Společnost Hyundai představila na veletrhu CES 2020 svou inovativní vizi městské mobility. Patří do ní mimo jiné i létající elektrické taxíky. Jeden takový ukázala ve spolupráci s Uber.
foto: Hyundai
Hyundai již intenzivně pracuje na realizaci své vize. V Las Vegas vystavuje tři inovativní řešení pro mobilitu: koncept městské letecké mobility UAM (Urban Air Mobility), koncepční vozidla pro specifické účely PBV (Purpose Built Vehicle) a koncept platformy Hub, která se stane dopravním uzlem pro různé druhy mobility a místem komunitních aktivit.
NEPŘEHLÉDNĚTE Hyundai chce mít do roku 2025 na trhu 11 elektromobilů
Hyundai hodlá výše uvedenými řešeními pro mobilitu zbavit budoucí velkoměsta a jejich obyvatele časových a prostorových omezení. Použití vozidla s funkcí eVTOL (elektrický vertikální vzlet a přistání) umožní ve městech leteckou dopravu bez přistávacích/vzletových drah
UAM, PBV a Hub jsou vzájemně úzce provázány a sehrají klíčovou roli v oživení budoucích velkoměst. UAM propojí ve městech nebe se zemí, zatímco PBV umožní lidem navazovat kontakty na silnicích. Obě řešení pro chytrou mobilitu se připojují k centrům Hub, která vytvoří na území budoucích velkoměst „ekosystém“ pro mobilitu.
Vize budoucí mobility v podání značky Hyundai vychází z představy, že mobilita je úzce svázána s městskou infrastrukturou. Společnost se zabývá řešeními pro mobilitu, která vycházejí vstříc požadavkům lidí a umožní vyřešit problémy s dopravními zácpami ve velkých městech.
„Na základě závěrů poradní skupiny jsme se pokusili nalézt řešení pro mobilitu, která nápaditým způsobem zajistí významné oživení komunit. UAM, PBV a Hub jsou řešeními, jež pomohou zmírnit problémy velkých měst, jako je San Francisco,“ řekl Youngcho Chi, prezident a ředitel pro inovace ve společnosti Hyundai Motor Company.
UAM, inovativní řešení pro mobilitu, nabízející osvobození od dopravního chaosu
Prvním řešením, které Hyundai nabízí pro oživení budoucích velkoměst, je městská letecká mobilita UAM (Urban Air Mobility), inovativní řešení pro mobilitu, které nabízí „osvobození od dopravního chaosu“ a „demokratizaci letecké dopravy“.
Rozsáhlá urbanizace, k níž dochází na celém světě, přináší obyvatelům měst dramatické snížení efektivity dopravy a zvýšení sociálních nákladů spojených s logistikou a dopravou.
UAM umožňuje městskou leteckou dopravu bez použití vzletových a přistávacích drah, a to prostřednictvím osobních létajících vozidel PAV (Personal Air Vehicle) s funkcí eVTOL (electric Vertical TakeOff and Landing) – elektrického vertikálního vzletu a přistání.
Městská letecká doprava UAM je považována za klíčovou budoucí inovaci, která pomůže překonat problémy velkých měst, jakými jsou dopravní zácpy, a transformovat paradigma mobility.
„Jsme svědky začátku zcela nové éry, která zpřístupní nebe nad našimi městy. Městská letecká mobilita osvobodí lidi od dopravního chaosu a vrátí jim zpět cenný čas. Ten mohou investovat do aktivit, na kterých jim záleží a které jim přinášejí potěšení,“ řekl Jaiwon Shin, výkonný viceprezident a vedoucí divize městské letecké mobility ve společnosti Hyundai Motor Company.
Hyundai také zveřejnil čtyři pilíře pro řešení městské letecké mobility, a to, že bude bezpečná, tichá, cenově dostupná a zaměřená na požadavky cestujících. Osobní létající vozidlo PAV má několik rotorů, které poskytují vícenásobnou redundanci pro bezpečný provoz. Pro nouzové situace budou vozidla vybavena padákovým systémem.
Hlučnost vozidel PAV bude nízká. Díky tomu budou přijatelná pro cestování ve městech a nabídnou svým cestujícím komfort. Městská letecká mobilita UAM bude cenově dostupná a snadno přístupná díky využití know-how značky Hyundai v oblastech výroby automobilů, aerodynamiky, lehkých kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny, produktivních konstrukčních technologií a minimalizace provozních nákladů.
Světová premiéra modelu „S-A1“
Hyundai představil na veletrhu CES 2020 první koncept osobního létajícího vozidla PAV (Personal Air Vehicle) s označením „S-A1“. Koncepční PAV je vybaveno systémem eVTOL a kabinou pro pět cestujících včetně pilota.
V první fázi komercializace budou vozidla PAV ovládána piloty, ale vývoj důležitých technologií postupně umožní autonomní provoz. Hyundai disponuje výrobními kapacitami i kompetencemi pro vývoj a velkosériovou výrobu vozidel, například kategorie PAV.
foto: Hyundai
„Hyundai je naším prvním automobilovým partnerem se zkušenostmi s výrobou osobních vozidel v globálním měřítku. Jsme přesvědčeni o tom, že Hyundai má potenciál pro výrobu létajících vozidel Uber Air v počtech, které jsou pro současný letecký průmysl nevídané. Výroba velmi kvalitních, spolehlivých letadel ve velkých počtech sníží náklady na přepravu cestujících. Kombinace výrobních možností společnosti Hyundai s technologickou platformou Uber představuje obrovský pokrok, který v nadcházejících letech umožní zprovoznit vzrušující síť letecké taxislužby,“ řekl Eric Allison, vedoucí projektu Uber Elevate.
Hyundai plánuje posilovat svá partnerství s globálními společnostmi, jako je Uber, a urychlovat realizaci svého projektu městské letecké dopravy, který zahrnuje vývoj osobních létajících vozidel PAV nejvyšší světové úrovně, nabídku servisních služeb a údržby pro provozovatele vozových parků a vývoj přistávacích a vzletových ploch.
PBV, dokonalé řešení mobility pro všechny životní styly
Druhé řešení pro chytrou mobilitu v podání značky Hyundai je vozidlo pro specifické účely, PBV (Purpose Built Vehicle), které je koncipováno pro dynamickou budoucnost, v níž bude hlavní pozornost zaměřena na člověka a jeho potřeby.
PBV je novým řešením pro městskou mobilitu, které dokáže uspokojit široké spektrum budoucích životních stylů s neomezenými možnostmi individualizace. Cestující mohou za jízdy do svého cíle využívat na míru střižené služby.
Jedná se tedy o zcela nový přístup k mobilitě, který přesahuje současnou představu o dopravních prostředcích. Co se týče individualizace, mohou vozidla PBV plnit funkce restaurace, kavárny, hotelu nebo dokonce i lékařské kliniky či lékárny, a to vše v rámci poskytování přepravy po městě.
Vozidlo PBV je inspirováno ikonickým vozem lanové dráhy v San Franciscu: „Oživený design v nás vytváří pocit propojení se způsobem našeho cestování, a to prostřednictvím progresivní interpretace jeho DNA a začlenění městské scenérie,“ řekl SangYup Lee, viceprezident a globální šéfdesignér společnosti Hyundai.
PBV umožňuje individualizaci ve značném rozsahu. Horní a spodní část karoserie je kompletně demontovatelná a jejich délku lze měnit v rozsahu od 4 do 6 metrů.
Interiér vozidla lze přizpůsobit individuálním požadavkům montáží modulárních dílů. PBV se díky tomu přesouvá z oblasti přepravy do sféry životního prostoru. Zcela elektricky poháněné vozidlo PBV je také ekologickým řešením mobility.
Funkce umělé inteligence umožňuje vozidlu PBV projíždět nejlepšími trasami. Díky speciálním nabíjecím vozidlům PBV bude nabíjení probíhat i za jízdy.
Vozidla PBV mohou být provozována rovněž autonomně v konvojích. Toto řešení přinese inovativní změny do přepravy osob, a navíc podpoří logistiku v budoucích velkoměstech.
Hub, nový dopravní uzel propojující UAM a PBV
Třetím řešením pro chytrou mobilitu, představeným společností Hyundai, je Hub, inovativní komunitní prostor, který propojuje leteckou mobilitu UAM s pozemními vozidly PBV.
Hub má na svém vrcholu přistávací a vzletovou platformu pro osobní létající vozidla PAV a dokovací stanice v přízemí, které umožňují vozidlům PBV přijíždět z různých směrů a různými směry také odjíždět.
Centrum Hub lze přeměnit v nekonečný počet nových prostorů v závislosti na způsobu připojení vozidel PBV. Hub se může proměnit například v kulturní komplex připojením vozidel PBV, která fungují jako koncertní sály, kina nebo muzea.
Z nových center bude možné vytvořit také lékařské komplexy připojením vozidel PBV, poskytujících lékařské služby v podobě lékařských klinik, lékařských ordinací a lékáren.
Hyundai plánuje zvýšit dostupnost chytré mobility rozmístěním dopravních center Hub po celém území budoucích velkoměst a vybudovat nový „ekosystém“ mobility na základě sítě UAM-PBV-Hub.
off
Dotaz: Proč musí mít tepelky i jaderky ohromný vysoký
off
Dotaz: Proč musí mít tepelky i jaderky ohromný vysoký obludný chladící věžě, které hyzdí naši krajinu ze všech stran? Proč nemůžou mít tyto nízké chladiče jako má Navajská uhelka?
https://images.app.goo.gl/wJG9E9gYvv9neY6d6
Kdyz se divam na tu „obydlenou“ krajinu, tak se ptam, proc tam
Kdyz se divam na tu „obydlenou“ krajinu, tak se ptam, proc tam neni FVE (pokud je misto vhodne, tak i VTE) misto uhelky? Dle >a href=“https://cs.wikipedia.org/wiki/Navajo_Generating_Station“>Wikipedie uz slouzi do 1974, neni cas ji nahradit?
Tak uhelne elektrarny se stavely zejmena kdyz jste nekde nasli
Tak uhelne elektrarny se stavely zejmena kdyz jste nekde nasli uhli.
A ano elektrarne konci zivotnost.
https://www.powermag.com/2-2-gw-coal-fired-behemoth-could-permanently-close-this-week/
Ty nizke chladici veze asi chladi jen vzduchem. Zadna para tam
Ty nizke chladici veze asi chladi jen vzduchem. Zadna para tam neni videt. V polopousti je malo vody a tim asi musi vodu vynechat. U vysokych vodnich vezi tou vyskou vznika kominovy efekt a vzduch proudi bez ventilatoru. Jen poje uvaha.
To nejsou kolektory, ktere by uchladily provozni
To nejsou kolektory, ktere by uchladily provozni vykon.
Vzhledem k tomu, ze necelych 5 km od tud tece reka Colorado (jezero Powel), tak se chladi vodou z reky (113 m3/min).
Podobne reseni je napr. v elektrarne Hodonin, kterou chladi Morava.
Hezké fantazírování, kterého se doufám nedožiju. Ale
Hezké fantazírování, kterého se doufám nedožiju. Ale třeba to mají celé promyšlené, alespoň na papíře to sebe všechno pěkně zapadá. Ale pár háčků tam ještě bude… Nechtěl bych třeba stát vedle vzlétající “tiché” kvadroptéry s nosností 500kg. Nebo aby mi v parku přelétala nad hlavou.
off
Dotaz. Proč musí chladící věže funět tuny vody do
off
Dotaz. Proč musí chladící věže funět tuny vody do ovzduší kudy snadno opustí naší republiku a nemůžou jí všechnu zkondenzovat, zachytávat a vracet zpět na naše území?
https://bit.ly/2QUOqa1
kropí co můžou, ale je to obrovské množství
kropí co můžou, ale je to obrovské množství energie
https://cs.wikipedia.org/wiki/Chladic%C3%AD_v%C4%9B%C5%BE
Chápu, ale doba se radikálně změnila tak je potřeba
Chápu, ale doba se radikálně změnila tak je potřeba změnit i technologie a přestat plýtvat jako kdyby nebylo zítřka. Už 5 let máme permanetní sucho, takže je potřeba přestat plýtvat vodou dřív než se o ní začne bojovat.
Přestřelky sousedních států o zbytečném zadržování vody v řekách už jsou dávno na denním pořádku. Jejich dlouhodobá nesplavnost je víc než výmluvná. Před 2 lety poprvé úplně vyschnul pramen Ohře. Nikdo si nic takového nepamatuje. atd.
No vida stačí gůgl a výsledek je tu. V Americe už nad
No vida stačí gůgl a výsledek je tu. V Americe už nad tím přemejšleli a výsledem je možnost získat pitnou vodu pro aglomerace.
New system recovers fresh water from power plants
http://meche.mit.edu/news-media/new-system-recovers-fresh-water-power-plants
39 % odebrané vody!!!! ze všech řek, jezer a nádrží v USA padne na potřeby fosilních elektraren a jaderek a většina té vody pak odletí pryč s vodní párou! No to se ale podívejme…
Nový systém od MIT by mohl vrátit podstatnou část té vody zpět k užitku.
„About 39 percent of all the fresh water withdrawn from rivers, lakes, and reservoirs in the U.S. is earmarked for the cooling needs of electric power plants that use fossil fuels or nuclear power, and much of that water ends up floating away in clouds of vapor. But the new MIT system could potentially save a substantial fraction of that lost water — and could even become a significant source of clean, safe drinking water for coastal cities where seawater is used to cool local power plants.“
Mimochodemm kolik procent odebrané povrchové vody v ČR spolknou tepelky a jaderky v ČR?
Někde jsem viděl, že Temelín (asi i po odstavbě) by
Někde jsem viděl, že Temelín (asi i po odstavbě) by odebral 4% veškeré dostupné vody z té oblasti.
Takže byste zakázal jaderné elektrárny a místo toho
Takže byste zakázal jaderné elektrárny a místo toho všude postavil solární? Hádám, že taková obrovská černá plocha v létě může malinko ovlivnit lokální teploty a srážky. A věříte, že sucho bude pokračovat až do skonání světa? Podívejte se na historické záznamy, to se děje pravidelně.
Takhle kradou nasi vodu a pak obycejni lide dostanou zakaz
Takhle kradou nasi vodu a pak obycejni lide dostanou zakaz zalevat zahradu a napoustet bazen. Az v lete zase vyhlasi zakaz zalevani, podam zalobu na stat aby se plytvani vztahovalo i na elektrarny. FVE je cista, ticha, bez spotreby paliva a neplytva vodou.
Edit. Doufam ze se prida vic lidi.
Přesně jen do nich. Doba ‚poručíme větru dešti‘ a ‚z
Přesně jen do nich. Doba ‚poručíme větru dešti‘ a ‚z přírody vyrvem co budem chtít‘ už dávno skončila.
ále taky by mě to zajmalo proč se ta pára nekondenzuje,
ále taky by mě to zajmalo proč se ta pára nekondenzuje, zajmavá myšlenka, ano když na to přijde, atomovky opravdu kradou vodu 😉
Nejvetsi nouze o vodu v krajine je kdyz je malo mraku, vysoka
Nejvetsi nouze o vodu v krajine je kdyz je malo mraku, vysoka teplota vzduchu i pudy a samozrejme dlouha faze bez srazek. V teto konstelaci je vzdusna vlhkost velmi nizka a vzduch ma znacnou kapacitu na prijem velkeho mnozstvi vodni pary aniz by dochazelo ke kondenzaci. Mira nasyceni je oznacovana jako relativni vlhkost. Mnozstvi odparene vody v chladicich vezich elektraren je v pomeru k vzdusnemu prostoru dost male a para se rozprostre diky vetru do velkeho prostoru a relativni vlhkost znatelne nevzroste. Avsak odparena voda predstavuje pro suchou krajinu vyznamnou ztratu pro floru, faunu i lidi. Ta odparena voda se vysrazi mozna ve vzdalenosti tisicu km od elektrarny. Ta voda je pro region totalne ztracena. Obracene je tomu v destivem obdobi, kdy relativni vlhkost muze byt nad 90%. Pak se samozrejme vysrazi po par desitkach km. Ale v tu dobu je vlahy vetsinou dostatek. Velky problem muze predstavovat vodni para z chladicich vezi v mrazivem pocasi. Pak se muze vytvorit ledovka v mistech, kde to clovek nemusi predpokladat. Problemu s parou z chladicich vezi je vice, avsak kradez vody z krajiny bude predstavovat cim dal vetsi problem. FVE a VE takove negativni pruvodni jevy nezpusobuji.
A jak řešit odpar vody z velkých vodních ploch?
Nasazet
A jak řešit odpar vody z velkých vodních ploch?
Nasazet tam plovoucí FVE?
Třeba se to časem ujme…
Mozna ze jsem se nekoukal dost pozorne, ale jeste jsem nevidel
Mozna ze jsem se nekoukal dost pozorne, ale jeste jsem nevidel tak masivni odparovani z nejakeho rybnika jako z chladicich vezi. Prirodni i umele vodni plochy prospivaji flore, faune i lidem. Hemzi se to tam zivotem a castecne to slouzi pro nasi potravu. V chladicich vezich muze tak maximalne vznikat nejaka plisen ktera se pak siri do okoli.
Argumentujete stylem jako kdyz unikaji sklenikove plyny z prirodnich zdroju, tak na tech umelych zdrojich uz nezalezi.
Leo já od tebe čekal technický posouzení..
A ty mi místo
Leo já od tebe čekal technický posouzení..
A ty mi místo toho podsouváš, že mám na háku chladící věže..
Věř tomu, že ten odpar je dost velký, jinak by nikdy nevysychaly kaluže na asfaltu…
Takže zakrýt vodní plochu pomocí FVE u všech přehrad nebo ne?
Nekde se odparuje, jinde prsi. Jestli si ale chceme dodrbat
Nekde se odparuje, jinde prsi. Jestli si ale chceme dodrbat kolobeh vody v prirode, tak si zakryjme vodni nadrze. A muzeme pouzit i stejnou „technologii“ jakou pouzivaji v Californii
https://www.nationalgeographic.com/news/2015/08/150812-shade-balls-los-angeles-California-drought-water-environment/
Jinak je sice smutne, ze elektrarny odparuji vodu, ktera z velke casti opusti nase uzemi, ale ze nam zase napr. Francouzi posilaji tuny mraku, ktere se vyprsi tady. To nikoho netrapi.
Nejvetsi sucho je v letnich mesicich, kdy neprsi nekolik tydnu
Nejvetsi sucho je v letnich mesicich, kdy neprsi nekolik tydnu a slunko prazi. V tu dobu je vetsinou vysoky tlak a vychodni proudeni. Tak by maximalne slovenske, ruske a ukrajinske elektrarny mohly dodavat paru. Ale ani pres snahu nasich vychodnich sousedu casto dlouhou dobu nesprchne. V tu dobu plati taky to narizeni pro zahradkare, automobilisty a bazenare. Para z nasich chladicich vezi zavlazuje mozna nekde ve svycarskych Alpach. A ra tady pisu prave kvuli kradeni vody v nejexponovanejsi dobe sucha.
Jak znamo z Ruska sem nikdy nic dobreho neprislo 🙂
Jak znamo z Ruska sem nikdy nic dobreho neprislo 🙂
Presne tak.
Presne tak.
joo hmm a já ci Guardian XO vod firmy SARCOS
joo hmm a já ci Guardian XO vod firmy SARCOS :)))
https://www.youtube.com/watch?v=zLWuHo63C8k
https://www.sarcos.com/products/guardian-xo-powered-exoskeleton
… to bude reálnější ;))