Rychlodobíjecí stanice pro elektromobily standardu CHAdeMO dnes ve světě jednoznačně patří k nejrozšířenějším. Celkem je jich už k dispozici 3523, z toho 1000 jen v Evropě. A další budou rychle přibývat.
foto: Nissan
S pomocí CHAdeMO standardu můžete rychle dobít elektromobily a plug-in hybridy: Nissan Leaf, Nissan e-NV200 (elektrická dodávka), Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Citroen C-Zero a Peugeot iOn. Ještě v roce 2010 bylo v Evropě pouze 16 CHAdeMO dobíječek.
O rok později už to bylo 155, v roce 2012 pak 540. V lednu 2014 dosáhl tento počet rovného 1000. Jubilejní 1000. dobíjecí stanice pro elektromobily standardu CHAdeMO stojí jižně od Londýna na dálnici M25. V Británii je celkem 195 těchto dobíječek.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Dánsko buduje národní síť dobíjecích stanic pro elektromobily
Evropská unie chce zakázat dobíjení CHAdeMO
Nissan v USA doprodává staré Leafy, ztrojnásobí počet rychlodobíječek
Na druhém místě následuje Francie s 107, Norsko s 94, Dánsko s 46 a Německo s 37 (Němci, jak známo, raději prosazují svůj vlastní standard CCS neboli Combo2). Během roku 2014 by měl počet CHAdeMO dobíječek v Evropě přesáhnout hranici 1800.
Celkem 216 ze současných 1000 stanic je umístěno u dealerů Nissanu, a to včetně nové rychlodobíječky v u nás v Pardubicích.
Celosvětové statistiky vypadají následovně: Japonsko – 1967, Evropa 1000, USA 554, další 12. Nedáme ruku do ohně za to, že to dá přesně těch 3523, ale jedna CHAdeMO nabíječka sem nebo tam už nehraje velkou roli. Důležité je, že je jich hodně a rychle přibývají nové.
A díky nové CHAdeMO redukci je mohou využít dokonce i majitelé elektromobilů Tesla Model S. Automobilka Tesla Motors jinak pro své zákazníky buduje vlastní globální síť rychlodobíječek nazvanou Supercharger. Ty jsou schopné dosahovat výkonů až 135 kW. Pro srování, CHAdeMO má max. výkon 62,5 kW.
Me jako zakaznika bude zaji,
Me jako zakaznika bude zaji, at, jestli budu na 80% za 30 minut… 🙂 A to je rozhodujici
Osobně tedy moc nejsem
Osobně tedy moc nejsem nadšen z toho, že se tak lavinovitě šíří CHAdeMO. Tenhle konektor mi přijde jako úplně nejhorší ze všech.
Nějak už mám v těch
Nějak už mám v těch konektorech hokej…
CCS je to samé jako Combo 2? Myslel jsem, že CCS je SAE Combo, tedy Combo s americký SAE J1772, zatímco Combo 2 je s mennekesem.
ano, CCS je oficiální
ano, CCS je oficiální název pro Combo 2, tedy Mennekes + DC piny.
Proč tedy často vidím
Proč tedy často vidím napsáno SAE CCS Combo?
A jestli jsem to tedy správně pochopil, tak US a EU výrobci se dohodli pouze na Combo 2?
protože v tom značení je
protože v tom značení je strašlivý bordel kvůli neochotě výrobců se konečně na něčem dohodnout.
Jinak Combo 2 alias CCS byl odsouhlasen většinou automobilek jako jediný celosvětový standard, jestli se tak ale skutečně stane je ve hvězdách.
Tak mi to nedalo a
Tak mi to nedalo a ověřoval jsem si to a celé je to poněkud jinak.
CCS, neboli Combined Charging System (zkrácené Combo System) je všeobecná zkratka, kde se kombinuje dobíjení AC i DC v jednom konektoru. Přičemž AC konektor je buď zastoupen severoamerickým jednofázovým standardem SAE J1772 a pak se opravdu jedná o SAE CCS a tomu se říká Combo 1, nebo německým (potažmo evropským) 3 fázovým standardem Mennekes a pak se jedná o Mennekes CCS, či Mennekes Combo, nebo prostě jen Combo 2. To, že to lidi často pletou a zaměňují, nebo vůbec jednotlivá Comba nerozlišují, to je bohužel fakt.
Mohu Vás požádat o zdroj
Mohu Vás požádat o zdroj těchto informací (je-li vůbec nějaký ucelený)?
skoda, ze je chademo len
skoda, ze je chademo len teoreticky 62,5kW
schopnost rychlo po ceste dobiť pri SC 120kW sa mi javi pri pozerani tesla S videi na yt, ako velmi klucove a pripada mi ako idealne minimum.
CHAdeMO ma maximalni vykon
CHAdeMO ma maximalni vykon 62.5kW, ale to je jen teoreticka hodnota, ktere se nikdy neda dosahnout, Zatimco Tesla SuperCharger 120kW (resp 135kW) je prakticky dosazitelny vykon.
Pokud ale není obsazen
Pokud ale není obsazen stojan vedle mě (rozměj stojan v páru), pak totiž výkon zásadně klesá… 🙁
jasne, to je pravda, na to
jasne, to je pravda, na to jsem zapomel 🙂
nevite jake jsou pravidla deleni vykonu? Kdo driv prijde ten driv mele + nejake omezeni na minimalni/maximalni vykon?
To bohužel netuším, ale
To bohužel netuším, ale zkusím to zjistit.