Naděje pro Česko: s nízkou kvalitou silnic pomůže umělá inteligence

Ke zlepšení dopravní bezpečnosti v hlavním městě by nejvíce přispěly kvalitnější vozovky. To je názor 48 % Pražanů dotazovaných v průzkumu společnosti Cyclomedia, který se věnuje dopravní situaci v evropských metropolích. Na druhém místě navrhovaných bezpečnostních opatření se u pražských obyvatel umístil zákaz vjezdu automobilů do centra.

Průzkum s názvem Urban Road Safety Index 2022, který mapuje postoje obyvatel k dopravní bezpečnosti, se uskutečnil letos na jaře. Zúčastnilo se jej celkem 3 890 respondentů z 16 měst Evropy (z toho 300 obyvatel Prahy).

Nelichotivý evropský prim hraje hlavní město v oblasti rizikových křižovatek – 67 % Pražanů se jim cíleně vyhýbá, a to i za cenu zajížďky. Přehlednější křižovatky by přitom podle 31 % respondentů přispěly k vyšší dopravní bezpečnosti města. S tím souvisí další zajímavé zjištění průzkumu: až 45 % Pražanů neví, kam mají rizikové dopravní situace nebo křižovatky hlásit.

Řešení? Veřejný prostor v digitální podobě

Se zvyšováním kvality vozovek a úpravami rizikových křižovatek by radnicím v Praze i dalších českých městech mohly pomoci chytré technologie a data. Ty produkuje například společnost Cyclomedia, lídr v oblasti mobilního mapování veřejného prostoru a analýzy dat, která v těchto měsících provádí ve spolupráci s platformou Mapy.cz snímkování veřejného prostoru v celé České republice.

V rámci projektu dosud nizozemská společnost pokryla více než třetinu republiky a 21 největších českých měst – celkem 38 000 kilometrů českého území. Vzniklo tak 2,8 milionu nových panoramatických fotografií v ultra vysokém rozlišení. Ke každému panoramatickému snímku existuje 3D scéna vzniklá ze souběžně pořízeného laserového skenování, což umožňuje snímky využívat k měření nebo automatické identifikací a klasifikaci objektů, jako jsou dopravní značky nebo lampy.

Tato vysoce kvalitní a aktuální digitální data mohou prakticky využívat právě města, a to jak k pravidelné kontrole stavu veřejného prostoru a efektivní inventarizaci všeho co do něj patří, tak právě při plánování údržby a přípravě investičních akcí. Úprava přechodu společně s výstavbou ostrůvku, oprava povrchů společně se změnou úpravy vodorovného značení to vše jsou rutinní činnosti, které lze lépe připravit díky digitálnímu dvojčeti města.

Díky možnosti měření délky a vzdálenosti z fotografií mohou data posloužit také jako podklad k dokumentaci. Snímky pořizuje vozidlo opatřené speciálními kamerami, laserovým skenerem a dalšími zařízeními. Kromě fotografií tak mohou v případě potřeby vzniknout i další výstupy, např. mračna bodů. Díky nim lze odhalit poškození (např. praskliny) vozovky či jiných staveb i v případě, že na fotografii není nic vidět.

Data z terénu analyzuje umělá inteligence

Pro města to může být další krok v rámci konceptu smart city. Data jim umožní dokumentovat, posuzovat a archivovat situaci ve veřejném prostoru, aktuální vizualizace ušetří také nákladné výjezdy do terénu. Fyzická kontrola vozovky na vytížených komunikacích může být riskantní, technologie tak zvýší bezpečnost a plynulost městského provozu.

Včasná údržba komunikací navíc snižuje náklady na opravy. Cyclomedia využívá k analýze pořízených dat umělou inteligenci. Ta dokáže na snímcích automaticky detekovat poškozenou vozovku, dopravní značky, graffiti nebo billboard. Data je navíc možné pravidelně aktualizovat – například díky umístění kamer na popelářské vozy, které pravidelně projíždějí většinu ulic.

zdroj: tisková zpráva

5 Comments on “Naděje pro Česko: s nízkou kvalitou silnic pomůže umělá inteligence”

        1. Z videa je kromě rozsahu poškození též patrné, že po něm jezdí kamiony dál, jako by se nechumelilo.
          Podle ruských zdrojů bylo drobné poškození opraveno do 4 hodin a provoz obnoven v plném rozsahu.
          U nás se Barrandovský most, na který nebyl útok veden, bude opravovat 4 roky. 😂

  1. OFF:
    Koukám jako blázen na ceny benzínu v DE a je to levnější než u nás 🙂 Patrně taky snížili dočasně nějakou daň. Litr Naturalu vychází i pod 43 KČ. A já blbec jsem dotankoval na Rozvadově za krásných 49,90 s tím, že v DE to bude jako vždy dražší. Naštěstí jenom asi 12 litrů…

    Jinak jsem na Rozvadově u EON viděl stát a nabíjet Škodu Enyaq. Když jsem dotankoval, tak už odjela, já tam poblíž zaparkoval a ze zvědavosti koukl na stojan. Byly tam údaje z nabíjení:
    Odebraná energie: 46,372 kWh
    Čas nabíjení: 1:03:47
    Nabíjel do 100% a bylo to na stojanu 50 kW. Tak buď ten Enyaq neměl pořádné rychlonabíjení (je za příplatek) nebo majitel chtěl ušetřit a obětoval hodinu, aby to měl levnější.

    Pak ze zajímavosti jsem koukl na druhý stojan 175 kW a tam byly údaje:
    Odebraná energie: 22,663 kWh
    Čas nabíjení: 0:23:11
    A nabíjení bylo do 87 %. To vychází na průměrný výkon kolem 58 kW. To by odpovídalo něčemu jako Kona nebo podobně.

Napsat komentář