Elektromobil Mercedes-Benz EQS uspěl v energetickém auditu

Mercedes-Benz sestavuje pro své modely ekologickou bilanci, v níž důkladně zkoumá veškeré aspekty, které mají vliv na životní prostředí, od získávání surovin přes výrobu a provoz vozidla až po jeho recyklaci na konci životnosti.

Rozsáhlou dokumentaci nakonec kontrolují nezávislí znalci. Tímto ověřovacím auditem nyní úspěšně prošel elektromobil Mercedes-Benz EQS 450+. Jako první vůz, jehož základem je platforma pro velké elektromobily. Souhrn výsledků tzv. 360° ekologického auditu nabízí podrobné informace o spotřebě, emisích a ekologické bilanci, ale také o používání surovin z obnovitelných zdrojů a recyklátů.

SOUVISEJÍCÍ: Mercedes-Benz EQS má rekord: elektromobil ujel 852,9 km

Významnou roli v ekologické bilanci elektromobilu hraje především výroba vysokonapěťové sady akumulátorů a externí nabíjení během provozu. Mercedes-Benz přitom ve svých modelových výpočtech vychází ze dvou různých předpokladů: V jednom scénáři je pro nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů zohledněna kombinace zdrojů, z nichž je elektrická energie vyráběna v zemích EU. Naproti tomu v „obnovitelném“ scénáři se pro výrobu akumulátorových článků a nabíjecí procesy ve fázi používání počítá s energií získávanou z obnovitelných zdrojů. V obou scénářích ujede EQS celkem 300 000 kilometrů.

Zajímavá čísla, data a fakta

Podíl kobaltu v katodách akumulátorových článků modelu EQS je 10 %. Komponenty modelu EQS, které jsou alespoň zčásti vyráběny z materiálů snižujících spotřebu surovin (recykláty a suroviny z obnovitelných zdrojů), mají hmotnost více než 80 kilogramů. Se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx od 0,20 je EQS v současnosti nejaerodynamičtějším sériově vyráběným automobilem na světě. V porovnání s aerodynamicky dobrým elektromobilem (cx = 0,23) to znamená prodloužení dojezdu o 4 (v jízdním cyklu WLTP) až 5 % (měření Mercedesu na dálkové trati).

Celkem 287 komponentů z materiálů šetřících zdroje pro model EQS, včetně malých dílů, o celkové hmotnosti 82,3 kg. foto: Mercedes-Benz

Střecha výrobního závodu Factory 56, v němž vznikají vozy EQS, je osazena 12 000 fotovoltaickými moduly. Jejich nejvyšší výkon je 5000 kWp, a díky tomu dokážou v ročním průměru pokrývat 30 % spotřeby energie výrobního závodu. V porovnání s ostatními montážními halami Mercedes-Benz má areál Factory 56 o 25 % nižší spotřebu elektrické energie.

Přibližně 40 % plochy střechy montážního závodu Factory 56 je zatravněno, v konstrukci hlavní budovy nalezl poprvé uplatnění recyklovaný beton. V roce 2022 bude vyráběno celkem již osm modelových řad elektromobilů Mercedes-EQ v sedmi montážních závodech na třech kontinentech. U podlahových krytin se používá nová příze z recyklovaného nylonu. Jedna tuna této příze (značky ECONYL) ušetří více než 6,5 tuny CO2 v porovnání s nově vyrobeným materiálem.

Po použití v automobilu je možné sadu akumulátorů využívat k dalším účelům. Například v zásobnících pro uchovávání energie společnosti Mercedes-Benz Energy, která se svými partnery zapojila do elektrické sítě v Německu již tři velká úložiště z automobilových akumulátorových systémů s celkovou kapacitou 50 MWh. První zásobník z použitých akumulátorů byl zprovozněn a připojen k elektrické síti již v říjnu 2016 ve vestfálském Lünenu.

Velká část dodavatelů, kteří reprezentují 90 % celkového ročního objemu nákupu, chce v budoucnosti dodávat už jen díly vyráběné s neutrální bilancí emisí CO2. Svou ochotu k tomuto kroku dali najevo v prohlášení nazvaném „Ambition Letter“. Nejpozději od roku 2039 budou smět bránami výrobních závodů Mercedes-Benz procházet pouze materiály pro výrobu, které budou mít ve všech stupních dodavatelského řetězce neutrální bilanci emisí CO2.

Mercedes-Benz začal již v roce 2018 pracovat na transparentnosti komplexních řetězců v případě dodávek kobaltu pro akumulátorové články. Za tím účelem bylo identifikováno 120 dodavatelů a uskutečněno 60 auditů podle směrnic OECD.

Výroba velmi komplexních sad lithium-iontových akumulátorů v závodě Hedelfingen, který je součástí areálu Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim, bude od roku 2022 probíhat s neutrální bilancí emisí CO2. Mercedes-Benz kromě toho uzavřel v rámci strategických partnerství dohody o nákupu akumulátorových článků vyráběných s neutrální bilancí emisí CO2, počínaje modelem EQS. Mercedes-Benz zveřejňuje souhrny výsledků 360° ekologického auditu od roku 2005 v rámci systematické integrace ekologických aspektů do produktového vývoje v souladu se směrnicí ISO TR 14062.

zdroj: tisková zpráva

Čtyři komentáře u “Elektromobil Mercedes-Benz EQS uspěl v energetickém auditu”

  1. „Podíl kobaltu v katodách akumulátorových článků modelu EQS je 10 %. “

    No už v roce 2019 měla Tesla podíl kobaltu ve svých TM3 bateríích jen 2,8 %, zatímco VW koncern měl v iD.3 bateriích obsah kobaltu 12-14 %. Teď nevím jakej je rozdíl mezi tím že Mercedes mluví o podílu kobaltu v katodách, ale článek z roku 2019 mluví o podílu kobaltu v bateriích?

    „Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. “

    Tesla Model 3 batteries have 75% less cobalt than Volkswagen’s current cells https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/

  2. „Významnou roli v ekologické bilanci elektromobilu hraje především výroba vysokonapěťové sady akumulátorů a externí nabíjení během provozu. Mercedes-Benz přitom ve svých modelových výpočtech vychází ze dvou různých předpokladů: V jednom scénáři je pro nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů zohledněna kombinace zdrojů, z nichž je elektrická energie vyráběna v zemích EU. Naproti tomu v „obnovitelném“ scénáři se pro výrobu akumulátorových článků a nabíjecí procesy ve fázi používání počítá s energií získávanou z obnovitelných zdrojů. V obou scénářích ujede EQS celkem 300 000 kilometrů.“

    Co to je za hovadinu?!? Proč se mixuje VÝROBA aku s tím v jakým mixu se pak NABÍJÍ? To je informační guláš jak vod vožralýho Lojzy z místní knajpy.. Míchat výrobu a provoz je kravina.

  3. Třetina el. energie zajišťena střechou pokrytou fotovoltaikou jen že 60%, tak že při 100% využití by se dostali přes polovinu potřebné elektřiny. A to je prosím výrobní podnik (jo vím že tam nejsou indukční pece)!..Ať už jdou ty anti- OZE vážně doprdele. Nemají argumenty, jen hysterické výlevy…😱😃

Napsat komentář