Hyundai ve spolupráci se švýcarským technologickým startupem WayRay AG, představil na veletrhu CES 2019 první navigační systém na světě, disponující systémem holografického zobrazování s rozšířenou realitou.
foto: Hyundai
Hyundai CRADLE, centrum společnosti Hyundai pro obchodování s otevřenými inovacemi, realizoval loni v září strategickou investici do společnosti WayRay, která je lídrem v oblasti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou, jež vykazuje velký potenciál pro budoucí růst.
NEPŘEHLÉDNĚTE Budoucnost navigace? Hologramy, myslí si Hyundai
Před touto první investicí, na začátku roku 2017, uskutečnil Hyundai Motor Group vlastní předběžný výzkum možností využití holografické technologie v automobilech a později rozšířil své aktivity na výrobu kvalitních inovativních dílů se společností WayRay.
Obě strany pokračují ve vývoji navigačních systémů využívajících holografická zobrazování s rozšířenou realitou pro velkosériově vyráběná vozidla. V současnosti probíhají dlouhodobé testy v silničním provozu v Jižní Koreji s cílem minimalizovat systémové chyby.
„Tento předváděcí vůz je prvním krokem pilotního projektu, ale také důležitým krokem směrem k technologickým inovacím. Čelní okna pro budoucí mobilitu budou víc než jen kusem skla. Sklo, umožňující holografické zobrazování s rozšířenou realitou, bude sloužit jako platforma pro poskytování nových služeb a zpřístupní nové zážitky během cestování automobilem,“ řekl Yunseong Hwang, ředitel divize Open Innovation Business Group společnosti Hyundai Motor Group.
Největší předností navigačního systému, který disponuje holografickým zobrazováním s rozšířenou realitou a je integrován do vozidla, je promítání stereoskopického obrazu na skutečnou silnici. Obraz je nepřetržitě přizpůsobován specifickému zornému úhlu řidiče, aby poskytoval precizní pokyny pro další jízdu.
Řidič vidí živé a precizní holografické obrazy bez nutnosti používat speciální brýle. Směr pohybu je v reálném čase přizpůsobován rychlosti jízdy vozidla. Promítání navigačních pokynů přes čelní okno na silnici umožňuje řidičům bezpečné řízení bez rozptylování pozornosti a odvracení zraku od vozovky.
Zatímco konvenční průhledový displej promítá obraz nepřímo, prostřednictvím displeje LCD umístěného v přístrojové desce, holografické zobrazování s rozšířenou realitou promítá obraz přes sklo čelního okna.
Displej společnosti WayRay ukazuje nejen navigační funkce – například správný jízdní pruh, cíle a aktuální rychlost – v rozšířené realitě, ale také zahrnuje funkce asistenčních systémů ADAS, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu.
Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do vzdálenosti 15 m od očí řidiče. Hyundai zmodernizoval svůj průhledový displej, aby mohl využívat systém WayRay a nabízet řidičům optimalizované řešení.
Oba partneři budou i nadále úzce spolupracovat na rozšiřování funkčnosti technologie holografického zobrazování s rozšířenou realitou. Její další vývojový stupeň bude schopen zobrazovat osoby, objekty, vozidla, jízdní pruhy pro cyklisty a přechody pro pěší. Navíc bude podporovat také další vyspělé funkce asistenčních systémů ADAS, jako je systém upozorňování na překážky vzadu a po stranách nebo asistent pro jízdu na dálnici HDA (Highway Driving Assist).
HMG a WayRay navíc počítají také s využitím technologie propojení vozidla s ostatními účastníky silničního provozu a dopravní infrastrukturou, V2X (Vehicle to Everything), a s využitím funkcí z oblasti konektivity. Díky tomu budou v reálném čase dostupná data například od semaforů či okolních vozidel nebo údaje o stavu vozovky a povětrnostních podmínkách.
„Automobilový trh prochází hlubokou transformací, urychlovanou technologiemi rozšířené reality. Nejvýznamnější výrobci automobilů proto rychle zavádějí řešení s rozšířenou realitou, aby si vytvořili další konkurenční výhodu. Jsem přesvědčen o tom, že silné partnerství se společností Hyundai nám pomůže rozšířit naše vyspělé technologické inovace a ve významném měřítku vyrábět řešení, zaměřená na požadavky zákazníků, a současně zvýšit komfort i bezpečnost pro všechny cestující,“ řekl Vitaly Ponomarev, generální ředitel společnosti WayRay.
Hyundai Motor a Kia Motors neustále soustřeďují své výzkumné a vývojové prostředky na získávání technologií pro navigaci s rozšířenou realitou a na další související technologie. Jejich cílem je zdokonalovat nové generace displejů a síťově propojených vozidel, stejně jako urychlovat jejich zavádění do výroby.
Tyto technologie pomohou koncernu Hyundai Motor Group realizovat jeho vizi ještě lépe integrovaných a dokonale vzájemně propojených automobilových technologií, ale také podpoří vývoj dalších úzce souvisejících oblastí zájmu, jako jsou nositelní roboti, chytré budovy, chytrá města atd.
Kromě navigačního systému s holografickým zobrazováním, včetně rozšířené reality, vystavila společnost Hyundai Motor na veletrhu CES 2019 také koncept útulného interiéru, v němž mohli návštěvníci CES 2019 získat představu o svobodě budoucí mobility.
Také společnost Kia Motors předvedla velmi zajímavé inovace, jakou je například nový systém R.E.A.D. (Real-time Emotion Adaptive Driving), který v reálném čase přizpůsobuje jízdu emocím řidiče.
Tak tohle jestli se dostane do aut je bomba.
Už head up
Tak tohle jestli se dostane do aut je bomba.
Už head up display který promítá rychlost je super.
Ale tohle je to co dnešním autům chybí.
Tohle by byla novinka, kterou by každý uvítal.
A je velká škoda, že něco takového nemá Model 3. U něho jsem to trochu také čekal.
Tak tohle mi příjde rozhodně rozumnější a
Tak tohle mi příjde rozhodně rozumnější a bezpečnější jak kdyby auto řídil počítač. Konec konců to není od věci když člověk vidí rovnou před sebou na silnici a přitom vnímá dění kolem.
Presne toto jsem ocekaval od TM3 ve chvili kdy ukazali
Presne toto jsem ocekaval od TM3 ve chvili kdy ukazali interier jen s tabletem. Tohle promitani informaci na sklo by ten tablet podle me paradne doplnilo… Tak treba v dalsi generaci..
Proc? Takove blbosti prece nikdo nechce, vsichni radsi
Proc? Takove blbosti prece nikdo nechce, vsichni radsi uzitecne featury jako prdeni nebo krb… 🙁
Pochopil jsem správně, že se bude promítat z auta do
Pochopil jsem správně, že se bude promítat z auta do okolí, takže to auto bude oblažovat všechny tvory v okolí svými grafickými výtvory? A auto jedoucí za tímhle bude promítat obraz posunutý, takže to bude zdvojené?
🙂
Zatím jsem neslyšel o žádné automobilce, která by tímto
Zatím jsem neslyšel o žádné automobilce, která by tímto vyobrazením na čelní sklo disponovala, takže palec nahoru. Na Peugeotu se mi líbí promítání rychlosti, vzdálenosti od ostatních aut, které se ale promítá na sklíčko mezi sklem a řidičem, ale tohle je o několik tříd jinde.
Hjundaj :)))))
youtube.com/watch?v=H-7bkVvFR8E
Hjundaj :)))))
youtube.com/watch?v=H-7bkVvFR8E
Daleko lepší nápad než samořiditelná auta. Pokud nechci
Daleko lepší nápad než samořiditelná auta. Pokud nechci řídit auto, jedu vlakem. Jinak řídím rád a tak si to užívám ale lepší navigace a informace o provozu řidiči pomohou.
Už tě vidím jak řídíš rád v zácpách a v kolonách a
Už tě vidím jak řídíš rád v zácpách a v kolonách a užíváš si to 😀
Aby ses dostal k úseku kde si rád zařídíš, tak se holt budeš muset občas prokousat i méně záživnými úseky a tam autonomní řízení přijde vhod.
už ionik mal presne na toto app – udržiavanie vzdialenosti
už ionik mal presne na toto app – udržiavanie vzdialenosti pri nízkej rýchlosti, stráženie chodcov – čo by si dôchodca mal ešte želať?
Tak uvidíme, kdy začnou se sériovou výrobou aut s tímto
Tak uvidíme, kdy začnou se sériovou výrobou aut s tímto promítáním. Nápad je to dobrý, při navigování řidič neztratí oční kontakt s vozovkou, takže výhoda např. pro bezpečnost řidiče a ostatních účastníků provozu.
Hologram je tridimensionalni promitani v prostoru a promitani
Hologram je tridimensionalni promitani v prostoru a promitani na silnici je 2D a tudiz zadny hologram. Cely clanek je jako z mixeru.
ja si to predstavujem ako obraz medzi volantom a čelným
ja si to predstavujem ako obraz medzi volantom a čelným sklom.
ps – to bude slabomyselných, čo budú tvrdiť, že šipky boli iným smerom (tu vpravo HORE), ako pri brzdení akcelerátorom a sťažovanie si že nebrzdí. nemyslím e-pedál, ten ešte nebol.
Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do
Virtuální obraz s rozměry 1310 x 3152 mm je promítán do vzdálenosti 15 m od očí řidiče.
vs.
ja si to predstavujem ako obraz medzi volantom a čelným sklom.
Jak se počítají ty rozměry? Já bych si dovedl představit, kdyby to bylo vyjádřeno „virtuálně promítané, zhruba 1×3 metry a vzdálenost cca 15m“…
٩(๏̯͡๏)ゞ?
Zjistoval jsem jinde a tam pisou o tenke folii zabudovane v
Zjistoval jsem jinde a tam pisou o tenke folii zabudovane v celnim skle. Ten obrazek se bude promitat na tu folii. Oko spoji oba obrazy (realnou silnici a projekci) v jeden obraz a tim to vypada jako kdyz ma sipky na silnici.
To dává smysl, díky.
Mercedes má nějakou svoji „smart new
To dává smysl, díky.
Mercedes má nějakou svoji „smart new Digital Light system“, která podle prospektů má promítat opravdu na silnici. Tak mi tady u Hyundaje připadlo, že to bude opravdu promítat na silnici.
🙂