Ojeté auto: až 80 % je opraveno po havárii, lidé se to nedozví

Skvěle zamaskovaná vážná dopravní nehoda, nefunkční filtr pevných částic, vadné vstřikovače nebo třeba porucha na pohonu 4×4. Drtivá většina zájemců o ojeté auto vůbec netuší, jak takovou závadu při prohlídce vozu odhalit.

Tím spíše, když ji může mít i zánovní ojetina za půl milionu korun a se „sedmihvězdičkovým“ hodnocením. Podle společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prohlídkou ojetých vozidel, se zájemci o ojetinu setkali v měsíci říjnu nejčastěji právě se zatajenou vážnou nehodou a s nefunkčním, případně chybějícím, filtrem pevných částic. Velká část z nich ale o opravě vozu po havárii nebo o technické závadě nebyla prodávajícím vůbec informována.

Z kontrolovaných vozidel v síti CarTrax bylo v měsíci říjnu plných 78 % opraveno po nějaké dopravní nehodě, přičemž 66 % zájemců o nákup takového vozu o tom nebylo ze strany prodávajícího jakkoliv informováno. Podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax je právě zamaskovaná oprava vážné havárie pro laika velmi obtížně odhalitelná: „Je-li oprava provedena kvalitně, pozná ji skutečně pouze odborník až při fyzické prohlídce konkrétního vozu.“

Druhým nejvážnějším problémem kontrolovaných vozidel v říjnu byl nefunkční, případně chybějící, filtr pevných částic. Z kontrolovaných vozů, které měly být vybaveny filtrem DPF, mělo podle Foltýna závadu 33 % z nich. Úplně odstraněný filtr pak mělo v této skupině 7 % vozidel. Nový filtr pevných částic však může na některá vozidla stát i několik desítek tisíc korun.

Někteří dovozci proto nefunkční filtr z vozu velice sofistikovaně odstraní, což na výkonu motoru ani na spotřebě nemusí být vůbec poznat. Takový vůz ale rozhodně neprojde emisní kontrolou,“ říká Foltýn, který při prověřování ojetého vozu rozhodně doporučuje jeho napojení na servisní diagnostiku.

Poměrně častým problémem u ojetých vozů s pohonem 4×4 je porucha nebo celková nefunkčnost systému automatického připojování zadní nápravy. Za měsíc říjen se u vozidel se systémem elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojky objevila závada u 17 % z nich. Ani jeden ze zákazníků o závadě nevěděl.

Při běžné jízdě mimo kluzkou vozovku je pro řidiče tato závada velice těžko identifikovatelná,“ říká Foltýn, který doporučuje při nákupu vozu s automaticky přiřaditelnou zadní nápravou alespoň najet na nějaký kluzký povrch a zvenku sledovat, zda se zadní kola při prudkém rozjezdu připojí. „Je to sice laická varianta, vždy je lepší odborná kontrola, ale někdy není zbytí a i takový způsob může závadu odhalit,“ říká Foltýn. Zajímavostí je, že všechny vozy s poruchou systému 4×4 byly v cenové kategorii 300 tisíc a výše. 

Další závadou, se kterou se pracovníci CarTrax v říjnu setkali, a kterou laik jen velice těžko odhalí, je závada na vstřikovačích, případně na některém z emisních systémů motoru. Vozů s podobnou závadou přijelo v říjnu do CarTrax Pointů plných 17 %. Ani jeden ze zájemců o nákup vozu opět o závadě nevěděl. „Na takovou závadu nelze při krátké zkušební jízdě bez diagnostiky v podstatě přijít,“ říká Foltýn, podle něhož se taková závada projeví až v průběhu času, případně při emisní, resp. technické kontrole.

Zájem o ojeté vozy kvůli nedostatku těch nových enormně roste. Nabídka kvalitních ojetin však klesá, ceny naopak rostou. Do republiky se tak ve zvýšené míře opět začínají dovážet vozidla ze zahraničí. Podle Svazu dovozců automobilů registrace dovezených ojetých osobních automobilů výrazně překonaly prodeje nových aut, a v celkovém počtu atakují poslední známé rekordní údaje z let 2006 – 2008, přičemž jejich skladba je z hlediska stáří nadále alarmující. Více než 50% je totiž starších 10 let a přes 20% je dokonce starších 15 roků. Dá se tak očekávat velmi negativní dopad na celkové stáří vozového parku v ČR, které již dnes dosahuje 15,36 roku, a také na jejich technický stav

Odborná prohlídka ojetého vozu je proto velmi důležitým krokem k jeho bezproblémovému nákupu. A nejde jen o prohlídku technického stavu. Auta totiž mohou mít i nějakou právní vadu. V soukromé inzerci a u různých překupníků takové riziko existuje vždy. 

zdroj: tisková zpráva

7 Comments on “Ojeté auto: až 80 % je opraveno po havárii, lidé se to nedozví”

  1. Zavádějící titulek, reklama na Cartax? Fakt je ten, že těch 80% ojetin, co nejsou v pořádku, není z celkového počtu ojetin na trhu, ale z těch, co prošly kontrolou u Cartaxu. To znamená, že jsou to spíš auta problematická a zájemce si je dá pro jistotu zkontrolovat. Tak nějak tuší, že to není košér.

  2. ano máte pravdu :

    1) opravovat havarovanou jetou tezlu po záruce je téměř nemožné vzhledem k ceně jediného opravce v ČR 2.000 Kč / hodinu bez dphá :)))) Podmínkou rentability opravy je +50.000 Kč roční havaryjní pojistka

    2) opravovat havarovanou jetou tezlu od roku výroby 2021 s předním a zadním celoodlitkem tzv. „megakástem“ je nemožné vzhledem ke konstrukční vazbě vozidla. Cena jediného opravce v ČR +2.000 Kč / hodinu bez dphá pak je včetně +50.000 Kč roční havaryjní pojistky už bezpředmětná :))))))))))))

  3. takzvaný filter pevných častíc je k ničomu, pretože slúži k vyvolaniu mylného pocitu o čistote. tie častice, ktoré akože zadrží rovnako zadržia chĺpky v nose. častice 2.5, ktoré sú reálne škodlivé žiaden filter nezadrží/neodfiltruje a voľne sa dostanú pľúcami, prieduškami do krvného riečišťa.

    1. takzvaný filter pevných častic DPF tvl je porát lepší než bez něj. Ano lepší je elektromobil, každý by ho chtěl, aléé i za cenu kolaborace s nepřítelem který tě potom zaživa sežere?? Víš jak těžce se vybojovávala demográcije a kolik to zabralo času… 😉 Jako votrokoj ti pak stejně nedovolí jezdit v elektromobilu. TAKŽE pryjorytou je bezpečnost a tu definují zbraně, obzvlášt když se ten tvůj eletromobilista navíc zapletl s nepřítelem

        1. ted už ten gembl mlask neovládá, řídí ho nenažraný manažeři velkých bank co do toho byli zatáhlý a až do megakrize nemůžou vycouvat. Mlask byl jen příčinou tý chamtivosti a nezřízený kolaborace který nadělá spooousty dalších megaproblémů. Ale tak co je mu po lidech že, děti si odtáhla rozvedená manželka a jeho jediný zájem už je jen nerezová rakev na Mars. Ještě že na Zemi zbydou ti jeho přicmrdávači na který se pak bude moci svést ten hněv 😉

Napsat komentář