Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která umožňuje účinný transport vodíkových iontů za pokojových podmínek.
Výzkumníci zdůrazňují, že se jedná o průlomový objev, který má potenciál umožnit výrobu bezpečných, kapacitních a účinných baterií a palivových článků.
Vodík je obecně považován za ideální palivo, protože při jeho spalování vzniká pouze voda. Bezpečné skladování vodíku a získávání energie z něj však představuje značnou výzvu.
Například vodíkové palivové články, které vyrábějí elektřinu a používají se v některých vozidlech, fungují tak, že protony, tedy atomy vodíku zbavené elektronů, či kladné vodíkové ionty, proudí přes speciální membránu z jedné části článku do druhé, kde probíhá reakce. Tato technologie je složitá, protože mimo jiné vyžaduje neustálou hydrataci systému.
Toyota v USA začala vyrábět elektřinu a vodík z bioplynu
Na výrobu vodíku cílí už mnohé světové technologické firmy včetně automobilek. Americká divize automobilky Toyota spolu s firmou FuelCell Energy dokončily na Long Beach první „Tri-gen“ systém, který z bioplynu vyrábí ekologickou elektřinu, vodík a vodu. Společnost FuelCell Energy uzavřela s Toyotou dodavatelský kontrakt na 20 let.
Společnost Toyota Logistic Services (TLS) Long Beach se stane prvním přístavním provozem, který bude kompletně poháněný přímo na místě generovanou energií z obnovitelných zdrojů.
„Využíváním pouze obnovitelné výroby vodíku a elektřiny bude TLS Long Beach razit cestu i pro další naše provozy v různých částech světa,“ uvedl administrativní ředitel Toyoty Chris Reynolds.
Vodík se bude vyrábět i z hnoje a odpadu
Toyota s partnery v Thajsku představila také zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího hnoje a potravinového odpadu.
Toyota je na poli vodíkové mobility a energetiky velmi aktivní. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Toyota Mirai se účastní projektů na vývoj vodíkových nákladních aut, vlaků či lodí. Podílí se také na projektech výroby a distribuce vodíku a testuje jeho využití v rámci experimentálního města Wowen City.
zdroj: tisková zpráva
Co je to za novinářskou sra*ku.
Technická hodnota nula, zmatený pletení pojmů akumulace, katoda, baterie, hnůj… Chápu, že je to poslední zoufalý pokus japonců, jak prodloužit financování H2 podvodu, ale proč to musím číst v odborném magazínu? Méně je někdy více!
Hlavně by mohli japonští vědci zvětšit molekulu vodíku a případně ještě docílit zkapalnění při pokojové teplotě. To by byl průlom!
To by pro Japonce nemusel být problém, když se naučili jíst polívku klacíkama 😃
A nejsou ty klaciky provrtany a slouzi jako brcka?
Haha… Taky jich pár máme doma a díru nemaj….. Ale možná že japonský first class srkaj brčkama už od dob Šógunú 😁
Z bioplynu vytvoří vodík. To je podobné jako investovat korunu a vrátí se 50 haléřů. To není průlom, to je průser.
Já myslím, že my tu jednu korunu zvládneme a těch 500 Kč/kg taky v ČR prolomíme.