Mercedes-Benz představil elektrický náklaďák eActros, ujede až 400 km

Mercedes-Benz Trucks slaví 30. června 2021 světovou premiéru modelu eActros, elektricky poháněného a akumulátory napájeného těžkého nákladního vozidla pro rozvážkovou dopravu na krátké vzdálenosti.

Nový plně elektrický náklaďák Mercedes-Benz eActros nabídne dojezd až 400 kilometrů, sady akumulátorů mají kapacitu 420 kWh. Dva elektromotory jsou uloženy centrálně na zadní nápravě a poskytují trvalý nejvyšší výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit na 400 kW.
foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Trucks zahajuje novou éru mobility prvním sériově vyráběným nákladním vozidlem s třícípou hvězdou, které disponuje elektrickým pohonem. Zahájení sériové výroby modelu eActros v závodě Wörth am Rhein (Německo) je plánováno na podzimu 2021. Do vývoje sériově vyráběného modelu byly zahrnuty poznatky z „inovační flotily prototypů eActros“, která byla v provozu od roku 2018.

Model eActros se dodává jako nákladní vozidlo se dvěma nebo třemi nápravami a celkovou hmotností 19 nebo 27 tun. Základem nového nákladního vozidla je rám modelu Mercedes-Benz Actros.

Sériově vyráběný eActros je vybaven třemi nebo čtyřmi sadami akumulátorů, z nichž každá má kapacitu cca 105 kWh. Maximální kapacita akumulátorů 420 kWh umožňuje dojezd na jedno nabití až 400 km.

Dojezd byl stanoven interním testem za optimálních podmínek včetně uvedení 4 sad akumulátorů na provozní teplotu před jízdou v rozvážkové dopravě s částečným zatížením bez přívěsu a při venkovní teplotě vzduchu 20 °C.

Technickým základem elektricky poháněného nákladního vozidla je poháněcí jednotka tvořená tuhou nápravou se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba kapalinou chlazené motory poskytují trvalý nejvyšší výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW.

Při obzvláště předvídavém řízení vozidla umožňuje rekuperace získávat zpět kinetickou energii a přeměňovat ji na elektrickou. Energie získávaná tímto způsobem při zpomalování je ukládána do akumulátorů modelu eActros, aby byla znovu k dispozici pro pohon vozidla.

Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive, která se pro eActros dodává standardně, poskytuje řidiči nepřetržitě informace o stavu nabití akumulátorů, zbývajícím dojezdu a aktuální i průměrné spotřebě elektrické energie. Fleetoví manažeři navíc mohou využívat digitální řešení portálu Fleetboard pro efektivní řízení svého vozového parku.

Přístrojová deska Multimedia Cockpit Interactive, která se pro eActros dodává standardně, poskytuje řidiči nepřetržitě informace o stavu nabití akumulátorů, zbývajícím dojezdu a aktuální i průměrné spotřebě elektrické energie. Fleetoví manažeři navíc mohou využívat digitální řešení portálu Fleetboard pro efektivní řízení svého vozového parku.
foto: Mercedes-Benz

Dva integrované elektromotory se vyznačují vysokou účinností a plynulým přenosem hnací síly s vysokým točivým momentem od okamžiku rozjezdu. Okamžitě dostupný maximální točivý moment elektromotorů ve spojení s dvoustupňovou převodovkou zajišťuje intenzivní akceleraci a pozoruhodný jízdní komfort i jízdní dynamiku.

Výsledkem je klidnější jízda s nízkou úrovní stresu než v nákladním vozidle, poháněném konvenčním vznětovým motorem. V zatáčkách je navíc výhodou nízká poloha těžiště. I při maximálním zatížení elektromotorů si řidič užívá příjemné snížení hladiny hluku v kabině o 10 dB, což přibližně odpovídá poklesu vnímaného hluku o polovinu.

Díky nízké hladině hluku je možné dodávat zboží i v noci. Na rozdíl od nákladního vozidla s pohonem na naftu vzniká také výrazně méně vibrací. Model eActros lze nabíjet výkonem až 160 kW. Po připojení k běžné nabíjecí stanici se stejnosměrným proudem 400 A při venkovní teplotě 20 °C lze tři sady akumulátorů nabít z 20 na 80 % za méně než 1 hodinu.

V prvním kroku bude sériově vyráběný model eActros nabízen v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Španělsku, Francii, Nizozemí, Belgii, Velké Británii, Dánsku, Norsku a Švédsku. Další trhy budou následovat.

Úspěšný praktický provoz v rukách zákazníků

Poté, co Mercedes-Benz Trucks představil v roce 2016 na veletrhu IAA Užitkové vozy v Hannoveru koncepční vozidlo pro těžkou rozvážkovou dopravu na krátké vzdálenosti v městských oblastech, byly v roce 2018 předány různým zákazníkům v Německu a dalších evropských zemích první prototypy eActrosu k praktickému testování.

Vyhlášeným cílem „inovační flotily prototypů eActros“ bylo vytvořit trh a elektricky poháněná nákladní vozidla pro těžkou rozvážkovou dopravu na krátké vzdálenosti, připravená pro sériovou výrobu od roku 2021. V souladu s tím byly u prototypů eActros zjišťovány aspekty, jakými jsou energetická náročnost v různých provozních scénářích a hospodárnost.

Financování vývoje a testování prototypů z inovační flotily probíhalo v rámci projektu „Concept ELV²“, na kterém se v různé míře podílelo německé Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti (BMU) a Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky (BMWi).

Chytrý koncept nabíjení a uložení komponentů

Pro nabíjení se používá standard CCS (Combined Charging System). Po připojení k běžné stejnosměrné nabíjecí stanici s proudem 400 A při venkovní teplotě vzduchu 20 °C trvá nabití tří sad akumulátorů z 20 na 80 % jen o trochu déle než 1 hodinu. Pro nabíjení vozidel eActros je zapotřebí konektor CCS Combo-2 a nabíjecí stanice musí podporovat nabíjení stejnosměrným proudem.

Nízkonapěťová palubní elektrická síť se dvěma běžnými 12V akumulátory se nabíjí z vysokonapěťových sad akumulátorů pomocí měniče DC/DC. Díky tomu zůstanou zachovány všechny důležité funkce vozidla, mezi něž patří osvětlení, ukazatele směru, brzdy, vzduchové odpružení a funkce uvnitř kabiny, dokonce i při poruše nebo vypnutí vysokonapěťového elektrického systému.

Velký počet funkcí a systémů v modelu eActros zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Například akumulátory chrání v případě bočního nárazu speciální ochranné prvky s hliníkovým profilem, zatímco integrované senzory detekují průběh kolize. Při nehodě automaticky dojde k odpojení vysokonapěťové sady akumulátorů od všech systémů vozidla. Řidič má navíc kdykoli možnost odpojit vysokonapěťový okruh z kabiny.

Velký počet funkcí a systémů v modelu eActros zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Například akumulátory chrání v případě bočního nárazu speciální ochranné prvky s hliníkovým profilem, zatímco integrované senzory detekují průběh kolize. Při nehodě automaticky dojde k odpojení vysokonapěťové sady akumulátorů od všech systémů vozidla. Řidič má navíc kdykoli možnost odpojit vysokonapěťový okruh z kabiny.
foto: Mercedes-Benz Trucks

Mnoho vysokonapěťových i nízkonapěťových komponentů modelu eActros je uloženo s mimořádně nízkými nároky na prostor místo dosavadního spalovacího motoru v přední části vozidla. Jedná se například o výměník tepla, vodní čerpadla, kabinové elektrické okruhy, měnič DC/DC, ventily a dva nízkonapěťové akumulátory.

V případě oprav nebo údržby jsou komponenty v přední části vozidla snadno přístupné. Kompaktní přední konstrukční celek také přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy.

Active Brake Assist 5 s ochranou chodců

Po mnoho let dochází k velké části nehod s účastí těžkých nákladních vozidel při jízdě v podélném směru. Nákladní vozidlo při nich narazí do vpředu jedoucího nebo stojícího vozidla, například v důsledku nepozornosti řidiče, příliš krátké vzdálenosti od vozidla vpředu nebo nepřizpůsobení rychlosti jízdy.

S pátou generací systému Active Brake Assist (ABA) ve standardní výbavě modelu eActros lze těmto nehodám dalekosáhle zabránit. ABA 5 pracuje s kombinací radarového a kamerového systému.

Pokud systém rozpozná riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem, stojící překážkou nebo osobou, která přechází vozovku, jde opačným směrem nebo běží ve stejném jízdním pruhu, dojde nejprve k vizuálnímu a akustickému upozornění řidiče.

Jestliže řidič adekvátně nereaguje, může systém ve druhém kroku zahájit částečné brzdění se zpomalením až 3 m/s2. To odpovídá přibližně 50 % maximální brzdné síly. Hrozí-li i přesto kolize, může ABA 5 aktivovat automatizované maximální brzdění – před pohybujícími se osobami až do rychlosti jízdy 50 km/h. Po zastavení se jako poslední krok automaticky aktivuje nová elektronicky ovládaná parkovací brzda.

Mercedes-Benz Trucks sleduje u všech asistenčních systémů cíl poskytovat řidiči v rámci systémových limitů maximální možnou podporu při řízení vozidla. Řidič však zůstává nepřetržitě v celém rozsahu odpovědný za bezpečné řízení vozidla, zcela v souladu s legislativními požadavky.

Nedílná součást podnikového ekosystému

Mercedes-Benz Trucks podporuje dopravce na každém kroku jejich cesty k elektromobilitě. Společně s modelem eActros proto poskytuje celý ekosystém, který nabízí kromě poradenství a služeb také řadu digitálních řešení, která zvyšují využívání kapacit vozidla a optimalizují celkové náklady na jeho vlastnění.

Například na základě současných plánů tras zákazníka je možné pro elektricky poháněná nákladní vozidla sestavit velmi realistický a smysluplný uživatelský profil. Tento tzv. eConsulting nezahrnuje pouze elektrifikaci depa, ale v případě zájmu zákazníka pokrývá také otázky týkající se plánování, podávání žádostí a realizaci všeho, co souvisí s nabíjecí infrastrukturou a jejím připojením k elektrické síti.

Mercedes-Benz Trucks také uzavřel strategické partnerství se společnostmi Siemens Smart Infrastructure, ENGIE a EVBox Group. Mercedes-Benz Trucks může navíc v případě požadavku zákazníka poskytnout pomoc s vyhledáním možných veřejných dotací zaměřených na infrastrukturu a vozidla.

tisková zpráva

Tři komentáře u “Mercedes-Benz představil elektrický náklaďák eActros, ujede až 400 km”

  1. „Dojezd byl stanoven interním testem za optimálních
    „Dojezd byl stanoven interním testem za optimálních podmínek včetně uvedení 4 sad akumulátorů na provozní teplotu před jízdou v rozvážkové dopravě s částečným zatížením bez přívěsu a při venkovní teplotě vzduchu 20 °C.“

    Ha, přidáme teplotu okolo 0°C, nominální zátěž, topení kabiny, nutnost se několikrát rozjet do kopce, brzdit za pomocí klasických brzd a rázem bude dojezd na polovině.

Napsat komentář