Logistická společnost Gebrüder Weiss vsází na vodíkový pohon

Logistická společnost Gebrüder Weiss loni představila svou vizi udržitelné mobility, ve které vedle nákladních elektromobilů hraje významnou roli bezemisní vodíkový pohon. Nákladní auto poháněné vodíkem přivezl Gebrüder Weiss už podruhé do Prahy, kde aktuálně testuje další možnosti využití unikátního pohonu, vzhledem k nedávno otevřené první veřejné vodíkové čerpací stanici na Barrandově. 

Gebrüder Weiss dlouhodobě sleduje trendy a testuje inovativní technologie v bezemisní dopravě. Těší nás, že se nám v České republice daří ukazovat směr, kterým se může udržitelná mobilita ubírat, a přispívat tak do diskuse o alternativních pohonech,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.

„Bedlivě sledujeme, co vše se odehrává na technologickém poli a zajímají nás nové možnosti. Nejen v elektromobilitě, ale i ve vodíkové mobilitě jsme nepochybně teprve na začátku. Nechci rozpoutat debatu o tom, jestli je lepší bateriový nákladní automobil, anebo vodíkový. Pokládám však za důležité se s praktickým využitím všech nových technologií seznámit a zabývat se všemi výrobními a provozními vlastnostmi,“ uvádí k tématu ministr dopravy Martin Kupka a dodává, že jeho resort na infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů nachystal 5 miliard korun a pro vodíkovou infrastrukturu 1 miliardu korun. 

Nákladní vůz na vodík provozuje Gebrüder Weiss už více než dva roky na běžných trasách ve Švýcarsku pro distribuční logistiku, a protože se plně osvědčil, plánuje svou flotilu rozšířit o dalších 5 vozů, konkrétně v Německu.

Vodíkový pohon se ukazuje jako významná alternativa pro bezemisní a nehlučnou dopravu vedle klasických elektromobilů, oproti nimž nabízí několik výhod, například značně rychlejší doplnění pohonu, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých či naopak vysokých venkovních teplotách.

Měl jsem možnost se také nákladním autem na vodík krátce svézt jako spolujezdec. Na první poslech je to odlišný zážitek než jízda s běžným náklaďákem. Tichý chod není překvapením. Velmi dobře při zrychlení působí dostatečná výkonová rezerva. Nepochybně bude zajímavé sledovat tuto linii technologického vývoje. Samozřejmě se neobejdeme bez dostatečné infrastruktury a zlevnění sériově vyráběných vozidel i masovější produkce čistého vodíku,“ zhodnotil svou první jízdu ve vodíkovém nákladním autě ministr dopravy Martin Kupka.

zdroj: tisková zpráva

3 Comments on “Logistická společnost Gebrüder Weiss vsází na vodíkový pohon”

  1. Náhrada baterií vodíkem?
    Existuje hodně lidí, kteří stávající elektromobilitu s bateriemi považují za slepou větev a prosazují jako pohon vodík​.
    Vodíkový automobil je rovněž elektromobil a také obsahuje baterii. Jen menší. Reakcí ​vodíku se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina. Ukládá se do baterie. Ta pokrývá zvýšenou spotřebu elektromotoru při rozjezdu. Při brzdění se naopak do baterie ukládá rekuperovaná elektřina. Vždy však vodíkové auto pohání elektromotor. Musí mít baterii nebo jiné úložiště elektřiny, třeba superkapacitory….
    V čem je tedy dnes problém s vodíkovými elektromobily? Proces výroby vodíku, jeho skladování, přečerpávání, přepravy, skladování, přečerpávání a spotřeby v autě je energeticky nesmírně náročný a technologicky složitý. Příliš se neliší od ropných paliv. Asi nejvýstižnější porovnání bateriové a vodíkové technologie obsahuje obrázek. Na něm je výroba vodíku z vody. Ale dnes se drtivá většina vodíku vyrábí energeticky ještě náročněji ze zemního plynu. CO2 se prostě vypustí do atmosféry ještě před spálením. https://www.asep.cz/proc

Napsat komentář