Lol. 😂🤣😜