Elektromobil Škoda Enyaq iV se v Ostravě představil firemním zákazníkům

Přes 80 % nových aut v Česku kupují firemní zákazníci. Proč jim tedy nepředstavit elektromobil Škoda Enyaq iV rovnou na polygonu Centra bezpečné jízdy Libros?

autor: Ing. Radovan Burkovič, ASEP

Elektrická ofenziva Škoda Auto potřebuje kromě prohlášení čelních představitelů automobilky, reklamních spotů a billboardů to hlavní – motivované prodejce, kteří svým – elektromobilitou nepolíbeným zákazníkům – vozidla představí a prodají.

Loňské zklamání mnohých čekatelů na elektrickou Škodovku, kteří neobdrželi objednaný elektromobil Škoda CitiGoe iV, dokonce jim byla s omluvou vrácena už uhrazená záloha, nebylo šťastným vykročením automobilky.

Zbrklé ukončení jeho výroby pak promarněnou příležitostí elektrifikovat Česko. Protože zdvojnásobení prodejů elektromobilů a to, že jsme malé elektromobily v líbivých barvách začali běžně potkávat v ulicích, bylo jasným signálem o změně. Nakonec rozpačitým.

Očekávání, spojená s představením dalšího člena rodiny elektromobilů Škoda iV, tak byla veliká. Škoda Enyaq iV je vůbec první plně elektrické SUV, postavené na moderní modulární platformě MEB pro elektromobily.

Ta dává modelu Škoda Enyaq iV výbornou manévrovatelnost a technické parametry. Jde o první vůz ŠKODA s pohonem zadních kol a motorem vzadu po mnoha letech. Protože u elektromobilů je pohon zadních kol praktická koncepce, nabízející vyšší účinnost a skvělou ovladatelnost.

Kde jinde byste chtěli těchto vlastností naplno využít a otestovat elektriku od Škody lépe, než na polygonu Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze. Zde najdete kromě polygonu silničního i terénní a kde běžně cvičí různé záchranné složky i Armáda České republiky.

A tady se ukazuje invence prodejců a příklad dobré praxe. Proč by si firemní řidiči a refefenti nemohli vyzkoušet elektrickou Škodu v těch nejtvrdších podmínkách? Vždyť dodnes si spousta lidí myslí, že elektromobil nesmí do deště, do kaluží a do myčky už vůbec ne. Zimu tráví v garáži podobně, jako kabriolety.

S touto myšlenkou vyrazili zástupci Autodružstva Frýdek-Místek za svými firemními zákazníky a pozvali je vyzkoušet si elektrické SUV Škodovky tvrdě a zároveň bezpečně, přitom všechny tyto nesmysly prakticky vyvrátit. Otestovat pomyslné hranice, které vůz při jízdě nabízí.

Jelikož autosalony Autodružstva najdou zákazníci hned na 4 místech Moravy a Slezska, je takových firemních řidičů a referentů, sedlajících jimi dodané spalovací automobily, hezká řádka.

V areálu Centra bezpečné jízdy Libros pro ně připravili úvodní seznámení s elektrickým pohonem, firemní stánek a hned čtyři předváděcí vozidla Škoda Enyaq iV v různých výbavách. Běžní zákazníci na autosalonech přitom nezůstali nijak ochuzeni. Další 4 vozidla jsou v nich stále vystavena k prohlídce na místě.

Je na místě vyzdvihnout, co mnozí prodejci nechápou. Že zákazník se zájmem o elektromobil k nim přichází pro radu a kompletní servis, jak byl zvyklý léta ve spalovací nabídce. Odchází obvykle rozčarován a zklamán, v nejhorším případě je mu vnucen další spalovák se slovy o slepých uličkách. A přidány hory nesmyslů, platících stěží před 10 lety. Často ani tehdy ne.

Zástupci Autodružstva Frýdek-Místek přistoupili k elektromobilitě vážně a s pokorou, jak by tomu mělo na každém autosalonu být. Chápou, že stejně jako oni sami a jejich zaměstnanci, tak i jejich zákazníci dostávají do rukou něco nového, neprobádaného. S důvěrou se proto obrátili na CBJ Libros, které dlouhodobě spolupracuje s Asociací elektromobilového průmyslu (ASEP).

Její zástupci se svými elektrovozidly jsou přítomni na mnoha akcích CBJ (např. projekty Jedu s dobou nebo Startdriving). Z areálu CBJ Libros pravidelně startuje i každoroční eJantarová cesta. Dva zástupci ASEP proto byli přítomni po celou dobu předvádění elektrických Škodovek a také osobně vozidla se zadním náhonem na polygonu řádně potrápili.

Jako dlouholetí znalci elektropohonu, kterým rukama prošla snad všechna dostupná elektrovozidla konstatovali, že Škoda Enyaq iV je povedené auto a ochotně zodpovídali dotazy firemních zákazníků Autodružstva FM.

Těch nebylo málo. Většina vycházela z nepochopitelné letité nenávistné kampaně českých médií proti elektromobilitě. Až po absurdity, podporované některými zástupci univerzit, že pro pohon elektrovozidel musíme vystavět desítky jaderných elektráren.

K vyvracení mýtů a omylů přitom bohatě vystačila malá brožurka, kterou ASEP už několik let vydává a je k dispozici na jeho webových stránkách. Výsledkem bylo, že mnoho – z počátku nedůvěřivých firemních zákazníků Autodružstva – odcházelo z akce příjemně překvapeno vlastnostmi vozidla a současně minimálně nahlodáno v dosavadním názoru na elektromobily. Věci jsou zřejmě jinak, než prezentují česká média.

A to se samozřejmě elektrickou Škodou Enyaq projeli a řídili jí, což bylo tím největším kladem. Včetně krizových situací na polygonu jako přetáčivý či nedotáčivý smyk na okruhu či smykové desce, krizové brzdění, vyhýbaní oblíbeným losím testem nebo zvládnutí aquaplainingu. Nebyla samozřejmě nouze o testování zrychlení a stabilitu elektrovozidla, jehož nízké těžiště s baterií v podvozku posouvá fyzikální hranice řízení o pověstný level výše.

Trochu stranou zájmu, pochopitelně, zůstal plugin hybridní Škoda Superb iV, rovněž přítomný na ploše, jako příklad postupné elektrifikace vozidel Škoda. Málo platné, plně elektrický Enyaq ho předčil po všech stránkách. V dalších měsících se uvidí, jak na firemní zákazníky zapůsobil a zda se přetaví v obchodní úspěch.

Ostatně, pokud ve firmě plánujete pořídit 4 vozy během 24 kalendářních měsíců, jsou pro vás přichystány velkoodběratelské slevy. Prodejce nabídku zpracuje a pošle, případně osobně zajede vysvětlit až k zákazníkovi na firmu. A tak by se měla elektromobilita prezentovat a prodávat firmám.

16 Comments on “Elektromobil Škoda Enyaq iV se v Ostravě představil firemním zákazníkům”

    1. Těžko mi vymluvíte a na něčem dokážete že neexistuje polovičatý přístup Škody Auto k elektromobilitě. Mohli CitiGoe elektrifikovat firemní Česko. Tuto šanci ale zahodili. Poptávka obrovská, odmítání, vracení záloh, problémy pro lidi, co to měli spojeno s firemní dotací, prostě „radosti“ způsobené zákazníkům.
      Nevím, proč by se měla fakta zamlčovat. Pro Vás je to jedovatá slina, pro mne opakované selhání a zklamání z chování spalovacího dinosaura. Který je silný v marketingových kecech, slabý v činech. Od roku 2011 opakovaně.
      A kokot forum? Ano, tak nazývám už roky nenávistný spalovací pomlouvačný demagogický lživý web autoforum.cz, placený zjevně ropnou lobby a neštítící se jakéhokoli podrazu a překroucení i jednoznačně pozitivních věcí. A jeho čtenáři, nadšeně plivající na všechno a stále dokola opakující 100x vyvrácené bludy. Vždy ve vášnivých sektářských diskusích čichačů ropných derivátů.

      1. Nic vám vymlouvat nebudu, jen je vtipné, jak jste úplně stejný, jen otočený k elektromobilitě…o objektivnosti vaši výplodů radši psát nebudu, protože je jisté, že se neshodneme, kdyby totiž váš guru Musk plnil, co slibuje v termínech, co slibuje (mimochodem až na nuance stejné, jak VW), tak už dneska máte auto bez volantu a balíte si tašky na výlet na Mars. Pro mě je závěr jediný – všichni melou PR kecy a každej politik nebo manager má tu diagnozu a je odtrženej od reality.

    1. Také úhel pohledu. Nicméně to je jeden z mála příkladů dobré praxe při uvádění elektromobility do firem. Domácí automobilka a její zákazníci, svezení pro šéfy a majitele a vzhledem k prázdninám i jejich rodiny a to rovnou v těch nejobtížnějších podmínkách. Divil byste se, kolik lidí si myslí, že elektromobil nesmí do deště či do myčky. Tady si rovnou zkusili třeba aquaplaining.

        1. Vyjdeme-li z definice reklamy (viz. níže), bude všem ku prospěchu, když na hybrid přestanete chodit. Protože pak vše je reklama 😉

          Takže ještě jednou, co konkrétně?

          Reklama je placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje.

Napsat komentář