Think-tanky Globesec a Cambridge Econometrics zveřejnily studii o nutnosti transformace automobilového průmyslu na Slovensku. Její závěry ale platí mnohem obecněji.
Studie s názvem Slovenský automobilový průmysl 2.0 (ke stažení) zmiňuje hlavní výzvy, jimž naše sousední země v dnešní kritické době čelí. 74 % trhů, kam Slovensko exportuje automobily oznámilo zákaz produkce vozidel se spalovacími motory do roku 2035. Studie poskytuje doporučení, jak se změně poptávky přizpůsobit. Slovensko je předním výrobcem elektromobilů v Evropě, ročně jich převážně pro export vyrobí přes 75 000 a zaostává tak pouze za Francií a Německem.
Světový trh aktuálně postihují dvě krize: pandemie Covid-19 a ruská agrese na Ukrajině. Automobilový průmysl se v uplynulých dvou letech obtížně adaptoval na výpadky mezinárodních dodavatelských řetězců, jen v roce 2021 se vyrobilo o 8 milionů aut méně. Válka na Ukrajině celou situaci eskalovala. Především kvůli ještě většímu nedostatku polovodičových čipů se očekává, že se letos celosvětově vyrobí o dalšího 1,5 milionu aut méně.
Aby Slovensko nezůstalo při transformaci automobilového průmyslu pozadu a pokrylo poptávku po elektromobilech na zahraničních trzích, musí začít ve velkém vyrábět baterie na svém území. Z toho podle studie plynou tři hlavní benefity:
- Snížení asymetrické závislosti na dodavatelských řetězcích, které narušily pandemie a válka
- Transformace země na inovativní centrum Evropské unie
- Snížení ztrát vyplývajících z klesající poptávky po automobilech se spalovacím motorem a dílech z návazných dodavatelských řetězců
Proto „je velmi důležité, abychom podporovali domácí inovace v automobilovém průmyslu mnohem důrazněji. Měli bychom použít různé nástroje, abychom průmysl motivovali k vývoji technologií, měli bychom pomáhat s inovací i univerzitám a start-upům a usnadnit jim cestu na trh,“ říká Patrik Křižanský, ředitel Slovenské asociace elektromobilů (SEVA), který na tvorbu studie dohlížel.
„Evropa se rozhodla k zásadní změně v automobilovém odvětví. Trh se dnes odvrací od spalovacích motorů k elektromobilitě. Je na tuto změnu Slovensko opravdu připravené? Jsme schopni pochopit, jak se celý průmysl v důsledku toho během osmi let promění?“ ptá se Alexander Matušek, prezident slovenské Asociace automobilového průmyslu.
K transformaci automobilového průmyslu musí dojít i v České republice. Česká republika je oproti Slovensku lépe připravená. Máme čtvrté největší světové zásoby lithia i nedávný příslib vybudování giga factory pro celý koncern VW od odstupujícího ředitele Škoda auto Thomase Schäfera. Český automobilový průmysl je navíc oproti slovenskému, který se soustředí téměř výhradně na osobní automobily, více diverzifikovaný. Přesto i u nás platí, že s elektrifikací dopravy není radno otálet.
zdroj: tisková zpráva
Evropské automobilky připomínají pověstného sedláka, co se snaží odnaučit svého koně žrát.
Už už se blíží k okamžiku, kdy se odnaučí vyrábět chtěná kvalitní spalovací auta.
A výsledky snahy jsou už viditelné. Tak hodně štěstí, soudruzi.
Až bude spalovák za stejnou cenu jako elektromobil, bude podobně ,,chtěný“ jako motokolo versus elektrokolo…Je to neuvěřitelné, ale vážně jsem nedávno viděl reklamu na ,, moderní“ motokolo 🙄
Už to tu říkám roky, bez baterkáren se automobilky nepohnou. 🔋 Jsou jak zpomalení brontosauři. 🙈👎
tá štúdia je ukážkou neschopnosti autorov vnímať sk reáliu! vôbec tam nie je zásadný krok – odstránenie holohlavého ministra hospodárstva, ktorý za štátne realizuje svoj mokrý sen – vodík.
Kdo si chce zjistit jakym smerem se ubira russko, at si precte toto.
ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html
ten článok aj jeho transskripcie sú staré.
niečo nového by nebolo?
dám príklad – orbán nielen obhájil, ale aj obvoláva špičky – trampa, putina, zelenského, šolca, makrona a pozýva ich a mulatčák. pe neznalých – nemierna pitka.
Čau chlapi, kam se ubírá rusko si posoudím sám, schválili mi víza a letím na prodloužený víkend do Moskvy. Konečně jsem si našel čas a hodlám využít toho, že zápaďáci s vymytými mozky budou sedět doma na zadku a vylévat svou žluč v internetových diskuzích.
Mohu doporučit – letenky za pár korun s Turkish, rubly jsem koupil ve směnárně v Krakovské a na booking hotelu doporučuji Ostrovok.ru. Apartmán v luxusním hotelu s výhledem na Kreml víkend za 15 tisíc.
Co se týká sankcí, tak jediný rozdíl jsem zatím pocítil v tom, že moje peníze nedostane Lufthansa a Booking.com.
Posoudit sám, takže letíš vyzkoušet svobodu slova na rudé náměstí? Klobouk dolů. Já bych takovou odvahu asi neměl.
Doufám, že máš tričko s velkým Z na prsou. Pro jistotu bych si to ještě nalepil na čelo. Jinak dostaneš přes držku hned na letišti.
Hlavně nezapomenout sundat zase při cestě zpět jinak by se mohla nakládačka opakovat i u nás. 😀
Tak udelej selficko s ruskymi novinami s aktualnim datem a at tam je videt neco verohodneho a uloz to na nejakem miste a dej link. A zapni geolocation aby bylo poznat ze jsi v moskve. Tak schvalne, plati?
Dodatek. A bacha na borce s plechovkou s barvou, nebo s lahvickou od parfemu, nebo pozor co je v caji. Nebo na chlapka s destnikem za tebou. A pozor na moste pred kremlem.
Nejvíc by nás oslnil kdyby se na tom selfíčku vyfotil s Voloďou.
Tak to pěkný víkend přeji a posílám další typy na výlety, pro ověření, jestli nám náhodou s těmi ropnými externalitami nekecají:
https://youtu.be/O1z6iJWG52w?t=303
Diky za tip,
dycky jsem se tam chtel podivat a ted je asi nejlepsi doba 👍😎