Huyndai testuje sportovní vlastnosti elektromobilu Ioniq 5 N na náročném závodním okruhu Nürburgring v Německu, a dokončuje tak přípravy na jeho světovou premiéru v červenci.
Hyundai propojil pro model IONIQ 5 N svou globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) s technologiemi značky N, vyvinutými v motorsportu, a jejím know-how.
Cílem bylo maximalizovat výkony elektromobilu a zajistit, aby splňoval požadavky značky N v podobě tří pilířů sportovních výkonů N: dravec do zatáček, připravenost pro jízdu na závodním okruhu a sportovní vůz pro každodenní provoz.
Hyundai dosáhl náročného cíle využitím kombinace silných stránek výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu a jeho evropského testovacího centra na Nürburgringu, které je pobočkou evropského výzkumného a vývojového centra Hyundai v německém Rüsselsheimu, v němž mají od roku 2003 své zázemí evropské týmy designérů a konstruktérů. Tým inženýrů divize Hyundai N může díky závodnímu okruhu poblíž vyhodnocovat a vyvíjet odolnost a jízdní dynamiku svých vozidel efektivněji a častěji.
„Nürburgring je místem, kde je každý model N laděn na N-tou, takže zde se musí osvědčit i náš první zcela elektrický vysokovýkonný model N,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a motorsportu v Hyundai Motor Company. „IONIQ 5 N právě dokončil svůj vytrvalostní test odolnosti ujetím 10 000 km na Severní smyčce, což je významným milníkem, který potvrzuje vysokou odolnost tohoto vozu i jeho připravenost pro jízdu na závodním okruhu. I tak jsme právě začali náš druhý test na 10 000 km, abychom posunuli limity modelu IONIQ 5 N ještě výš.“
Maximální odolnost v podmínkách závodního okruhu
Značka Hyundai N již dlouho používá Severní smyčku Nürburgringu k ověřování technologií z motoristického sportu ve vozech značky N a IONIQ 5 N není žádnou výjimkou navzdory technickým výzvám, které jsou pro elektromobily jedinečné.
Vytěžit maximální výkon z elektromobilu vyžaduje přísnou disciplínu v řízení provozní teploty v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory, a k tomu je nezbytné implementovat vyspělý software. To znamená, že každé vylepšení hardwaru je umocněno zvýšením úrovně sportovních výkonů na základě vyspělého softwaru.
Systému řízení provozní teploty prostřednictvím chlazení je v modelu IONIQ 5 N věnována mimořádná péče, protože chlazení je v elektromobilech náročnější než v předchůdcích se spalovacími motory. Větší chladicí plocha se specifickým efektivním uspořádáním chladiče N, vylepšený chladič motorového oleje a chladič sady akumulátorů završují výčet hardwarových vylepšení podobných těm, která jsou realizována u vozů se spalovacími motory. Tyto metody hardwarového chlazení jsou dále umocněny novými řešeními pro řízení provozní teploty, například N Battery Preconditioning a N Race.
Funkce N Battery Preconditioning předem nastavuje takovou teplotu akumulátorových článků, při níž lze efektivně využívat maximální výkon. Funkce pro zajištění optimální provozní teploty sady akumulátorů je rozdělena do dvou režimů – „Drag“ a „Track“ – vhodných pro odlišné scénáře sportovní jízdy. V režimu „Drag“ je nastavena optimální teplota pro okamžité využití maximálního výkonu, zatímco v režimu „Track“ je nejnižší možná teplota sady akumulátorů optimalizována pro absolvování většího počtu kol.
Funkce N Race poskytuje řidiči přímější kontrolu nad spotřebou energie. Na výběr má přitom režimy „Sprint“ a „Endurance“. „Sprint“ je výchozí nastavení modelu IONIQ 5 N, kde je prioritou maximální výkon, jakmile ho řidič potřebuje. „Endurance“ je nastavení, které maximalizuje dojezd modelu IONIQ 5 N na závodním okruhu. Toho je dosaženo omezením náhlých výkonových špiček, které zpomaluje nárůst teploty a zvyšuje odolnost.
Funkce N Battery Preconditioning a N Race jsou přímým výsledkem přístupu značky N, který má své kořeny v motorsportu. Řidiči si tak mohou zvolit strategii pro spotřebu elektrické energie s cílem maximalizovat výkon, nebo dojezd. Zatímco tento druh změny nastavení by normálně vyžadoval tým mechaniků a výbavy, v modelu IONIQ 5 N je pohodlně dosažitelný několika stisknutími tlačítka.
Vynikající brzdný výkon s nejlepší rekuperací v automobilovém průmyslu
Zpomalování pomocí rekuperace elektromotory je primárním zdrojem brzdné síly. V případě nutnosti poskytuje dodatečnou brzdnou sílu hydraulická brzdová soustava.
Inženýři divize Hyundai N zkonstruovali jedinečnou rekuperační brzdovou soustavu speciálně pro IONIQ 5 N. Jen prostřednictvím rekuperačního brzdění lze dosáhnout zpomalení až 0,6 g, což je nejlepší hodnota v automobilovém průmyslu. Rekuperační brzdění zůstává zapojeno dokonce i při aktivovaném ABS, a přispívá maximálním zpomalením 0,2 g.
Hydraulická brzdová soustava modelu IONIQ 5 N je vylepšena většími kotoučovými brzdami s průměrem 400 mm, novým lehkým materiálem a optimalizovaným přívodem chladicího vzduchu. Menší závislost na kotoučových brzdách prodlužuje jejich životnost v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory. Hladké přechody mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním jsou pro řidiče nepostřehnutelné.
Nová definice zvuku a řazení
Mnoho nadšených vyznavačů sportovní jízdy otevřeně vyjadřovalo své rozčarování z mnoha elektromobilů, protože jim za volantem chyběla zpětná vazba. Inženýři značky N proto vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby řidič dostával od vozu větší odezvu, která mu umožňuje preciznější kontrolu nad dynamickými jízdními vlastnostmi vozu. Jedinečný důraz značky N na precizní zpětnou vazbu pro řidiče se odlišuje od dosavadních přístupů ke zvukovému projevu elektromobilů.
N Active Sound + využívá systém 10 reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidičům nabízí tři různé akustické motivy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition napodobuje přeplňovaný dvoulitrový spalovací motor vozů N včetně zvukového efektu „prskání do výfuku“, zatímco Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inspirovaný studiemi N 2025 Vision Gran Turismo Concept a RN22e. Supersonic simuluje stíhací letadlo, aby řidiči mohli prožívat pocity stíhacího letce. Veškeré varianty zvuku si řidiči mohou individualizovat a přizpůsobit svým vlastním preferencím.
N e-Shift úzce spolupracuje s funkcí N Active Sound +, protože napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-Shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně trhnutí v průběhu řazení. Cílem je umožnit řidičům hladký přechod na elektromobilitu zachováním zaběhlého způsobu řízení vozu se spalovacím motorem. Výsledkem jsou ještě podmanivější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k elektromobilům.
V souvislosti s testováním na Nürburgringu zveřejnila značka N video „Hyundai N | Upoutávka na IONIQ 5 N – epizoda 3“, v němž hrají hlavní roli schopnosti modelu IONIQ 5 N pro jízdu na závodním okruhu. Video ukazuje IONIQ 5 N při intenzivních vytrvalostních testech na ikonické Severní smyčce Nürburgringu, při nichž vůz překonal milník 10 000 ujetých zkušebních kilometrů. IONIQ 5 N dokončí další vytrvalostní test o délce 10 000 km před zahájením výroby, jehož cílem bude potvrdit vynikající mechanickou odolnost vozu a ověřit dokonalou funkčnost jeho inteligentního softwaru.
Premiéra v srdci automobilové kultury na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
IONIQ 5 N zažije debut na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, v rámci první účasti divize Hyundai N na této ikonické akci. Světová premiéra modelu IONIQ 5 N se uskuteční 13. července v exkluzivní expozici divize Hyundai N, která osloví veřejnost i řadou dalších atraktivních aktivit. Ikonické jízdy do vrchu se navíc zúčastní několik vozů N včetně studie N Vision 74 s pohonem na vodík.
Více informací bude zveřejněno s blížící se světovou premiérou modelu IONIQ 5 N.
zdroj: tisková zpráva
NIO ET7 – první svezení s luxusním čínským elektromobilem | Radoslav Řípa | Electro Dad # 509
https://www.youtube.com/watch?v=vU0gGoGQ0Yc