K pěti stojanům z loňska přibylo v outletovém a zábavním centru dalších 20 stanic. ČEZ letos znovu cílí na více než 100 nově zprovozněných stojanů.
Na elektromobilitu budoucnosti se stovkami tisíc elektrických aut a nabíjení bez čekání je připraveno obchodní centrum POP Airport u pražského letiště. Ve spolupráci s ČEZ, provozovatelem největší české sítě veřejných dobíjecích stojanů, umístilo do svých podzemních garáží celkem 20 nových dobíjecích stanic. U každé z nich mohou současně doplňovat energii dva elektromobily. Pět stojanů na venkovním parkovišti nabízí POP Airport už od loňska, celkově tak dobíjecí hub v Tuchoměřicích zvládne najednou dodat bezemisní energii padesátce elektroaut. Nové stojany vznikly díky grantu z Operačního programu Doprava.
SOUVISEJÍCÍ: ČEZ otevřel nové nabíječky na Lipně
„Trend posledních měsíců s dynamicky rostoucím počtem nových elektromobilů na českých silnicích jasně ukazuje, že budoucí poptávku po veřejném dobíjení uspokojí jen místa, která zvládnou najednou odbavit desítky aut. K takovým už dnes patří POP Airport v Tuchoměřicích. Řidičům tu také garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů. Nadále také rozšiřujeme naši spolehlivou celorepublikovou síť veřejných dobíjecích stanic i v dalších frekventovaných místech,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
Dobíjecí stojany pro elektromobily velmi dobře doplňují další energeticky úsporné projekty POP Airport. Tím nejvýznamnějším je osazení střech outletového centra i sousedícího Majalandu solárními panely o celkovém výkonu 1300 kW. „Nainstalovali jsme celkem 1100 solárních panelů vyrábějících až 70 procent energie, kterou park potřebuje. Dalších 1800 panelů právě instalujeme na střeše outletového centra,“ doplňuje Jerman.
ČEZ si vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů pro dobíjení elektromobilů. Vstříc poptávce po zkrácení časů dobíjení vyšel jak zahájenou výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení o výkonech od 150 do 180 kW, tak i rozšiřováním počtu stojanů ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ i neregistrovaní platí za odběry energie podle typu stanice a rychlosti nabíjení.
zdroj: tisková zpráva
20 míst v obchoďáku, kam nikdo nejezdí. A já už doufal, že to dali na parkování u letiště.
Navíc 100 stanic je sice pěkné číslo ale jestli se do té 100ky počítá tohle jako 20, tak to je dost slabé. Což takhle nějakou rychlonabíječku v okolí Pardubic, Hradce, Kolína apod ?
V Hradci máš nabíječky na Hradubické a jen za nezájmu reznou. To nestačí? Je opravdu potřeba, aby rezly další?
U Olympie v Plzni jich je vedle sebe 10 a také nikdo u nich. Není to třeba tím, že ČEZ je ze svaté trojky nejdražší?
Ne. Je to tím, že v ČR kupují elektromobily pouze firmy z donucení aby vypadaly zeleně a pak jim hnijí na parkovištích. Kromě nich s tím jezdí pár pošuků, na které připadá 20x víc nabíječek, které jsou jen čistou zlodějinou.
Spíš proto, že jsou pomalé 🙂 Ten, kdo hledá veřejnou nabíječku většinou chce nabít a vypadnout a ne tam tvrdnout 2h někde v nákupáku.
A proč tak nenabíjejí, když jdou nakupovat? Protože s tím kromě exotů nikdo nejezdí. Proto taky ty směšné roční nájezdy ojetin. Jen to potvrzují.
Protože nakupovat jedou kousek od domova a zatím mají elektro auta spíš bohatší lidé, kteří nabíjí doma. Takže nemají potřebu nabíjet za peníze na veřejné nabíječce.
To se vzájemně nevylučuje.
Zajímalo by mě, jak ČEZ došel k myšlence, že zrovna tady umístí tolik nabíječek. Co jsem před časem četl, tak právě POP patří mezi ty nákupáky, kterým se zrovna moc nedaří přitáhnout zákazníky. Kdo tam bude nabíjet a proč?
Pak se za rok zase dozvíme, že průměrný odběr u jednoho stojanu ČEZ klesl někam k 10 kWh za den. Právě kvůli těmto velkým „hubům“ umístěným takto geniálně.
Panely na strese nakupniho centra davaji smysl. Vyrabeji behem dne kdyz je v centru rusno. V noci panely spinkaji, stejne jako zakaznici. Fotovoltaika kopiruje lidsky biorytmus.
Ano, na obchodních centrech to dává smysl. Pro pohon klimatizace. Stejně jako dávají smysl elektrické ještěrky.
Což ovšem není univerzální pravda aplikovatelná i pro jiné použití.
Vecina lidskych cinnosti se odehrava pres den. Trismenny provoz je vyjimka.
Samozřejmě. Pokud se ale bavíme o výrobě v místě spotřeby, je potřeba zohlednit i rozložení ve dni, týdnu, měsíci a roku. Instalovat FVE na nákupní středisko je dobrý nápad. Instalovat FVE na chalupu, kam jezdím v zimě lyžovat, je blbost.
Vůbec to není blbost. Podle nového energetického zákona který má platit od 1.7.23 si můžeš elektřinu z FVE na chalupě posílat klidně domů nebo jinému členovi energetického společenství. Distributor to musí umožnit jenom nevíme kolik za to bude chtít.
Energetické společenství 😀 Společenství alternativní medicíny, společenství alternativního zemědělství, společenství komunitní policie, společenství alternativního vzdělávání.
Umírání na léčitelné choroby, plísně a paraziti v jídle, šikana na ulicích, nevědomost a zaostalost. Tak proč k tomu ještě nepřidat tmu a zimu.
Užijte si to.
Já doufám, že se ještě dožiju toho, že veřejné nabíječky budou fungovat jako bankomaty. Mám účet v bance a mohu vybírat z bankomatů po celém světě, u slušné banky dokonce bez poplatků. Nabíječky jsou technicky totéž. Mám čip ČEZu a mohu nabíjet u kterékoliv. Stačí jen maličkost. Sloučit ten účet s účtem co mám na barák. Potom bych mohl kdekoliv nabíjet ze své virtuální baterky. Mohou si napočítat distribuci a poplatek za použití stojanu třeba 1 Kč/kWh. Ale ta silová elektřina je moje na mém účtu. Když to jde u bankomatů, šlo by to i u nabíječek. Jenom chtít.
Mám doma pole s bramborama. Proč to sakra nefunguje jako s bankomatem a musím se s nima tahat, když si z nich chci na chalupě uvařit bramboračku? To nejde vložit brambory na bramborový účet a kdekoliv a kdykoliv si z něho pak podle potřeby vybrat?
Víš Vispere, ta elektřina, které se chcež zbavit protože ji nepotřebuješ, není ta samá, kterou chceš čerpat. Protože když ty zrovna chceš čerpat, uhlí a povolenky v elektrárnách jen mizí.
Myslíš, že bankovky z tvého účtu rozvážejí po celé republice? Nemusí, protože jsou všude stejné tak dostaneš jinou. Elektrony jsou taky stejné. U brambor by to bylo složitější. V bramborové bance by je museli zvážit, zhodnotit kvalitu aby ti potom v bramboromatu vydali stejnou váhu a kvalitu.😉
@42. Prodej brambory na trznici a na chalupe si za utrzene prachy koupis jine. Jestli nevis jak funguje trh, tak se zeptej tve vnucky. Teda pokud neni stejne natvrdla jako dedek.
Ta cena elektřiny během dne silně kolísá protože spotřeba je nevyrovnaná. Proto už od dob Edisona existují obchodníci kteří to lidem průměrují takže platí celoročně stejně. Neboj, mají to dobře spočítané a neprodělají. V minulém období to někteří neustáli protože neměli dost velký kapitál na vyrovnání šoku. Ta virtuální baterka je taky obchodní model. Kdyby se ČEZu nevyplácela tak by to nedělali. Z jejich pohledu musí být jedno jestli ji čerpám doma nebo u některé nabíječky.
@Visper, to nabíjení kdekoli z mého „energo účtu“ prostě bingo! Chtěl bych se toho dožít.
Byl by na to nějaký odkaz ? Potřeboval bych přesunovat elektřinu z fotovoltaiky domu do garáže která je vzdálená asi 1 km.
Zatím fotovoltaiku nemám, protože nemohu u domu ani parkovat.
Musíte počkat na schválení novely LEX OZE 2 která je už na vládě a doufejme, že ji brzo projednají. Ta by měla umožnit sdílení elektřiny mezi členy společenství a snad i v rámci rodiny.
To u nas v rodine funguje sdileni energie uz davno. Nachystam drivi, nasusim a pak si je kluci odvezou. Ja si zasportuju a oni maji doma teploucko i bez LEX prd neco….
Děkuji.
Runnere, pokud je třeba instalovat FVE (zdroje energie) v místě spotřeby, proč nemáme elektrárny v každé fabrice, nákupáku, …??? Člli elekřinu z FVE neumíme dopravit jinam, zato z uhelky, JE, atd. ano? Díky za odpověď.
To bude zase Bezec zurit.
Jo tyhle pračky peněz v podobě strašidelně prázdných „nákupních center pro turisty“ jako je Šestka a POP, to je slušný bizár. Vybíječky EU dotací na parkoviště o osmi hektarech, kde stojí třicet aut, rozhodně zapadnou.
hxxps://en.mapy.cz/s/pemulokupa