Nejlevnější dopravní prostředek? Člověkem poháněná vozidla

Snem každého malého kluka obvykle bylo mít vlastní auto. Stačilo i malé, hlavně když mělo čtyři kola a volant. Dokonce v něm ani nemusel být motor, stačila dvojice šlapek. Živě si vzpomínám na své první (a poslední) šlapací auto. Byl to nádherný oblý zelený kabriolet. A mně byly tak čtyři roky. Jenže někteří z těch šlapacích aut prostě nevyrostli.

Ze všech alternativních pohonů je sféra člověkem poháněných vozidel ta zdánlivě nejvíce, ale zároveň i nejméně alternativní. Jízdní kola jsou tu ostatně už pěkně dlouho. Člověčí pohodlnost ale nezná mezí, a tak vlastní sílu rychle vyměnili za sílu strojů. Jenže na těch vozítkách poháněných vlastní silou přeci jen něco je. Moderní městští rikšové nejsou i v západních metropolích oblíbení jen tak pro nic za nic.
člověkem poháněná vozidla
Konceptem lidského pohonu aut se ale vážně zabývají i někteří designéři. Nedávno jsme tu měli například jednomístné městské šlapací auto URB21. Nedávno pak opravdu jedinečný GYM Car, který mohl fungovat jako pojízdná posilovna (bohužel by na lidskou sílu asi daleko nedojel). Člověkem poháněné dopravní prostředky mají dokonce vlastní asociaci IHPVA. Na českém internetu se jim věnuje např. stránka ECO VEHIKLY.

moderní rikša

za tip děkujeme Piotrovi Józef Nowickemu

5 komentářů u “Nejlevnější dopravní prostředek? Člověkem poháněná vozidla”

  1. Vzpomínám si, že když
    Vzpomínám si, že když jsem byl kdysi (tak 15 let zpátky) v Itálii v tehdy velmi populárním Bibione, tak tam půjčovali 4-místná vozítka, která mohli šlapáním pohánět všichni cestující..

    Jinak – není to špatný nápad na výlety, nebo na cestu na brigádu, kde nezáleží na oblečení.. Ale v obleku bych tím jet nechtěl..

    1. Moja reč – 4-sedadlové
      Moja reč – 4-sedadlové šlapacie vozítka v bibione sú jednak atrakciou, skvelým dopravným prostriedkom aj do pešej zóny a zároveň si z nich možno vychutnať krásu letoviska. Keď som tam bol naposledy, požičiavali tam aj bicykle a golfové vozíky. Ja osobne by som preferoval šlapacie vozidlo.

  2. je pravdou, že i já jsem
    je pravdou, že i já jsem měl takový šlapací kabriolet, ale u mne láska k takzvaným velomobilům a lehacím tříkolkám zraje s věkem a zkušeností. o tříkolce sním už 20 let! od léta stavím z duralu první prototyp.
    podle mě šlapací automobily, velomobily, tříkolky… vůbec nejsou doménou dětí! i když nevadí mi, že vyvolávají velké nadšeni také u těch nejmladších fandů cyklistiky a automobilizmu.

    1. Již přes rok se mi doma
      Již přes rok se mi doma kupí papíry s kresbami a výkresy, které tvořím. Na nich je kapotovaná tříkolka pro jednu osobu. Avšak nejsem dál než výkresy a nápady. A vypadá to tak, že se to v dohledné době nezmění. Jednak kvůli penězům, jednak kvůli času. Nicméně kdybyste chtěl nějak pohovořit a sdílet své nápady, napište mi na mail deus@seznam.cz (je to můj neformální email).

      1. ..ano znám ten problém
        ..ano znám ten problém něco si vytvořit a už jsem mnohokrát oblizoval monitor s tříkolkou od Azubu ale 40 000 je dost peněz …..bydlím kousek od lázeńského města a vyřadili tam právě ty dvojsedadlové čtyřkolky a napadlo mne použít základ , vypreparovat jedno kolo a udělat tříkolku pro dva !

Napsat komentář