Investovat do elektromobilů, hybridních vozů nebo třeba solárních panelů chce již vysokou dávku přesvědčení a hlavně nemalý finanční obnos. Úzká skupina lidí si výše zmíněný „luxus“ může dovolit, někteří další se snaží alespoň v rámci jejich možností.
O to smutnější je potom fakt, že podstatná část řidičů nedodržuje ani základní postupy, které by pomohly snížit emise škodlivin. Podle výzkumu Bridgestone, který proběhl v 19 zemích Evropy a prošlo jím úctyhodných 29 tisíc automobilů, je situace alarmující. Pouhých 6,5% vozidel mělo pneumatiky nahuštěné úplně správně. 40% vozidel mělo alespoň jednu pneumatiku prokazatelně podhuštěnou (pod 1,5 bar) a 12% bylo narosto nevyhovujících, kdy tlak klesl na hodnoty, které jsou nepřijatelné pro provoz.
Při jízdě jsou ztráty způsobené valivým odporem pneumatik vyčíslené na 18%-26%. Čtyřicet procent z testovaných vozidel vykazovalo v důsledku nedostatečného tlaku zvýšení spotřeby (a tedy i emisí) průměrně o 2,8%. Navíc pneumatiky se mnohem rychleji opotřebují. Následná likvidace a výroba nových je pak příčinou dalších emisí.
Nabízí se úvaha, že necelá tři procenta není přeci moc. Vztáhneme-li ovšem podíl na celou Evropu, pak za jeden rok představují zbytečných 18,4 milionu oxidu uhličitého. Každý automobil v Evropě tak za rok průměrně vyprodukuje zbytečně 93,2 kg CO2, což se rovná 6.9 g/km. Ano, i pro Váš vůz.
Paradoxní na tom všem je, že na špatně nahuštěných pneumatikách tratí úplně všichni. Řidič zaplatí více za pohonné hmoty, častěji musí kupovat nové obutí, tím zbytečně zatěžuje okolí. Auto má nižší výkon a v oněch 12% případů dokonce riskuje život posádky. Každá desátá nehoda na dálnici je zapříčiněna defektem pneumatiky. Nespoléhejme proto na evropské politiky s jejich limity a zkontrolujme si raději tlak v pneumatikách.
Zdroj: autobloggreen.com