Německo: každé páté nově prodané auto v prosinci byl elektromobil

Elektromobil Volkswagen ID.3 se nabíjí u nabíjecí stanice Ionity. Německo směle kráčí směrem k elektromobilní budoucnosti. Do roku 2030 bude většina nově prodaných aut na elektřinu. foto: Volkswagen
Elektromobil Volkswagen ID.3 se nabíjí u nabíjecí stanice Ionity. Německo směle kráčí směrem k elektromobilní budoucnosti. Do roku 2030 bude většina nově prodaných aut na elektřinu. foto: Volkswagen

V prosinci 2021 se v Německu prodalo 227 630 nových aut. Z toho 48 436 byly elektromobily a 32 752 plug-in hybridy. Celkově tak měla auta do zásuvky za prosinec podíl 35,7 %.

Německo je největší automobilový trh Evropy. Ani jemu se ale nevyhnul výrazný pokles prodejů nových aut. Za prosinec to bylo meziročně o 26,9 % méně. Celoroční pokles pak činí 10,1 % na 2,62 milionu. Pro zajímavost, 65,4 % nových aut nakoupily firmy.

Celoroční podíl elektromobilů na registracích nových aut v Německu za rok 2021 činí 13,6 % (celkem 355 961, meziročně +83,3 %). Minulý rok to bylo 194 163 s podílem 6,7 %. Co se týká plug-in hybridů, od ledna do prosince bylo registrováno 325 449 nových PHEV, což značí meziroční přírůstek 62,3 % (minulý rok to bylo 200 469). Auta do zásuvky tak minulý rok měla v Německu podíl na celkových registracích nových aut kolem 25 %. Navíc se ale v Německu prodalo ještě 429 139 klasických hybridů (podíl necelých 17 %).

Prodej čistě benzinových aut naopak spadl o 28,6 % na podíl 37,1 %, diesely zaznamenaly propad o 36 % na podíl 20 %. Zájem o elektromobily a plug-in hybridy je poháněn nejen stále se zlepšující nabídkou domácích výrobců, ale také dostupnými dotacemi. Na elektromobil je možné získat dotaci až 9000 euro, na plug-in hybrid až 6750 euro. Dotace budou platit i v tomto roce, takže se dá čekat další významný růst prodejů. Dotace mají platit minimálně do roku 2025.

zdroj: Electrive

14 komentářů u “Německo: každé páté nově prodané auto v prosinci byl elektromobil”

  1. S těmi dotacemi je to o dost složitější. Není to jen o závisti, že někdo někomu něco platí. Na jednu stranu je potřeba stavět čisté zdroje, ale je také výhodné používat i úsporné spotřebiče jako jsou elektromobily a tepelná čerpadla. Ty umožní největší snížení spotřeby energie viz obr.1 zde:
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032118303307

    Dotacemi elektromobilů tedy stát uplácí občany aby snížili energetickou spotřebu, produkci jedů a hluku. Díky tomu pak ušetří na výstavbě zdrojů a zdravotní péči. Je to tedy oboustranně výhodné.

    Nebo že by bylo výhodnější nastavět 5x více panelů a vrtulí a vyrábět syntetická paliva aby se jimi lidi i v budoucnu trávili?
    https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/20711-synteticka-paliva-power-to-gas-power-to-liquid-vyroba-a-ucinnost

    Spalovací doprava je to nejméně účinné využití energie paliva, protože se zde vyhodí minimálně 70% energie.
    I elektromobil napájený jen z uhelné elektrárny je všeobecně přijatelnější, než lokální ropomobily:
    https://youtu.be/ZcEfjOqq534

    Jen tak pro představu o měřítku plýtvání fosilními palivy. Kdyby se v České republice všechna ropná paliva obsahující energii 85TWh prolila kogeneračkami, které by vyrobily energii pro pokrytí elektrifikované dopravy, tak zbude 45TWh tepelné energie. Tato energie by plně pokryla spotřebu teplárenství, která je v současnosti 44TWh. Není tedy nutné stavět minireaktory (teplátory) nebo jiné kraviny, stačí posbírat nějaké ztráty.

    https://elektro.tzb-info.cz/22560-nzu-podpora-kogenerace-v-bytovych-domech-pro-nabijeni-elektromobilu-a-pripravu-teple-vody

    https://www.hybrid.cz/renault-zoe-ma-problem-propadl-v-bezpecnostnich-testech/comment-page-1/#comment-289044

  2. Tak to jim lezou prodeje docela slušně rychle nahoru. Je potřeba si uvědomit, že jakmile skončí spalováky v Německu, tak končí i u nás, i když se tu bude prodávat stále 1,5% nových BEV, protože zkrátka nebude co dovážet, a to nejen k nám, ale do PL, SK, HU, UA, RO atd…
    Otázka je, jak dlouho to vydrží dotovat, i když na druhou stranu nová vláda v Německu nahází spalovákům jistě hodně klacků pod nohy stejně jako v NO, nebo DK, a navíc ještě začne chrlit Tesly Giga Berlín…
    Nejspíš to opravdu teď nebere slušný švunk.
    Problém bude ale infrastruktura a asi i ty zavřené jaderky.

  3. Na elektromobil je možné získat dotaci až 9000 euro, na plug-in hybrid až 6750 euro…
    Aneb jak jsme vytáhli chechtáky z kapes nechtěných sponzorů do kapes pozérských nadšenců.
    Epohybovadlo má nafasovat ledatak ouřada či politik, co pojede do bruseupolitbyra.
    A nejlépe s vyvuclým aku. 😉

      1. Tak Němci jsou s tím zřejmě v pohodě. Nedávno byly volby a pokud si dobře pamatuji, tak tyto proudy hájící elektromobilitu a dotace a zelený úděl ještě posílily, tak si to voliči zřejmě takto přejí. Mají naštěstí silnou ekonomiku a donedávna ještě i přebytkové rozpočty, tak si to mohou dovolit.

        Jinak, i pro našince je možnost získat EV z Německa za cenu podpořenou jejich dotací. Stačí, když to auto bude 1/2 roku registrováno na dealera a pak je možnost to prodat dál a neporušují se tím podmínky dotace. Tak snad se to týká i exportu v rámci EU.

Napsat komentář