Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny

S průměrným stářím osobních automobilů 16,2 roku je Česko označováno jako vrakoviště Evropy. Nejrychlejší cestou k jeho omlazení by bylo, kdyby Češi přesedli do nových aut. To ale kvůli jejich vysokým cenám, ale i zvýšeným životním nákladům není reálné. Řešením by mohla být postupná obměna prostřednictvím mladých ojetin. Průměrný věk použitých vozů se na bazarovém trhu dlouhodobě pohybuje kolem 8 let. Přes 40 % inzerovaných aut má dokonce nejvýše 5 let. Zatímco vozy starší 10 let jsou na českých silnicích zastoupené téměř dvoutřetinově, v inzerci mají pouhou třetinu. Vyplývá to z analýzy více než jednoho milionu inzerátů na webu TipCars.com a dat Ministerstva dopravy.

„Na léčbu staří českého vozového parku neexistuje rychlé řešení. Češi nemají ekonomické podmínky, aby masově přesedali z dvacetiletých aut do úplně nových. Mohou si ale dovolit častější obměnu o pět deset let mladší ojetinu,“ říká Ing. Marek Knieža, ředitel jednoho z největších českých auto-moto inzertních webů TipCars.com, který má aktuálně v nabídce přes 75 tisíc nových i ojetých automobilů.

SOUVISEJÍCÍ: Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Právě postupná obměna by mohla být sice pozvolnější, ale realističtější cestou k omlazení českého autoparku. Podle dat Ministerstva dopravy je v Česku více než 6,5 milionu osobních aut. Jejich průměrný věk loni překročil 16 let. Dvě třetiny jsou přitom starší 11 roků. Naopak těch mladých, nejvýše pětiletých, je sotva pětina. Trh s ojetinami se podle dat webu TipCars.com pohybuje v jiných číslech. 

Nabídka i poptávka jede v mladších autech

„Analyzovali jsme přes jeden milion inzerátů za uplynulých 5 let. Průměrný věk nabízených osobních aut se pravidelně pohybuje kolem 8 let. Hitem je především kategorie nejvýše pětiletých vozů. S podílem 40 % tvoří nejpočetnější skupinu. Na silnicích jim patří naopak pouhých 20 %,“ říká Ing. Marek Knieža. Vůbec nejsilnějšími jednotlivými ročníky jsou jednoletá a čtyřletá auta. Jejich cenový průměr je přitom 936 000 Kč, resp. 552 000 Kč. Symbolický bronz pak připadá pětiletým za průměrných 473 000 Kč.

Automobily ve věku od 6 do 10 let mají v inzerci zastoupení čtvrtinové, na silnicích je to šestina. Nabídku táhnou šestiletá auta za průměrných 423 000 Kč. Následují sedmiletá za 367 000 Kč a osmiletá za 318 000 Kč.

Hranice pěti let přitom v roce 2023 patřila k nejčastějším parametrům ve vyhledávání na webu TipCars.com. Ukázala to analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání pak byl 6 let. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na hledání z 64,2 %. „Nejen nabídka mladých ojetin na serveru TipCars.com, ale především jejich vyhledávání dává signál, že zájem omladit český vozový park tu je. Pro Čechy je schůdnější k tomuto cíli jít ekonomicky méně zatěžující cestou prostřednictvím mladých ojetin,“ dodává Ing. Marek Knieža.

zdroj: tisková zpráva

One Comment on “Na nové auto Češi nedosáhnou, řešením jsou mladé ojetiny”

  1. Tohle je jeden z nejlepších článků, co jsem od začátku roku četl. Perly jako „Zatímco vozy starší 10 let jsou na českých silnicích zastoupené téměř dvoutřetinově, v inzerci mají pouhou třetinu.“ prosím zařadit do zlatého fondu české komedie.
    Pokud to ovšem autor myslel vážně, aniž by ho napadlo, že věk auta není statická veličina, pak je to dost na pováženou…

Napsat komentář