Izraelský startup EVR Motors představil elektromotor s kompletně novou architekturou.
foto: EVR Motors
Nový typ elektromotoru slibuje poloviční velikost i hmotnost při stejném výkonu jako klasické elektromotory. To kromě nižších výrobních nákladů přináší i nižší spotřebu v případě použití v elektrickém vozidle.
NEPŘEHLÉDNĚTE Elektromotory v průmyslu: obří potenciál úspor pro firmy
Nový elektromotor je postaven na novém principu, který se nazývá TSRF (Trapezoidal Stator Radial Flux). Společnost úspěšně vyvinula a vyzkoušela první prototypy kompaktního a lehkého TSRF motoru. EVR Motors očekává, že její nový koncept elektromotoru brzy najde široké uplatnění v automobilovém průmyslu.
Podle testů má prototyp motoru méně než poloviční velikost a o desítky procent nižší hmotnost než RFPM (Radial Flux Permanent Magnet) motor o stejném výkonu. Testy byly prováděny na motorech určených pro dvoukolová a tříkolová elektrická vozidla.
Vzduchem chlazený motor o hmotnosti 9 kg a objemu 2 l dosáhl nejvyššího výkonu 17 kW a točivého momentu 40 Nm. Další testy budou probíhat s verzemi motoru s vyšším napětím a s vodním chlazením. V plánu jsou také větší motory pro osobní automobily.
Ředitel firmy Opher Doron se k tomu vyjádřil následovně: „Podařilo se nám vylepšit základní design elektrického motoru, který se v podstatě nezměnil několik posledních desetiletí za využití výhod tradičního RFPM motoru.“
EVR v současné době vede jednání s několika Tier 1 výrobci z různých zemí. První sériová výroba by měla začít ještě tento rok. Transformace automobilové průmyslu s sebou přinesla tlak na zmenšování spalovacích motorů při zachování výkonu. Nyní to vypadá, že podobný trend se byl nastolen i v oblasti elektromotorů.
Společnost EVR Motors byla založena v roce 2012 a za tu dobu sesbírala investice v hodnotě $5,5 mil. (asi 120 mil. Kč). Vedoucí zaměstnanci mají dřívější zkušenosti z Israel Aerospace Industries (IAI) a izraelského Ministerstva obrany.
Vůbec tomu nevěřím, zdvojnásobit parametry za použití
Vůbec tomu nevěřím, zdvojnásobit parametry za použití stávajících fyzikálních principů jen jinou konfigurací prosotorvého uspořádání, bez jiných fyzikálních principů či supermateriálů??? O nových magnetech, materiálech pro vinutí, čí dalších magnetických meteriálech, nebo lepším vzduchu do vzduchové mezery stroje ani slovo. A zkratka TFSR se vpodstatě rovná BLDC. Ať žijí dezinformace…
Ale já jim to věřím, že předpokladu, že jejich 10s
Ale já jim to věřím, že předpokladu, že jejich 10s výkon bude to, co u jiných S1 výkon.
Důležitá je i účinnost. Nebyl by odkaz?
Důležitá je i účinnost. Nebyl by odkaz?
vzduchom chladený. to ešte tak na málo výkonný bicyklík.
vzduchom chladený. to ešte tak na málo výkonný bicyklík. resp ako mal trabi,stačilo ofukovať rebrá valcov.už mic trojičky mali kvapalinu.
Ale bacha, to pak budou zase frunky, jako ve Škodě 120.
Ale bacha, to pak budou zase frunky, jako ve Škodě 120. Anebo by šly ty motory dát přímo ke kolům, jak to chtěla Luka EV, blahé paměti.