Nákup ojetého elektromobilu: na co si dát pozor

Pro mnoho řidičů je koupě ojetého elektromobilu skokem do neznáma. Zatímco popularita elektromobilů v posledním desetiletí roste raketovým tempem, kupující často netuší, na co se při jeho výběru zaměřit. Proto odborníci z carVertical připravili tento jednoduchý návod.

Vyplatí se nákup ojetého elektromobilu?

Vzhledem k rostoucím cenám pohonných hmot můžete nákupem elektromobilu z dlouhodobého hlediska ušetřit. Elektřina sice není zdarma, ale podle odhadů zůstane majitelům elektromobilů v kapse ročně až o 23 000 Kč navíc. A jelikož se ceny nových elektrických aut stále pohybují výše než u většiny běžných automobilů, nákup ojetého elektromobilu představuje výbornou alternativu.

Ve srovnání s vozidly se spalovacími motory jsou ojeté elektromobily často v lepším stavu, protože obsahují méně pohyblivých částí. Dokážete si představit něco horšího, než když si koupíte ojeté auto a musíte investovat další peníze do jeho opravy?

Ojeté elektromobily mají ale jednu velkou nevýhodu v podobě horšího výkonu baterie, a tedy nižšího dojezdu. Díky technologickému pokroku dosahuje každá další generace elektromobilů vyšší výkonnosti (tedy lepšího dojezdu) než ta předchozí. Při nákupu ojetého elektromobilu musíte tedy počítat s tím, že budete trávit více času nabíjením.

Jaká je životnost baterie elektromobilu?

Nezáleží na tom, jestli se budeme bavit o klasické baterii nebo o lithium-iontových článcích v elektromobilu… postupem času bude jejich výkonnost klesat a neexistuje nic, jak byste tomu mohli zabránit. Na životnost baterie mají vliv mimo jiné teplotní výkyvy, opakované nabíjení a narůstající počet najetých kilometrů.

Většina automobilek uvádí životnost baterie 8 let nebo 160 000 km. Po překročení těchto limitů se zvyšuje pravděpodobnost snížení výkonu baterie ve srovnání s novým autem. 

Životnost baterie se odvíjí také od klimatu. Lithium-iontové baterie, které najdete v elektromobilech, nejsou vhodné do prostředí s vysokými teplotami. Zatímco baterie ojetého auta z Nizozemska nebo Německa může být v dobrém stavu, pro stejný elektromobil z jihu Španělska už to platit nemusí. 

Automobiloví odborníci proto doporučují před odsouhlasením nákupu ojetého elektromobilu zkontrolovat jeho baterii. Výměna baterie je drahá, proto je lepší se ujistit, že je v dobrém stavu.

Infrastruktura nabíjecích stanic

Před nákupem elektromobilu je třeba vzít v úvahu také místní infrastrukturu nabíjecích stanic. Pokud vlastníte dům, můžete elektromobil nabíjet v garáži nebo na příjezdové cestě, ale ne každý má tuhle možnost. 

A protože infrastruktura nabíjecích stanic je ve většině měst na pováženou, při hledání nabíječky se můžete pořádně zapotit. Doplnit nádrž na čerpací stanici je otázkou několika minut, nabíjení elektromobilu může v některých případech trvat až 12 hodin.

Pokud tedy nemáte snadný přístup k nabíjecí stanici, ztratíte spoustu času čekáním. Tento problém se snaží vyřešit některé společnosti, které nabízí přenosné nabíječky pro elektromobily. Toto řešení je však v současné době neefektivní, protože nabízí pouze částečné dobití baterie.

Důležitost kontroly historie vozidla

Žádné auto není stejné. Celkový stav dvou identických aut stejné modelové řady vyrobených ve stejném roce se může výrazně lišit. Kupující musí proto brát v úvahu jízdní styl předchozích majitelů, jestli bylo vozidlo účastníkem dopravní nehody a počet najetých kilometrů. 

Ne všichni řidiči jsou upřímní a neváhají zatajit neduhy svého auta. Pokud bylo vozidlo účastníkem dopravní nehody, jeho skutečná hodnota se tím snižuje. Většina kupujících nechce investovat do auta, které bylo vážně poškozené, protože jeho řízení nemusí být bezpečné. Nehledě na to, že se do budoucna můžou projevit další mechanické závady.

Některé společnosti, mezi nimi také carVertical, proto nabízí jednoduchý způsob, jak si před koupí ojetého vozidla ověřit jeho historii. Stačí zadat VIN vozidla a můžete se podívat, kolika nehod bylo účastníkem, jestli počet najetých kilometrů odpovídá skutečnosti, zda nebylo odcizeno a jak vypadá jeho registrační historie. Pokud navíc znáte úplnou historii vozidla, máte při vyjednávání o jeho ceně navrch.

Co dalšího byste měli zvážit při nákupu ojetého elektromobilu

Brzdy. Pokud elektromobil nezrychluje, využívá ke zpomalování tzv. rekuperační brždění, čímž zvyšuje životnost brzdového systému. Opotřebované brzdy jsou tedy varovným signálem toho, že bylo vozidlo často používáno, a měli byste je nechat důkladně zkontrolovat.

Aktualizace softwaru. Elektrická vozidla jsou, stejně jako jiné systémy, pravidelně aktualizována. Vývojáři opravují známé chyby a integrují nové funkce pro zlepšení výkonu vozidla. Majitelé elektromobilů však častokrát aktualizace softwaru odkládají, proto by vás nemělo překvapit, že ojetý elektromobil běží na staré verzi. Může to znamenat, že se předchozí majitel o své auto nestaral tak, jak měl a v budoucnu byste mohli zaznamenat problémy.

Údržba. Ne všichni mechanici mají potřebné znalosti pro práci s elektromobily, proto můžete mít problém s hledáním spolehlivého servisu. Odborníci na elektromobily proto doporučují nakupovat u oficiálních prodejců, kteří používají originální díly a mohou vám poskytnout řádnou záruku. Před nákupem ojetého elektromobilu byste si měli ověřit, že prodejce nechal vozidlo zkontrolovat ve spolehlivém servisu.

Omezená volba. Ačkoliv trh s tradičními automobily se spalovacími motory nabízí nespočet modelů, z kterých si můžete vybírat, v případě elektromobilů to neplatí. Dobrou zprávou je, že karty se pomalu obrací, protože mnoho automobilek přechází na výrobu elektromobilů a zákazníci tak mají mnohem více možností volby. Na trhu s ojetými elektromobily je ale situace zcela odlišná –⁠ najít starší SUV nebo rodinný vůz je mnohdy nemožné.

Koupě prvního elektromobilu

Stejně jako u jakéhokoliv ojetého vozidla je třeba zvážit několik „ale“. Pokud má nicméně elektromobil průkaznou historii a dobrou baterii, nemusíte s nákupem otálet. Mnozí řidiči jsou vůči nákupu ojetého elektromobilu skeptičtí, ve skutečnosti ale není čeho se obávat. 

Před podepsáním smlouvy byste měli vozidlo nechat zkontrolovat v servisu. Jestli kontrola neodhalí žádné závady, pak se můžete začít těšit na tichou jízdu a parkování zdarma!

zdroj: tisková zpráva

19 Comments on “Nákup ojetého elektromobilu: na co si dát pozor”

        1. Je to naprosto stejná situace, jako když se před lety vydali joudové kupovat LPG nebo CNG. Taky kupodivu nemohli najít plničky na benzínkách, kde byli zvyklí. Přitom pokud jsem doposud jezdil jen sračkomety a rakovinomety a jdu kupovat elektriku, tak se snad podívám na nějaké informace předem, ne? Stejně jako u těch plynoprdů. Lidi jsou fakt trotli a ještě to dají na youtube.com Koukejte, jaký jsem totální dement!
          http://www.asep.cz mapa nabíjení v ČR třeba https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic

  1. Pane bože to je zase slátanina. Kolik těch odporníků z Carvertical už elektromobil vidělo na vlastní oči? Kolik v něm sedělo? Kolik ho řídilo? Kolik v ně jezdí denně?
    Kec typu většina automobilek udává životnost baterie 8 let neb 160 tis. km je na přes držku okamžitě. Takže moje baterka je mrtvá, že? 108 tis. a v provozu od 4/2014, vyrobeno 12/2012, tedy po smrti. Má ty prostoto.

    1. Každé zboží má svého kupce…Já třeba na rozumnou nabídku čekám… Problém prvních generací elektromobilů je, že i když patří mezi mladší ojetiny, baterie a dojezd byly málo uspokojivé už jako nové, a po deseti letech ❓…. Navíc výměna aku je asi finanční nesmysl. (Tady je dobře vidět, že elektromobilita byla aspoň z počátku pro automobilky nechtěné dítě — jinak by měli vymyšlený scénář pro celou dobu života svých revolučních modelů. Výkupy továrnou, repase atd.)
      Je to jednoduché: do doby, než se na bazar dostanou generace spolehlivých velkobaterkáčů (a nebo výrazně klesne cena baterek a repase), budou si muset prodejci zvyknout prodávat své elektroojetiny s výraznější ztrátou než spalováky… Nakonec se s tím snad i počítalo a byl to jeden z argumentů PRO státní podporu (Vím že zrovna v ČR to nebyla žádná sláva).

      1. Prostě první generace je první generace. Příklad Leaf 24 kWh a Leaf 40 kWh. Ten rozdíl je obrovský. BMW i3 22 kWh a 42 kWh. Nejvíce pak Renault ZOE 22 kWh a 52 kW, to je třeba mezi malými auty premiant, po něm i3 a pak všechno ostatní. Výměna aku možná je, i jen některých článků, dokonce i doplnění na vyšší kapacitu, ale chce to tomu rozumět a dát do toho dalších pár desítek tisíc. Jako kolega, co vyměnil komplet u Iona a původní pack rozdělal, proměřil články a rozprodal je. Fakticky pak měl výměnu za nulu, i trochu tu práci to zaplatilo. A bavíme se o cenách baterie z jiného auta 16 kWh Peugeot Ion z polského vrakoviště za 40 tis. Kč.

        1. Nas Leaf 2013 z evropske produkce je porad super. Zena by ho nedala ani vymenou za jine moderni BEV. Dobijime na 80% a dojezd je porad pres 100km. Nekdy 120km pri 80%. Na bezne jezdeni uplne staci. Akorat z ceho mam strach je cena nahradnich dilu. Treba banka na ostrikovaci kapalinu stala pres 10.000 kc. Pouzite ND prakticky nejdou sehnat a Japonci si nechavaji za ND platit zlatem. Proto japonske auto uz nikdy nekoupim.
          Ze v Cezku bazary EV nechteji se vubec nedivim. Staci si precist blaboly na ceskem webu a vse je jasne. Specificky trh, specificky narod, specificke problemy.

    1. Pokud vím tak na elektroforum pár lidí s novejma elektromobilama si stěžovali na to, že jim při garančce neřekli přesný stav aku. pouze vyhovuje záruce / nevyhovuje.
      A přes aplikace se taky stav aku vyčíst nedal.

      Dává to logiku. Pokud by člověk zjistil, že mu do uznání záruky chybí 2% a záruka končí za 3 měsíce, tak by dal autu čočku na rychlonabíječkách a měsíc před koncem záruky dostal novou aku.
      Což určitě není zájem automobilek.

      1. Tento chlapík: https://youtu.be/6qkBf-8M1Jo?t=430 ukazuje priamy výkon dodávaný z batérie pri jazde. Používa na to „nejakú“ čítačku napojenú na systém auta. (V niektorom videu ju aj popisuje, ale nespomeniem si teraz, v ktorom. EDIT: Tu to je: https://youtu.be/V05693kx2ks?t=513)
        Ak je možné vyčítať tento údaj, mohlo by to ísť aj s inými relevantnými údajmi batérie… Ale to len strieľam od boku…

      2. No nerikejte. Snad pro kazdy EV existuji diagnosticke pristroje pro posouzeni stavu baterie. V zarucnich podminkach uvadi vyrobce garancni podminky v % kapacity. Vyrobce tudiz musi disponovat diagnostikou, ktera kapacitu/stav baterie urci s odchylkou 1%. A kdo tomu neveri, muze vyjet baterku do prazdna a pak ji nabije na 100%. Pak muze konstantnim odberem, treba pres topeni, merit vydanou energii. Obe hodnoty ukazou spolehlive stav/kapacitu baterie.

  2. Už jen z obratrů jako je výkon baterie (wtf?) je vidět že článek psal odborník na slovo vzatý.

    Pokud by někdo chtěl seriózně poradit jak koupit el. auto, tak první rada by měla znít si spočítat jestli je pro mě el. auto vhodné. Je to stejný příběh jako když někdo chtěl naftu, protože to jezdí za 5 a pak ve výsledku na tom prodělal, než kdyby si koupil to samé auto v benzínu.

    Takže první krok. Pokud nemám kde doma nabíjet. el. auto pro mě nemá cenu.

    Druhý krok. Jaký mám nájezd km? Vyplatí se mi vůbec el. auto do nějaké rozumné doby?

    Třetí krok by mělo být zmapování cest. Ty pak zadat do abetterrouteplanner.com a vybrat si zamýšlené vozidlo.
    Nastavit si zimní podmínky a uvidím téměř přesně kolik % aku mi zbude po projetí té cesty. Také je tam možné nastavit degradaci baterie, abych viděl o kolik % mi může kapacita baterie klesnout, než se pro mě stane nedostatečná.

    Až pak bych se teprve měl zaměřit na to, hledat auto v dobrém stavu.

Napsat komentář