Elon Musk: Teslu čeká ještě spousta práce

V Detroitu, dříve motorovém srdci celého světa, dnes zbankrotovaném pomníku dřívější ekonomické slávy, začal NAIAS. Největší severoamerický autosalon. Při té příležitosti pochopitelně přinášejí světové automagazíny klíčové články. Autonews.com má rozhovor s Elonem Muskem, šéfem Tesla Motors.

Tesla nesmí přestat expandovat: více vyrobených aut, více modelů, více obchodů, více všeho
foto: Tesla Motors

To první a nejdůležitější co Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, hned z kraje v rozhovoru pro Autonews.com říká je: „Čeká nás ještě spousta práce.“ Jestliže za uplynulý rok vyrobila automobilka něco přes 20 000 kusů elektromobilu Model S, do konce tohoto desetiletí by to mělo být postupně 250 000 a nakonec až 500 000 aut za rok.

Teprve tehdy se z Tesla Motors stane skutečná automobilka a nikoliv jen „nika“. Jenže zvýšit výrobu 40x není pochopitelně jen tak. Předně: elektromobily jsou pořád ještě v plenkách. Ať chceme nebo ne, kupují si je bohatí nadšenci. Široká veřejnost o nich nemá ani páru – a když, tak je ta pára výsostně negativní.

Elektrické SUV: 80 000 kusů za rok

V letošním nebo příštím roce má přijít na trh elektrické SUV Tesla Model X. Zároveň nepochybně o něco vzroste výroba Modelu S. Tím by se Tesla mohla během následujících dvou let přiblížit odhadem roční výrobě 160 000 aut (80:80 pro X/S). Kapacita továrny Tesla Factory ve Fremontu je 500 000, takže tam problém není.

Klíčové bude auto, které Tesla nabídne jako třetí generaci svých elektromobilů kolem roku 2017: dlouho spekulovaný Model E (anebo taky třeba Model C). Levný elektromobil s cenou do $35 000 musí být skutečně přelomovým vozem, aby mohl zaujmout nejširší masy spotřebitelů a donutit je do elektromobilu investovat.

Teprve potom může Tesla snít o stovkách tisíc aut vyrobených ročně. Musk samozřejmě ví, že to nebude jednoduché – a v exkluzivním rozhovoru to i narovinu říká. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že Tesla má velmi propracovanou dlouhodobou strategii, která jí zatím vychází.

Budou zákazníci?

Jinými slovy, bohatí nadšenci a technologičí evangelisté kupující si dosavadní modely elektromobilů pomáhají financovat celosvětovou síť rychlodobíjecích stanic Supercharger. Jde o nabíjecí stanice pro elektromobily, kde může každý majitel vozu Tesla dobíjet zcela ZDARMA.

No řekněte, kdyby vám někdo nabídl sice trochu dražší, ale skutečně hi-tech auto s možností jezdit úplně zadarmo, řekli byste ne? Natož, když vám na něj vláda/stát přidá třeba až $10 000?

Právě v tom přesvědčit skeptického zákazníka bude spočívat největší oříšek, který bude muset Tesla vyřešit. A nemyslete si, že těch skeptiků je většina jen v České republice. Pochopitelně to ale není jediný problém.

Konkurence nespí

Tesla bude muset řádově navýšit počet svých obchodů, servisních center a celkově svou přítomnost v jednotlivých zemích. Ani dnes se totiž stále nemůže rovnat běžným automobilkám a tisícům jejich dealerů.

Redaktoři Autonews.com v této souvislosti zpovídali také vysoce postavené manažery z největších světových automobilek. Ti magazínu upřímně řekli, že dostat se z roční výroby ani ne 2000 kusů na 20 000 je famózní úspěch. Ale jít z 20 000 na 200 000 je další kritický krok, který vůbec nebude jednoduchý.

Mimo jiné i proto, že ve hře jsou kromě výše zmíněných překážek také konkurenti. BMW, Lexus, Porsche, Mercedes-Benz – žádný z nich si rozhodně nechce nechat ukousnout svou část koláče. A bude se o něj rvát. Nejlépe se zatím daří BMW (BMW i8), v té nejvyšší lize Porsche, částečně také Lexusu.

14 Comments on “Elon Musk: Teslu čeká ještě spousta práce”

  1. Problém bych spíš viděl
    Problém bych spíš viděl v tom, že až těch aut bude jezdit po silnici opravdu hodně, tak ty Superchargery nebudou stačit díky i tak pořád dlouhé nabíjecí době. Aneb přijet k superchargeru a mít volné místo bude dost problém. A čekat až se nějaké uvolní? To bude chtít asi opravdu málokdo.

  2. „Široká veřejnost o nich
    „Široká veřejnost o nich nemá ani páru – a když, tak je ta pára výsostně negativní.“ Inu co byste chtěli, když kouknete na TV? Který motoristický magazín je šitý na míru běžnému člověkovi? Celý automobilový průmysl je z hlediska prodeje stavěný na plácání si po rameni za slov: „Já na to mám“ a „Když se dívám na sebe, tak se musím pochválit“. Logika, znalosti a ekonomika při prodeji automobilů nemá žádné místo. V ČR určitě. Jediné o co jde, jsou nejnižší pudy. A s těmi elektromobilitu budeme zavádět setsakra dlouho.

    1. siroka verejnost, vseobecna
      siroka verejnost, vseobecna dostupnost a idealna kapacita LI-ION. siel som skusmo napr. sem battex.sk/sk/vyrobok/14430 a dufam ze spravne (ak som sa pomylil vo vypocte, opravte ma) som preratal na 74kWh (370V 200Ah), co je idealny stav a vyslo mi 438.400 eur s dph ?

      ine stranky maju podobne ceny clankov, tak dajme dole 50% za velkoodber, to je 219.200,- eur len clanky LI-ION.

      asi tu budu aj ine brzdy v rozvoji „kvalitnej“ elektromobility.
      LI-POL, LiFePO4, maju ceny niekde medzi hore dole, ale cinske su najlacnejsie. tak cinske nano ?

      1. Tak hrozné to zase není
        Tak hrozné to zase není 🙂

        Například TESLA používá malé 12Wh články od Panasonicu (podobné modelu NCR18650B určeném pro spotřební elektroniku), tento článek si můžete v ČR koupit za cca 200kč s DPH za 1ks třeba zde: http://shop.battex.cz/vyrobky/NCR18650B-D.php

        Tesla model S ve své 85kWh baterii obsahuje 7104ks takovýchto článků a dala se slyšet, že od Panasonicu je kupuje kolem 3USD/ks (díky „nekonečně“ velkému odběru) pravděpodobněji ještě levněji. Čili za samotné články platí něco přes 20tis USD. Odhadem dalších 5tis USD bude tvořit elektronika obvodů BMS a hliníková krabice se sofistikovaným kapalinovým chlazením také nebude zadarmo. Můj odhad je, že na celou 85kWh baterii jsou výrobní náklady 26-28tis USD.

        1. takze ta cena je velmi
          takze ta cena je velmi podobna tomu co sa da zohnat v cz u fi.gwl pri ich LiFeYPO4 zltych akumulatoroch (pisu ze miesto zeleza Ytrium aby vydrzali kopec r. ? ..je to trochu nejasne ci to maju alebo nie), ako som to teraz nasiel (hladal som najnizsiu cenu LI clankov ktore sa daju normalne zakupit a vydrzia vecnost a kopu cyklov a nie su to ION). v EUR mi vyslo za 74kWh cca 29.000,- Eur

          1. Na 74kWh by vám určitě
            Na 74kWh by vám určitě přidali ještě nějakou zajímavou slevu.

            S těmi cykly se to má tak, pokud Tesla na 85kWh ujede 500km(dle NEDC), pak na 100tis km potřebuje jen 200cyklů a 500cyklů, které ty články NCR18650 spolehlivě umí, to je už 250tis km.

            Kdežto když v autě vozíme jen dnes běžných 22-24kWh a s nimi horkotěžko ujedeme 200km, tak na 100tis km potřebujete už 500cyklů a tak dále.

            Úplně nejlepší by tak byl článek 1TWh s jedním životním cyklem 🙂

            1. viem co myslite, tiez to
              viem co myslite, tiez to skumam, a prezeral som si ten graf od panasonicu co vydal v spec. k clankom. predpokladam ze 1 cyklus sa zapocita len pri plnom „cykle“ a tie ciastocne sa len dopocitavaju do celeho. pricom cas tam zohrava len nieco ako max. trvanlivost pri minime cykloch. to je zrejme aj dvovod, preco zle dimenzovane a hlboko rychlo vybijane baterie, nevydrzia snad ani rok.

              bude treba kupovat EV ktore ma aspon 85kWh aby to doslo tym slubom. Lenze bezne sa jazdia auta 10r. a km sa im pretacaju. nezvycajne nie su pripady ked 250 tis nabeha auto za par, vyzera ako nove, pretoci sa mu a ide do bazaru.

              uvaha k NB co to nevydrzali, rok ma 365 dni, li clanky zatazovane denne do hlbokeho cyklu manazermi, po roku a pol potrebna vymena baterie, bateria hlasi chybu, alebo vydrzi len par minut.

              mozno bude treba aj trochu viac ako 85kWh… tu 1TWh 🙂 beriem.

  3. Nejvetsi vyzva pro teslu
    Nejvetsi vyzva pro teslu budou baterie.
    Tesla buduje novou mega factory na baterie a ma udajne produkovat tolik clanku jako celi svet dohromady.
    Tak to asi bude hodne, hodne velke.
    Svetova produkce je asi neco kolem 5-6Gwh za rok.
    To se bude muset panasonic hodne placnout pres kapsu aby to utahnul, pravdepodobne bude muset jit do konsorcia s dalsima investorama. Nekde jsem cetl ze se pocita nebo pripravuje stavba 10 fabryk po celem svete.
    Podle me ani produkce baterii 100Gwh za rok nebude stacit na pokryti poptavky a nekdy po roce 2030-2040 bude produkce 1Twh za rok.

    1. Souhlasím, uspokojit
      Souhlasím, uspokojit poptávku po bateriích bude v příštích letech (obzvláště pro Teslu) pravděpodobně důležitější než vlastní cena článků.

      Navíc vybudování a zahájení výroby v další továrně krom nemalé investice bude stát především nemalé množství času.

Napsat komentář