Aby naftové vozy vytvářely menší emise, potřebují AdBlue, tedy takzvanou močovinu. Tu je potřeba jednou za čas doplnit, a zpravidla se přihlásí o slovo v ten nejméně vhodný okamžik. Je proto dobré vědět, jak si ji můžete snadno a rychle sami doplnit.
AdBlue, nebo lidově řečeno močovina, je nehořlavá a netoxická kapalina, která se vstřikuje do výfukových plynů naftových motorů, kde eliminuje oxidy dusíku, a tím snižuje emise auta. Je ji však stejně jako palivo potřeba jednou za čas doplnit, přičemž zpravidla vydrží tři až deset tisíc kilometrů, samozřejmě podle typu auta, velikosti jeho nádrže na AdBlue i způsobu zacházení s vozem.
Nečekejte na nulu. Nenastartujete
„Jinou spotřebu má vůz ve městě a jinou třeba v terénu. Přímo úměrně ke spotřebě paliva pak klesá nebo roste i spotřeba AdBlue,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Antonín Polák.
Stejně jako u paliva, i močovina sama ohlásí, když dochází, respektive když se sníží dojezd nádrže pod 2500 kilometrů – rozsvítí se kontrolka na přístrojové desce. „Celkem velká rezerva trochu láká kontrolku ignorovat, ale chytré auto vás nenechá – její blikání se postupně zintenzivní. Zároveň je dobré vědět, že jakmile se dostanete na nulu, auto už není možné nastartovat a čeká vás odtah do servisu,“ popisuje Polák.
Pokud však před sebou máte dlouhé letní cestování, je lepší na kontrolku nespoléhat. „Před letní dovolenou raději v každém případě AdBlue doplňte. Vyhnete se tak nepříjemnostem při shánění AdBlue v zahraničí,“ radí Polák.
Zvládnete to sami
Samotné doplňování je celkem snadné. Rozhodně není nutné pro každé doplnění vyrazit do servisu, zvládnete to sami. A máte dvě možnosti. Tou jednodušší a pohodlnější je natankovat AdBlue přímo u stojanu na čerpací stanici. Někdy se nenachází úplně na všech stojanech, ale třeba jen na těch s naftou, nebo těch určených pro nákladní vozy. Nevýhodou je, že ne na každé benzince AdBlue ve stojanu mají.
Druhou možností je, že si koupíte láhev s močovinou a z ní ji sami doplníte. U těchto velkých lahví a kanystrů je vždy pod jednou z etiket schovaná praktická ohebná hadice, která vám přelévání tekutiny výrazně usnadní, a díky tomu nehrozí, že byste se potřísnili.
Přesto si dejte pozor, abyste močovinou nepolili okolí hrdla nádrže – mohla by poškodit lak karoserie, a v motorovém prostoru zároveň zamezte její únik do motoru. Samozřejmě platí, že močovina by se neměla dostat ani do kontaktu s pokožkou, pozor si dejte i na oblečení.
Kde vlastně nádrž na AdBlue hledat? „Některá auta, jako jsou například užitkové modely Toyota Proace, mají hrdlo nádrže na AdBlue umístěné u nádrže na běžné palivo. Ve vozech typu Land Cruiser nebo Hilux jej pak najdete v motorovém prostoru,“ říká Antonín Polák.
zdroj: tisková zpráva
Koukam nejak zaspalovakano.
Pri kolika stupnu pod nulou to zamrza? A urcite jsou zlaty cesky rucicky, ktere to umi odpojit a pak vsichni cuchame jeste vic jedu. Bez DPF a katalyzatoru uz jezdi statisice aut. Tak urcite to bude i bez AdBlue.
tie ručičky sa zoderú kým vymenia nádrž na tú močovinu – vidím veľa otázok ako to opraviť/vymeniť. nádržka je sama o sebe predražená a práca ešte viac,
AdBlue zamrza pri -11,5 stupnu Celsia. V tuhych mrazech je nutne banku zahrivat aby to nezamrzlo. Ted se ptam zastancu spalovaku jak to funguje. Nahriva se to stale, nebo az po nastartovani? Oba rezimy jsou problematicke. Bud se casem vybije baterka, nebo je po startu system nefunkcni a zadna detoxikace se nekona a jed je posilan primo do atmosfery. Asi to je ta spravna radost z jizdy.
Tak uz to je jasne. Dalsi podvod spalovaku. AdBlue se da pouzit az kdyz je teplota chladici tekutiny v motoru >60 stupnu a vyfukove plyny dosahly urcitou teplotu. Takze opet nas otravujou studene motory nebezpecnymi jedy. Skandalni smejdi. Navic se inzeruje tzv. Chiptuning, ze vam odstrani nutnost pouzivat adblue. Spalovaci kriminalni smejdi.
Mám dotaz, co kdybych tam nachcal? Teda sory, ale lepší slovo pro to asi není.
Ono to asi nebude dělat přesně co má. A na to se neptám. A taky v příručce se bude psát kdesi cosi … a tytyty … když tam nedáš přesně to co tam patří. Tak na to se taky neptám.
Ptám se jestli to oblbne elektroniku a nějak to pojede. Ano nebo ne?
Fungovalo by to ale musí to být panenská moč a ta se těžko shání.
Tim byste poskodil Babise a Agrofert, ktery je nejvetsi vyrobce AdBlue.
Zlatá Škodovka s adblue
Napsat, že dojezdová rezerva je 2500 kilometrů, to je chytrý skrytý pokus jak způsobit elektromobilistům infarkt. 😀
Žádný infarkt. My máme dojezdovou vzdálenost brzdové kapaliny ještě větší.😉
Moje Tesla ujede s malou ampulkou AdBlue treba milion km. Doufam ze to u vas nezpusobi dvojite utrzeni chlopne.
😀 Kdo s Teslou najede sto tisíc zaslouží uznání a politování současně.
A kdo to ujede se spalovakem zaslouzi par facek.