Přebytky můžete poslat například svým rodičům do jiného kraje, využít je na chatě nebo jimi zásobovat lokální školu. Nebo sami využít fotovoltaickou elektrárnu svého souseda či nedaleké firmy, jejíž soláry vyrábějí i o víkendu, kdy nejede výroba.
Doposud umožňovaly domácí fotovoltaické elektrárny výrobu jen pro vlastní spotřebu a přebytky se posílaly do baterií nebo zpět do sítě, od srpna můžete energii vyrobenou v domě využít na své chalupě nebo ji poskytnout třeba sousedům. Stačí se registrovat u Elektroenergetického datového centra (EDC). Ačkoli sdílení elektřiny již běží, zatím jde jen o dočasnou verzi, kterou ještě budou čekat jisté inovace.
V čem sdílení spočívá?
Řekněme, že na svém domě máte fotovoltaickou elektrárnu, která vám během slunných dnů vyrobí poměrně slušné množství energie. Část rovnou spotřebujete, část uložíte třeba do baterií, ale pořád vám ještě dost zbývá.
„Dříve byste přebytky poslali zpět do sítě, respektive je za poměrně nízkou cenu prodali dodavateli, pokud byste s ním měli uzavřenou smlouvu o výkupu nadbytečné energie. Od srpna je ale situace jiná a myšlenka komunitní energetiky se stává realitou. Přebytky tak můžete poslat třeba svým rodičům žijícím na druhém konci republiky, využít je na chatě nebo jimi dokonce zásobovat lokální školu. Sdílení je totiž umožněno nejen domácnostem, ale právě i školám, obcím nebo třeba firmám,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo ze společnosti Kalkulátor.cz.
Kdo a jak se může registrovat ke sdílení elektřiny?
Fyzické i právnické osoby, které se do komunitní energetiky chtějí zapojit – ať už z pozice výrobce, nebo příjemce elektřiny – se musí registrovat u Elektroenergetického datového centra (EDC). To je nově vzniklá společnost, na jejímž provozu se podílí provozovatel přenosové soustavy ČEPS spolu s provozovateli regionálních distribučních sítí ČEZ Distribuce, EG.D a PREdistribuce.
„Do sdílené energetiky se můžete zapojit ve dvou režimech. V jednodušším režimu aktivního zákazníka může sdílet elektřinu až jedenáct míst napříč celou ČR, v režimu energetických společenství to pak může být až tisíc míst ležících ve správním obvodu až tří obcí s rozšířenou působností nebo Prahy. Energetická společenství se na rozdíl od režimu aktivního zákazníka musí registrovat také u Energetického regulačního úřadu (ERÚ). Přeregistrovat se do nového systému pak musí i bytové domy s fotovoltaickou elektrárnou, které mohou sdílet elektřinu už od loňského roku,“ říká Lukáš Kaňok z Kalkulátor.cz.
Samotná registrace ke sdílené energetice probíhá na webu EDC. Je třeba začít vytvořením uživatelského účtu, následně už můžete přejít k vyplnění Žádosti o uzavření smlouvy o přístupu do informačního systému EDC.
Po přihlášení do účtu pak můžete průběžně sledovat stav vyřízení a do 20 dnů od podání žádosti byste tam měli najít i návrh finální smlouvy. Informace současně obdržíte i na e-mail uvedený při registraci.
Následně už jen stačí opatřit smlouvu elektronickým nebo úředně ověřeným podpisem a do 30 dnů odeslat e-mailem na adresu info@edc-cr.cz. Jakmile budete mít podepsáno, můžete si v portálu vybrat odběrná místa, se kterými budete elektřinu sdílet.
Celý postup je dostatečně intuitivní a všechny informace najdete na webu, takže není třeba se toho bát. Pokud byste přece jen tápali, je k dispozici zákaznická linka a ptát se můžete i na uvedeném e-mailu. Obrátit se pak můžete i na svého dodavatele energií. Řada z nich už totiž prohlásila, že svým zákazníkům s registrací pomůže.
Výměna elektroměru
Součástí procesu je kromě nezbytného „papírování“ také výměna elektroměru. Je třeba použít takový, který zvládne průběhové měření a odesílání dat o aktuální spotřebě nebo výrobě v 15minutových intervalech. Pokud chytrý elektroměr zatím nemáte, do tří měsíců od podpisu smlouvy vám výměnu zajistí přímo distributor.
Proč se vyplatí elektřinu sdílet?
„Předně máte možnost si sami vybrat, komu vyrobenou elektřinu poskytnete. Mohou to tedy být třeba vaše další nemovitosti, případně domácnosti vašich příbuzných a přátel. Nebo sami můžete využít fotovoltaickou elektrárnu svého souseda či nedaleké firmy, jejíž soláry vyrábějí i o víkendu, kdy třeba zrovna nejede výroba. Možností jsou zkrátka spousty a jedná se o efektivní způsob, jak snížit nejen náklady na energie, ale také emise skleníkových plynů, které vznikají při konvenční výrobě elektřiny,“ říká Lukáš Kaňok z Kalkulátor.cz.
Co se finanční úspory týče, je ovšem třeba počítat s tím, že ušetříte „jen“ za neregulovanou složku elektřiny (tedy cenu silové elektřiny), distribuční poplatek a další složky regulované ceny bude třeba zaplatit i tak.
Pro účely fakturace jsou tak zapotřebí už zmíněné chytré elektroměry, díky kterým bude mít dodavatel přehled, kolik energie domácnost spotřebovala ze sítě a kolik díky sdílení. Za sdílenou elektřinu nebude kromě poplatků za distribuci účtovat nic, protože tam už je čistě na účastnících, jestli se dohodnou na bezúplatném sdílení, finanční odměně nebo kompenzaci formou jiných služeb.
Plná verze od roku 2026
„Ačkoli sdílení elektřiny už běží, zatím jde jen o dočasnou verzi, kterou ještě budou čekat jisté inovace. Zatím je totiž třeba, aby odběrné místo spotřebovalo energii v reálném čase, respektive ve stejné „čtvrthodině“, ve které byla elektřina vyrobená (právě proto se využívají průběhové elektroměry s 15minutovým intervalem měření). Pokud ke spotřebě nedojde, pak se s elektřinou pracuje jako s přebytkem a je odeslána do sítě. Je samozřejmě možné skladovat ji v bateriích, jedná se ale o poměrně drahé a v případě bytových domů i obtížné řešení,“ upozorňuje Lukáš Kaňok z Kalkulátor.cz.
Připravuje se proto novela, která počítá s velkokapacitními bateriemi. Vylepšené řešení s možností akumulace elektřiny by mohlo být k dispozici ve druhé polovině roku 2026. Nicméně už současný režim je prvním a velmi důležitým krokem, o kterém se roky mluvilo. A i podle dat EDC a tisíců podaných žádostí je vidět, že lidé mají o sdílenou energetiku velký zájem.
zdroj: tisková zpráva
Největší světové banky přímo podpoří ztrojnásobení světové jaderné energetiky v příštích 25 letech.
Podle banky Barclays je jádro, cituji, „řešením nestálosti větrné a solární energie“.
hxxps://www.miningmx.com/top-story/58408-worlds-largest-banks-to-throw-weight-behind-nuclear-energy/
– „Vidíte? Už si toho všiml!“ –
Neni nad to mit v pripade konfliktu nefunkcni JE v regionu. Nedava vubec zadnou energii a jeste je obrovske riziko radiace. Staci par dronu na trafacku v JE a je tma v cele zemi.
To bych sem netahal. Centralizace i decentralizace má své výhody a to i během ozbrojených konfliktů. Nelze paušálně předem určit, jak se zrovna bude technologie války vyvíjet.
pro Runnču…. To je ale zase blbost co tady píšeš. Decentralizovanou energetiku je prakticky nemožné vyřadit, dokud nerozbiješ každý panel (a baterii).
Během totální války je centralizovaná energetika super terč a jaderné elektrárny doslova Trojská kobyla.☢️🤢🤮☠️
Ježíši, zase ty sny o tom, že solární panel je vyřešená energetika. S tímhle už jděte vážně do prdele, nebo na dětské hřiště, tam vám to někdo možná ještě zbaští.
Decentralizace znamená snížení dopadu při realizaci hrozby (zásahu) – aktivum (energetický zdroj) je sice zničeno, ale je to jen malá část z celkové skupiny aktiv.
Centralizace znamená, že dopad realizace hrozby je vyšší úměrně míře centralizace.
Rizika se ale snižují pomocí opatření (železobetonový sarkofág, protivzdušná obrana atd.). Náklady na opatření pro snížení rizik u decentralizovaného řešení jsou řádově vyšší, než u centralizovaného.
Je tedy nutné vždy posoudit zbytková rizika (po přijetí opatření) pro centralzované i decentralizované řešení a uvážit i náklady na opatření.
Příklad – pokud mám 100 dronů a pošlu je na jadernou elektrárnu připravenou na tento typ útoku, nedosáhnu pravděpodobně ničeho. V každém rohu Pantsir S1 s TKB-1055 mi většinu zlikviduje a těch pár co projdou se rozplácnou o betonový sarkofág reaktoru nebo rozvodny. Pokud pošlu každý dron na jinou FVE, polovina někde spadne, ale druhá polovina něco zasáhne a mám dobrou šanci, že minimálně část elektráren bude vyřazena. Abych ochránil tyto zasažené FVE, musel bych chránit celou skupinu a to by ve srovnání s jednou elektrárnou představovalo extrémní náklady.
Je vždy nutné zvážit scénáře rizik pro všechny varianty. Pokud dominuje kvalita obrany nad kvantitnou, je výhodnější centralizované řešení. V době dronové, kdy lze vyslat tisíce dronů na tisíce cílů, bude centralizované řešení dominovat.
Pro Runnču… Ty tak děsně žvaníš 🙄.
Pro mě FV panel je symbolem MOJÍ vyřešené energetiky….
Ve státním rozměru nefunguje DECENTRALIZOVANÁ obnovitelná energie z jednoho hlavního důvodu: je to dojná kráva co běhá po lese. Kdo to bude dojit??😃
Jistě. Ty, tvoje FVE a agregát s hektolitrama benzínu 😂
Tvoje cancy jsou tak blbe, ze se to neda ani cist. Ty tvoje definice jsou srandovni, a hloupe.
Moje chyba, tvoje blbost. Vím to, ale stejně mi to občas ujede a dostanu se mimo mentální kapacitu místních šroubováků s průmyslovkou. Měl jsem předvídat, že pojmy jako aktivum, vektor hrozby, zbytkové riziko apod. šroubovák nepobere.
To s technologii valky nesouvisi. Kdyz trafacku neznici dron, tak prileti raketa, nebo delostrelecky granat. Nebo diverzantska skupina namontuje naloz. Centralizovane zdroje jsou krajne nevyhodne. A jaderne krajne nebezpecne.
Pokud věříš prognózám Barclays tak už by ti měla „cvakat prdelka“ protože předpověděli konec spalovacího autoprůmyslu 2025.
https://zpravy.kurzy.cz/397441-barclays-tesla-zabije-klasicke-automobily-do-r-2025/
Ty v mém příspěvku vidíš nějakou prognózu, nebo odkazování se na ni?
„could be a solution“ neznamená „je“ ale „by mohlo být“. Ale budiž. Když si chtějí vylámat zuby na financování jádra tak proč jim v tom bránit?
V Německu dnes proběhne vládní krizový summit k situaci v automobilovém průmyslu. Vedení automobilek na něj jdou se dvěma variantami – buď stát reviduje legislativní rámec omezující produkci poptávaných spalovacích vozidel, nebo rozkrade veřejný rozpočet na další šrotovné a pak se uvidí jak dál.
Dongfeng Box, maly cinsky elektromobil s cenou 589.000 vcetne DPH. Netvrdil tady nedavno nejaky niemand, ze bude stat 800.000 Kc? Takze dalsi lez o drahych EV a drahych baterkach je vyvracena. Ted by mela byt na rade Skoda/VW aby ukazali neco podobneho. Jo oni nic nemaji?
Asi ten někdo předpokládal, že do toho dají i baterií. 🤔
Davy zájemců o čínské mikroauto s dojezdem kolem komína bez servisní sítě za 600 tisíc se už určitě nervózně srocují 😂
Jen o kousíček kratší než Fabia, zato s rozvorem o 20cm větším (ten dělá prostor pro posádku).…
Hele nepřeháníš to s tím ,,mikroautem“??
Není to spíše nano, nebo možná piko??😃
Jestli sis toho nevšiml, tak auta od sedmdesátých let poněkud narostla.
Tenhle prcek je kategorie Supermini. Ano, existují i menší jakožeauta nebo kapotované čtyřkolky. Ale auto pod čtyři metry je dneska naprostý prcek a dát za čínského prcka bez servisu víc jak 200 tisíc je na psychiatrickou intervenci.
pro Runnču… Vtipkuješ nebo co s těma sedmdesátkama? Tenhle číňan má o 20 cm delší rozvor než nejnovější Fabia a o 26 cm kratší než nejnovější Octavia.
Z pochopitelných důvodů nepotřebuje rypák dlouhý jako spalovák, proto může být kompaktní…
Jinak pokud je ta cena za verzi s baterkou 31kwh, je to strašně moc – o tom se nehádám. Ale rozhodně to není ,,mikroauto“.
Jo a pod 4m taky nemá….. nevím proč musíš furt lhát.
Je to auto velikosti Škoda Fabia hatchback první generace. Prcek. A tak na to budou všichni koukat. Malá čínská neservisovatelná Fábie co nikam nedojede za 600 tisíc.
Naprosto mimo mísu.
ad délka – našel jsem první stránku kde bylo napáno 3,9m. Jestli má 4 nebo 4,1 je mi fakt u prdele, protože už teď jsem tím šrotem zabil víc času, než si zaslouží.
Pro Runnču…. Všechny stránky které jsem viděl uvádí 4030 mm. Zajímavé že zrovna ty si našel stránku s chybným údajem, který se ti krásně hodí do krámu. To určitě!😆
Taky ztrácím čas, ale smiř se s tím, že tě nenechám lhát bez reakce. Ani tebe, ani nikoho jiného…Je to taková moje úchylka.😉😃
Bylo tam about four meters, z toho jsem nabyl dojmu že to budou necelé čtyři metry a ztratil jsem zájem to dál číst. motor1.com nebo tak nějak
@lavrov42. Psal si:…našel jsem první stránku kde bylo napáno 3,9m. . Tak uz nelzi.
pro Leodendula… ,,,,NAPÁNO““ Hahaha…. Nejsem kruťas, abych to napsal takhle na tvrdo, ale taky jsem si všiml, že když chytíš Runnera za ruku v cizí kapse, občas začne vynechávat.😄
Ježíši. Tak jsem se podíval do historie a bylo to zde. A dlužíš mi dvacet vteřin života.
hxxps://www.zigwheels.my/new-cars/dongfeng/box/specifications
Bizarní je, že ani popadesáté si nepamatuje, jak se ta sr@čka jmenuje a musím si pokaždé najít ten Leodendulův příspěvek. Ťingťongbengďong.
Pro Runnču …. Nikdo ti nic nedluží, když tady prokazatelně lžeš. Jestli je něco dlouhé ,,okolo 4m“ tak jen kompulzivní lhář dokáže napsat,,měří 3,9m“ .. 😘
Poslal jsem ti odkaz, je tam jasně 3,9 metru, tak kdo ví jak to bude.
pro Runnču… V tom tvém odkaze je délka 3, 7m šířka 1,5m (obojí zaokrouhleno).
1. Kde si vzal těch 3,9m?
2. Ta 1,5m šířka ti nepřišla divná?
3. Když se vysvětlilo, že jde o úplně jiné auto… Už se ti líbí víc?😄😆
V tom případě jsem se spletl. Je to 3732 mm a baterie 31,5kWh (varianta E2) a 42,3 kWh (varianta E3). Kde jste vzali těch 4030mm netuším.
Je to mikroauto.
pro pitomce Runnera… Je to jiné auto ty blbe.. Mě z něho snad vomejou🙄😄
Pokud tím nazačuješ, že Ťungťonk Box není Box, ale myslíš Nammi, tak pláčeš na špatném hrobě.
hxxps://en.wikipedia.org/wiki/Nammi_01
A nejlepší na tom je, že je to naprosto jedno 😀
Pro Runnču… Hlupáka umíš dělat dokonale 👍 Pod jménem Nammi se prodává v Číně, v Evropě je to Dongfeng Box ….
Ty pořád uvádíš rozměry auta, které se v Číně prodává pod jménem Nano Box a do Evropy se tuším neexportuje.
Uznávám že je to trochu matoucí a evidentně řešení tohoto rébusu bylo nad tvoje možnosti.🤔
A jedno to není, protože tvoje původní myšlenka byla, že si nikdo nekoupí čínské mikroauto za skoro 600 000kč.
A on se ho nikdo ani za tu cenu nesnaží prodávat, že…
Buď si nasyp popel na hlavu, nebo už aspoň drž hubu – píšeš samé nesmysly.
Tak zaprvé stále je to supermini ať tak nebo tak.
Zadruhé není to Ťjungdžong Box, ale Ťouňgdouňg Nammi. Dokonce to máš v tom čtyřmetrovém autě vy vyraženo obrovskými písmeny na zadní středové konzoli. Logicky pak když hledám rozměry Box, najdu rozměry Box.
Že nějaký mongol prodává Oktávii s nápisy Octavia pod názvem Rapid je mi naprosto ukradený.
A tím tuto diskuzi o pidi čínském chcípakovi končím.
Proboha a co by tam mělo být napsáno?? V Číně je to Nammi, je to focené na čínské ulici, máš tam nápisy rozsypaným čajem. Kdo si ho koupí v Evropě tak tam bude mít místo Nammi napsáno Box. Na důvod se mě neptej, hlavně žes to pochopil….😉
Říkáš supermini. Je to auto velikosti Fabie (vnitřním prostorem možná i maličko větší)…
Nevěděl jsem, že se Fabii říká ,,supermini“… V každém případě je to velikost, která vyhovuje spoustě lidí…
Supermini jsou auta historicky navazující na Autobianchi A112. Malý hatchback. Tedy dvě osoby a náklad (sklopené zadní sedačky a kufr 600-800 litrů), nebo 4 osoby a maličký kufr (200-300 litrů).
Kdysi populární evropský segment pro singles, posledních pět let vysloveně mizí.
Vzhledem k nárůstu celkové velikosti vozidel je tato kategorie dnes už mikroautem.
Tenhle číňan má kufr 326l (až 945l), takže i podle tvé definice je o trochu větší…..
Mě se to auto líbí, ale ta relativně malá baterie to zabíjí…
Zajímavé je, že ten Nano Box se kterým sis to pletl, má stejné velikosti baterie, teda něco přes 30kwh a něco přes 40kwh. Což je na takového prcka naopak docela slušné.
Pro Leo – za ty prachy to nikdo nebude kupovat, je to bez šance, možná tak za polovinu. EV jsou předražené. Až budou levnější než spalováky, tak se to pohne. Probuď se ze sna Leoši.
pro Jano… Proč musí být BEV levnější než spalovák?? Snad by stačilo být za stejnou cenu ve stejné třídě, ne?
A dokonce by mohla být přijatelná i cena třeba +10%, protože ti umožňuje úsporu na palivu.
I servis a ND jsou nizsi. Nekdo si kupuje 6 valec aby mel tichy auto a malo vybraci. To je u EV v zakladu.
Lidi eletromobilitě zatím moc nedůvěřují, proto nižší cena BEV by je nakopla k tomu, aby začali BEV kupovat. Cena je hlavní motivace pro většinu lidí.
No co ctu komentare tech fosilnich dementu, tak by to pry nechteli ani zadarmo. Ty dementi si vypestovali rezistenci proti argumentum.
Tak si udelame dalsi carku u ruskych raket, ktere explodovaly pri startu. putinova superraketa Sarmat explodovala pri testovani na odpalovaci rampe. Udelala impozantni krater. Skoda ze nemela jadernou naloz, to by rusaci utikali jako krysy az do Ciny a dal. Tak cim nam ted bude Drevokaz a lavrov42 vyhrozovat?
Aniž bych chtěl zpochybňovat tuto informaci a zdůrazňovat, že neví nikdo nic kromě toho, že explodovalo jedno testovací silo, neví se co bylo uvnitř ani že exploze nebyla cílená, že například nesouvisí třeba s obnovením vývoje Mozyru nebo s něčím jíným…. můžeme se tvářit, že to skutečně tak je jak tvrdíš, tak pak to vypovídá o čem?
Kolik testů úspěšných a neúspěšných zrealizovaly evropské země za posledních deset let? Zaznamenal jsem akorát to fiasko s Tridentem II.
pro Bambulu… Ses nějak rozdivočil😃
Dnes je fakt blbej den pro rusacko. V OSN prosadily skoro vsechny staty proti rusacku, a 4 lokajum zmeny, ktere maji reformovat OSN. rusaci i pres penu u huby museli spolknout horkou porazku, kdyz se vsichni shodli, ze se ruskym navrhem nebudou zabyvat. rusko najizdi na slepou kolej ktera konci nekde na utesu.Jejich pad do pekla budu pozorne pozorovat a tesim se na svet bez ruska. Zustane mokradova republika moskva.
Dneska je super den, Bartoš, Lipánek a ta třetí nula potáhnou do prdele. Ještě by si mohli s sebou vzít toho novodového stbáka s úřadu pravdy, který jen zastrašuje lidi, zatímco propagadna blije jedno proukrajinskou lež za druhou, že by to z Hradu doteklo až do Vltavy.
Jak píše, Leodendula má blbý den. Ráno se dozví že všechna OZE referenda skončila odmítnutím, k obědu mu Scholz vzkáže že žádné rakety Ukrajině nikdy nedodají a večer se mu potopí jeho pirátská neomarxistická loďka.i s vrchním huličem. 😂
Eurobolšáni Piráti jsou vykostění, je potřeba to dotáhnout ve sněmovních volbách a tyhle eurokomoušské experimenty spláchnout do záchodu.
Ať si každý sdílí co chce. Ale za svoje.
Luzri vzdy hazou svuj neuspech na jine a doufaji v zazraky a nejake nadprirozene bytosti. Jak babis, tak pitomio jsou jejich utek od reality. Slibuji si od nich zazraky, ktere ale nikdy nemuzou nastat. Jejich sazka na babise je jako doufani ve vyhru ve sportce. Stoji to velke prachy, kde nic tu nic a ten obdarovany se jen chechta.
Vysvětloval jsem ti to tady po sněmovních volbách. Piráti = Zelení. Jejich pětibodový program zániku.
1. plná huba libozvučné ideologie
2. odkopání se jako eurobolševici
3. připojení se jako bezvýznamný ocásek vlády
4. demonstrace neschopnosti
5. debakl ve volbách a pád do zapomění.
Tihle svazáčci už neosloví ani ty přiteplené minority.
ANO, Cesku budou vladnout debilove, protoze debilove je voli. Az debilove poznaji koho zvolili, budou zase remcat. babis ani pitomio jim nic dobreho neprinesou. Chovani debilnich volicu je utek z reality. Nic vic.
V České republice především nastávají těžké časy eurohujerům a pošahaným ekofanatikům. Lidé už mají vaší říše a hajzlů, kteří chtějí likvidovat naši zemi pro svůj zisk, plné zuby.
hxxps://www.idnes.cz/volby/hradec-kralove/referendum-rasosky-novy-ples-fotovoltaicka-elektrarna-volby.A240921_181604_hradec-volby_tuu
Dopadne to jako unor 1948. Masy jasaji a za nedlouho prijde vystrizliveni. Babisovo hnuti je Babis. Pitomiovo hnuti je Pitomio. Vsichni destruktori sveta byli vzdy sebestredne osobnosti, ktere fascinovali prosty lid. Oni dovedou hlupaky dost dobre omotat kolem prstu. Viz hitler, lenin, chomeini atd. Cim vetsi jasot, tim vetsi pad na drzku. Demokraticke strany nemuzou takovym predatorum konkurovat. Fiala nevlastni ODS, on se musi kvalifikovat. Demokracie nezna pravo ostrych loktu. Bohuzel musime projit timto obdobim.
Fiala je říšský místodržící a jako takový se svojí klikou v ODS utrpěl totální debakl. Probruselští neomarxisté Piráti byli na krajské úrovni fakticky vymazáni. Všechna referenda o OZE dopadla odmítnutím. Jediné, co nevedlo k úplné anihilaci bruselských podržtašek je fakt, že striktně protiunijní strany na krajské úrovni personálně skoro neexistují. Stejně to ale za rok bude pro říšské křídlo katastrofa. Moje predikce je, že oslabí až o 70%.
K Babišovi se nevyjadřuji. Je to prostě vyšší šlechta se svými zájmy.
A ja porad veril Drevostepovi, ze Fiala je US Statthalter. Clovek se porad uci. Ale jedno vim presne, ty jsi rusky zmrd.
By me zajimalo jakou pravni formu spolecnosti ma hnuti ANO. Majitel je Babis a ocividne pracuje ve prospech firmy Agrofert. Zrejme to je PR agentura agrofertu, ktera kloubi politicke PR a komercni PR za ucelem maximalizace zisku agrofertu.
Svatá prostoto. To je snad normální. Peníze plodí úřad a úřad plodí peníze. To je poučka už z dob Jana Lucemburského a ani tehdy to nebylo nic objevného.
Ze si babis a Agrofert zalozili PR firmu neni nic zvlastniho. Co je ale pozoruhodne, ze se najde tolik pitomcu, kteri jim dobrovolne delaji vola. To zatim tady nebylo.
Pro Runnču… Prý za svoje.😐 Už máte nějaký fond na výstavbu úložiště bordelu☢️?? Protože já to nechci a hlavně nepotřebuju.
Jaderná elektrána přispívá do energetického mixu a přímo či nepřímo z ní profitují všichni. Moji cestu si platím a udržuji sám, protože jediný prospěch z ní mám já. Chtít po obci, aby se mi skládala na moji cestu, by byl nemorální zlodějina.
Přesně jako je nemorální zlodějina, když Pepa s Lojzou si chtějí posílat elektřinu, a cálovat to mají ostatní účastníci připojení k veřejné síti.
Zajímavá statistika ,kterou dal na YouTube Martin z nejrychlejší Tesla POŘADÍ EVROPSKÝCH PRODEJŮ ZA PRVNÍ POLOLETÍ 2024
1. Tesla Model Y – 101 181 ks (-26%)
2. Tesla Model 3 – 58 400 ks (+37%)
3. Volvo EX30-36 980 ks (letos nový model)
4. MG4 31 922 ks (+4%)
5. Volkswagen ID.4-29 146 ks (-30%)
6. Volkswagen ID.3-29 136 ks (-17%)
7. Škoda Enyaq iV – 25 248 ks (-2%)
8. Volvo EX40-25 223 ks (-5%)
9. BMW iX1-24 506 ks (+53%)
10. Audi Q4-24 456 ks (+9% ve srovnání s 1. pololetím 2023)
Tasla Y vyjde 2025 nova, tak lide vyckavaji a prodeje klesaji.
Prodeje elektromobilů v Evropě padají, protože od 2027 má být v povinné výbavě voňavý stromeček na zrcátko, tak lidé vyčkávají.
A to ještě není všechno. Ručníček a kachnička bude taky. 🙂
EV v EU srpen 2024 meziročně: Německo -68%, Francie -35%. Evropský průměr -18%. Jste v py*i, elektrobojz.
Jestli je průměr v celé EU -18% a průměr v Německu -68%, vypadá to že je v prdeli především to Německo, né??
Já jsem to říkal. Evropské automobilky BEV neumí ani s dotacemi. Natož bez dotací. Čína to válcuje. Poslední dva měsíce, BEV + REEV (range entender) 51%. 🙂
Poslední měsíc klesl import čínských elektromobilů do EU na pouhá 3% stavu z počátku roku 2024. Tzn, že se prodejci „předzásobili“ a reálný růst prodejů za celý kalendářní rok se bude nejspíše pohybovat v jednociferných procentech a tisících kusů. Nic co by zajistilo zásadní podíl na trhu.
Ne. Extrémní pokles v Německu je dán srovnávacím základem, kterým je rok 2023, rok extrémního rozkrádání německých veřejných prostředků formou dotací.
Pokud tato čísla očistíme o tento vliv, vychází nám, že elektromobily mírně oslabují, cca -5%. To je ale šílené číslo v situaci, kdy měly pro vznik reálného elektromobilního trhu tato čísla růst dvouciferně. V tom je ta pointa.
Pro Runnču… Hele dotace byly a jsou všude možně (v EU), ale katastrofa je pouze v Německu…
Podle mě je alternativní vysvětlení: Stačí se podívat jak USA během posledních 10ti let pustili Němcům žilou. Odškodněním za diesel to začalo a vnucením x krát drahého plynu to pokračuje…
Zdá se že Marshallův plán není zadarmo 😉
Takže -33% ve Francii ti jako katastrofa nepřijde? Prostě kde dotovali víc, tam je větší propad. A prachy v dluhové unii nemá už nikdo. Takže teď se uvidí, jak to s tržním potenciálem elektromobilů je nebo není.
Myslím že to celé souvisí jen málo s elektromobilitou…
Dokud se Evropa nezbaví amerického chomoutu půjde ekonomicky do prdele.
Že politika států EU se stala vazalskou vůči USA (zájmům) je prokazatelné: Německé mlčení ohledně zmařené investice v řádu miliard, konec staleté švédské neutrality a dokonce i částečná spolupráce Švýcarska na Amerikou nařízených sankcích proti Rusku (vím že Švýcarsko není v EU).
Evropa je dojnou krávou US impéria.
Pokud se současně zmenšuje tržní podíl, tak souvisí.
No jistě. Ale není náhodou potřeba udržet Petrodolar a to nepude bez toho ,,Petro“??🙂
Od srpna jede nadpoloviční většina obchodů s ropou v yenech a dolar stále víc a víc vyklízí pozice bez ohledu na těžený objem.
To je dobře.
To nebylo za EU. V EU to je za srpen BEV+PHEV -45%.
Tržní podíl Tesly se v srpnu meziročně zmenšil o třetinu na pouhá 2,9%. O čtvrtinu až třetinu padají i číňani.
Jsou tam určitá ale. Naše energetika je založená na dost nesmyslných požadavcích pro malovýrobce. Za prvé tu máme nesmyslné měření po fázích. Takže když vyrábím na jedné fázi a na druhé odebírám, tak se mi neodečítá dal odebral, ale platí se to zvlášť. To znamená druhý problém. Připočítává se při odběru i cena za distribuci. Hodně zemí má distribuci udělanou spravedlivěji, že se distribuce počítá ze vzdálenosti. Pokud vyrobím a odeberu v rámci nějaké malé lokality, tak by distribuční poplatky měly být nízké, nebo nulové.
Z toho ovšem plyne další obtíž, protože pokud by distribuční poplatky klesly pod určitou hranici, tak existuje vzorec, který dopočítá ztráty distributorovi a zaplatí to stát. Tedy daňoví poplatníci.
Stát je tedy ve dvojím střetu zájmů. Není zájem snižovat cenu za distribuci a není zájem snižovat výrobu z velkých elektráren vlastněných distributorem, tedy obou případech dojde ke snížení zisků distributorovi, ale i státu a současně ke zlevnění ceny elektřiny pro malovýrobce, ale i zainteresované zákazníky.
Takže doplácení ceny za distribuci by mělo skončit. Jde o zastaralý model. O zbytek se musí postarat občané. Není v zájmu státu, aby bylo dostatek malých soběstačných ostrovů, které odebírají elektřinu jen občas.
Russell Bentley, US idiot, bojoval za prorusacke separaty na vychode Ukrajiny. Ted se v rusacku vysetruje, proc ho rusky vojaci zavrazdili. Hehe, takovy idiot si nic jineho nezaslouzil. At hnije v pekle. Potka tam i putina.
A co jako?… Prachy nesmrděj… Nebo sis snad myslel, že jsou všichni ruzzáci idealisti?? Svatá prostoto😇
S cenou za distribuci a všemi poplatky to ztrácí význam.
v ramci prenosu pod jednou trafackou by tam meli byt 0,- poplatky
Na delsi vzdalenosti za trafackou pak samozrejme za pocty preskocenych trafacek / km realne prenesene energie = zadne to ceske mereni po fazich, ale to fyzikalne spravne souctove 🙂
(coz myslim uz museli kvuli EU zacit delat, ale je to tajne pssst)
@13G:
O jakých přeskocích to mluvíte?
Reálně při sdílení od výrobce ke spotřebiteli přímo elektřina „neteče“, tedy nejde počítat reálně přenesenou energii podle kilometrů.
Měření po fázích s tím nemá nic společného a fyzika už vůbec nic.
Vše to je jen o nastavení administrativních pravidlech.
A už vůbec to není nic tajného, takže nějaké pssst vám nepomůže:-D
Naopak sdílet můžete sám sobě a tím můžete částečně řešit součtové měření, bohužel se do toho započítají poplatky distribuce.
distribuce tvrdi, ze realne napr. 10kW protece trafackou z 230V(400V) normalne nahoru…
YT: cas 25:24
Vliv obnovitelných zdrojů na distribuční síť? | Čekají nás blackouty? | Electro Dad # 441
@13G
Jasně, jednou trafačkou možná přeteče.
Rozhodně „nepřeskáče“ x trafaček třeba na stovky kilometrů:-)
Pointa je, že tohle se nijak nedá reálně zjistit.
Nikdo nepozná ve stejný čas, že vaše elektřina z FVE přeteče trafačku a sousedovic elektřina z FVE zůstane před trafačkou:-)
Úředník samozřejmě může podle mapy udělit nějaký poplatek, ale nebude to na základě reálně přenesené energie ani nějakého reálného zatížení jednotlivých trafaček.
Elekřina teče podle Kirhoffových zákonů. Takže když v jednom okamžiku (Galileova relativita) vyrábíte i odebíráte, tak k vám reálně doteče energie podle cesty nejmenšího odporu. To je ovšem na distributorovi, aby si ohlídal, aby to teklo tam, kam je potřeba. Jesti vám energie odteče do Německa a stejná vám přiteče z Rakouska, je to problém distributora, že vznikají zbytečné ztráty. Mělo by se to měřit podle geografické vzdálenosti, nikoli podle skutečného stavu s síti. Ať si ČEZ E.ON a další udělají Smart Grid a řídí si toky podle potřeby automaticky v řádu milisekund nebo mikrosekund.
Souhlasím, V rámci NN sítě by polatky mely být malé nebo nulové. Jestli jeden panelák bude sdílet elektřinu se sousedem za trafostanicí, koho to zajímá? Ještě by to mohlo být tak, že jeden má FVE a ten druhý baterii. První posílá energii do baterie a oba odebírají, kdy se jim to hodí.
@kasper
Proč by to ztrácelo význam?
Neplatí se za to žádné extra poplatky nad rámec poplatků dodávek z „běžné“ sítě.
V lepším případě tedy ušetří všechny strany, v tom nejhorším zaplatí to, co by zaplatili bez sdílení.
Jako bonus dostanou průběhové měření s přesnou statistikou spotřeby.