Elektromobil Renault Zoe využívá textil z recyklovaných odpadů

Nový elektromobil Renault Zoe využívá patentovaný textilní výrobek, složený ze zbytků bezpečnostních pásů, textilních odpadů a recyklovaných plastových lahví.

Výroba nového materiálu probíhá v krátkém cyklu a bez chemické i termické transformace, s uhlíkovou stopou sníženou o 60 % oproti standardnímu postupu.
foto: Renault

V rámci uplatňování strategie rostoucího využívání recyklovaných materiálů ve svých automobilech spustila Skupina Renault v r. 2015 projekt nazvaný «àfiler» spolu s Filatures du Parc (přádelna ve francouzském kraji Tarn) a Adient Fabrics France (dodavatel tkanin pro automobilová sedadla ve francouzském kraji Ariège) za účelem vyvinutí unikátního textilního výrobku, vyráběného výhradně z recyklovaných materiálů.

Díky tradičním znalostem a zkušenostem s mykanými přízemi a společně vyvíjeným inovacím se tímto textilním výrobkem – vyráběným z bezpečnostních pásů, textilních odpadů automobilového průmyslu a polyesterových vláken pocházejících z recyklace plastových lahví (PET) – nyní potahuje vůz Nový ZOE v úpravách Zen a Intens.

Tato tkanina se používá na celkové ploše 8 m², pro výrobu potahů sedadel, potahu palubní desky, konzole řadící páky, jakož i čalounění dveří, a odpovídá náročným požadavkům zejména na komfort, čištění, odolnost proti UV paprskům a trvanlivost.

Dodávky a výroba v krátkém cyklu této recyklované mykané příze – bez chemické a termické transformace – umožňují snížit emise CO2 s nimi spojené o více než 60 % oproti tkanině u předchozího ZOE, vyráběné standardním postupem.

Textilní, oděvní a kožedělný průmysl je již od 15. století nedílnou součástí ekonomického dědictví regionu Occitanie (Francie), zejména v krajích Tarn a Ariège.

V krajně konkurenčním prostředí představuje vývoj nových textilních produktů, technicky vyspělých, trvanlivých a současně konkurenceschopných, skutečnou páku růstu regionálních aktérů, příležitost k získání pozic na nových trzích, trvalou zaměstnanost a rozvoj nových schopností.

V této perspektivě získal projekt « àfiler » podporu Ademe a regionální rady Occitanie, jakož i spolupráci ENSAIT (École nationale supérieure des arts et industries textiles = Státní vysoké školy textilního průmyslu a uměleckých řemesel) v Roubaix za účelem konsolidace výzkumu a potvrzení technické vyspělosti tohoto nového textilního výrobku.

Renault svěřil výrobu příze podniku Filatures du Parc v Brassacu v kraji Tarn. Díky finanční a technické podpoře získané v rámci projektu «àfiler», mohl podnik Filatures du Parc vyvinout novou průmyslovou výrobní linku rozvláknění, přizpůsobenou odolnosti bezpečnostních pásů, jako hlavní etapu přípravy surovin a optimalizace délky vláken.

Po rozřezání a rozvláknění se vlákna z pásů a textilií smísí s polyesterovými vlákny získanými z plastových lahví, které zaručují soudržnost vláken, poté procházejí řadou úkonů mykání.

Tradiční technika mykání, odvozená od názvu bodlinaté rostliny „bodlák” (francouzský termín pro mykání „cardage“ je odvozen od slova« chardon » – bodlák) umožňuje získat novou tkalcovskou přízi díky systému bubnů s velice tenkými ocelovými hroty, které rotují velkou rychlostí.

Tento osvědčený způsob tak umožňuje postupně rozčesat, rozdělit, natáhnout, srovnat a posléze zkroutit vlákna zbavená nečistot, to vše bez chemické i termické transformace. Na tuto stoprocentně recyklovanou mykanou přízi byla podána žádost o patent společně s podnikem Filatures du Parc.

Renault kromě recyklovaného vlákna vytváří četné materiálové cykly, zejména pro měď, plasty, platinové kovy a železné i barevné kovy. Nový Renault Zoe obsahuje rovněž 17,5 kg recyklovaných plastů, z nichž část je u sortimentu Renault poprvé použita na výrobu viditelných součástí kabiny, například spodního vnitřního polypropylenového obložení.

tisková zpráva

25 Comments on “Elektromobil Renault Zoe využívá textil z recyklovaných odpadů”

    1. Protože to není dostatečně veganské.
      Jsem zvědavý,

      Protože to není dostatečně veganské.

      Jsem zvědavý, kolik dostane ta veganská kráva, co přinesla do Motola dítě na pokraji smrti, protože její mateřské mléko neobsahovalo vůbec nic a příkrmy jsou fuj fuj. Doufám že alespoň tři roky.

  1. Včera mi po několika letech pípla dojezdová rezerva, což
    Včera mi po několika letech pípla dojezdová rezerva, což u toho auta znamená 100-150km dojezdu.

    I vzpomněl jsme si na místní elektromobilisty, kteří s tímto dojezdem vyjíždějí, na kamarádky anorektičky s jedním grepem v ledničce a kolegu škudlila, který ráno odchází z domova se stokorunou.

    Že na to máte nervy…
    A ještě jezdit v tomhle Zoe slepeném z PETek… no, každému co si zaslouží. Užijte si toho novodobého tráboše.

      1. Já používám papír pouze ke čtení a na záchodě.
        U vás

        Já používám papír pouze ke čtení a na záchodě.

        U vás nevyvolává věta

        „V krajně konkurenčním prostředí představuje vývoj nových textilních produktů, technicky vyspělých, trvanlivých a současně konkurenceschopných, skutečnou páku růstu regionálních aktérů, příležitost k získání pozic na nových trzích, trvalou zaměstnanost a rozvoj nových schopností.“

        dávivý reflex?

        1. Mám doma schovaný článek z roku asi 1955 ze světa
          Mám doma schovaný článek z roku asi 1955 ze světa motorů, kdy majitel fichtla (pařeza) popisuje, jak absolvoval v lednu jízdu snad z Mariánských Lázní do Prahy, jel to asi 12 hodin (byla sibérie), měl problém s tankováním (zavřené pumpy), ale bylo to super, protože ho ta cesta přišla levněji než vlakem.

          Záleží, co berete jako běžné – znám lidi, co byli na fichtlech v Africe, další u moře, další objeli Itálii…
          Mně stačilo sem tam na něm jet na střední, když mi končila výuka mimo spoj HD, každý den tankovat, když jsem měl nějakou další pojížďku i dvakrát…
          Na čundru na fichtlech jsme tankovali dvakrát třikrát denně – ale fanda vždycky tvrdí, že je to fajn, že mu to nevadí, běžný uživatel si klepe na čelo a říká si „cvoci“

              1. Ja jsem zvyklej z trabanta ktery mel 20l nadrz, z toho asi 3l
                Ja jsem zvyklej z trabanta ktery mel 20l nadrz, z toho asi 3l rezerva, jelo to na jakykoliv benzin hlavne se muselo dat hodne oleje a tankovat se muselo denne nebo obden, drive taky bylo strasne malo pump a vsechny vetsinou zavrene. Generalka motoru se delala ale po 20-50tis. km, dle toho jak kdo jezdil. Kdyz se jelo pres 70kmh tak uz to celkem dost kvicelo na te volnobezne ctyrce ;p Nemluve o blaznech co to meli potunene a jezdili pres 130kmh.. i tak pocituji vyrazne lepsi komfort ve svem egolfu ;p
                btw. jasne, jezdil jsem s 1.9tdi oktavkou se zvetsenou nadrzi o 5l i 1400km na jednu nadrz, i tak u autorizaku servisovanem autu klekl motor kvuli vyrobni vade po 200tkm.

                1. Na tráboši jsem začínal, a najel cca 100 tisíc km.
                  Na tráboši jsem začínal, a najel cca 100 tisíc km. Veškerá ůdržba byla svépomocí, včetně go motoru a převodovky.V kufru kanistr, protože v sobotu odpoledne a neděli většina benzinek měla zavřeno.PS dneska si většina také zvykla denně dobíjet mobily.

                2. to furt breceli ze mne stara nokia vydrzela mesic.. a dnes
                  to furt breceli ze mne stara nokia vydrzela mesic.. a dnes kazdej laduje mozna i nekolikrat denne sveho naslapaneho smartfouna.. jo kdyby to melo spalovak..za minutu natankuje a jede dal 😀

                3. Cesta Trábošem v neděli večer Rožnov – Pelhřimov
                  Cesta Trábošem v neděli večer Rožnov – Pelhřimov znamenala jedno „nabití“ – tankování v Prostějově, kde zavírali tuším o půlnoci. Takže kanystr s sebou! Jinak všude zavřeno! Pak jednou na výjezdu z dálnice z Prahy na Plzeň jsem sundaval válec a brousil šmirglem kousnutí – přidření pístu u výfuku (v Pze u benzínky evidentně špatný MIX, od té doby jsem míchal sám). Pak jsem odjel a na tomto ještě najel asi 18 tis. km. Sám nechápu! Celkem cca 65 tis. km na Trábošovi.

                4. Jo jo zlatý časy, kdy to „stálo za ho…“ Trabošem jsem
                  Jo jo zlatý časy, kdy to „stálo za ho…“ Trabošem jsem vžycky dojel, dneska bych se v případě poruchy podíval maximálně na pojistky nebo svíčky.A kdyby dnes kleklo GPS mnoho řidiču by mělo šok a měsíc trauma.

                5. Jo, stará auta byla super. Spoustu závad šlo opravit na
                  Jo, stará auta byla super. Spoustu závad šlo opravit na silnici, občas jen zasunutím kabelu nebo hadičky tam kam to patřilo, což bylo často vidět na první pohled. Ale druhý pohled jak často do toho motoru musel člověk koukat? Takže když si člověk spočítá počet závad na 1000 km a představí si to dnešní provozu, tak na něj musí jít mdloby. Dnes opravdu stačí jen dolévat benzín a vodu do ostřikovačů.

                  Měl jsem Škodu 100 a také jsem vždy dojel. Jen jednou to bylo jen pod kopec, protože s ulomeným lankem od plynu, jsem jen na sytič ten kopec nevyjel ani na jedničku. Jindy téměř bez vody v chladiči (po vychladnutí jsem dolil téměř 4 litry vody). Jindy se střílejím a černým výfukem (rozštelovaný karburátor). Nebo s nefungujícími všemi ! světly vzadu (tedy vzadu zcela tma – zkorodované kontakty) atd. Byla to dobrá škola, ale dnes už bych tak jezdit nechtěl.

                6. Tak škodovka 100/105/120 nikdy nebyla vzor spolehlivost,
                  Tak škodovka 100/105/120 nikdy nebyla vzor spolehlivost, proti ní byl tráboš rozhodně jednodušší a spolehlivější, jasně dnes jsou ty auta, hlavně japonci jinde, ale u traboše stačilo vozit pár náhradních dílů a vždy jste dojel, dnes je největší problém elektronika, tam jste v koncích, a ty lepící sady na pneu ve mě taky důvěru nevzbuzují.

                7. Trabanta jsme měli, stejně jako Spartaka, oboje si vozilo 20
                  Trabanta jsme měli, stejně jako Spartaka, oboje si vozilo 20 l Kanystr. Trabant byl splašený vysavač, ale je nutné si uvědomit, že dobové recenze jej neuváděly jako automobil, ale jako lidový vozík.

                  Životnost motoru, při správném použití a údržbě rozhodně byla delší jak 50 tis km, základní uživatelské chyby byly:
                  – dát hodně oleje a pokud možno M6AD, aby bylo dost usazenin a byla dobrá brusná pasta. (nejsem si stoprocentně jist, ale myslím, že trabant měl poměr 1:33 v době, kdy do jaw doporučovali 1:20 a když byla jawa 1:33, tak trabant 1:40) a byl na hodně oleje fakt háklivej.
                  – říct, že je to jednoduchej dvoutakt a servisovat to bez znalosti, ta auta umírala na nevyvážené kliky, nevyúhlované ojnice a opačně nasazené písty – super bylo, že řada lidí taky na čepu pístu nerespektovala dle drážky ukotvovací prvky (buď hranatý nebo kulatý – kulatý do hranaté drážky docela fungoval, hranatý do kulové drážky ani omylem a motor byl min na výbrus)

                8. V minulosti byli řidiči manuálně zručnější, a byly k
                  V minulosti byli řidiči manuálně zručnější, a byly k sehnání podrobné servisní manuály na údržbu, „kopyta“se najdou v každé době.Poměr oleje se tam dával, také podle toho jestli jste měl na ojnici u pístu kluzné nebo jehlové ložisko, podobně jako u motocyků Jawa, němci měli také lepší oleje než naše M2T, takže za nima bylo lépe „vidět“

                9. No tak to je samozřejmé, že uložení ojnice definuje
                  No tak to je samozřejmé, že uložení ojnice definuje množství oleje- bohužel to čeští řidiči nechápali…a i v mototechně s oblibou byli schopni jako olej do 2T dát M6AD, či cokoli 4t, čeho měli nejvíc a chtěli se zbavit…byli experti, co jezdili na vyjetý olej ze 4T.
                  Za naším trabim taky bylo v pohodě vidět.
                  Ono sama jawa byla mýty opředená..tam taky každý říkal, nepoužívej oilmaser zadřeš to, ale nikdo neznal nikoho, kdo by zadřel vadným oilmasterem…

                1. Spíš má řidičák, kdo má do zadnice otvor – když občas
                  Spíš má řidičák, kdo má do zadnice otvor – když občas vyndám motorku, tak se na to těším, pak se mě během pár km pokusí tak deset lidí regulerně zabít a mám zase po chuti jet na motorce a vezmu si auto..na kole už radši jezdím jen po lesích a polních cestách…včera mě zase jeden skoro sundal: „pardooon jsem vás neviděl“ a to i za dne používám nějakou laserovou blikačku, abych byl vidět a jel jsem v obci, kde se na kolech docela jezdí – resp jel jsem po mezinárodní cyklostezce

Napsat komentář