Hybridy Audi RS Q e-tron slaví úspěch na Rallye Dakar

Dosud nejkomplexnější automobil pro motoristický sport v historii značky Audi úspěšně absolvoval křest ohněm na Rallye Dakar. Všechny tři vozy Audi RS Q e-tron si při svém debutu v Saúdské Arábii poradily se všemi nástrahami nejnáročnější terénní automobilové soutěže na světě.

V poušti ujely celkem 24 000 kilometrů, což je téměř trojnásobek 8700 kilometrů, které vozy Audi překonaly v rámci testů při přípravách na Rallye Dakar. Mattias Ekström/Emil Bergkvist dojeli do cíle legendární pouštní soutěže v Džiddě jako nejlepší posádka týmu Audi na devátém místě. Zavedením elektromobility do terénního soutěžního sportu zahájila značka Audi novou éru.

„Koncept alternativního pohonu soutěžního vozu Audi RS Q e-tron, založený na elektrickém systému s vysokonapěťovou sadou akumulátorů a velmi účinným měničem, splnil všechna očekávání. Naše značka přesvědčuje již více než čtyři desetiletí svými inovacemi v motoristickém sportu – včetně nejnáročnější rallye na světě,“ řekl Oliver Hoffmann, člen představenstva značky Audi odpovedný za oblast technického vývoje.

Audi RS Q e-tron #200 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger

Značka Audi vyvinula soutěžní vůz RS Q e-tron za zhruba jeden rok. Díky velmi účinnému elektrickému pohonu nastoupily tři soutěžní vozy Audi na start dakarské rallye v nové kategorii T1 Ultimate pro vozidla s nulovými emisemi. Prototypy Audi se zapsaly do historie jako první zástupci této nové třídy a dosahovaly nejlepších časů.

Audi RS Q e-tron #224 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist

Nadšení, které tento pohon v jezdcích vyvolával, vyjádřil stručně svými slovy Stéphane Peterhansel, jenž má na svém kontě rekordních 14 dakarských vítězství: „V poušti jsem už řídil mnoho konceptů, ale Audi RS Q e-tron je v dunách prostě senzační. Elektrický pohon díky svému dobrému točivému momentu perfektně vyhovuje mému jízdnímu stylu.“ Francouz, který nastoupil na start se svým krajanem Edouardem Boulangerem, zvítězil s vozem Audi RS Q e-tron v desáté etapě. Díky tomu rozhodl během své kariéry ve svůj prospěch již 82 dakarských etap.

Naději na dobré celkové umístění však tentokrát loňským vítězům zhatilo poškození vozu v rané fázi soutěže. Ve druhé etapě najel zkušený jezdec na kámen, který poničil ráfek kola a způsobil další škody na podvozku. Posádka po opravě obdržela časovou penalizaci, protože překročila maximální dobu pro absolvování etapy. Výsledná časová ztráta odsunula Peterhansela na konec startovního pole. Od tohoto okamžiku se tato posádka důsledně soustředila na službu týmu a pomáhala svým týmovým kolegům.

Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz

Z toho bezprostředně profitoval Carlos Sainz například při opakovaných výměnách tlumičů ve čtvrté až šesté etapě. Španěl, jemuž dělal navigátora jeho krajan Lucas Cruz, se zapsal do historie již ve třetí etapě. Sainz vybojoval první etapové vítězství vozu Audi RS Q e-tron na náročné trase mezi beduínským táborem Al Artawiya a vesnicí Al Qaisumah. O osm dnů později se mu podařilo dosáhnout svého druhého etapového vítězství.

„Především ve druhé polovině soutěže se jednalo o trasy typické pro Dakar, to znamená velmi rozmanité a náročné s kombinací terénních tratí, malých i velkých dun a obtížné orientace,“ řekl Sainz. „V průběhu rallye se nám společně s našimi inženýry dařilo nastavení vozu neustále zlepšovat. Za to patří všem velký dík.“ Španěl, který je jako dvojnásobný mistr světa v rallye a trojnásobný vítěz dakarské rallye na úspěchy zvyklý, zůstal navzdory dobrým dílčím výsledkům tentokrát v celkovém hodnocení bez šance. Nepřesný itinerář vedl již ve druhém dnu k mnoha navigačním chybám v celém startovním poli. Carlos Sainz/Lucas Cruz kvůli tomu ztratili 2 hodiny a 22 minut a do konečného cíle dojeli na dvanáctém místě.

Na stejném místě nabral při hledání správné cesty velkou časovou ztrátu také Mattias Ekström se spolujezdcem Emilem Bergkvistem, a to 1 hodinu a 45 minut. Oběma Švédům, kteří se Rallye Dakar zúčastnili teprve podruhé a poprvé v kategorii osobních automobilů, dělal velkou radost pokrok, jehož dosahovali díky získávaným zkušenostem.

Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz

„Od týmových kolegů jsem obdržel hodně tipů,“ řekl Ekström, dvojnásobný mistr DTM a mistr světa v rallycrossu. „Dostával jsem se do stále lepšího rytmu, ale duny jsou pro mě i nadále velkou výzvou. Na nich mají Stéphane a Carlos se svými mnohaletými zkušenostmi náskok. Já jsem jel vždy na jistotu a netlačil jsem příliš na pilu.“ Že zrovna posádka s nejmenšími zkušenostmi z pouště dosáhla nejlepšího výsledku, byla skvělá odměna za tvrdou práci. Skandinávec se den za dnem posouval pořadím vzhůru, z 23. místa na konečnou devátou pozici. Vítězstvím v 8. etapě a dalšími dvěma umístěními mezi nejlepšími třemi potvrzovala tato posádka nepřetržitý pokrok, jehož dosahovala v disciplíně, v níž jsou zkušenosti ještě důležitější než v ostatních druzích motoristického sportu.

Audi RS Q e-tron #202 (Team Audi Sport), Carlos Sainz/Lucas Cruz

Tým Audi Sport se na Rallye Dakar připravoval a úspěšně se soutěže zúčastnil ve spolupráci s týmem Q-Motorsport. Tým Svena Quandta sbírá na dakarské rallye zkušenosti již několik desetiletí. „Jsem značce Audi vděčný za to, že jsme mohli společně uskutečnit tento ambiciózní projekt a hned napoprvé dosáhnout těchto výsledků,“ řekl Sven Quandt, ředitel a vedoucí týmu Q-Motorsport.

„Naše posádky zvítězily ve čtyřech etapách a celkem čtrnáctkrát se objevily na stupních vítězů v hodnoceních jednotlivých soutěžních dnů. To výrazně překonává naše očekávání ohledně naší první účasti na Dakaru,“ říká Julius Seebach, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH a vedoucí motoristického sportu u značky Audi.

zdroj: tisková zpráva, foto: Audi

11 komentářů u “Hybridy Audi RS Q e-tron slaví úspěch na Rallye Dakar”

      1. Lokomotivám, kde naftový generátor v optimálních otáčkách napájí trakční elektromotor se říkalo dieselelektrické, což mi přijde jako nejbližší srovnání. Pokud se ale zvětší ten bateriový ‚buffer‘, tak se to přibližuje BMW i3 s jejich slavným ‚extenderem‘, což byl ale technicky elektromobil. Hybrid podle mě znamená spíše kombinace různých trakčních typů pohonu, což tady není.

          1. Souhlasím, ačkoli je tohle pojmenování dost kostrbaté.
            Zajímalo by mě proč se v tomhle stylu nedělají běžná auta, proti plug-in hybridům nepotřebují převodovku a mechanické napojení dvou různých pohonů asi taky bude něco vážit/stát. Chápu proč to neuspělo v případě i3, kde slaboučký agregát jenom ‚zpomaloval vybíjení baterie‘ a nádrž byla směšně malá, ale u těchto audin mi ten systém přijde jako rozumná alternativa plug-in hybridů.

            1. V dobach, kdy automobilky aktivne bojovaly proti BEV, nechteli dat lidem plnohodnotny elektricky pohon. Protoze by si je lidi predelali na BEV a ten spalovaci kram vyhodili do srotu. Tim by se BEV nechtene rozmnozovaly. Take jsem kdysi premyslel predelat Prius na velkou baterku, ale to byl kvuli konstrukci nesmysl. Spalovak a emotor byly nerozlucna dvojice.
              Vemte si, ze mohly delat hybridy lepe, spalovak predni nahon, emotor zadni. Ale nikdo to nedelal, protoze viz nahore.

                1. V te dobe se v USA predelavaly spalovaky na BEV s motorem z VZV. Vzdy se najdou lide, kteri do toho jdou. I kdyz staly baterky ranec.

Napsat komentář