Hyundai IONIQ 5 N se představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

IONIQ 5 N, první elektromobil značky Hyundai N, reprezentuje nový segment technologicky vyspělých vysokovýkonných elektromobilů připravených na jízdu na závodním okruhu.

Značka Hyundai ve světové premiéře na Goodwoodském festivalu rychlosti představila model IONIQ 5 N – první vysokovýkonný elektromobil značky N. Ten reprezentuje elektrifikovanou budoucnost značky N a nadšeným fanouškům vysokých výkonů nabízí nový způsob elektrifikace jejich vášně pro sportovní jízdu na silnici i závodním okruhu.

IONIQ 5 N kombinuje globální modulární platformu E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) výchozího modelu s technologiemi N z motorsportu a využívá znalosti, které značka získala při vývoji elektrifikovaných „pojízdných laboratoří“ (např. prototypů RM20e, RN22e a N Vision 74). IONIQ 5 N díky tomu maximalizuje schopnost elektromobilu podávat vysoké výkony.

Základem charakteru „dravce do zatáček“ jsou u modelu IONIQ 5 N vylepšení skeletu karoserie 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena.

U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena příčná tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny.

Sloupek řízení modelu IONIQ 5 N byl rovněž vyztužen. Reakce vozu na řízení jsou díky tomu pohotovější a vůz poskytuje řidiči preciznější odezvu. Vůz je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které bude dodávat řidičům větší pocit jistoty.

N Pedal byl vyvinut jako řešení v souvislosti s neodmyslitelnou hmotností a velikostí elektromobilů. Jeho cílem je zajistit jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi, jimiž se vyznačují soutěžní vozy Hyundai i20 N WRC. Tato inteligentní softwarová funkce ve výbavě modelu IONIQ 5 N umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu.

N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. N Pedal však upřednostňuje rychlý a vzrušující průjezd zatáčkou před energetickou hospodárností. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky.

N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku vyváženým ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Integrovaná funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky používané u vozů s pohonem zadních kol spalovacím motorem v jízdních situacích, které vyžadují bezprostřední vyvolání řízeného smyku. Tato funkce je výsledkem sofistikované technologie elektronického řízení.

N Torque Distribution zajišťuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential), na zadní nápravě optimalizuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

Tento výkonný elektromobil těží z několika technických vylepšení. Jeho elektromotor dosahuje při zapnutém režimu N Grin Boost až 21 000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW. Tato charakteristika je dílem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje odebírat vyšší výkony z nové sady akumulátorů o kapacitě 84 kWh.

Výkony na závodním okruhu zvyšuje několik exkluzivních funkcí. N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.

Vylepšený systém řízení provozní teploty sady akumulátorů disponuje větší ochlazovanou plochou, účinnějším chladičem oleje elektromotorů a chladičem sady akumulátorů. Nezávislé chladiče pro sadu akumulátorů a elektromotory maximalizují odolnost modelu IONIQ 5 N vůči poklesu výkonu v průběhu intenzivní jízdy na závodním okruhu. 

Před jízdou může řidič využít funkci N Battery Pre-conditioning, která zajistí z hlediska výkonnosti optimální provozní teplotu akumulátorových článků. Na výběr má režim „Drag“ pro krátkodobé využívání maximálního výkonu nebo „Track“, který udržuje optimální, nejnižší možnou teplotu sady akumulátorů, aby mohl vůz absolvovat větší počet kol.

Funkce N Race ještě více optimalizuje odolnost elektromobilu na závodním okruhu. Řidič tak má bezprostřednější kontrolu nad využíváním disponibilní elektrické energie. N Race využívá poznatky z motorsportu, které umožňují maximálně využívat dostupné zdroje pro dosahování co nejrychlejších časů na kolo. Normálně by takové změny nastavení vyžadovaly tým mechaniků s rozsáhlou výbavou, ale v modelu IONIQ 5 N stačí několik pohodlných stisknutí příslušného tlačítka.

Díky funkci N Race mohou řidiči strategicky upřednostnit režimy „Endurance“ nebo „Sprint“. „Endurance“ maximalizuje dojezd na závodním okruhu omezením nejvyššího výkonu, čímž se zpomaluje nárůst teploty. „Sprint“ naopak upřednostňuje výkon a poskytuje kratší výkonové „exploze“ nabité energií. Řidiči tak mohou precizně měnit svou energetickou strategii a vytvářet ideální výkonové předpoklady pro dosahování svých jezdeckých a sportovních cílů.

IONIQ 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v portfoliu značky Hyundai, která byla optimalizována pro sportovní jízdu. Její součástí jsou kotoučové brzdy o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu. Tyto brzdy jsou zkonstruovány z nových lehkých materiálů.

Optimalizované proudění vzduchu navíc zvyšuje účinnost chlazení. Model IONIQ 5 N je kromě toho vybaven systémem rekuperačního brzdění, který se obvykle používá ke zvyšování hospodárnosti, ale jeho nová podoba v prvním elektromobilu značky N posouvá na vyšší úroveň také brzdné výkony. Rekuperace slouží jako primární zdroj brzdné síly, zatímco mechanické brzdy přispívají dodatečnou brzdnou sílou v případě potřeby, a zajišťují tak ještě větší odolnost vozu při jízdě na závodním okruhu.

Mnoho fanoušků sportovní jízdy otevřeně přiznalo, že jim za volantem mnoha elektromobilů chybí zpětná vazba. Inženýři Hyundai N proto vyvinuli funkce N e-shift a N Active Sound +, aby řidiči dostávali od vozu intenzivnější odezvu, která jim umožní preciznější kontrolu nad dynamickými jízdními vlastnostmi modelu IONIQ 5 N. Přístup značky N ke zvuku elektromobilu se od dosavadních aplikací odlišuje tímto jedinečným důrazem na precizní dávkování výkonu.

N e-shift napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického „trhnutí“ v průběhu řazení. Výsledkem jsou ještě preciznější, interaktivnější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k dosavadním elektromobilům.

zdroj: tisková zpráva

5 Comments on “Hyundai IONIQ 5 N se představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

      1. Tesla prodava sve vozy s kratkou dodaci lhutou. O dodavkach z objednavek v roce 2022 nemuze byt rec. Cely problem ve VW je jejich zkostnatelost a hloupost. Ted jsou nakladove tam, kde byla Tesla pred 5 lety. Kdyz tak sladce spinkali a EV jim byly na obtiz, tak ted zaplati uroky pro svou blbost. Tesla snizila radikalne naklady a prodejni ceny a VW zustal jako kul v plote. Ted pomalu bude platit pravidlo. VW umi 50% co Tesla za dvojnasobnou cenu.

    1. tak si to shrnme, cerpam i z dalsich clanku kde maji nejaka cisla, elektromobily dle vsech cisel klesaji u soukromych zakazniku, mezirocni propad o 30% pod planovanou vyrobu, aneb chteli vyrabet 75 tisic, a poptavka je po 50 tisicich, dalsi clanky ktere uvadi cisla pak uvadi ze spalovaci verze aut se u koncernu VW propadli mezirocne o 42-45%….. to je zajimave, ale muzou za to elektromobily hmmmmmm….:D

      cituji https://www.quattroruote.it/
      „Různí prodejci dotazovaní Handelsblattem tuto situaci připisovali různým faktorům, včetně postupného poklesu nákupních pobídek, stále příliš vysokých cen a ekonomické situace ztížené vysokou mírou inflace. „Nízká poptávka“ se však neomezuje pouze na elektriku: prodejci naznačili „výrazný pokles objednávek“ i u modelů s vnitřním spalováním. “

      z trhu proste odchazi penize a lidi proste prestavaji nakupovat, napric segmenty, a u neprilis dobrych elektromobilu skupiny VW, a u dnes neprilis dobrych fosilnich modelu skupiny proste zakaznici nekupuji, no kdo by to byl cekal ze lidi pred krizi prestanou kupovat predrazena auta dnes nevalne kvality 😀

      jen z meho okoli rekneme cca 50 majitelu aut muzu smele napsat, ze od koncernu v poslednich 3 letech odesli az na jednoho vsichni, misto Passatu a Oktavek je to ted sama Tesla Y, 3 a Hyundai a Kia, na FB vesmes vsichni pratele z oboru co za posledni 2 roky kupovali nove auto, tak se temer ve vsech pripadech jednalo o Tesly Y, jeden pak Prius, jeste 5 let zpet byla vetsina z nich nejak u koncernu, vetsinou Audi 😀 ….jako to je zmena mysleni zakazniku ohromna, kdys lidi co byli zvikli na kvality Audi a modelu jako Q7 zacinaj migrovat k Tesle na model Y, tak je asi u Audi a potazmo koncernu neco blbe

      1. Podarilo se mi take jednoho zastance ICE presvedcit o vyhodach EV. Tak jsem se mohl svest s jeho novym Mercedes EQA. Musim uznat, je to pekne svezeni. Trochu nezvyk kdyz je rychlomer nekde za volantem, ale vse ostatni bylo fajn. I rekuperace byla dostatecne silna a pres padlo u volantu sla regulovat. I pan majitel zaril od ucha k uchu. A jeho MB GLE ma ted vic volna. Ale cely retezec od objednavky k dodani jeden velky chaos. Dodatecne objednana vybava byla prodejcem potvrzena, ale nejak zapomeli to dodat. Tak bez head-up a bez memory sedacek.

Napsat komentář