Hyundai vymýšlí nákladní elektromobily, které přizpůsobí jízdu aktuální hmotnosti

Hyundai představil systém, který sleduje aktuální hmotnost lehkého užitkového elektromobilu a na základě toho optimalizuje jeho provozní vlastnosti.

Senzory sledují za jízdy hmotnost lehkého užitkového elektromobilu, aby se zvýšila hospodárnost. Technologie umožňuje elektromobilům přesně vyhodnocovat dojezd a upravovat točivý moment v závislosti na aktuální hmotnosti vozidla.
foto: Hyundai

Jedná se o první systém svého druhu v automobilovém průmyslu. Nově vyvinutý systém používá senzory zrychlení, aby průběžně přizpůsoboval nastavení vozidla jeho hmotnosti včetně nákladu. Hyundai uvažuje o budoucím využití této technologie pro lehká užitková vozidla s elektrickým pohonem.

Schopnost zohlednit aktuální hmotnost jedoucího vozidla včetně nákladu umožňuje optimalizaci točivého momentu elektromotoru a maximalizaci zbývajícího dojezdu. Tím se také snižuje riziko prokluzu kol a ztráty trakce u vozidla s nižším zatížením.

Současně se zvyšuje hospodárnost nákladní dopravy. Nová technologie umožňuje také korekce točivého momentu na základě topografie. Řidič tak má k dispozici dostatečný točivý moment k pohonu vozidla ve stoupáních v závislosti na aktuální hmotnosti. Malým dopravcům umožní tento systém také efektivně eliminovat zbytečné náklady související s provozem vozidla.

Lehké užitkové elektromobily Hyundai

Lehké užitkové elektromobily Hyundai
foto: Hyundai

„Hyundai vyvinul tuto technologii, protože jsme zjistili, že k vývoji elektricky poháněných užitkových vozidel musíme přistoupit odlišným způsobem,“ řekl Chae Mo Yang, vedoucí divize vývoje technologií pro ekologické pohony.

„Připravujeme se na budoucnost, abychom mohli nabízet užitkové elektromobily schopné optimálního provozu za jakýchkoli provozních podmínek, a to i s ohledem na jejich aktuální zatížení. Provoz těchto vozidel bude výrazně hospodárnější.“

Cenová konkurenceschopnost bude klíčem k úspěchu budoucích lehkých užitkových elektromobilů nejen u majitelů malých firem. Koncern Hyundai proto vyvinul technologii pro vyhodnocování aktuální hmotnosti vozidla včetně nákladu pomocí senzorů zrychlení místo senzorů hmotnosti. Tato technologie může být využita dokonce i u vozidel, která nejsou vybavena nákladným systémem vzduchového odpružení.

Hmotnost vozidla je pomocí senzorů zrychlení určována na základě druhého Newtonova zákona (zákona síly). Čím lehčí je objekt a čím větší síla na něj působí, tím větší rychlostí se pohybuje. Začne-li síla na objekt působit při konstantní rychlosti, lze jeho hmotnost odvodit z dosaženého zrychlení.

Vozidlo prostřednictvím tohoto procesu dokáže prodloužit vzdálenost, kterou je možné ujet, a to přizpůsobováním maximálního točivého momentu. Konkrétně je výpočet potenciálního dojezdu založen na precizním určování aktuální hmotnosti a rychlosti jízdy vozidla. Díky tomu se zvýší celková provozní hospodárnost užitkových vozidel.

Převáží-li vozidlo například těžký náklad, je řidič automaticky informován o propočteném dojezdu a s ohledem na aktuální úroveň nabití akumulátorů případě vyzván k tomu, aby zajistil potřebné doplnění elektrické energie do akumulátorů pro bezpečné dojetí do cíle.

Hyundai vynakládá velké úsilí i v dalších oblastech vývoje ekologických užitkových vozidel s cílem přispět ke snižování globálních emisí skleníkových plynů. V tomto ohledu uzavřel koncern Hyundai memorandum o shodě se švýcarskou společností H2 Energy.

Na jeho základě bude založen společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility, jehož prostřednictvím poskytne dopravcům, na dobu pěti let, tisíc těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, napájeným z palivových článků.

tisková zpráva

6 Comments on “Hyundai vymýšlí nákladní elektromobily, které přizpůsobí jízdu aktuální hmotnosti”

  1. opak ABS s rovnakým výsledkom?
    ps – o koľko klesne dojazd

    opak ABS s rovnakým výsledkom?
    ps – o koľko klesne dojazd keď pri akcelerácii preklzujú kolesá?
    pps – pred cca 40 rokmi v „učebnici“ pretekania boli poučky typu – alebo sa akceleruje, alebo sa brzdí; preklzovanie v skutočnosti spomaľuje; … toto je podobná úvaha.

    1. Přínos u TM3 by asi nikoho nenadchnul,jiná situace je však
      Přínos u TM3 by asi nikoho nenadchnul,jiná situace je však u dodávkového vozidla, které veze náklad kolem tuny a po složení je o tu tunu lehčí.A co teprve náklad přes 3 nebo i více tun,tam je efekt téhle metody zcela jednoznačný!

Napsat komentář