Londýnský městský dopravní podnik TfL (Transport for London) začne příští rok s testováním bezdrátového nabíjení autobusů na zastávkách. Test obstará čtveřice hybridních „double-decků“ Alexander Dennis Enviro400H vybavených bezdrátovou indukční nabíječkou.
foto: Alexander Dennis
Alexander Dennis Enviro400H je typický červený londýnský autobus s dvěma palubami pro cestující. Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 120 kW (163 koní), který získává energii z li-ion baterií o kapacitě 4,8 kWh nebo z elektrického generátoru poháněného 4,5l dieselovým motorem Cummins o výkonu 138 kW (187 koní).
Podle firemních tiskových materiálu Enviro400H vypouští do ovzduší až o 30 % emisí CO2 méně, než konkurenční autobusy stejné třídy. Díky bezdrátovému nabíjení navíc mohou autobusy Enviro400H jezdit déle na energii z baterií a dále snížit lokální emise.
Testovací čtveřice autobusů Enviro400H s bezdrátovým dobíjením bude jezdit na trase 69 mezi Canning Town a autobusovým nádražím Walthamstow. Obě stanice získají bezdrátové nabíječky zabudované v zemi na stojáncích autobusů.
TfL nezveřejnila odhady úspory paliva při používání bezdrátového nabíjení. Na stránkách TfL se pouze dočteme, že autobusy mohou pracovat v čistě elektrickém režimu po „významné období, kdy jsou v provozu s cestujícími“.
„Autobusy ( Enviro400H – pozn. redakce) mají dieselový motor, který bude použit jen v případě, pokud je baterie v autobuse vybitá. Předpokládá se ale, že to bude jen malé množství času, což znamená, že se emise těchto vozidel výrazně sníží,“ stojí v tiskové zprávě TfL.
V současné době jezdí v Londýně 600 hybridních autobusů. Avšak již v roce 2016 počet vzroste na 1700, což představuje 20 % celkové flotily londýnských autobusů. Stejně tak Londýně jezdí šest elektrických autobusů a také několik pokusných vodíkových vozidel.
Nízkoemisní autobusy mají pomoci rozjet vytvoření tzv. ultra bezemisní zóny v centru Londýna ULEZ (Ultra-Low Emission Zone), kde se mohou bez problémů dostat pouze elektrická nebo hybridní motorová vozidel.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Cyklistické estakády řeší problémy s dopravou
„Pokračujeme v hodnocení nových technologií v hlavním městě, které mohou přinést skutečné výhody pro životní prostředí,“ říká Mike Weston, ředitel autobusové dopravy na TfL.
„Tahle zkouška (bezdrátové dobíjení – pozn. Redakce) dieselelektrických hybridních autobusů s prodlouženým dojezdem, využívající nejnovější technologie indukčního nabíjení, může být krokem vpřed k získání čistších dvoupatrových autobusů v londýnských ulicích. Pozorně budeme sledovat výsledky zkoušek, která nám mohou ve větší míře pomoci příjmout tuto novou čistší technologii v Londýně,“ dodává Weston.
Není tam překlep?
Na
Není tam překlep?
Na baterku o velikosti 4,8 kWh by takhle velký autobus ujel maximalně 5 km a to podle mne jen želví rychlostí 🙂 Tam asi mělo být 48 kWh. Ale i to si myslím je dost málo na autobus. Ten by si podle mne zasloužil minimálně 100 kWh.
Dobrý den,
technická
Dobrý den,
technická specifikace (http://www.alexander-dennis.com/wp-content/uploads/2012/11/e400h_spec_sheet.pdf) říká, že autobus má dvě baterie 12V, 200 Ah – tedy 2x2400Wh – 4,8 kWh.
To ale na 100% nejsou
To ale na 100% nejsou trakční baterie, ale standardní olovo 24V palubní sítě.
To vypadá na normální
To vypadá na normální čmoud s elektrickým přenosem výkonu z motoru na kola. Baterka 24V/200Ah je zjevně startovací. Je to ukázka, co všechno jde vydávat za hybrid.
Ale jaký smysl by pak mělo
Ale jaký smysl by pak mělo to indukčně dobíjet? To spíš v té specifikaci údaje o trakčním akumulátoru úplně chybí.
Tak já tedy nevím. Mám
Tak já tedy nevím. Mám malý městský Peugeot Ion pro 4 lidi a baterku 16 kWh a dojezdem max.150 km. Tady je dvoupatrový městský autobus se 4,8 kWh a měl by po většinu času jezdit na elektřinu? To budou ty zastávky s indukční dobíječkou muset být asi setsakra blízko, nebo ne?
Škoda, že ve zprávě
Škoda, že ve zprávě není více upřesnění jakého výrobce se bude bezdrátová nabíjecí technologie používat. Také formulace „nabíječky zabudované v zemi na stojáncích autobusů“ je zavádějící -> je myšleno, že budou zalité v betonu vozovky v místě informačního stojanu zastávky?