Ford ve stopách Volkswagenu, mění továrny na výrobu elektromobilů

Ford Otosan plánuje v příštích třech letech investovat do rumunského závodu v Craiově 490 milionů eur, aby podpořil růst výroby a sehrál tak klíčovou roli v elektrifikaci značky Ford v Evropě.

Ford of Europe oficiálně převedl vlastnictví svého rumunského závodu na společnost Ford Otosan, a pokračuje tak v urychlené transformaci svého podnikání v Evropě s cílem dosáhnout plně elektrické budoucnosti. Po předchozím oznámení a schválení regulačními orgány byla nyní dohoda mezi Ford of Europe a Ford Otosan dokončena.

Spojením výrobní kapacity závodu v Craiově s rozsáhlými zkušenostmi společnosti Ford Otosan v oblasti designu, konstrukce a výroby užitkových vozidel bude tento závod hrát klíčovou roli v plánech společnosti Ford na elektrifikaci a rozvoj užitkových vozidel v Evropě. Společnost Ford Otosan rovněž oznámila, že v příštích třech letech plánuje investovat do závodu 490 milionů eur, aby podpořila růst výroby.

V Craiově se bude vyrábět nová generace modelu Transit Courier, včetně verzí van a kombi. Model navržený a zkonstruovaný společností Ford Otosan bude uveden na trh v roce 2023, přičemž výroba všech elektrických verzí bude zahájena v roce 2024. Ford Otosan bude v závodě v Craiově pokračovat ve výrobě svého nejprodávanějšího evropského osobního vozu Ford Puma a v roce 2024 zahájí výrobu jeho nové plně elektrické verze.

„Akvizicí závodu v Craiově rozšiřuje Ford Otosan své výrobní zkušenosti a schopnosti o mezinárodní operace,“ řekl Güven Ozyurt, generální ředitel společnosti Ford Otosan. „Vysoce kvalifikovaní zaměstnanci z Craiovy a jejich vynikající práce při výrobě některých z nejoceňovanějších produktů značky Ford navážou na úspěšnou historii společnosti Ford Otosan. Craiova bude těžit z odborné základny a předávání znalostí díky zkušenostem společnosti Ford Otosan v oblasti navrhování, konstrukce a výroby užitkových vozidel i elektrifikace.“

Ford také nadále pokračuje v přestavbě svého závodu v německém Kolíně nad Rýnem za 2 miliardy dolarů, kde bude od roku 2023 vyrábět osobní elektromobily. Teprve před několika dny Ford potvrdil, že si vybral svůj závod ve španělské Valencii jako preferované místo pro montáž vozidel založených na nové architektuře pro elektrické vozy. Po schválení produktového plánu by se tak v závodě ve Valencii mohly začít vyrábět průlomové elektromobily nové generce.

Do roku 2026 plánuje Ford v Evropě prodávat 600 000 elektromobilů ročně, čímž podpoří globální cíl vyrábět do roku 2026 více než 2 miliony elektromobilů ročně. Ford oficiálně převzal závod v Craiově před 14 lety, investoval do něj 2 miliardy dolarů a přeměnil ho na výrobní závod splňující nejmodernější standardy. Tato dohoda posílí pozici společnosti Ford Otosan jako největšího výrobce užitkových vozidel v Evropě a rozšíří její působení na mezinárodní úrovni, aby vytvořila udržitelnou hodnotu pro své akcionáře. Po připojení závodu v Craiově přesáhne celková roční výrobní kapacita společnosti Ford Otosan 900 000 vozidel.

Ford Otosan, společný podnik Ford, v němž jsou Ford a Koç Holding majoritními akcionáři, je jedním z nejdéle fungujících a nejúspěšnějších společných podniků v celosvětovém automobilovém průmyslu. Na slavnostním předání závodu, které se konalo v Craiově za účasti rumunského premiéra a zástupců společnosti Ford Otosan, Stuart Rowley řekl: „Provoz v Craiově má za sebou úspěšné výsledky v oblasti konkurenceschopnosti a flexibility na světové úrovni, což dokládá úspěch modelů Ford EcoSport, Puma a motorů 1,0 l EcoBoost na evropském trhu. Tato iniciativa podpoří strategii společnosti Ford pokračovat v budování prosperujícího evropského byznysu a dosáhnout cíle nulových emisí u všech prodaných vozů a uhlíkové neutrality v celé své evropské působnosti zahrnující zařízení, logistiku a dodavatele do roku 2035.“

zdroj: tisková zpráva

32 Comments on “Ford ve stopách Volkswagenu, mění továrny na výrobu elektromobilů”

  1. Není důvod se rozčilovat kvůli automobilce Ford, která i přes silácká prohlášení o restrukturalizaci výroby evidentně v Evropě končí.

    Pár čísel k prodejům v Evropě:
    1991 – 1.587.798 vozidel
    2001 – 1.314.467 vozidel
    2011 – 1.106.875 vozidel
    2021 – 569.534 vozidel

    Podíl na evropském trhu:
    1991 – 11.84%
    2001 – 8.73%
    2011 – 7.99%
    2021 – 4.84%

    V Evropě Ford fakticky prodával pouze pět typů vozidel + nějakou bižu. Mondeo, Fiestu, Focus, Kugu a Transit. Mondeo a Focus bez náhrady ukončil, takže míří někam k prodejům 200 tisíc vozidel. Ford tedy nejde ve stopách Volkswagenu, ale Volkswagen ve stopách Fordu.

    A automobilku, která v Evropě neprodá měsíčně ani dvacet tisíc aut, nemá smysl vůbec řešit.

    1. To já mám zas zákulisní info z poslední mimořádné schůzky představenstva a top managementu Volkswagenu. Každý účastník obdržel vkusnou koženou brašnu velikostí a vzhledem odpovídající tašce či obalu na top manažerský notebook. Podle její nízké hmotnosti se všichni obdarovaní těšili na špičkový DELL XPS 13. Nebyl to XPS, byl to plát polystyrénu velikosti 300x200mm, tloušťky 20mm. Součástí balení byl příbalový leták oznamující, že je obdarovaný povinen tuto výbavu trvale nosit s sebou, resp. mít položenou na pracovním stole aby se v nadcházejícím období předešlo nárustu počtu rozražených lebení úderem hlavou do pracovní desky stolu. /Bez záruky/

        1. Pro nás??
          EU trh osobních vozidel se prudce změnil a o třetinu se zmenšil, a to i vůči krizovým rokům 2009-2014.
          Plácáte něco o elektromobilitě, Teslách a podobných kravinách, přitom segment Modelu S a Modelu 3 je -32%.
          Evropské automobilky jsou likvidovány, ale prý je to těžší pro nás 😂 super fór, fakt

          1. Pro Runnču …Posledně jsi tu podobně brekal nad vývojem prodejů aut v ČR a házel vinu na elektromobilitu… Zeptal jsem se, jak přesně souvisí úpadek trhu s elektromobilitou, když ty sám tvrdíš, že elektro zůstává v ČR marginální??…
            NEODPOVĚDĚL SI… Asi chápeš, že skutečné příčiny by nepodpořily tvůj příběh.

            1. Naopak.
              Elektromobil je nedokonalý substitut automobilu se spalovacím motorem. Umělé omezování nabídky původního produktu vede ke stavu, kdy část domácností tento substitut neakceptuje a trh se zmenšuje.
              Na konci bude velmi malý trh tvořený ideologicky schválenou nabídkou a domácnosti, pro které je nedokonalý substitut přijatelný.

              Vítejte v socialistickém příkazovém hospodářství vedoucím k bídě.

                1. Nevím jak ti to zní, ale je to poměrně jednoduchá látka prvního semestru mikroekonomie. Roky tady opakuji pořád to samé a že mi čísla trhu dávají za pravdu, mě osobně vůbec netěší.

                  1) V příkazové ekonomice je omezována regulacemi nabídka produktu. Důkaz: Máme řadu EU regulací, které „vyklízejí“ z trhu i velmi oblíbené modely aut.
                  2) Elektromobil je nedokonalým substitutem spalovacího auta. Důkaz: Kromě výhody nabíjení doma existuje celá řada omezení ve formě nároků na dobíjení, dojezd, cenu atd. Nelze proto tvrdit, že domácnost může slepě vybírat mezi spalovacím autem a elektromobilem a dostane vždy to samé.
                  3) Dokonalost či nedokonalost substitutu je subjektivní vnímání domácnosti. Čím nedokonalejší substitut pro domácnosti, tím menší po něm poptávka. S nabídkou substitutu na trhu to naprosto nesouvisí.

                  Automobilky si vsadily na to, že vlády mají pravdu a lze lidi donutit akceptovat elektromobily jako substituty spalovacích aut. Do určité míry to určitě pravda je. Jestli ta míra ale bude stačit k přežití evropského automobilového průmyslu, to je stále ve hře a nevypadá to vůbec dobře, protože pokles trhu je příliš rychlý a současné omezování na straně nabídky jim může zasadit smrtící úder.

                  Dostáváme se do situace horší, než za socialismu východního bloku. Tehdy vázla reakce průmyslu na poptávku kvůli délce a chybovosti procesu vyhodnocování poptávky. Principálně ale centrální plánování chtělo uspokojit poptávku a dát lidem to co chtějí.
                  Next-gen socialismus Říše jde dále a centrálně plánuje uspokojování neexistující poptávky s tím, že počítá její vytvoření ideologickým působením na domácnosti formou cukru a biče – Principiálně chce tedy dát lidem, to co nechtějí.

                  Může to částečně vyjít. A může to skončit naprostým rozvratem. Čísla ukazují na variantu dvě.

              1. Pro Runnču… ještě poznámka… Evropské automobilky mohli ignorovat vědeckotechnický progres a nabízet dál pouze spalováky konzervativním (těch je většina) zákazníkům. Podobně jako Kodak filmy do foťáků. A podobně by je VŠICHNI nakupující po prozření postupně opustili….
                A ono to tak málem dopadlo. Velké automobilky se opozdily minimálně o 15 roků…Tady hledej jeden z důvodů vašich stesků.

                1. Ne, nemohly. Regulace flotilových emisí jsou nekompromisní. Vzhledem k tomu, že se elektromobily neprodávají dostatečně, nemohou automobilky prodávat ani spalovací auta.
                  Důkaz: Čekací doba na Enyaq je 7 týdnů. Čekací doba na Superb je aktuálně 62 týdnů.

                  Pohádky o čipech prosím nevytahovat. Čipů je dostatek a jejich ceny se blíží roku 2019.

                2. Zlatíčko, seš mimoň jako skoro vždy. Ta paralela mezi Kodakem a evropskými automobilkami kulhá na všechny čtyři nohy. Já sám jsem kdysi určitou paralelu mezi vývojem auťáků a fotoaparátů (kompaktů, UZ, zrcadlovek a bezzrcadlovek) zde použil. Avšak ta paralela byla postavena úplně jinak (nebudu ji zde zase postovat, byl to dlouhý text).
                  Proto budu reagovat ve zkratce – Kodak nereflektoval překotný vývoj na poli digitálu a zůstal stát stranou. A všichni opustili film píšeš. Ano opustili, protože digitál jim přinesl znatelné výhody – od opuštění temné komory k rychlému a kvalitnímu barevnému tisku, k editaci fotografii a pak i k jednoduchému sdílení fotek. To všechno byla obrovská plus, která vedla k tomu, že Kodaka s jeho filmem všichni opustili.
                  Zkratovozy však z pohledu uživatelů nenabízejí jejich uživatelům téměř žádnou výhodu ve srovnání s digitálem a proto je uživatelé sami neakceptují a tak zkratovozy musejí být nanuceny politickým tlakem. TEČKA, knedla či co chceš. A fakt se nedělej tak blbý, že tohle nechápeš.

                3. Ad Kodak, dlaždič to popisuje naprosto správně. To je rozdíl mezi fungováním tržní a příkazové ekonomiky.

                4. Pro obě zaletovaný a ještě zavoskovaný konzervy 😁….. Výhody digitální fotografie vůči filmu jsou zcela srovnatelné s výhodami elektromobilu proti spalováku… Jediný významný rozdíl je v tom, že zatímco výhody digi foto jsou všechny pro konkrétního uživatele, výhody elektromobilu jsou dílem pro majitele a dílem pro společnost….
                  To že to mnoho zabedněnců nevidí a hlavně nechce vidět nic na této realitě nemění…

                5. „Výhody digitální fotografie vůči filmu jsou zcela srovnatelné s výhodami elektromobilu proti spalováku… “

                  Jasně, proto zákazníci kupují v dotacemi nedeformovaném prostředí elektroauta jako na běžícím pásu a o spalovací vozy nemají vůbec zájem 🙂 Ale pobavilo…

                6. Pro Marek…všimni si, že je to napsáno obecně — nemluvím o přítomnosti… Vždyť jsme teprve na začátku a to ještě na začátku opožděném a brzděném mnoha zainteresovanými sabotéry ( a zbabělými pitomci)… Digitální fotografie neměla zdaleka tolik nepřátel ochotných lhát a škodit pro její neúspěch. Na rozdíl od elektromobility je to v podstatě malá věc…
                  Pokud jde o výhody elektromobilu proti spalováku, vyjmenuju ti jich 10, ale možná i o dost víc. Nevýhody 3 nebo 4 a to je většina z nich částečná a samozřejmě dočasná…
                  Ale pokud chceš pobaveně pokračovat– žádám spolupráci. Ty jako první sepiš +/–…Já pak udělám svůj soupis😉

                7. Samozřejmě, že EV mají svoje nepopiratelné výhody a pro některé zákazníky jsou jasnou volbou oproti spalovacímu autu.

                  Ale to srovnání s nástupem digitální fotografie je zavádějící. Tehdy nikdo nemusel pokřivovat trh ve prospěch dig. fotografie jako to teď vidíme u aut. A tam, kde se trh až tak moc nekřiví (třeba ČR) je jasně vidět čemu (zatím a za stávající úrovně a ceny EV) dávají zákazníci přednost.

                  Takto jednoduché to je.

                  Já třeba O EV uvažuji, ale to jenom proto, že na něj mám a i v kategorii spalovacích aut bych zřejmě sáhl po autu s cenovkou kolem milionu. Ale sám uznáte, že takových zákazníků bude velmi málo a je to vidět i na prodejích EV… zatím 🙂

                8. Pro Marek… To nejdůležitější jsi nezapomněl napsat: ZATÍM
                  Za odměnu ti prozradím jedinou nevýhodu kterou vidím u baterkáčů i za 20/30 let: Vyšší hmotnost (ale při lepším těžišti)

                9. Souhlasím s Drvoštěpem a jenom dodám, že každému kdo nemá v makovici nakakáno, je jasné, že spalováky mají to nejlepší za sebou a elektromobily je brzy nahradí.
                  Platí samozřejmě pro notorického lháře -tlučhubu běhnu a sprostého pokladače.

                10. Jenomže ty analogové foťáky neměly tak destruktivní lokální i globální vedlejší účinky. Vývojka netekla po ulici a filmy nelítaly v povětří. Nějaká regulace proto nebyla nutná.

                  S auty to je jiné, protože svoboda jednotlivce končí, tam, kde začíná svoboda ostatních, nikdo si snad nepřeje hluk a otráveny vzduch. Třeba i tady časem dosáhneme pokroku Indie a budou se zabavovat ta nejsmradlavější auta:
                  https://energozrouti.cz/z/vlada-rekla-dost-znecisteni-ovzdusi-za-necely-mesic-zabavila-temer-dve-tisicovky-starsich-vozu

                  K tomu ještě ty globální nepříjemnosti: CO2, závislost na vnější dodávce ropy a škody na prostředí:
                  https://youtu.be/O1z6iJWG52w

                  Pokud tedy uživatelé nemají dostatečný globální nadhled a pud sebezáchovy, tak je na řadě centrální regulace. Proč se asi regulují alkohol, cigarety, drogy…?

Napsat komentář