Evropa má letos už o 350 000 elektromobilů víc, Česko je na chvostu

auto elektromobil Škoda Enyaq iV

V období leden až červen 2021 bylo v Evropské unii registrováno 356 469 nových osobních elektromobilů. Meziroční nárůst o 201 193 vozidel znamenal +130 %.

Letošní prodeje elektromobilů v Česku, ale i na dalších evropských trzích, výrazně podpořila také Škoda Auto díky novému modelu Enyaq iV.
foto: Škoda

Nejvíce elektromobilů bylo letos zatím evidováno ve Francii (72 519), Německu (48 936), Itálii (30 249), Švédsku (22 618), Nizozemí (16 245) a Rakousku (15 351). Ve všech zemích se meziročně počet elektromobilů zvýšil.

V České republice bylo letos registrováno 1262 nových osobních BEV, meziročně pouze o 8 více, tj. +0,6 %. Co se týká růstového trendu, je tak Česko na chvostu.

Registrace nových osobních vozidel v období leden-červen 2021 v zemích EU:

– 445 900 PHEV vozidel (plug-in hybrid), 8,5% podíl, meziročně +214,0 %
– 356 469 BEV vozidel (bateriové elektrické), 6,8% podíl, meziročně +129,6 %
– 27 846 NGV, LPG, E85 vozidel (plynové, ethanolové), 0,5% podíl, meziročně +9,6 %

V průběhu ledna až června 2021 bylo v zemích EU evidováno 5 254 109 nových osobních vozidel, což představovalo meziroční nárůst o 24,2 %. Elektrická a plynová vozidla si v součtu připsala 830 215 registrací, meziročně o 507 521 více, tj. +157 %.

Nejvyšší podíl registrací BEV (13,1 %) a PHEV (26,9 %) byl evidován ve Švédsku, naopak nejnižší podíl byl evidován na Kypru.

Nejvyšší podíl registrací BEV (13,1 %) a PHEV (26,9 %) byl evidován ve Švédsku, naopak nejnižší podíl byl evidován na Kypru.
foto: CDV

V České republice se v letošním roce se na všech registracích podílela BEV 1,1 %, PHEV 2,0 % a NGV+LPG 0,4 %. V součtu se tak uvedená vozidla podílela 3,5 %, v zemích EU činil průměr 15,5 %, České republice v tomto smyslu patřila 18. příčka.

51 komentářů u “Evropa má letos už o 350 000 elektromobilů víc, Česko je na chvostu”

  1. Ty procenta nárůstu vypadají hezky do doby, než si
    Ty procenta nárůstu vypadají hezky do doby, než si člověk uvědomí, že jde růst z malých výchozích počtů, ovšem v celkovém počtu prodaných aut to je limitně nula. Takže jen takové velké kouzlení s čísly typu já mám k obědu husu a ty nemáš nic a v průměru máme každý půl husy. Jde pak jen o to, kdo a za jakým účelem ty čísla používá.

    Co se týká Česka, je zde názorně vidět, co si lidi zejména o ceně BEV myslí a dá se přepokládat, že až se vyčerpá omezený balík zelených nadšenců a lidí, pro které není cena kritériem, půjdou nárůsty počtů nových BEV ještě nižší.

    Ale to by nebylo, aby to zainteresovaní neprotlačili. Když nemáš na auto, kupsikolo. Nebo choď pěšky. Samé lepší zítřky.

          1. Průměrný plat ve Švýcarsku je 140 000 korun měsíčně.
            Průměrný plat ve Švýcarsku je 140 000 korun měsíčně. V Čechách je to 35 441 korun měsíčně. Minimální mzda v České republice je 15 200 korun měsíčně, ve Švýcarsku je to 97 400 korun.

            https://www.fondik.cz/zajimavosti-ze-sveta-financi/srovnani-platu-cr-vs-svycarsko-platy-ve-svycarsku-se-vyrazne-lisi

            Švýcarsko uplatňuje některé z nejnižších sazeb daně z přidané hodnoty (DPH) dostupných na evropské úrovni. Standardní švýcarská sazba DPH je stanovena na 7,7% počínaje lednem 2018. Změna standardní sazby DPH byla snížena z předchozí hodnoty 8%.9. 1. 2019
            https://www.offshorecompanycorp.com/cz/cs/insight/jurisdiction-update/the-swiss-vat-rates

            https://cz.traveltables.com/country/switzerland/cost-of-living/

              1. Ex kolega, co tam pracuje (Google), rikal, ze vetsina
                Ex kolega, co tam pracuje (Google), rikal, ze vetsina domorodcu provozuje auto do prvni technicke a pak se ho zbavuje (posila dal na vychod), protoze i tem 4-6 let starym ojetinam uz delaji problemy (hlavne ve vetsich mestech). Takze na vetsi vydaje za auto muzou byt proste zvykli.

                1. Ano, to je ta správná odpověď. Stačí zadat do google
                  Ano, to je ta správná odpověď. Stačí zadat do google „stáří vozového parku 2021“ a rychle se zjistí, že ČR je někde kolem pátého místa. Ale od konce. A i přes různé jiné statistiky, kde jsme na tom velmi dobře, je toto asi nejlépe zobrazená životní úroveň v dané zemi.

                  Nejsem Sibyla, ale troufnu si tvrdit, že to bude ještě horší. Před pár lety měl každý výrobce nějaké auto pod 200 tisíc. Kde to je dnes? Auta se spalovacím motorem se zdražují nejen kvůli požadavkům Bruselu na emise a povinnou výbavu (naposledy povinný velký bratr od 2022), ale i kvůli tomu, že se z jejich prodeje dotuje vývoj a prodej BEV.

                  Jediná šance jak přijít k „novému“ autu, tak jsou pro mnoho lidí stále častěji áčka a podobní prodejci. A ojetiny už teď zdražují. Časem, a nebude to tak dlouho trvat, objem dostupných levných aut klesne a spousta lidí na výměnu auta nebude mít. Výsledkem bude z dosavadních 15 let stáří 20 a více. A když levné auta dojdou úplně, tak nezbude než si koupit kolo nebo chodit pěšky.

                  Námitka, že v bazarech nahradí spalovací auta BEV je nesmysl. Spalovací auto staré 15 let je plně funkční a plně použitelné. A v bazarech jsou tyto auta i s nájezdem do 100 kkm. O BEV se to říct nedá. To spalovací auto bude většinu času jezdit mezi domovem, Kauflandem, školou a v lepším případě fitkem. Když bude ale třeba, zvládne bez problému po menší kontrole i cestu do Chorvatska. Patnáctiletý BEV toto nezvládne.

                  Takže když to shrnu, tak mi to připadá, že nikde nezveřejněným cílem je snížit počet aut mezi lidmi a omezit jejich mobilitu. „Svázaný“ člověk se lépe ovládá a má méně choutek.

                2. Ano, ten poslední odstavec je pravda. To věděl každý
                  Ano, ten poslední odstavec je pravda. To věděl každý továrník a věděli to i komunisti, že dělník musí dostat tolik peněz aby neměl hlad a netrpěl zimou. Vše co dostanou navíc způsobí, že začnou vymýšlet blbosti a přestanou dělat :-))

    1. Ano tenhle argument je omýlán snad při každém
      Ano tenhle argument je omýlán snad při každém zveřejnění celoevropských statistik.

      Ta procenta nárůstu vypadají hezky a také jsou hezká a drží se už několik let mezi 40-100 % meziročně.

      Čísla BEV jsou už na 350 tisíc.
      Kolik let nebo při jakém počtu ještě půjde používat argument, že se roste z malých čísel co myslíte? 🙂

        1. To je ale taky opět úplně stejně opakovaný argument,
          To je ale taky opět úplně stejně opakovaný argument, který slýcháváme už snad od prvního uvedení Tesly S v roce 2012.

          Takže za kolik let myslíte, že se teda vyčerpá ten omezený balík zelených nadšenců? Neměl být už náhodou dávno vyčerpaný?

          Nebo kolik myslíte, že těch zelených nadšenců v tom balíku celkově bylo na začátku? Jestli oni totiž do toho omezeného balíku stále nepřibývají. 🙂

            1. To si pleteš se svým druhem trolíků, kteří se množí
              To si pleteš se svým druhem trolíků, kteří se množí tak, že se prostě vyskytnou. 😀

              BEVkaři jsou spíše něco jako upíři. Množí se tak, že někoho svezou nebo nechají řídit své BEV. Takový člověk si pak také nutně musí koupit BEV a tím je jeho přeměna na BEVkaře kompletní.

              Vznikli někdy před 150 lety a z počátku se jim relativně dařilo, ale pak na ně začal hon a museli se uchýlit do ústraní, kde strádali a čekali na svou příležitost. Ta příležitost přichází nyní, už jich jsou miliony a brzy ovládnou celý svět.

              A to je konec příběhu trolíku. Běž spát ať si večer připravený na další trolení. 🙂

                1. Jsou různé legendy. 😀
                  Podle některých tomu také pomohl

                  Jsou různé legendy. 😀
                  Podle některých tomu také pomohl Rockefeller.

                  Teď vážně. Technologie baterií byla v té době ještě horší než účinnost spalovacího motoru. Celé je to o vývoji, kdy jeden přístup se může i několikrát vystřídat s jiným.

                  Třeba ve vojenství to je střídání obrněných a neobrněných dob, kdy se v nějakém období přidává vojákům zbroj aby byli odolnější a pak při vynálezu průbojnějších zbraní zase ubírá zbroj aby byli obratnější. Teď jsme opět ve fázi přidávání. 😀

                  Třeba se dočkáme doby kdy motor co něco spaluje bude zase vytlačovat BEV. Kdo ví. 🙂

                2. Hezké přirovnání k armádám a obrněnosti. Včera jsem
                  Hezké přirovnání k armádám a obrněnosti. Včera jsem viděl kousek nějakého dokumentu, kdy to bylo přesně vidět – němci stavěli Tygry a Porsche vyvíjel Mause, které byly sice technicky dokonalé, ale těžké velké a nepohyblivé, zdrojově náročně, výrobně drahé a s komplikovaným servisem. Spojenci upgradovali na západě Shermana na Firefly na východě pak na podvozek T34/76 nasadili věž s kanonem T85. Co na tom, že toho měli mnohem větší ztráty (pomíjím lidi – to je samozřejmě hrozné takové myšlení), když toho uměli vyrobit mnohem víc, jednodušeji a levněji.
                  To samé samozřejmě, jak sám píšete, hrozí i dnešním BEV – které se analogicky chování mafie, velmi opírají o politický vliv. Pokud někdo přijde s jednoduchým splněním emisních požadavků, nebo nové poznatky o vlivu výroby BEV na životní prostředí, či bude problém s tím, že zdroje materiálů jsou v politicky nestabilních a nečitelných oblastech, tak se může stát, že kormidlo se velmi rychle otočí zase jinam…
                  Co je za mě u BEV fatálních chyba je celá emisní politika a nařízení EU – a z toho vyplývající orientace výrobců na pojízdné almary – efektivní BEV by podle mě měly být spíš jako Citygo, Fabia..prostě malá městská auta a měla by být za rozumné ceny, aby si to lidi koupili a odsekali studené starty a krátké jízdy – dálkové jízdy mezi městy s teplými motory už takové emisní peklo nejsou a almary se navíc do měst blbě vejdou. BEV má své primární msto jako druhé auto do rodiny na rozvozy a svozy dětí, nákupy a cesty do práce – ideálně pro lidi, co mají vlastní dům a kde nabíjet (nabíječky s dostatečnou kapacitou na panelákových sídlištích jsou zatím a dalších 10 – 20 let budou vlhké sny)

                3. Ano, tam někde se ta mohutnost tanků otočila a šlo se
                  Ano, tam někde se ta mohutnost tanků otočila a šlo se spíše cestou aktivní obrany.

                  Jednoduché splnění emisních limitů by bylo fajn, ale nemyslím si, že to někdo vysype za pár let z rukávu. Ty zvraty nejsou zase tak rychlé a překvapilo by mě kdybychom se toho dožili.

                  Když už by měla být dotační politika na BEV, tak by měla být směřována na ty menší levnější BEV. To se často děje, že je tam nějaké cenové omezení, ale stále je to příliš vysoko.

                  Další věc je, že udělat BEV pro masy tedy levné s velkým dojezdem klidně i nižším výkonem ale normální velikostí je to nejtěžší.

                4. Já si nemyslím, že takové BEV je to nejtěžší – podle
                  Já si nemyslím, že takové BEV je to nejtěžší – podle mě je zásadní probém v tom, že nikdo nechce dát rozumné zadání toho, co je potřeba, proti tomu o čem jsou lidi marketingově desítky let přesvědčováni, že chtějí a potřebují. Takže ta žába na prameni v tomhle případě je markenting, aneb věda o tom, jak okrást zákazníka, aby si připadal spokojený.
                  Ani nevěřím tomu, že ve Š-A bylo Citygo iv v kontexu firemního zisku ztrátové – minimálně na sebe vydělalo tím, kolik ušetřilo na pokutách.

                5. Těžko říct no. Jde o to, že maloobchodní ceny baterií
                  Těžko říct no. Jde o to, že maloobchodní ceny baterií jsou stále kolem 10 tis Kč za kWh. Takže u nějakého prcka ala Citigo 30 kWh stojí ta baterie 250-300 tis a u takového auta potřebného pro masy i na delší trasy to bude minimálně 600-700 tisíc jen za baterii, ale ty masy chtějí auto za 600 tisíc celé. Asi to ještě nějaký rok potrvá.

                6. No jenže to je maloobchod…tak trochu ověřeně tuším i
                  No jenže to je maloobchod…tak trochu ověřeně tuším i ty ceny pro velkoobchod..a kulantně řečeno v maloobchodních cenách je hodně zakomponováno i riziko reklamace atd…
                  CEnu auta pro masy bych asi posunul – myslím, že ta psychologická hranice je 500 000 Kč

                7. Je to jako s cenou dobíjení nebo dotacemi na soláry.
                  Cena

                  Je to jako s cenou dobíjení nebo dotacemi na soláry.

                  Cena (a dotace) se ustálí tam kde běžný smrtelník ušetří 1-3 procenta a zbytek slízne mašinerie.

                  Tzn ta psychologická hranice by se dala vypočítat jako přirážka která se „vyrovná“ za 10-20 let. Na to už masy slyší.

                8. To je pravda, akorát průměrný první majitel má auto 5
                  To je pravda, akorát průměrný první majitel má auto 5 let – takže zatímco u FVE lidi slyší na 10 let u aut to musí být kratší…a ono bude Halík…ku.va bude, ale dosáhneme toho jak Halík? Správně zdražíme všechno, aby ta vysoká cena byla správná Halík…musí vám to myslet jak? Politicky ku.va politicky Halík.

                9. U těch malých aut je zásadní problém. Do velkého a
                  U těch malých aut je zásadní problém. Do velkého a drahého auta se líp skryje cena velké a drahé baterky a cena za vývoj. U malého auta to tak jednoduché není.
                  Proto začínají s těmi mastodonty i když je to proti zdravému rozumu.

          1. Jsou to dva ekonomické jevy resp. jejich kombinace.
            První z

            Jsou to dva ekonomické jevy resp. jejich kombinace.

            První z nich je standardní jev, kdy po vyčerpání potenciálu skupiny nadšenců pro technologii nastává mezera, než je technologie zralá pro nasazení pragmatiky a posléze také skeptiky. To je normální. Mobilní telefon budiž toho dokladem.

            U BEV je navíc tento jev ovlivněn dotacemi. Samotná skupina nadšenců již dávno vyčerpána byla. Za normálních okolností by BEV už byly dávno u ledu a místo výroby aut by se vyvíjely baterie nebo jiný způsob uchování energie. A to až do doby, než by ta technologie byla skutečně životaschopná a elektromobil by byl reálně použitelný jinde, než pro specifické zákazníky typu pošta nebo rozvážka jídel, kde je použitelný již dnes. Z ideologických důvodů, formou dotací, ale došlo k tomu, že si BEV kupují i lidé, kteří by si jej za tržní cenu nikdy nekoupili. Pokud to přeženu, za 100 tis si koupím BEV i já. Takže teď dochází k tomu, že se dotacemi vyrovnává rozdíl mezi koupěschopnou poptávkou a výrobou.

            1. V podstatě s vámi souhlasím.
              Já osobně jsem proti

              V podstatě s vámi souhlasím.

              Já osobně jsem proti přímým dotacím na BEV. Pouze křivý trh, dávají výrobcům větší marže a trhům, kde dotace nejsou přináší nesmyslně velké ceny. Je to taky hrozně lacině poskytnutý argument pro antiBEV. Proto si svou TMY z Berlína koupím až bude za férovou cenu. Nikam nespěchám. 🙂

              Skupina bohatých nadšenců se již vyčerpala. Teď tu ale jsou i trochu méně bohatí nadšenci a také pragmatici, protože v určitých segmentech či při určitých prioritách je BEV opravdu nejlepší volba. No a s příchodem BEV se stále lepším poměrem cena/výkon(dojezd) se tato skupina nadále zvětšuje, takže k saturaci trhu hned tak dojít nemůže.

              Dotace pouze celý tento proces trochu zbytečně urychlují (o cca 2-3 roky) a vytváří nesmyslně silnou poptávku. Třeba taková Tesla nestačí ani stavět továrny natož vyrábět BEV. Jejich hrubá marže se poslední Q už blíží k 30 %, což je na automobilku až nechutné číslo a to skoro neprodávali S a X, kde mají největší marže.

              1. K té nejlepší volbě v aplikaci mě překvapuje, jak málo
                K té nejlepší volbě v aplikaci mě překvapuje, jak málo se hybridy, PHEV a BEC šíří mezi taxikáři – kteří objektivně běžně používají „drahá“ auta, tedy by velmi rychle začali čerpat výhody levnějšího provozu a navíc většina jejich cest je na krátkou vzdálenost… ¨
                nepřekvapuje mě pak nešíření BEV mezi dolivery službama (pizza a podobné) – tam musí být auto především levné a když jezdí upem nebo citigo za 200, tak jim ekonomika auto za 500 nevyjde…

                Naopak se v okolních obcích začíná objevovat jev – kdy sem tam někdo pořizuje 24kWh leafy jako třetí až x té auto do rodiny na nákupy – tedy jezdí s tím pár km do krámu a případně na nedaleké golfové hřiště, ovšem když kolem nich jedu/jdu přes den, tak všechna auta z domova pryč a leaf stojí na dvoře..
                Největší zbohatlík v okolí pak se své Tesly S zbavil a nahradil ji dalším AMG s patřičnými hromorourami

                1. Vidím to podobně. Možná to je naší českou bublinou nebo
                  Vidím to podobně. Možná to je naší českou bublinou nebo to má nějakou setrvačnost. Jinde ve světě se to už rozjíždí.

                  Třeba mu nesedla Tesla a na EQS si ještě musí počkat. 🙂

                2. taxikáři a pizza – Na to je jednoduchá odpověď. Ti lidi
                  taxikáři a pizza – Na to je jednoduchá odpověď. Ti lidi si to umí spočítat a vidí, že zatím se jim to nevyplatí.

                  zbohatlíci – na to je taky jednoduchá odpověď. Už to má i Anča odvedle co má místní potraviny a tak to není dost cool.

                1. No doufám, že na žádnou a doufám, že v té době už
                  No doufám, že na žádnou a doufám, že v té době už budou dotace osekané a ceny v ČR srovnatelné jako na sousedních trzích. Z principu bych si teď Teslu v ČR nekoupil, když je o několik tisíc euro dražší než v třeba v Německu před dotacemi.

                2. Treba (konkretne u nas) palivo bez spotrebni dane, dalnice
                  Treba (konkretne u nas) palivo bez spotrebni dane, dalnice zadarmo, parkovani v zonach…
                  Vim, nejsou to prime dotace. A nejspis u vetsiny zakazniku nerozhoduji. Ale jsou tam.

              2. > Skupina bohatých nadšenců se již vyčerpala.
                Nicmene

                > Skupina bohatých nadšenců se již vyčerpala.

                Nicmene porad jsou skupiny chudsich nadsencu, kteri jeste „uspokojeni“ nebyli.
                Napred dosli nadsenci ochotni dat 5M (Roadster). Prisla TMS.
                Pak dosli nadsenci ochotni dat 3M. Prisla TM3, Leaf 2, …
                Ted (nejspis) dochazi nadsenci ochotni dat 1-1.5M.
                Ale mame tu eCitygo…

                Vim, ze jsou to ruzne kategorie aut, ale to statistika „pocet“ neresi.

                1. Brečí kde, kdo. Brečí EU ohledně klimatické změny a
                  Brečí kde, kdo. Brečí EU ohledně klimatické změny a pravidelně stěhuje svůj šaškec sr.čů do Štrasburgu. Ekologie plná tlama….

                2. Použitím Vaší analogie „já Ti tu hlavu z EU zadnice tahat
                  Použitím Vaší analogie „já Ti tu hlavu z EU zadnice tahat nebudu“ Doporučuji hledat i jiné zdroje než jen česká media. Zaznamenal jste v poslední době co se děje v Bělorusku. Ukrajina od EU dostává podporu to stejné od NATO a i přesto, že nejsou v alianci. V lednu žádali u EU o vakcíny. Rusko se snaží destabilizovat evropu vy jste jim na to skočil. Ekologie je jen malá část toho co EU dělá. Boužel to běžného občana nezajímá. Ten vidí jen příkazy/zákazy a nařízení. To je totiž to jediné co je pro České media zajímavé. Asi jako když shoří jedna tesla.

    2. Jenže cena je kritériem pro každého a pokud je to ze
      Jenže cena je kritériem pro každého a pokud je to ze zdaněných peněz a nejdou to do nákladů je to auto hned o DPH dražší – takže i přímou úměrou hodnota kritéria cena při nákupu stoupá o pětinu. o ojetinách nemluvě – cena ojetiny je nejčastěji mezi 100 a 300 tis Kč – a tam použitelné BEV hledej lupou – no možná spíš elektronovým mikroskopem

Napsat komentář