Inteligentní semafory Fordu rozsvítí vozidlům záchranného systému zelenou

Ford testuje online semafory, které by uměly uvolnit cestu pro vozy hasičů, policie a záchranářů. Systém by mohl také rozesílat informace o intrvalech semaforů ostatním vozidlům a zvýšit tak plynulost provozu.

V případě hasičů vyjíždějících k zásahu je čas kriticky důležitý. Každé zdržení po cestě může mít fatální následky. Ford otestoval online semafory, které by automaticky uměly vytvořit „zelenou vlnu“ pro vozy hasičů, policie a záchranářů. Zároveň by mohly snížit riziko dopravních nehod, k nimž nezřídka dochází, když vozy integrovaného záchranného systému projíždějí křižovatkami na červenou. 3

„Ať už se bavíme o požárním voze na cestě k požáru nebo o sanice mířící k nehodě, to poslední, co chceme, je, aby se tito řidiči zdržovali stáním na semaforech spolu s jinými vozidly,“ řekl Martin Sommer, inženýr výzkumu systémů automatizovaného řízení ve Ford of Europe. Kdyby navíc semafory uměly rozesílat informace o svých intervalech blížícím se vozidlům, mohlo by to zlepšit plynulost provozu.

Zkouška proběhla v rámci širšího projektu, který zkoumá přínosy online propojení mezi automobily a dopravní infrastrukturou na všech druzích silnic. Tento výzkum je příkladem snah Fordu využívat konektivitu a inovace k tomu, aby se řidičům usnadnil život.

Jak to funguje

K testování této technologie využil Ford ulici s osmi po sobě jdoucími semafory v německých Cáchách a dva úseky se třemi navazujícími jdoucími semafory za městem, které zajistili partneři projektu. Testovací vůz Ford Kuga Plug-In Hybrid, vybavený palubními jednotkami (pro komunikaci s infrastrukturou) a hardwarem umožňujícím prozovat ve voze prototypový software, představoval v různých scénářích sanitku i běžný osobní vůz.

foto: Ford

Při testování dal testovací vůz semaforům signál, aby se přepnuly na zelenou. Jakmile křižovatkou projel, semafor se opět vrátil ke standardnímu provozu. V simulacích každodenních provozních situací pak testovací vozidlo dostávalo informace o tom, kdy se na semaforech změní červená na zelenou a naopak. Adaptivní tempomat potom upravil rychlost jízdy tak, aby vůz projel větší část testovacího úseku na zelenou. 

Když na semaforu svítila červená, snížila se rychlost vozu například z 50 km/h na 30 km/h dlouho před křižovatkou, aby bylo možné načasovat příjezd k semaforu na okamžik, kdy se rozsvítí zelená. U vozidel, která přijíždějí k semaforu na červenou, by tato technologie mohla pomoci alespoň minimalizovat prudké brzdění a zkrátit dobu stání. Vůz obdržel informaci o světelné signalizaci s dostatečným předstihem před křižovatkou a zpomalil dříve, což pomohlo zvýšit plynulost jízdy.

Komunikaci mezi vozidly a semafory umožňuje technologie C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), což je jednotná platforma, která propojuje vozidla s dopravní infrastrukturou, ostatními vozidly a dalšími účastníky silničního provozu.

„Výměna dat mezi automobily, vozidly záchranného systému a semafory v reálném čase, založená na nejnovějších technologiích mobilních sítí, zvyšuje bezpečnost i plynulost silničního provozu,“ řekl Michael Reinartz, ředitel divize spotřebitelských služeb a inovací Vodafone Germany. „Inteligentní řízení semaforů pomáhá zachraňovat životy, když se počítá každá sekunda, a také zkracuje zbytečné čekání a snižuje emise CO2.“

Inženýři Fordu testovali tento systém v rámci projektu „Koridor pro novou mobilitu Cáchy-Düsseldorf“ (ACCorD), který financuje německé Spolkové ministerstvo pro digitální technologie a dopravu a podporují jej univerzita RWTH v Cáchách, Vodafone, Straßen.NRW (správa silnic Severního Porýní-Vestfálska) a město Cáchy. Projekt probíhal od ledna 2020 do března letošního roku.

zdroj: tisková zpráva

5 komentářů u “Inteligentní semafory Fordu rozsvítí vozidlům záchranného systému zelenou”

  1. Když občas jezdím tam, kde jsou semafory, tak pro značnou úsporu CO2 by úplně tačilo, kdyby někdo při programování těch intervalů používal mozek.

    A jako programátor nevidím absolutní problém v tom pustit sanitě zelenou, když bude jasné odkud jede a kam chce jet a kdy přijede.
    Co je na tom tak světoborného, je je potřeba o tom psát tak oslavné články?

    1. Také nechápu, co je na tom tak světoborného, když to v českých městech funguje už dávno. Dokonce se to snaží dávat prioritu i třeba MHD. V článku bych tedy čekal spíš srovnání se současnými systémy. Možná ten protokol C-V2X, aby si auto samo mohlo samo nastavit tempomat podle zelené vlny.

      1. Ano, mělo by to přednostně pouštět jak policii, hasiče a záchranky, tak ale například i autobusy/trolejbusy. A věřím, že třeba časem to bude možné napojit nějakým způsobem třeba i na soukromá vozidla. Pro nás motoristy je jenom trochu nevýhodou to, že to mimo jiné bude i měřit rychlost.
        Ta zelená vlna tady bývala vždycky fajn. Bohužel ale už nějakých cca 5 let nazpátek je to přenastavené a je to teď všude spíš červená vlna. Ale uvidíme, až ten systém začne plně fungovat, tak by to snad zase nějaké ty zelené vlny mělo umožňovat (ptže cílem je pochopitelně větší plynulost dopravy pro všechny).
        Viz k tomu blíže třeba tady: https://www.hradeckralove.org/hradec-bude-mit-inteligentni-semafory-hlidat-budou-i-rychlost/d-48422

Napsat komentář