Obří sklápěče v největším dole na měď budou jezdit na elektřinu

Sklápěče Caterpillar 798 AC uvezou náklad až 410 tun při výkonu 2610 kW. foto: Caterpillar
Sklápěče Caterpillar 798 AC uvezou náklad až 410 tun při výkonu 2610 kW. foto: Caterpillar

Důl Escondia v poušti Atacama v Chile patří mezi největší na světě. Od příštího roku tam budou obří sklápěče jezdit už jen na elektřinu.

Společnosti BHP Group Limited, Caterpillar I a Finning International dnes oznámily dohodu o výměně celého vozového parku gigantických sklápečů společnosti BHP v dole Escondida, největším světovém producentovi mědi, který se nachází v regionu Antofagasta v severním Chile.

Tato dohoda je součástí procesu strategické obnovy zařízení, který společnost Escondida připravila. Nová nákladní vozidla Caterpillar 798 AC s elektrickým pohonem budou vybavena technologií, která přináší významné zlepšení kapacity, efektivity, spolehlivosti a bezpečnosti při přepravě materiálu.

SOUVISEJÍCÍ: Švédský Epiroc představuje druhou generaci elektrických důlních strojů

Očekává se, že první nákladní automobily dorazí do dolu v druhé polovině roku 2023, přičemž dodávka zbývajících nákladních automobilů se protáhne na příštích 10 let, kdy se všechny tři společnosti budou snažit nahradit jeden z největších vozových parků v odvětví na světě, který v současnosti tvoří více než 160 sklápěčů.

Dohoda také umožňuje společnosti Escondida | BHP urychlit realizaci plánů autonomie přechodem na technologii umožňující autonomní provoz vozového parku. V roce 2006 se v dole vytěžilo 928 000 tun surového materiálu denně. Ročně spotřebují doly Escondida a Spence společnosti BHP 3 TWh elektřiny. Současná kapacita dolu Escondida je 1,4 mil. tun mědi ročně.

zdroj: tisková zpráva

42 komentářů u “Obří sklápěče v největším dole na měď budou jezdit na elektřinu”

    1. Hlavně si Pepíčku nedával poslední dobou pozor 😉.Chile je jeden ze světových lídrů v rychlosti rozvoje OZE, především fotovoltaiky a solární termiky (loni v létě zahájena výroba v obrovské solárně/termické elektrárně právě v Atacama, letos v jiné oblasti vyvezen kotel na uhlí z velké uhelné elektrárny a nahrazen termickým úložištěm na roztavené soli ,,nabíjeným“ fotovoltaikou…. Atacama je poušť s nejvíce slunečním zářením na planetě — je tedy snadné predikovat výrobu.
      Buď si jistý, že ty náklaďáky na uhlí jezdit nebudou (min. převážnou část roku)… Ledaže by si tam ve vedení seděli na vedení podobný uhláci jako ty 😃

      1. Máš chybu ve výrokové logice. Stavba solárních elektráren v Chile a provoz těchto vozidel jsou korelací, nikoliv kauzalitou.
        Že Chile má dost šílený energetický mix, přes čtyřicet procent získává ze spalování surové ropy a zbytků po rafinaci lehkých frakcí, takže tato vozidla budou mít na elektřinu horší celkové emise než na naftu, můžeš jen těžko popřít.

        Pokud postaví více hydroelektráren nebo jiných méně emisních zdrojů, promítne se to v celkovém mixu, nikoliv v ekologičnosti konkrétního spotřebiče. Žádné filtry elekřiny z jádra do zásuvky, prosím.

        1. No hlavně ty máš nepřekonatelný problém pochopit rozdíl mezi minulostí a budoucností…Vždyť i ty stroje začnou obměňovat až za 12 měsíců!… Vsadil bych se, že až dorazí, bude pro ně připravena vlastní FV farma ( udělám ti radost: na současných satelitních fotkách žádné panely nejsou vidět)
          Ještě jednou připomenu: důl leží na obratníku, +obloha bez mráčku = fotovoltaika celoročně dodává stabilně skoro jak na oběžné dráze 🙂

                1. Pro XBlb…No to je v tom mém vtípku to nejpodstatnější 🙄
                  By mě zajímalo, jestli je výraz tvé tváře stejně tupý jako tvé komentáře 🤪😘

                2. Pro drbodebila: co je najpodstatnejsie? Cital ste na com so sa pytal? Pri vasej inteligencii nepochybujem o tom, ze ste nepochopil na co sa pytam, vsak?

                  Mna by zas zaujimalo, ci vam pri vasom vyraze tvare doma nepraskaju zrkadla. Podla mna ani zrkadlo neznesie ten odraz.

              1. Pre drobdebila: Nieee vas tesia a kedze som ludomil, tak rad robim ludom radost a spravam sa k nim tak ako sa oni spravaju ku mne, lebo ich to ocividne tesi. Podla toho ako piste je mi jasne cim ste a cim nie ste o to sa nebojte ale ze ste aj LGBTIWTF, to je pre mna novinka. Skoda, ze sa psychicke choroby nedaju liecit.

    2. BHP Group Limited odebira od roku 2019 energii z obnovitelnych zdroju a na veskerou elektriku kterou odebzraj maj kontrakt jen se spoelcnostma ktere vzrabi elektrinu jen y obnovitelnzch ydroju,a zmineny dul je jen par desitek kilometru od nejvetsi Chilske fotovoltaicke a vetrne elektrarny a jsou primo propojene

      takze tvuj Pepicek je je jen dalsi snaha o to ukazat jak jsi veskutecnosti hloupej

        1. kdybys vedel jak funguje rozvodna sit a jak funguje elektrina, tak bys takovej nesmysl nenapsal, ano nejblizsi odberne misto pokud ma odber vetsi nez 100% vyrobene elektriny v dane elektrarne, tak je vzdy spotrebovano ze 100% v nejblizsim odbernem miste, rozvodna sit totiz funguje na principu prepeti, tedy kazda elektrarna se snazi udrzovat v siti napeti tim ze ho v ni zvysuje, a odberne misto tim ze tu energii odebira, tak v dane lokaci naopak napeti v siti snizuje

          pokud je tedy elektrarna 40km od mista ktere ma odber vetsi nez dana elektrarna a dalsi odberne misto je nejblize cca 250km, tak ano ze 100% tu elektrinu spotrebuje

          sit se dal udrzuje prave prez kontrakty, takze pokud je sit propojena na vetsim uzemi, tak i elektrina zkontraktovana na druhe strane site zajistuje ze se ta sit udrzuje v chodu, sice tu nakontraktovanou elektrinu nedostane ten kdo plati, ale zarucuje se tim, ze dana sit nepadne bud na prepeti nebo podpeti, takze i to ze nekdo koupi kontrakt na elektrinu z OZE a nedostane se k nemu, zajisti, ze se ta elektrina dostane k nekomu jinemu ktery je k ni bliz a sit si udrzi svuj rozsah napeti ve kterem funguje

  1. Ten článek je trochu zavádějící. Caterpilar a další výrobci obřích nákladních vozidel vyrábí hybridy už od doby, kdy se tomu ještě ani hybridy neříkalo. Říkalo se tomu diesel elektrický pohon. Důvod je prostý. Žádný spalovací motor nedokáže vyvinout potřebný točivý moment pro takové obludy při nízkých otáčkách při rozjezdu. Jsou tam i jiné problémy. Tyhle obří nákladní vozy proto mají elektromotory na pohon odjakživa. Motory tam vlastně vždycky byly jen jako součást generátoru.

      1. Preco nemaju? Preco by mi to malo vadit? Nejaky slaby pokus o hejt?

        Asi vas sklamem ale ich prevadzka na elektrinu je uz celkom dlho, pretoze si neviem predstavit tu mechanicku prevodovku co by museli mat aby sa to pohlo dopredu. Ako pise hariprasad, jedine co sa zmeni je ze fosilny motor vymenia za bateriu. Otazka ale je aku bateriu budu mat a ako bude tazka. Predsa len energeticka hustota pri bateriach nie je nic moc (a to ratam iba gravimetricky aspekt, volumentricky tu mozme zanedbat).

      1. 1GWh=1000 000 kWh=cca 10 000 baterii pre Teslu. Kedze ta ozruta ma vykon 2.6MW, tak by to vyslo na cca 384hodin prace pri plnom vykone. O tom dost pochybujem. Moj osobny tip ze to bude bateria o vykone 100 tesla baterii cize 10MWh. Kedze kazda vazi cca 400kg (teraz neviem iba tipujem) tak hmotnost by mohla byt 40t. To by este mohlo byt realne. Taka bateria by cisto teoreticky vysla na 4h prace pri plnom vykone, co asi pri takych autach staci a ked by sa nenabijala ale vymienala, tak by to mohlo byt realne. Taktiez hmonost by asi bola OK. Ale to je iba teoria.

      1. Ja som sa ale pytal na kapacitu baterii a nie na to ze ide o hybrid. Hybridny diesel-elektricky system pouzivajudieslove lokomotivy tak uz 70 rokov, takze novinka to nie je. Tu vsak musia motor+nadrz nahradit bateriou, takze by ma zaujimalo akou. Tu by sa podla mna oplatil viac ten vodik alebo este lepsie metyl, cez palivovy clanok alebo aspon vymenny system baterii, aby si nevozili zo sebou zbytocnu kapacitu. V kazdom pripade pre takyto kolos to nebude mala baterecka.

      1. Tomášku, jelikož se v nejbližší době nechystám si otevřít vlastní povrchový důl na měď, je mi to jedno. Je to pěkná mašina, obecně jsou mi ale sympatičtější z přibližovadel a strojů jezdících na pneumatikách ty, co jsou víceúčelové. Typicky bagr, co je vybavený jak sbíječkou, tak i nakládací lopatou. Co ale vyloženě nesnáším jsou ubulenci a ufňukanci. Na to, že Ty jsi typický ubulenec a ufňukanec, tak Tě oslovuji moc hezky – Tomášku. Ještě někdo jiný Tě tu oslovuje tak hezky? Tak víš co mi můžeš, Tomášku? Ritku mi bozkávaj……

              1. Reagovat nemusím, vím, že Ti to ale dělá radost, tak reaguju. Když Ti připomenu, žes zapomněl v rozrušení vyvěsit fangličky pinonýre – poslechneš mně a fangličky vyvěsíš. Už Tě vodím na špagátkách jako maňase. PS: Tomáška sis už dle mé rady vetknul hlavní napřed? Až vetkneš, zase dej vědět, díkes.

                1. Magazín Hybrid.cz se zaměřuje na témata jako auto, baterie, elektromobily, hybridy, elektrokola, CNG a doprava obecně. Nejaktuálnějšími trendy jsou Tesla, její elektromobily Model S, Model X, Model 3, Tesla Model Y, Tesla Cybertruck, případně Elon Musk.
                  Reakční čas dezoláta Lžidlazdice je osm minut. Až bude revoluce, tak dej vědět, díkes.🇨🇿🇪🇺🇺🇦

                2. Hele pornodlazdici nevotravujte tady vzduch.

              2. Jo Ukrajina, to je cirkus s komediantem v čele.

                „Ukrajina v posledních několika letech vytvořila protikorupční infrastrukturu, která nemá obdoby v Evropě a možná ani na celém světě,“ řekl na konci srpna ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

                😂😂😂👍👍👍
                To není komik, to je kašpar.

Napsat komentář