McLaren předvedl jak by mohla vypadat budoucnost závodů Formule 1. V konceptu MP4-X F1 představuje pokročilé technologie jako třeba karoserii, která se po nárazu „zahojí“.
foto: McLaren
Koncept formule McLaren MP4-X je přehlídkou technologií na kterých pracuje divize Užitých technologií automobilky McLaren (MAT). Jednou z klíčových novinek proti dnešním formulím je např. plně zakrytý kokpit.
Ten nejen chrání pilota před létajícími úlomky v případě nehody, ale navíc dodává autu lepší aerodynamiku a tím i výkon. V kokpitu má pilot k dispozici HUD – displej podobný těm, které využívají piloti stíhaček.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
RoboRace – závody robotických formulí na elektřinu!
Elektrická formule ČVUT získala 2. místo v soutěži Formula Student Czech
Co je ale možná nejpodstatnější: samotnou formuli ovládá pilot s pomocí svého mozku! Další novinkou je biotelemetrie, kdy jsou údaje o životních funkcích pilota přímo přenášeny do kontrolní místnosti.
Jim Newton, ředitel marketingu v MAT, přiznal, že zdaleka ne všechny zmíněné technologie jsou dnes zcela připraveny k praktickému nasazení. Což ale ani nebyl účel tohoto konceptu. Tím bylo podívat se do vzdálenější budoucnosti.
A kromě toho, některé technologie už dnes nasazeny jsou, jako třeba baterie jako strukturální komponenty karoserie. Newton tím de-facto potvrdil, že i koncept je hybrid.
Další důležitou bezpečnostní novinkou je závodín kombinéza pilotů. Ta zahrnuje chytrá vlákna, která umí sbírat a ukládat energii a mají zabudované bio-senzory. V případě nehody pak kombinéza přesně dokáže ukázat kde byl pilot zasažen nebo poraněn.
Bezpečnost pilotů by měly chránit i nové materiály s „negativní tuhostí“, které po zásahu dokážou do určité míry znovunabýt původního tvaru.
A pořád ještě někončíme. Dalším neuvěřitelným kouskem, který McLaren vymyslel, je „Active Flow Control“. Na křídlech formule jsou umístěny elektrody, které jsou při průjezdu zatáčkami aktivovány. Pak mění vzduch kolem křídel v plazmu, což znamená rychlejší průjezd zatáčkami.
Koncept formule McLaren MP4-X F1 obsahuje také ultralehké solární panely, digitální „potah“ karoserie kvůli marketingu, 360° vizuální systém aby pilot viděl i za sebe, adaptivní aerodynamické struktury s tvarovou pamětí pro lepší aerodynamiku, holografický přístrojový panel.
A to si ještě McLaren ty nejzajímavější technologie podle vlastních slov nechal pro sebe, protože jsou „opravdu úžasné“. Co může být lepší než formule ovládaná myslí a měnící vzduch v plazmu?!
Technické
Technické souvislosti
https://www.youtube.com/results?search_query=f1+hemond.cz
https://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo
Jen sny a vize nestaci jak
Jen sny a vize nestaci jak ukazala letosni sezona v podani McLarenu. On papir snese vsechno, ale realita na okruhu pak byva o dost tvrdsi.