Jsou elektromobily auta jen pro bohaté?

Počet elektromobilů na trhu ojetých aut se letos meziročně zvýšil o 129 %. Jejich podíl na velkých inzertních portálech dosahuje už 0,83 % nabídky, což znamená, že zhruba každé 120.  prodávané ojeté auto má čistě elektrický pohon. Nejsou však pro každého. Průměrná cena za ojetý  elektromobil je totiž více než dvojnásobná oproti ojetým vozům se spalovacím motorem a činí rovných 999 000 Kč (průměrná cena vozu se spalovacím motorem ve srovnatelném stáří je 485 000  Kč). 

Průměrné stáří elektromobilů dosahuje 3,5 roku. Průměrný nájezd vykazuje hodnotu 23 710 km.  Většina aut má uvedený český původ (48,15 %) a podobně jako u ostatních ojetých aut se hodně dováží  z Německa (24,69 %). Průměrně se elektroauta prodávají za 55 dní, nejčastěji v bílé barvě (30,04 %).  

Vede BMW 

Kdo by hádal, že mezi ojetými elektromobily převažuje Tesla, ten by se mýlil. Nejčastěji jsou mezi auty na elektrický pohon zastoupené vozy značky BMW (17,53 %), Tesla je až na druhém místě s 15,23 %. Třetím nejprodávanějším elektroautem je Škoda (13,25 %) následovaná vozy Volkswagen (12,18 %). Mezi elektromobily se vyskytují často luxusní značky vozů, což mj. žene průměrnou cenu těchto aut nahoru. Například vozy Porsche tvoří 4,03 % nabídky.  

Vozy Porsche se prodávají rychle 

Právě vozy Porsche patří mezi ta nejdražší. Jejich průměrná cena dosahuje 2 799 000 Kč. Zároveň jsou  ale také nejmladší, v průměru vykazují jen dva roky stáří při nájezdu 17 000 km. Nejčastěji jsou  dovezena z Německa (42,86 %), ale často také vykazují český původ (38,78 %) a nejvíce jsou zastoupena  v tmavě modré barvě (20,41 %). A prodávají se rychle, v průměru už za 39 dní. 

Průměrný věk vozů Tesla je 5 let 

Průměrnou cenu navyšují také vozy Tesla, které ale vykazují nejvyšší průměrný věk, a to rovných 5 let.  Jejich průměrná cena dosahuje 1 189 000 Kč, přičemž mají už najeto 65 900 km. Nejčastěji jsou bílé (36,22 %), vykazují německý původ (38,38 %) a prodávají se rychle, v průměru za 50 dní. 

Vozy Škoda – mladé a drahé 

Ani vozy značky Škoda nepatří mezi nejlevnější, v průměru se prodávají za 1 319 000 Kč. Patří ale k těm  mladším, průměrný věk dosahuje jen 2,5 roku. Průměrný nájezd činí díky tomu jen 21 454 km. Nejvíce  jsou zastoupené modely Enyaq (78,26 %) a dále Citigo (21,12 %). Převažuje bílá barva (21,12 %). V průměru se prodávají za 61 dní a jen 20 % aut má v inzerci uvedenou zemi původu. Je tedy běžné, že  prodejci u škodovek na elektřinu původ auta neuvádějí.  

BMW – převážně z Německa 

Naopak za méně peněz se dá pořídit elektromobil od BMW. Průměrná cena dosahuje 789 000 Kč,  z drtivé většiny se totiž prodávají modely BMW i3. Průměrně mají najeto 23 800 km a vykazují čtyři roky stáří.  34,27 % se prodává v bílé barvě a většinou jsou dovezena z Německa (47,42 %). Elektromobily od BMW s českým původem jsou mezi vozy této značky zastoupené z 32,86 %. Průměrná doba prodeje činí 69  dní, prodávají se tedy déle, což je dáno jejich větším zastoupením na trhu a tedy větší nabídkou.  

U elektromobilů je nezbytné znát jejich historii

V případě ojetých elektromobilů ale platí, že je dvojnásob důležité zkontrolovat si jejich historii před  nákupem, což lze udělat online na www.cebia.cz. Prodělaná havárie může mít mnohem větší dopad  než u aut se spalovacím motorem. Špatně opravený elektromobil může ve svém důsledku i začít hořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu, kdy to nikdo nečeká a tedy aniž by došlo k havárii. 

Velké množství elektromobilů se k nám navíc dováží ze zahraničí a bude se mezi nimi vyskytovat velké procento závadových aut. Stejně jako u aut se spalovacími motory se k nám budou dovážet i auta, která jsou za Západě prakticky neprodejná.

U všech dovezených aut dochází obecně k častějšímu zatajování  havárií, poškození, skutečného stavu najetých kilometrů, původu či stáří vozidla, a elektroauta  nebudou výjimkou. Před koupí elektromobilu je tedy obzvláště důležité si ověřit jeho historii a  technický stav. 

„Opravené elektromobily po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně  baterie (cena nové baterie ovšem často bývá 50 % a více z ceny nového auta). Pokud dojde k vnitřnímu  poškození baterie, nemusí být poškození na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě  nějakou dobu fungovat, v tom případě ovšem může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může  dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru. Uhašení hořícího elektromobilu je náročný  úkol a vyžaduje speciální postup i techniku, jak je známo i z videí na internetu. I když dnes již technologie  výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou dnes bezpečnější, než před pár lety, pak právě u  ojetin by měl mít kupující vždy na pozoru a zajímat se o to, zda auto mělo či nemělo vyměněnou baterii. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii měl  vyměněnou baterii, protože oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodným  praktikám při prodeji ojetin už více než 30 let. 

BMW Tesla Škoda Volkswagen Porsche Celkový trh
tržní podíl 18 % 15 % 13 % 12 % 4 % 100 %
bílá barva 34 % 36 % 21 % 40 %nejčastěji  modrá 30 %
původ ČR 33 % 22 % neuvádí 53 % 39 % 48 %
původ Německo 47 % 38 % neuvádí 17 % 43 % 25 %
průměrně najeto 23 800 km 65 900 km 21 454 km 25 459 km 17 000 km 23 710 km
průměrná cena 789 000 Kč 1 189 000 Kč 1 319 000 Kč 660 000 Kč 2 799 000 Kč 999 000 Kč
průměrné stáří 4 roky 5 let 2,5 roku 4 roky 2 roky 3,5 let
průměrná doba prodeje 69 dní 50 dní 61 dní 51 dní 39 dní 55 dní

zdroj: tisková zpráva

6 Comments on “Jsou elektromobily auta jen pro bohaté?”

  1. Všechny nový auta bez rozdílu pohonu byly, jsou a budou jen pro bohatý. Smořtě se stím. 80 % lidí v ČR si kupuju auta jen z bazaru a z druhý ruky protože na nový nemaj. Žádná změna se nekoná. 80 % novej aut si kupujou jen firmy a instituce do flotil. V bohatém Německu je to 60 %, tedy jen dílčí rozdíl.
    Čím víc nových aut poříděj ty bohatší, tím větší nabídka ojetin pak bude pro ty chudší.

    1. Blbost. Svého času šel koupit nový vůz pod 200 tis. Třeba hyundai i10. Úplně dostačující auto. Těch 200 tis podle mě byl schopný našetřit každý. Dříve se na nové auto taky šetřilo několik let.

      Jenže zcela nesmyslné eko. blbosti vytlačili cenu těhle vozíků do nesmyslných výšin. Takže proč si koupit takovej malej holobyt, když si můžu o hodně levněji koupit vylítanou dvojkovou ovci v TDI s jakouž takouž výbavou.
      A s přáchodem euro7 tyhle malé auta zmizí úplně. Takže si budeme moci koupovat nesmyslně velké SUV, protože u nich jako jediných se vyplatí euro7 zavádět.

      A s příchodem ještě víc předražených a hlavně nepraktických elektroverků bude vozový park čím dál více stárout.

      Hurá ekologie, levá v před.

  2. To je blaznovstvo dat taku sumu za ojazdene auto. Aj keby malo baterie v poriadku tak je to uz proste stare auto.

    Teraz si predstavte, keby sme nemali EU politikov hlupich a plugin hybridy od roku 2010, pretoze uz vtedy to bola dostupna technologia, len nikto nemal motivaciu do nej investovat. Za tu dobu by sa vyrabalo uz viac baterii a postupne by ludia prichadzali nato ze PHEV vlastne nepotrebuju a vystacia si s dojazdom nad 300km (bezpecnym, cize za kazdych podmienok). Ale nie, tu sa musi robit zeleno-komunisticka politika a 5 rocnice. Stalin by mal radost keby dnes videl ako funguje EU.

Napsat komentář