Nová Škoda Enyaq: nový design, stejná baterie a mírně vyšší dojezd

Škoda Auto uvádí facelift rodiny Enyaq, jednoho z nejúspěšnějších evropských elektromobilů. Škoda Enyaq a Škoda Enyaq Coupé nyní využívají i nový designový jazyk.

Modernizovaný elektromobil Škoda Enyaq se může pochlubit prodlouženým dojezdem, mimo jiné díky vylepšené aerodynamice, udržitelnými materiály a rozsáhlou standardní výbavou. Nová řada Enyaq navíc přináší vylepšené digitální funkce a pokročilejší asistenční systémy.

Objednávky na nový model Škoda Enyaq přijímá Škoda Auto na vybraných evropských trzích od 9. ledna. Ceny nových modelů budou na českém trhu začínat na 1 015 000 Kč včetně DPH.

foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq, která byla uvedena na trh v roce 2020 jako první model značky Škoda postavený na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen, patří v současnosti k nejprodávanějším elektromobilům na mnoha klíčových evropských trzích.

Do konce roku 2024 bylo toto elektrické SUV spolu s variantou Coupé dodáno více než 250 000 zákazníků. S více než 75 000 prodanými kusy po celém světě v roce 2024 si Enyaq zajistil přední prodejní pozice na několika klíčových evropských trzích. V Německu, největším trhu společnosti Škoda Auto, obsadil druhé místo s více než 25 000 prodanými kusy.

Nová Škoda Enyaq je k dispozici se dvěma verzemi trakčních baterií a třemi výkonovými verzemi s výkony od 150 kW do 210 kW*. Vrcholný model Enyaq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě, což mu zajišťuje pohon všech kol.

S prodlouženým dojezdem více než 580 km je nový Enyaq ideální pro cesty na dlouhé vzdálenosti. Nový Enyaq podporuje také rychlé nabíjení na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem. Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW lze akumulátor dobít z 10 % na 80 % kapacity za 28 minut nebo méně.

Lithium-iontová baterie modelu Škoda Enyaq 60 se skládá z devíti modulů, z nichž každý má 24 bateriových článků. Celková brutto kapacita činí 63 kWh. Synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 150 kW a na zadní kola přenáší maximální točivý moment 310 Nm. Maximální rychlost činí 160 km/h.

foto: Škoda Auto

Model Enyaq 85 má rovněž elektromotor a pohon zadních kol, ale je vybaven větší lithium iontovou baterií složenou z dvanácti modulů s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW a maximálního točivého momentu 545 Nm.

Model Enyaq 85x je rovněž vybaven větší baterií, ale má druhý asynchronní elektromotor umístěný na přední nápravě, který umožňuje pohon všech kol. Tento systém plynule upravuje výkon přenášený na přední kola, čímž snižuje spotřebu energie a zároveň zvyšuje směrovou stabilitu.

Oba tyto modely dosahují nejvyšší rychlosti 180 km/h. Všechny výkonové verze jsou dostupné pro modely Enyaq a Enyaq Coupé, stejně jako pro jejich varianty Sportline.

Verze60 (Coupé)85 (Coupé)85x (Coupé)
Dojezd (km)433 (442)579 (589)542 (550) **
Kapacita baterie (kWh) (brutto/netto)63/5982/7782/77
Doba nabíjení (min.) (10 % – 80 %)242828
Max. nabíjecí výkon (kW)165135175
Výkon (kW)*150210210
Maximální rychlost (km/h)160180180
Zrychlení (s) (0–100 km/h)8,16,76,7
PohonPohon zadních kolPohon zadních kolPohon všech kol
tabulka: Škoda Auto

* Maximální elektrický výkon byl zjištěn v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21). Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru. Množství dostupného jízdního výkonu pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je zejména stav nabití, teplota nebo stáří vysokonapěťového akumulátoru.
** Předběžné hodnoty

Všechny varianty nového modelu Škoda Enyaq podporují vysoké nabíjecí výkony – až 165 kW pro model Enyaq 60 a nabíjecí výkon až 175 kW pro model Enyaq 85x. Větší baterii lze díky tomu na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem dobít z 10 % na 80 % kapacity již za 28 minut.

U modelu Enyaq 60 trvá dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity pouhých 24 minut. Všechny modely Enyaq podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.

Nové digitální funkce

Nová Škoda Enyaq přináší tu nejmodernější konektivitu. Přepracovaná aplikace MyŠkoda disponuje řadou vylepšení, včetně nových funkcí pro elektromobily, díky nimž je život s elektromobilem Škoda Enyaq pohodlnější. Powerpass je nyní plně integrován do aplikace.

Další digitální funkce, přístupné prostřednictvím aplikace MyŠkoda v chytrém telefonu, zjednodušují parkování a přístup k vozu. Vylepšený infotainment systém dále zlepšuje uživatelský zážitek. Nabídka standardních asistenčních systémů byla rozšířena o asistenta změny jízdního pruhu a proaktivní ochranu cestujících.

Automatické parkování dodávané na přání přináší dvě nové funkce. S funkcí parkování na dálku může řidič ovládat parkovací manévry prostřednictvím aplikace MyŠkoda v chytrém telefonu. Funkce parkování na dálku umí zaparkovat vůz Enyaq do řady podélně i kolmo stojících vozidel. Uživatel se s klíčkem od vozu musí nacházet v těsné blízkosti vozu, zatímco vůz a mobilní telefon spolu komunikují prostřednictvím Bluetooth. Po zvolení typu manévru vůz samočinně ovládá řízení, brzdění a volbu směru jízdy.

Interiér nového vozu Škoda Enyaq vyniká nadčasovým designem, vynikající ergonomií a intuitivním ovládáním. Nabízí dostatek prostoru pro cestující i velkorysý objem zavazadlového prostoru, který činí 585 až 1 710 litrů u modelu Enyaq a 570 až 1 610 litrů u modelu Enyaq Coupé. Standardem je 5“ virtuální kokpit a centrální 13“ displej infotainmentu. foto: Škoda Auto

Díky uloženému parkovacímu manévru si dokáže Enyaq zapamatovat příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které poté na požádání automaticky provede pomocí uloženého parkovacího manévru na dálku. Řidič ovládá parkovací manévr prostřednictvím aplikace MyŠkoda.

Systém KESSY, který je u modelu Enyaq součástí standardní výbavy, nabízí větší pohodlí díky funkci automatického odemykání (Open-On-Approach), která odemyká vůz, když se klíč přiblíží k vozu na vzdálenost menší než 1,5 metru. Funkce automatického zamykání (Walk Away Locking) automaticky uzamkne vozidlo, když se klíč vzdálí od vozu na více než 2,5 metru.

Vylepšený infotainment dále zlepšuje uživatelský komfort. Nové tlačítko „výhřevy“ aktivuje všechny funkce vyhřívání jediným stisknutím. Nabídky Vozidlo a Aplikace byly aktualizovány, a hlavní nastavení vozu se přesouvá do nabídky Aplikace.

Do horní lišty byly přidány nové zkratky pro oblíbené funkce, jako jsou předehřev baterie, hlídání rychlosti (Intelligent Speed Assist) a funkce „výhřevy“. Kromě toho již není nutné ověřovat uživatele na uvítací obrazovce; místo toho jsou uživatelé přihlašováni automaticky.

Asistence jako standard

Rozsáhlý seznam standardních asistenčních systémů doplňuje hlídání mrtvého úhlu včetně asistenta vyparkování (Rear Traffic Alert) a varování při vystupování z vozu, prediktivní tempomat, který využívá také systém rozpoznávání dopravních značek, a asistent při jízdě v koloně.

Součástí standardní výbavy vozu Enyaq je také Front Assist, který zahrnuje prediktivní ochranu chodců a cyklistů, asistent při průjezdu křižovatkou a antikolizní asistent. Dalšími standardními prvky jsou asistent udržování jízdního pruhu, asistent změny jízdního pruhu včetně asistenta vyparkování (Rear Traffic Alert) a varování při vystupování z vozu, rozpoznání únavy a pozornosti řidiče a proaktivní ochrana cestujících.

Adaptivní vedení v jízdním pruhu je součástí na přání dostupné asistované jízdy (paket Clever), která je nově rozšířena o využití rojových dat získaných od vozů koncernu Volkswagen. Vůz si tak průběžně stahuje mapu svého okolí, která je zmapována vozy, které tudy dříve projely.

Sesbíraná data, která jsou anonymizována ve dvou fázích, zvyšují efektivitu a adaptabilitu systému v různých jízdních situacích. Součástí asistované jízdy je také prediktivní tempomat, který funguje bez rychlostního omezení, asistent jízdy v koloně a nouzový asistent.  

zdroj: tisková zpráva

2 Comments on “Nová Škoda Enyaq: nový design, stejná baterie a mírně vyšší dojezd”

  1. jeste vcera svitilo na strankach Skodovky za zakladni 60ku 899990,-, dneska je to jiz 1015000,- 😀 svitilo to tam skoro hodinu nez to odstranili, takze se da ocekavat ze hned odzacatku bude neco jako slevova akce a realne se bude faceliftovanej Enyaq 60 koupit od tech cca 900 tisic, aneb praktika kterou v CR dlouho provozoval treba Renault

Napsat komentář