Klíč k přechodu na elektromobilitu? Děti, tvrdí studie

Téměř 60 % rodičů uvedlo, že je jejich děti vzdělávají v otázkách životního prostředí, přičemž více než dvě třetiny s nimi diskutují o plánech na pořízení elektromobilu.

Nový celosvětový průzkum ukázal, že hnací silou revoluce v oblasti elektromobilů jsou děti, přestože ještě samy nemohou usednout za volant. Průzkum, který provedla ABB E-Mobilita, světový lídr v oblasti nabíjecích řešení pro elektromobily, ukázal, že děti nejen vzdělávají své rodiče v otázkách životního prostředí a napomínají je za neekologické chování, ale také se zapojují do diskusí o velkých nákupech, jako jsou elektromobily. 

Studie, které se zúčastnilo 2 500 rodičů a 2 500 dětí ve věku 8-16 let, se zúčastnili respondenti z 10 největších trhů ABB E-mobilita, tedy Kanady, Číny, Francie, Německa, Nizozemska, Norska, Švédska, Švýcarska, Velké Británie a USA. Její klíčová zjištění ukazují, že nastupující generace má hrát zásadní roli ve snižování emisí a rozvoji udržitelnější budoucnosti. 

Frank Muehlon, generální ředitel ABB E-Mobilita, k výsledkům průzkumu uvedl: „Je povzbudivé, že výsledky našeho celosvětového průzkumu zveřejněné u příležitosti Světového dne elektromobilů prokazují nadšení a odhodlání mladých lidí, stejně jako vzrůstající mezigenerační dialog a spolupráci, směřující k nízkouhlíkové budoucnosti. Je však také zřejmé, že mnoho lidí stále není odhodláno podniknout kroky v oblasti klimatických změn, které jsou již možné a lze je realizovat. Doufáme proto, že lidé, kteří mají potřebný vliv a prostředky, budou společně usilovat o realizaci plánů na zavedení e-mobility, které umožní vytvářet čistší a ekologičtější společnost, tak jako jsme se k tomu zavázali my v rámci naší strategie udržitelnosti do roku 2030.“

Vzhledem k tomu, že téměř 8 z 10 rodičů (79,2 %) a tři čtvrtiny dětí (73,6 %) považují současnou globální environmentální situaci za špatnou, ukázal průzkum, že mezi generacemi panuje značná interakce v oblasti příčin klimatických změn a kroků k jejich zmírnění. Za tímto účelem téměř polovina dětí nabádá své rodiče, aby se chovali šetrněji k životnímu prostředí, zatímco 58,1 % rodičů uvedlo, že byli svými dětmi poučeni v otázkách životního prostředí.

68 % dětí uvedlo, že se těší na to, že budou v budoucnu jezdit ve vozidle na elektrický pohon, přičemž 82,6 % (v Číně tento podíl vzrostl na 94,6 %) uvedlo, že v dospělosti hodlají jezdit na elektrický (52,4 %) nebo hybridní pohon (30,2 %).

Vzhledem k tomu, že 80 % dětí odpovědělo, že věří, že mají možnost ovlivnit rozhodování svých rodičů o nákupu nákladných položek, jako je například rodinný vůz, asi nepřekvapí, že 78,6 % rodičů uvedlo, že pokud by v příštích třech letech kupovali nový vůz, zvolili by elektrický nebo hybridní model.

V USA se tento vliv projevil nejvíce – 33 % rodičů, kteří řídí elektromobil, uvedlo, že je k tomu přiměl tlak jejich dětí. V celosvětovém měřítku se jako dva nejčastější důvody pro koupi elektromobilu u současných majitelů elektromobilů umístil fakt, že elektromobily a hybridy jsou šetrnější k životnímu prostředí. 

V Číně uvedlo 93,8 % rodičů, že vlastnictví elektromobilu je lepší finanční investicí a také udržitelnější volbou. Země, která je lídrem ve vývoji, zavádění a infrastruktuře pro elektromobilitu, prokázala vyspělejší trh s elektrickými vozidly v mnoha sledovaných kategoriích, přičemž děti i rodiče prokazovali mnohem větší povědomí o výhodách elektromobility, nadšení z nich a také ochotu zapojit se do diskuse.

Další témata, jimiž se průzkum zabýval, dále odhalila jak dynamiku směrem k e-mobilitě, tak oblasti, na něž je třeba se ještě více zaměřit. Téměř 8 z 10 rodičů (98 % v Číně) uvedlo, že by se díky instalované dobíjecí stanici pro elektromobily s větší pravděpodobností rozhodli pro koupi nemovitosti. To ukazuje, jak důležité je nabízet produkty, které usnadní a zpříjemní nabíjení. 

Stále však zůstává prostor pro zlepšení. Téměř polovina rodičů (48 %) také uvedla, že politika jejich společnosti nepodporuje přechod na elektromobily. Mezinárodní energetická agentura (IEA) předpokládá, že v roce 2030 budou elektromobily představovat 30 % celosvětově prodaných vozidel, a proto se očekává, že kromě devítinásobného rozšíření veřejných dobíjecích stanic na více než 15 milionů kusů do konce desetiletí bude pro uspokojení velké části celkové poptávky rozhodující možnost nabíjení doma a na pracovišti.

zdroj: tisková zpráva

38 Comments on “Klíč k přechodu na elektromobilitu? Děti, tvrdí studie”

    1. …naše dcera se právě vrátila z té bláznivé záškolácké ekoakce.
      A hodně naštvaná, jelikož jsme ji tentokráte už v zájmu ochrany klimatu nevyzvedli a nechali jí se trmácet domů skoro hodinu vlakem a autobusem.
      U poněkud suchého, ale zaručeně veganského sójového koláče (jen pro ni, my, staří a neekologičtí zabedněnci jsme měli klasické vepřo knedlo zelo), došlo k velkému překvapení. Sdělili jsme jí totiž, že od zítra bude jezdit do školy autobusem. Autobus sice jezdí jednou za hodinu a ona tak bude ve škole hodinu dopředu – ale za dobrý pocit, že šetří planetu, když nebudeme zbytečně jezdit autem, to přece stojí! 🙂
      Když jsme navrhli místo autobusu kolo, odmítla. Je to prý u nás hornaté se spoustou stoupání a kromě toho prý bude brzo zima. Snad jen prý, že by k Vánocům dostala elektrické kolo?
      Na můj otcovský údiv “Vánoce?. To je přeci naprosto neekologické! Všechna ta barevná světla a CO2, které vzniká při hoření svíček”, se dostavil první pre-pubertální protest, který se až moc podobal trucování z období 2. až 3. roku jejího života.
      A jak jako elektrické kolo?
      Copak naše dcerunka ještě neviděla jak dopadá krajina v místech, kde se ze země získává ta vzácná hornina potřebná pro akumulátory?
      Teď sedí u sebe nahoře v pokoji při osmi stupních. Naše ekologické svědomí nám totiž ode dneška už nedovoluje více v jejím pokoji zbytečně topit. (Pravděpodobně si tam alespoň prsty zahřívá ťukáním SMS o svých “nenáviděných rodičích”, které posílá svým kamarádkám přes iPhone.)
      A tak jsme jí oznámili že jí mobil úderem 19. hodiny sebereme. Je totiž nezodpovědné plýtvat elektrickým proudem pro nějaké konversace a zadruhé… ta těžba lithia a ekologické důsledky… 🙂
      Jejím protestům proti tomuto vyvlastnění jsme s klidným hlasem opanovali, že iPhone buď obratem darujeme hladovějícím dětem v Africe, nebo prodáme a výtěžek dáme na ochranu deštných pralesů v Jižní Americe.
      Nicméně pořádně veselo teprve bude od pondělka:
      To vyměníme její krásné oblečení za jutu, vlnu a oděvy z lněné tkaniny. Její Nike boty s plastovou podrážkou budou důsledně nahrazeny přírodními holandskými dřeváky
      Pokud se pak stále ještě bude vztekat, má dvě možnosti:
      1) konečně pochopit jakým ekofašistům bez mozku naletěla…
      2) …nebo konečně pochopit jakým ekofašistům bez mozku naletěla!
      Děkujeme Gréto.
      Inspirovala si nás v otázkách výchovy tak, jak to doposud nikdo nedokázal!
      Maminka a já jsme právě volali nahoru na dcerku: “Sjedeme si do Mekáče. Ty máš v ledničce veganský řepný mls!” 🙂
      Doufáme, že než se k večeru vrátíme, ten hysterický řev už ustane…

              1. No tak v čem to uhlí bude spalovat??… Vážně by mě zajímalo, jak se řeší přitápění k tepelnému čerpadlu. Myslel jsem že jen nějakýma kamínkama. Ale DRUHÁ fůra uhlí?? To má snad kotel na ohřev vody?. Ale to by zase neměl panensky bílý sklep… Nějak tomu příběhu moc nerozumím…Ty by si to měl vědět — nebo tě snad soused pozval jen omrknout sklep?? 😉

                1. Starý kotel Viadrus od jeho tchýně připojený na rozvody a komín co zůstaly v domě z doby před rekonstrukcí a dělal je ještě její nebožtík manžel.

                  Jdu si pustit Cestu do pravěku. Naposled jsem jí restaurovanou viděl na MFFKV a teď mi to přijde jako velmi výstižně pojetí výsledků říšské energetické politiky.

                2. @tupec41,5. Jako dobry soused se prece podelite o vasi strategickou zasobu nafty. Nebo se uz prosakla do spodnich vod?💀💀💀

                1. Myslíš, že je teď období, že úřady na politickou objednávku začnou buzerovat lidi, co nechtějí zmrznout nebo zbankrotovat?
                  Popravdě řečeno, i právně by to bylo asi neprůchozí, protože je značně diskutabilní, zda v tuto chvíli ještě existuje chráněný zájem, na který byla dotace poskytnuta a zda neexistuje nadřazený chráněný zájem.

                1. 9kc/kWh je nesmysl. Rozklycujte tu cenu dle vasich „nadstandardnich“ informaci. Pokud by v dane lokalite melo TČ celorocni top. faktor 2,5, tak by muselo v zime jeste elektrinu likvidovat. ze 7ti mesicu topne sezony bude mit minimalne polovinu casu tp. faktor kolem 4. Pokud nema soused jen nejakou klimatizaci, ale prave TČ, tak jsou vase predikce opet vycucane z prstu.
                  To nejsou moje sny, ale zkusenosti ze 14 let provozu TČ.

                2. Mně to tak vyšlo zde:
                  hxxps://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/138-porovnani-nakladu-na-vytapeni-teplou-vodu-a-elektrickou-energii-tzb-info

                  Teda za předpokladu, že půjde proud, o čemž dost pochybuju

                3. Tak jsem se koukal na cenu toho uhlí a není problém koupit uhlí za 500 Kč metrák + dovoz. Průměrná cena je 580-600 za metrák. Za 800 se prodává jen pytlované malé objemy, něco jako pytlíček dříví do krbu v Hornbachu 😀

                4. tak zkuste objednat. uhelne sklady delaji poradniky. pry nejsou vagony. ty ceniky zapomente, ty jsou z doby kdy jeste uhli meli. Treba ja volal na brikety za 560kc/q. nejsou a az budou, tak 878kc/q plus doprava. takze TČ je lepsi. topi jen kdyz je potreba zadna prace smrad plny a spinavy sklep. ale jako nouzovka na 10 dni urcite dobra vec.

  1. Je to tak, já už jsem měl ve 13ti rozebraný první motor z fichtla, v 16ti jsem měnil hlavu u žigulika. A přišlo mi to úplně normální, že to tak dělají všichni kolem. Dneska kolem sebe nevidím nikoho z mladých, kdo by se chtěl dobrovolně špinit šmírem, natož to mít jako hobby.
    Až ta naše generace petrolheadů bývalých, i těch dosluhujících, půjde do důchodu, tak po spalovákách neštěkne ani pes, pro mladou generaci to je pravěk a špína.
    Skoro každé dítě předškolního věku už ví co to je a jak vypadá Tesla a kdo to je Elon Musk. A 99% majitelů škodovek ani neví jak se jmenuje současný šéf Škoda auto.
    A taky si říkám jak asi jednou dopadnou všechna ta sběratelská a „investiční“ auta, znám spoustu lidí co na tom dost ulítává a strká do toho hromadu peněz. To bude jednou smutný příběh až o to nebude mít nikdo zájem a hlavně nebude co tankovat.

    A jinak dneska zase sluníčko ani nevykouklo a baterka na 100% ve 14:30, krása…

    1. Dnes jsem nakrmil bojler, zena uvarila a ted nabijim Teslu. Samozrejme ze slunicka. Obcas me blika menic a signalizuje PDC maximum. To znamena, ze uz vic nezpracuje a bezi na max vykon. Ale priznam, mam zapojenou jen jednu fazi a 22 panelu z 30 krmi jeden menic. Az zacne topna sezona, prepnu na 3 faze kvuli tepelnemu cerpadlu. Me to bavi porad neco predelavat a vymyslet chujoviny. Pristi rok to predelam tak, aby se dle osvitu pripojovaly panely automaticky po 10ti kusech. Zaklad 10, pak 20 a kdyz bude zamraceno tak vsech 30 panelu do jednoho 1f menice. Vse me ridi jeden raspberry pi 4 a jednoduchy python skript.

      1. Dobrý den, můžu se prosím zeptat, jaký má smysl připojovat postupně panely. Proč nemít připojené vždy všechny. Přesněji, co děláte s těmi panely, které nejsou připojeny do měniče. Jedou na prázdno nebo se využívá jejich energie jinak?
        A druhý dotaz. Co znamená „mám zapojenou jen jednu fázi“? To celý váš dům jede jen na jednu fázi? A když to pak přepnete na 3f, tak přepojujete rozvaděč? Děkuji

        1. Postupne pripojovani panelu dle intenzity osvitu slouzi k ochrane menice. V beznem provozu plati, ze menic si vezme jen tolik energie, kolik staci zpracovat v maximu. Bohuzel toto neplati pri pripadnem zkratu v 230AC okruhu. Pri zkratu tece mnohonasobne vyssi proud nez na ktery je menic staveny. Panely maji urcity maximalni proud ktery muzou dodavat, tzv. zkratovy. Dejme tomu 10A. Kdyz je zkrat na AC strane, tak do menice priteka na DC strane take ten zkratovy proud. kdyz je menic staveny na zkratovy proud treba 15A, tak je nutne vzdy zajistit aby z panelu nemohlo ve zkratu pritekat treba 20A. Pri zatazene obloze je maximalni proud z panelu nizsi nez pri plnem osvitu a proto je mozne pripoji i vice stringu paralelne. Vzdy tak aby v pripade zkratu na AC strane nedoslo ke zniceni menice.
          Doufam ze jsem to popsal aspon trochu srozumitelne.
          Co se tyka 1f a 3f provozu, tak odpojim u hlavniho domovniho jistice 2 faze a mimo rozvadec propojim vsechny 3 faze. V lete me staci 3kW menic. Az pripojim vsech 30 panelu na 3kW menic, pobezi skoro cele leto na plny vykon. Doufam, ze uvadeny vykon je zaroven trvaly a ne pouze po dobu treba 1h.
          Nevyuzite panely se flakaji a jsou o nekolik stupnu teplejsi nez ty ktere makaji.

        2. Tak jsem vcera vecer zamakal a panely predratoval. Mam ted 3 stringy po 10ti panelech. Rano bylo fakt osklive, tak jsem pripojil vsech 30 panelu na 3kW menic. I pres mraky jede casto na maximum. Doufam ze to prezije. Ted to nemuzu redukovat, udelalo by to oblouk. Vecer tam dam poradny mosfet kterym budu aspon jeden string spinat. Menic ma jen pasivni chlazeni, tak jsem mu pridal maly vetracek z PC a teplota v pohode.

    2. ono je to tak, že každý žijeme v nejakej bubline a pohľad cez membránu skresľuje realitu za ňou.
      za mlada som čítal postreh že človej je dravec a reaguje na pohyb. nohy koristi, kľuky na parnej lokomotíve, … nehybný objekt, zakrytovanie „trýbu“ „nevidíme“.
      a elektromobil si kúpili preto, že deti sa od neho v salóne nechceli pohnúť a hystericky sa hádzali o zem ako im to predvádza gretchen? moje majú 35 a 51 rokov a považujúma za blázna ktorý má psychickú poruchu – chce elektromobil.
      ps dnes rozobereš a poskladáš akurát veterána, všetko dnešné je nerozoberateľné a jednorázové. k trabimu stačil skrutkovač a kombinované kliešte. w353w detto. a samozrejme pevné nervy pri nastavovaní predzápalu.

  2. Vnucka se vzdy moc tesi jet aspon kousek Teslou. Maminka take, jen tatinek ma iq houpaciho kone. Ale asi se blyska na lepsi casy. Byl na srazu tuningaru kde jsou zavody ve zrychleni a pry se nestacil divit jak to obycejna Tesla 3 napraskala vsem zazracnym spalovakum za x nasobnou cenu. Me takove veci neberou, ale spousta fandu spalovaku tam zacnou trochu vahat. Ze EV nefunguje a ruzne hlouposti uz dnes nikdo nevyslovi. Mozna vy a par podobnych pitomcu. No nekdo musi byt posledni.

    1. Myslíš svou vnučku, která nesmí strčit nos do Tvé zkrato.mrdky, protože má osvícené rodiče na rozdíl od trotla dědka? Dva z mých tří dětí, vš vzdělaní hoši do 35 let, oba mají objednánu Toyotu GR-86, jedna by měla dorazit ještě do konce letošního roku. Jako daily-car jezdí jejich ženy s jinými spalováky. Jsou ještě kraje, kde i mladí lidé jsou normální, skopčáku.

Napsat komentář