Nošovický Hyundai bude místo manuálních převodovek kompletovat baterie

Auta s klasickou manuální převodovkou a třemi pedály jsou na ústupu. Závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích, ve kterém loni v srpnu začala výroba už druhé generace elektromobilu Hyundai Kona Electric, na sklonku února ukončil produkci manuálních převodovek v hale Převodovkárna č. 1. Obdobně jako bývalá hala Převodovkárna č. 2 bude přebudována v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž bateriových systémů pro elektromobily.

Poptávka po vozech s manuální převodovkou dlouhodobě klesá. Jestliže ještě v roce 2018 mělo 59 % aut vyrobených v Nošovicích manuální převodovku, loni to bylo pouhých 24 %. Naopak podíl elektromobilů, které z principu manuální převodovku nemají, roste.

Pro nošovický závod je tak přebudování další výrobní haly vstříc elektrické budoucnosti důležitou investicí zejména v dlouhodobém horizontu. Díky adaptaci na rozvoj elektromobility má i do budoucna hrát pro celou skupinu Hyundai významnou roli.

V roce 2023 bylo v HMMC vyrobeno celkem 186 500 šestistupňových manuálních převodovek,
z nichž přibližně 120 000 zamířilo do závodů Kia na Slovensku a Hyundai v Turecku. Meziročně šlo o cca 15 % pokles. Směr Slovensko nabírá také část produkce „baterkárny“ nošovického Mobisu,
a to prozatím pro hybridní a plug-in hybridní vozy Kia

Výroba bateriových systémů vypukla v nošovické průmyslové zóně ke konci roku 2022. Od loňska se tam kompletují baterie také pro novou elektrickou Konu. V hale Převodovkárna 1, která teď dosloužila, začnou stavební práce po vyklízení prostor nejpozději v létě. Přeměna v novou „baterkárnu“ by měla být dokončena na jaře příštího roku.

90 % ze zhruba dvou stovek zaměstnanců Převodovkárny napříč všemi profesemi nalezne náhradní pozici na jiném pracovišti v HMMC. Společnost počítá s tím, že po dobu několika měsíců bude držet „nadstav“ zaměstnanců, což usnadní zaškolení zaměstnanců na nových pracovištích. Nové pracovní příležitosti se objeví také právě v chystaném provozu Mobisu.

Ukončení provozu v hale Převodovkárna TM1 neznamená, že by zákazníci už nemohli dostat auto z Nošovic s manuální převodovkou. Nově budou tyto převodovky dodávány z Asie.

Celkově bylo v HMMC za více než 15 let vyprodukováno přibližně 5,26 milionu manuálních převodovek, 80 % z nich tvořily 6stupňové převodovky. Většina produkce byla určena pro potřeby nošovického závodu a sesterský výrobní závod Kia na Slovensku.

Podíl manuálních převodovek v autech z Nošovic (v jednotlivých letech od r. 2008 do r. 2023)

  • 2008: 90 %
  • 2009: 88 %
  • 2010: 84 %
  • 2011: 80 %
  • 2012: 77 %
  • 2013: 71 %
  • 2014: 69 %
  • 2015: 68 %
  • 2016: 60 %
  • 2017: 59 %
  • 2018: 59 %
  • 2019: 52 %
  • 2020: 36 %
  • 2021: 31 %
  • 2022: 30 %
  • 2023: 24 %

zdroj: tisková zpráva

14 Comments on “Nošovický Hyundai bude místo manuálních převodovek kompletovat baterie”

  1. Komletace Akuboxu prováděli v Mošnově Tak nevím jak je to tet
    Hyundai MOBIS
    V Mošnově vyrábí přední a zadní světlomety pro vozy Hyundai a Kia a také sestavují baterie pro EV Kona ve dvojí kapacitě 64kWh a 39,2kWh.
    https://www.mobis-auto.cz/o-spolecnosti.aspx
    HMMC TV 89/2022 | Nová baterkárna
    Planovaná výroba Plug-in Hybridy 50 000 ks Hybridy 100 000 ks
    https://www.youtube.com/watch?v=cyIqc2USqU4

  2. Takto nějak si to představují německé automobilky. Pomalý přechod na EV ,stejně jako u těch převodovek ,jsme tak v roce 2010. Budeme jim to dávat za draho , kdo chce EV ,ať si pěkně připlatí. A aby to bylo úplně jisté ,některé funkce a věci tomu dáme později. EV budeme šmudlat na lince se spalovákama a uděláme jim nějakou společnou platformu. Nebude to sice ideální, ale jen takto to je možné nějak vůbec udělat. Mezitím se Tesla stále vzdaluje, vymýšlí nové výrobní postupy ,zlevňuje. Auta budou přecházet na 48 v architekturu , steer by wire řízení….. Systémově nastavená možnost změn na autě každých několik hodin. Neustálé vylepšování software stávajících aut. V Číně přicházejí na trh nové lepší modely EV skoro každý den. 80 000 inženýrů BYD maká od rána do večera na nových vozech , aby porazili spalovací konkurenci. Ano nenásledují the first principle thinking jako Tesla a mrhají silami na pitomá PHEV , což jim teď pomáhá v růstu a do budoucna je to nesmírně zatíží , ale stále je to kosmická rychlost vývoje. Takže se domnívám , že tak pěkně vylazený a plánovaný ústup od spalováků jako u těch převodovek to nebude. Povede to jen ke ztrátě tržního podílu a hrozbě bankrotu.

    1. Zajímavý skok mezi roky 2019-2020 z 52% aut s manuální převodovkou na pouhých 36% během prvního roku covidu.

      Pokud chce BYD prodávat nejvíce aut na celém světě tak mi nepřijde zas taková škoda nemít komplet portfólio, když tím EV produkce očividně netrpí. Když jsem se díval na jejich Yangwang U8, tak čistě jako EV by mohl dopadnout jako 4,2t vážící s Hummer EV, když u takových aut s velkou spotřebou je důležitý i dojezd ve stovkách kilometrů.

      1. No myslím , že prodeje a kvalita EV od BYD tím , že vyrábějí také PHEV , trpí. Jednou ,odhadem tak za tři roky ,se stanou PHEV pro BYD přítěží a to také rozhodne o tom , že se nestanou největším prodejcem aut na světě a překoná je Tesla. Ale třeba se mýlím a opustit PHEV a nahradit jejich prodeje pouze elektromobily , bude pro ně hračka.

      1. Tak zásadní rozdíl je v tom, že Toyota před těmi více než 25 lety se zamyslela když máme postavit hybrid co v motoru být nemusí a co může a co musí být jinak. Výsledek je že hybridy od Toyoty jsou mechanicky velmi jednoduché, spousta dílů tam fyzicky prostě není a výsledkem je úžasná spolehlivost, ale bylo nutné ten pohon jako celek na počátku promyslet a poskládat zcela od nuly. A pak udělat z hybridu plug-in hybrid v zásadě znamenalo jen k tomu dát větší baterku.

        Zatímco spousta jiný firem před pár lety zpanikařila a k existujícím motoru nějak dobastlila elektromotor. Výsledek je, že ke složitému motoru přidáte další díly a uděláte ho ještě složitejší a ještě k tomu dobastlíte jiný software. V takové situaci šance že to nedopadne dobře je veliká.

Napsat komentář