EVMapa.cz zavedla dvojité ověřování i další vylepšení

Služba EVMapa.cz usnadňuje elektromobilistům nabíjení po celé České republice. Po roce jsme se podívali, jak se vyvinula.

Autorem projektu EVMapa.cz je poměrně mladá společnost EVSELECT, s.r.o. Byla založena teprve v roce 2015 za účelem podnikání, podpory a rozvoje v oboru elektromobility.
foto: EVMapa.cz

Marek Švestka je koordinátorem projektu EVMAPA. V rozhovoru nám odpověděl nám na několik dotazů.

První otázka je jasná. Kam se za rok posunula vaše služba EVMAPA.cz, co je nového?

Marek Švestka (M.Š.): Za poslední rok jsme velkou spoustu věcí vylepšili a přidali mnoho nových funkcí. Je zde několik problematik, kterým jsme se věnovali. Velmi důležitá je pro nás bezpečnost dat, komunikace a ochrana osobních údajů našich klientů a provozovatelů nabíjecích stanic. Vylepšení tedy doznalo například zabezpečení zahájení (aktivace) nabíjení zavoláním na číslo stanice. Tento způsob ověření využívá identifikaci volajícího v telefonní síti tzv. CLIP. V poslední době jsme zaznamenali snahu některých jednotlivců nelegálním a nezákonným způsobem tuto autentizaci obcházet zneužitím slabých míst zabezpečení telefonní sítě. Jsou tací, kteří hledají jakoukoli možnost, jak náš systém zdiskreditovat. Proto jsme v oblasti zabezpečení preventivně nasadili dvojité ověřování – autentizaci. Ta se nyní provádí jak pomocí zmiňovaného CLIP, navíc ale s následnou validací uživatelsky zvoleným PINem. Proti předchozímu ověření krátkým prozvoněním bez uskutečnění hovoru je tento krok o malý kousek méně komfortní, spolehlivě ale zabrání možnosti zneužití volání z podvrženého telefonního čísla.

Příklad funkce úspěšné dvojité autentizace zavoláním s následným zadáním PINu.

Příklad funkce úspěšné dvojité autentizace zavoláním s následným zadáním PINu.
foto: EVMapa.cz

Co se týká komunikačního rozhraní, zde došlo taktéž k významnému zabezpečení pomocí HTTPS s použitím SSL certifikátu od světově uznávané autority což je v dnešní době maximum reálně možného.

Takže se elektromobilisté nemusí bát svěřit své osobní údaje vaší službě?

Marek Švestka (M.Š.): Díky popsaným metodám zabezpečení se naši zákazníci nemusejí obávat o bezpečnost svých osobních údajů ani o bezpečnost svých peněz. Systém je zabezpečen jak proti útokům typu „Man in the middle“ kdy někdo uprostřed datového spojení odposlechne vaše hesla a zneužije váš účet, tak i proti útokům typu „callspoofing“, kdy se útočník snaží podvrhnout identifikaci čísla volajícího přes telefonní síť.

A co třeba nějaké novinky v oblasti placení?

Marek Švestka (M.Š.): Důležitým a potřebným vylepšením funkcionalit pro uživatele je zavedení tzv. přímé platby (jednorázové platby). Nabíjecí stanice dle platného novelizovaného znění Zákona o pohonných hmotách 311/2006 Sb §6q odst. 5 musí být vybavená mimo jiné takovým platebním rozhraním, které umožňuje platbu bez uzavření smlouvy, která jakkoli zavazuje uživatele nad rámec jednoho dobití. Tedy hlavně je nutné zabezpečit náhodnému zájemci možnost jednorázového nabíjení. Jde především o projíždějící cizince a náhodné uživatele. V naší aplikaci je tato platba velmi snadná a rychlá, a pokud ji opakujete, je ještě snazší a rychlejší. Klademe velký důraz na férovost celého procesu placení. Díky tomu naše přímé platby v případě nevyčerpání celé odhadované částky zaplacené před nabíjením, provedou vrácení prostředků zpět na účet klienta.

Přes Česko nebo do Česka čím dál tím častěji míří také zahraniční elektromobilisté. Máte i něco pro ně?

Marek Švestka (M.Š.): Pro cizince jsme pak zavedli další významnou novinku, kterou jsou jazykové mutace CZ, EN, DE, SK, PL a další budou ještě přibývat, vzhledem k našemu úspěšnému vstupu na okolní trhy.

Nové jazykové mutace služby EVMapa.cz

Nové jazykové mutace služby EVMapa.cz
foto: EVMapa.cz

Doslova každým dnem očekáváme ostré spuštění propojení s clearingovým centrem HUBJECT. Po prvotním otestování bylo spuštěno plně automatizované rozesílání daňových dokladů. Velmi důležitá je také kompletní podpora a správa RFID čipů. Nejen administrátor, ale i uživatel může sám zadat svůj RFID čip, který má například z práce, či od jiného poskytovatele. Tento pak může používat k autorizaci na nabíječkách, které tuto funkci umožňují v síti EVMAPA. Ale úplně nejdůležitější je podle mého názoru fakt, že EVMAPA jede prakticky „na všem.“

EVMapa.cz funguje na různých SW i HW platformách

EVMapa.cz funguje na různých SW i HW platformách
foto: EVMapa.cz

Máte nějaké novinky také pro ty, kdo k vám svoji stanici připojí?

Marek Švestka (M.Š.): Máme, samozřejmě. Celý systém je neustále vyvíjen a aktualizován dle požadavků plynoucích z reálného provozu a legislativy, zejména co se týká dohledu, servisu. Například máme skvělé řešení i pro neveřejné stanice provozované výhradně pro potřebu uzavřené skupiny uživatelů. Detaily rádi všem zájemcům vysvětlíme.

Jak se nyní daří projektu EVMAPA jako celku?

Marek Švestka (M.Š.): Projekt EVMAPA byl již od počátku plánován jako dlouhodobý a startoval v situaci, kdy zde ještě nebylo moc nabíječek. V poslední době se zdá, že vývoj bude nyní více dynamický. Neustále se nám daří připojovat do našeho systému další a další nabíječky a provozovatele. Máme integrovány všechny myslitelné typy stanic a výrobců a každá novinka je pro nás výzvou. Takže jednoznačně se nám daří dobře. Náš tým se rozšířil o řadu zapálených odborníků. Jsme si vědomi toho, že za všechny naše úspěchy vděčíme hlavně komunitě uživatelů a provozovatelů, kteří nám vložili do rukou svoji důvěru, o kterou se velmi staráme a velmi si jí vážíme. Děkujeme všem našim příznivcům.

EVMapa.cz samozřejmě funguje na telefonech Android, iOS i Windows, ale samozřejmě i PC s Windows, Linuxem a třeba i na Tesla panelu ve voze nebo na chytré TV.

EVMapa.cz samozřejmě funguje na telefonech Android, iOS i Windows, ale samozřejmě i PC s Windows, Linuxem a třeba i na Tesla panelu ve voze nebo na chytré TV.
foto: EVMapa.cz

Jaké máte vize do budoucna?

Marek Švestka (M.Š.): V blízké budoucnosti nás čeká určitě implementace GDPR, tak jako každého, a další rozvoj aplikace, například rezervace stojanů. Máme velkou spoustu nápadů a chuť se poprat s jejich implementací.

Díky za rozhovor.

vlastní

65 Comments on “EVMapa.cz zavedla dvojité ověřování i další vylepšení”

  1. Chtěl bych celému týmu EVmapy poděkovat za systém, který
    Chtěl bych celému týmu EVmapy poděkovat za systém, který mi zásadním způsobem umožňuje a zpříjemňuje cestování s elektromobilem:
    – nalezení stanice v dané lokalitě
    – GPS souřadnice + odkaz na mapu s možností navigace
    – popis stanice s potřebnými kontakty, fotky

    Při funkčnosti pod EVmapa další funkce:
    – aktuální obsazenost ještě před příjezdem ke stanici
    – zpráva při zahájení a ukončení nabíjení
    – placení za nabíjení bez problémů (nabíjení kreditu on-line kartou, jednorázové platby)
    – odemykání stanice telefonem, web.prohlížečem, RFDI kartou
    – možnost sledování nabíjení na web.prohlížeči telefonu
    – v profilu přehled nabíjení, oblíbené stanice

    Když mi nějaký elektromobilista zavolá, řekne mi „jedu tam a tam a kde tam mám nabít“, tak mu řeknu: „Podívej se na EVmapu.“

    Pánové, ještě jednou díky a jen tak dál! 🙂

    1. Přesně tak. Velká gratulace k velkému vývoji a čím dál
      Přesně tak. Velká gratulace k velkému vývoji a čím dál lepším online službám.
      Nebýt evmapa.cz a hejnu soukromých rychlonabíječek, o dalších nabíjecích místech ani nemluvě, které sdružuje, tak se na Moravě s malými městskými elektromobily nikam nehneme. O přeskakování do Čech ani nemluvě.

  2. Uvítal bych možnost navigace přímo z EV Mapy. Teď si
    Uvítal bych možnost navigace přímo z EV Mapy. Teď si najdu stojan, musím si zapamatovat adresu a otevřít Google mapy a nechat se tam navést.
    Příjemné by bylo stisknout tlačítko navigovat, přesměruje mě to do mnou používané navigace a jedu.

        1. Tak to možná máte nějaký problém v nastavení telefonu.
          Tak to možná máte nějaký problém v nastavení telefonu. Mně to jde na všech Androidech, co mám. Kliknu na odkaz, spustí se Google mapy a zvolené místo se nastaví jako cíl cesty. Na PC taky bez problémů.
          Nemáte náhodou něco od nakousnutého jabka?

          1. Omlouvám se, chyba na mé straně.
            Telefon (Samsung S8) při

            Omlouvám se, chyba na mé straně.
            Telefon (Samsung S8) při prokliku souřadnic zvolil aplikaci MAPY.CZ ve které to hlásilo chybu.
            V nastavení jsem smazal výchozí používanou aplikaci a zvolil Google maps a ted už se přepne korektně do map a naviguje.
            Jen škoda, že nejde zvolit jako výchozí WAZE.

            1. Není třeba se omlouvat, někdy instalace něčeho má i
              Není třeba se omlouvat, někdy instalace něčeho má i důsledky, které člověk fakt nečeká. Já právě appku Mapy.cz v telefonu vůbec nemám, nesplnila mé očekávání, tak jsem ji odinstaloval. Možná právě díky tomu jsem nenarazil na tento problém. Jinak souhlas, Waze by bylo nejlepší. Ne nadarmo i Google maps berou data o nehodách právě z Waze.

          2. Kdyby měl nakousnutý jabko, tak to spíš funguje než
            Kdyby měl nakousnutý jabko, tak to spíš funguje než nefunguje. Děsíme se vždycky dotazů typu “Koupil jsem si číňana bflmpsvz a nefunguje mi to a to a my hledáme jehlu v kupce sena, co ten číňan při implementaci Androida do svýho křápu doku*vil…”

            1. Můj dotaz na nakousnuté jabko byl jen tak pro jistotu. S
              Můj dotaz na nakousnuté jabko byl jen tak pro jistotu. S těmito přístroji nemám absolutně vůbec žádné zkušenosti, takže nevím, co tam funguje a co ne a jestli to spíš funguje nebo spíš ne. Vaše vyjádření beru jako zkušenost uživatele, který s tím má praktické zkušenosti, že tam funguje to, co má. 🙂

              Jinak co se týká implementace Androida a „číňanů bflmpsvz“, tak já vždy koupím něco od Samsungu. Minimálně mám záruku, že stejné věci fungují plusmínus stejně. A v poslední době jsem díky dětem udělal pozitivní zkušenost i s Huawei (P8,P9) – s něčím si nevěděly rady, tak „dej to sem“, ťuk ťuk ťuk a bylo to. 🙂

  3. Měl bych návrh na vylepšení služby, nevím však jestli
    Měl bych návrh na vylepšení služby, nevím však jestli si na to evmapa troufne, jestli to pro ně není moc velká výzva. Mám takový sen, že když si nabiju kredit, přijde mi do mailu faktura a nebudu ji muset nahánět po všech čertech.
    S tím ověřováním pomocí pinu je to z pochopitelných důvodů, ale moc složité. Nestačilo by svůj pin poslat SMSkou na číslo a tak spustit nabíjení? Již v minulosti se povedlo udělat mapu neovladatelnou na mobilu díky posouváním dvoumi prsty. (mobil, to je takové to zařízení, co se většinou drží v jedné ruce) Toto je další krok směrem k nepohodlí uživatele.

        1. Mně to funguje tak, že když si otevřu detail stanice, tak
          Mně to funguje tak, že když si otevřu detail stanice, tak se tam objeví okno mapy se stanicí. Toto okno mi funguje na 2 prsty. V pravém horním rohu okna mapy je tlačítko pro zobrazení mapy na celém displeji – tam už potom mapa funguje na jeden prst. Takže moje doporučení: pro pohyb po mapě jedním prstem zkusit mapu zvětšit na celý displej.

  4. Já jsem s Evmapou velice spokojený funguje to dobře.
    Já jsem s Evmapou velice spokojený funguje to dobře. Hlavně když jsem měl nějaký technický dotaz tak pán na jejich help lince byl ochotný a věděl úplně všechno na co jsem se ptal ohledně elektromobility i když se přímo nejednalo o nabíjení pod evmapou.
    Také chci poděkovat za novou nabíjecí stanici Fabrika Svitavy kde každý týden min 3x nabijím!
    Jen tak dál! Pavel

  5. V rámci testování jsem pro firemní auto auto dobil stovkou
    V rámci testování jsem pro firemní auto auto dobil stovkou účet na evmapě z firemní karty… Vydolovat z evmapy daňový doklad pro účetní za nabití účtu a čerpání z účtu je skoro nad lidské síly. Kontaktní formulář na webu zřejmě nefunguje, protože jsem neměl žádnou reakci.
    Nakonec mi poslali doklad za nabití, na čerpání (ač v podmínkách služby je uvedeno, že doklad za každé nabíjení auta chodí automaticky e-mailem) jsem dosud nic neobdržel.
    Takže za mne, evmapu používat jen v nouzi nejvyšší a hlavně nepoužívat firemní kartu, radši to zaplatit z vlastní kapsy a nemuset pak řešit trable s účetní.

    1. Máte pravdu, dříve, v testovací verzi, bylo zasílání
      Máte pravdu, dříve, v testovací verzi, bylo zasílání dokladů zpracovávváno ručně na základě výstupu ze systému. Provádělo se jednou za týden a pokud jste se o prázdninách trefil do dovolené účetního oddělení, mohlo to trvat i 14 dnů.
      Tomu je nyní konec a jak již bylo v rozhovoru uvedeno, všechny doklady jsou nyní odesílány automatizovaně bezprostředně po dokončení dané operace.

      1. Co to je dříve? Ještě minulý týden jste jeli v
        Co to je dříve? Ještě minulý týden jste jeli v testovacím režimu? A účetní má ještě stále dovolenou, že mi stále nedošel doklad za čerpání (za nabití kreditu jsem již po urgenci doklad obdržel)?
        A dotazy z kontaktního formuláře chodí také lidem, co mají zrovna dovolenou?

            1. Velmi bychom rádi, protože je naším prvořadým zájmem,
              Velmi bychom rádi, protože je naším prvořadým zájmem, aby bylo vše maximálně srozumitelné a férové. Ostatně právě kvůli férovosti jsme zavedli FCP slevy na minutové tarify. Se srozumitelností je to u FCP horší, ale byla to svého času cesta. Pokud dopadne právě probíhající právní analýza aktuálního stavu ve smyslu, že je to možné a provozovatelé jednotlivých stanic budou souhlasit, s potěšením to uděláme. Naše stanice budou určitě první, které budou v kWh.

              1. Se srozumitelností to není zas tak zlé, jak by se na první
                Se srozumitelností to není zas tak zlé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Stačí sledovat prvních pár minut na web.prohlížeči telefonu průběh nabíjení – cenu a kWh a vydělit si to:
                – 7,33Kč/min = 10Kč/kWh (např. Fabrika Svitavy)
                – 5Kč/min = 6Kč/kWh (např. RPSnet Olšany)
                – 5,05Kč/min = 6,06Kč/kWh (např. Spielberk Office Centre Brno)

  6. Jakýkoliv problém, který jsem s evmapou řešil, se nikdy
    Jakýkoliv problém, který jsem s evmapou řešil, se nikdy nevyřešil. Např. přestaly mi chodit potvrzující SMS, když nabíjím (dříve, cca rok zpátky mi chodily, pak přestaly i přesto, že jsem to znovu nastavoval ve svém profilu), psal jsem email i na evmapu a dodnes žádná odpověď.

    Ale nabíjení naštěstí funguje bez problémů.

    Toť moje zkušenosti s evmapou 🙂

    1. Předpokládám, že nemluvíte o aktuálním stavu.
      Předpokládám, že nemluvíte o aktuálním stavu. Zasílání SMS je plně funkční a nemáme hlášen žádný problém. Pokud by Vám přecijen něco nefungovalo, jak má, prosím obraťte se na nás mailem či telefonem viz. kontakty. Podotýkám, že všechny, ale opravdu všechy maily, telefony k nám doručené řešíme do úplného vyřešení.

      Pěkný den přeje tým EVMAPA

        1. Kolega má pravdu, schválně jsem si to ověřil na mobilu z
          Kolega má pravdu, schválně jsem si to ověřil na mobilu z víkendu na otevření nabíječky v OC Olympia Olomouc, kdy jsem křižoval Moravu až po Mohelnici. Emaily vždy došly OK, ale SMS mám jen z Inchanetu ve Valmezu. Z několika nabíjení v OC Haná, ani z jediného u SŠ Mohelnice SMS nemám žádnou.
          Účtenku nyní nemohu potvrdit, ale při nabíjení kreditu o prázdninách mi došla na email.

  7. By mě zajímalo , jestli třeba například čez provozuje
    By mě zajímalo , jestli třeba například čez provozuje veřejné stanice,nebo ne. Pokud by byli veřejné tak by měl dodržovat ten par.6q , nebo se pletu?

    § 6q
    Provozování dobíjecí stanice

    (1) Provozovatel veřejně přístupné dobíjecí stanice je povinen na dobíjecí stanici zpřístupnit informace o kompatibilitě dobíjecí stanice s elektrickým vozidlem.

    (4) Provozovatel veřejně přístupné dobíjecí stanice je povinen ceny účtované na jím provozované dobíjecí stanici zveřejnit.

    (5) Provozovatel veřejně přístupné dobíjecí stanice je povinen poskytnout uživatelům elektrických vozidel rovněž možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s daným provozovatelem, která by uživatele vázala nad rámec tohoto jednorázového dobití.

                1. Mrkněte se do smlouvy. Hned v preambuli píší:
                  Mrkněte se do smlouvy. Hned v preambuli píší: „Poskytovatel v rámci pilotního projektu Elektromobilita…“
                  Řekl bych, že tohle je vyvazuje… Veřejně nabíjecí stanice je otevřená kterékoliv veřejnosti, která projde okolo a může jí používat. Tady musíte podepsat smlouvu do „uzavřeného“ klubu a ještě se ČEZ jistí, že explicitně se zmiňují o pilotním projektu…

                2. No mě to přijde divné. Veřejná stanice je ta, která je
                  No mě to přijde divné. Veřejná stanice je ta, která je dostupná veřejnosti. Chápete, že pak by to ustanovení bylo k ničemu, že? Respektive, aby to byla veřejná stanice, musela by splňovat tu podmínku, a ne naopak. Podle mě veřejně dostupné stanice jsou definovány tím, že jsou dostupné široké veřejnosti a nejsou určeny pro soukromé či firemní nabíjení.

                3. Já vím, že právnicky slovíčkaříme, ale pokud pokud je
                  Já vím, že právnicky slovíčkaříme, ale pokud pokud je něco uzavřené pro „členy“ (což defacto smlouva s ČEZem zajišťuje, bez smlouvy si nenabijete), tak to není dostupné veřejnosti.
                  Je to IMHO podobné jako soukromý klub (musím být členem, nedovolí mi jen tak vstoupit a být obsloužen) vs hospoda (může přijít kdokoliv a nesmí dojít k diskriminaci, že by mne odmítli obsloužit). Obojí může vypadat stejně, ale po právní stránce se jedná o rozdílné fungování.

                4. Nejsem sice právník, ale Vaše vysvětlení se mi jeví jako
                  Nejsem sice právník, ale Vaše vysvětlení se mi jeví jako logické. Navíc nemám obavu, že by to ČEZ neměl právně ošetřené.

      1. Tak to je dobrá zpráva, nicméně pokud udělají 10Kč za
        Tak to je dobrá zpráva, nicméně pokud udělají 10Kč za kw/h tak to rovnou zabijou . Podle mě za tuto cenu bere proud jen ten kdo nemá jinou možnost,(nebo nadšenec) nebo nemá možnost jet jiným autem.
        Zrovna včera jsem jel z Liberce do Hradce a zpět Mievem , po cestě nabíječka žádná, jediná bez smlouvy je v Pardubicích za 10 Kč.
        Když bych neměl domluvené nabíjení v tom penzionu kde bylo školení tak by to vůbec nešlo rozumně absolvovat

        1. „tak by to vůbec nešlo rozumně absolvovat“ – to by mě fakt
          „tak by to vůbec nešlo rozumně absolvovat“ – to by mě fakt zajímalo, na kolik peněz by vás vyšlo nabíjení, že by jedna cesta nešla absolvovat.
          S klasickým autem jezdím za 2,5-3,0 Kč / km jen na palivu a Vy si musíte brát snad hypotéku, že by jedna cesta nešla s EV absolvovat s nabíjením za 10,- Kč/kWh? Chápal bych, kdybyste musel za tuto cenu dobíjet denně, ale jednou za čas to snad nikoho nezabije, ne? Nebo snad ano?

          1. Omlouvám se , míchám dvě věci do hromady.
            1. Nejsou

            Omlouvám se , míchám dvě věci do hromady.

            1. Nejsou nabíječky takže bych musel jet Liberec-Pardubice což bych sice asi dojel je to kopce, tam bych ,ale dobil jen na 80% a zpátky bych to nedal.

            2. Za cenu 10 Kč si sice nemusím brát hypotéku,ale proč bych to dělal . Elektrický auto si vezme kolem 15 Kwh na 100 Km takže pokud bych jel jen na proud z rychlonabíječky jsem na 1,5 Kč / km

            Takže si vezmu raději hybrida jedu za to samé a navíc to elekrické auto bude ten den jezdit také (vezme si ho manželka do práce místo hybrida)

            A takhle podle mě bude uvažovat většina lidí, když už investuje do tak drahé technologie. Asi nejsem normální ,ale mám problém nabíjet k kolegy v práci za 4 Kč/Kwh ,když doma platím 2 Kč/Kwh.

            Klasické auto co jezdí za 2-3 Kč jsem prodal půl roku po koupení elektromobilu. Z principu , říkal jsem si že není ideální co ušetřím na provozu elektromobilu, to propálím v benzínu v druhém autě. To bych nemusel jít do elektra a mohl jsem mít dva úsporné spalováky a bych na tom finančně stejně.

            Kombinace elektro+ hybrid je podle mě ideální.

            1. Rozumím argumentaci. Ale i když jednou za čas pojedete za
              Rozumím argumentaci. Ale i když jednou za čas pojedete za 1,5 Kč/min, tak to není žádná tragédie a kupovat si hybrida, kvůli tomu, že sem tam občas nabiju dráž než obvykle mi přijde argumentačně mimo. Proto moc nechápu stížnosti na cenu kWh u stojanu za milion (amortizace se musí projevit do ceny elektřiny), když jej používám tak málo, že v TCO se to projeví naprosto neznatelně…

              1. Souhlasím. 10 Kč/kWh mi přijde únosné. Navíc, kdyby to
                Souhlasím. 10 Kč/kWh mi přijde únosné. Navíc, kdyby to bylo levnější. ty stojany by pak byly nepoužitelné, protože by byly furt plné. Už teď jsou docela plné i přes to, že to používají jenom lidé, kterým se to jakž tak vyplatí nebo si to mrsknou do nákladů a neřeší.

                1. Opravdu narážíte na obsazené stojany, kde se platí draze
                  Opravdu narážíte na obsazené stojany, kde se platí draze za kWh?
                  Potkávám obsazené nabíječky prakticky jen u ČEZu, u evmapy či polyfazeru se mi ještě nestalo, že bych tam někoho potkal… A když kouknu do mapy polyfazeru a evmapy, tak najít právě obsazený stojen je docela náhoda…

                2. Já se pohybuji jinde než v Praze a tady prostě často jiná
                  Já se pohybuji jinde než v Praze a tady prostě často jiná možnost rychle nabít není. Stanice v Hradci Králové je obsazena už teď skoro neustále. Když si vezmu, že by ty stanice mohly za rozumný peníz (třeba 5 Kč na kWh) využít i lidé bez předplaceného čipu, tak by tam už nebylo k hnutí.

                3. Takže se domnívám, že až tam ČEZ otevře svůj stojan za
                  Takže se domnívám, že až tam ČEZ otevře svůj stojan za paušál, tak se všichni přesunou k němu. 🙂

                4. Uvidíme. Bylo by fajn, kdyby ČEZ rozšiřoval i počty
                  Uvidíme. Bylo by fajn, kdyby ČEZ rozšiřoval i počty stojanů. Pravděpodobnost, že pak nebude obsazeno, by byla výrazně větší.

                5. Pavle
                  řešil jsem s Vámi proč si myslím , že lidi

                  Pavle

                  řešil jsem s Vámi proč si myslím , že lidi nebudou využívat drahé stojany s cenou kolem 10 Kč na Kwh, oponoval jste mi , beru v pořádku, ale teď píšete, že jsem na drahých stojanech ještě nikoho nepotkal. U vidíme necháme se překvapit jakou cenu ČEZ nakonec dá,
                  umím si představit , že tam občas i za draho nabiju 3-4 Kw/h abych dojel s rezervou a nemordoval baterku do nuly.

                  Problém je proč vůbec stojí ten stojan milión , která lobby to protlačila takový komplikovaný formát dobíjení. Proč stojí jen pitomá zástrčka CHADEMO do auta 30 tis. Když by tam mohla být za pětistovku a fungovalo by to stejně

              2. Druhé auto hybridní normálně používáme, potřebujeme
                Druhé auto hybridní normálně používáme, potřebujeme stejně dvě jezdí najednou, samozřejmě jsem ho nekupoval kvůli drahému dobíjení na cestách. Elektrický auto si vezme na cestu jen kdo ten den najede víc kilometrů ,ale pokud má v plánu delší cestu kam by nedojel tak si vezme hybrida to je celé.

                Výhoda je že obě auta se ovládají podobně , ticho při čekání na křižovatce atd. tam není problém je neustále měnit podle potřeb.

Napsat komentář