Nissan Ecoteam se účastní závodů Ecoseries

Zaměstnanci technického střediska společnosti Nissan v Barceloně dokazují, že motoristický sport je více, než pouhý souboj o nejrychlejší čas na okruhu. Do série ECOseries, která se odehrává ve Španělsku a v průběhu sezóny v sobě spojuje prvky závodního okruhu a silniční rallye, se zapojuje celá řada silničních vozů. Vedle týmu Nissan se jí účastní i další značky.

Závody Ecoseries se jezdí ve španělské Barceloně
foto: Nissan

Spolu s tradičními automobily se vznětovými či zážehovými motory v závodech ECOseries závodí i vozy s hybridním pohonem a dokonce i prototypy poháněné palivovými články. Série, kterou řídí Katalánská automobilová federace FCA s podporou Katalánského energetického institutu ICAEN, poprvé odstartovala v roce 2010.

Jezdí se hodinové okruhy, například Circuit de Catalunya nebo Carrera Parc Motor Castelloli. Cílem přitom je zajet závod co nejrychleji, nejefektivněji a nejúsporněji.

Sestava Nissan Ecoteam, která závodí pod vlajkou Evropského technického centra Nissanu (NTCE), je tvořena dobrovolníky z centra NTCE v Barceloně, ze závodu NMISA v Barceloně, z regionálního zastoupení Nissan Iberia a dodavatelských společností.

Vozy zastupují převážně standardní modely, i když v zájmu zvýšení účinnosti jsou povoleny některé úpravy. Nissan Ecoteam provedl na automobilech úpravy, které zvýšily aerodynamickou účinnost, a také z interiéru odstranil některé prvky, aby snížil hmotnost. Členové týmu upravili i nastavení podvozku, těžiště vozu a vyladění motoru, aby se co nejvíce vyhovělo požadavkům, které na výkon vozů klade závodní okruh.

Přínos této práce, odváděné den po dni v centru NTCE, a provedených změn byl jednoznačný. Specializovaným týmům, jejichž denním chlebem je práce na ladění motoru, bezpečnosti, jízdních vlastnostech, ovladatelnosti a hnacím ústrojí, se podařilo vtisknout jejich znalosti a zkušenosti do tváře nových závodních vozů.

Závodí se ve dvou disciplínách: účinnosti a pravidelnosti. V prvé kategorii je cílem být nejrychlejším vozem na okruhu a zároveň spotřebovat méně paliva, než kolik stanoví maximum předepsané v pravidlech. Hodnoty se liší podle typu vozu a velikosti motoru.

V disciplíně pravidelnosti si musí závodník předem stanovit čas na jedno kolo a pak se mu v každém kole co nejvíce přiblížit, přičemž za kratší i delší čas se mu počítají trestné body. Vítězem pak je vůz resp. řidič, který nasbírá nejméně trestných bodů.

Tým Nissanu zaznamenal v průběhu sezóny několik vítězství a celkem třiatřicetkrát stanul na stupních vítězů. Několikrát se mu podařilo dosáhnout výjimečných výsledků ve spotřebě paliva: V závěrečném závodu roku si vítězství připsali Marti Fabregat a Ivan Andrey s vozem Nissan Juke, který za celou hodinu náročné a rychlé jízdy spotřeboval pouhých 5,5 litru nafty.

V kategorii elektromobilů se o prvenství utkaly Nissan LEAF a Mercedes A-Class E-Cell. Dva ze tří vozů LEAF byly v podstatě standardní modely, ale třetí se na start postavil jako mobilní zkušebna, a soutěžil v kategorii prototypových elektromobilů. Pro účely závěrečného závodu byla u tohoto modelu sestava baterie zdvojnásobena na 48 kWh, takže se mohl lépe měřit s Mercedesem s kapacitou 36 kWh.

tisková zpráva

Napsat komentář