Elektromobil BMW i3 jako dojná kráva? Díky stabilizaci elektrické sítě

Mnichovská automobilka BMW představila na klimatickém summitu v San Francisku koncept “BMW i ChargeForward”. Ukazuje, jak se elektromobily díky chytrému nabíjení mohou stát zdrojem příjmů pro své majitele.

BMW ve spolupráci s americkou energetickou společností PG&E představila na klimatickém summitu v San Francisku (12.-14.9.2018) projekt ChargeForward. Ten má díky chytrému nabíjení elektromobilů napomoct ke stabilizaci rozvodné sítě a stát se zdrojem příjmů pro své majitele.
foto: BMW

Automobilka BMW předvedla na summitu to, co většina elektromobilistů dobře ví: že jejich vozy mohou velmi dobře fungovat jako virtuální elektrárny a stabilizační prvky rozvodné sítě.

Pokud majitel elektromobilu uvolí, aby se jeho auto dobíjelo ve správný čas, může to pomoct „ořezat“ špičky, například v době, kdy se vyrábí nejvíce energie ze slunce.

Pilotní projekt ChargeForward běží v Kalifornii už od roku 2015. Využívá mimo jiné podrobné denní předpovědi výkonu obnovitelných zdrojů. Ty přesně ukáží kdy a kolik bude k dispozici energie. Berou se samozřejmě v potaz i preference a požadavky samotných elektromobilistů na využití jejich vozů.

Klíčovou roli hrají telematické jednotky ConnectedDrive, kterými jsou vybaveny všechny vozy BMW, a mobilní aplikace BMW Connected. Přibližně stovka řidičů BMW i3 si v roce 2015 stáhla aplikaci ChargeForward, která umožnila flexibilní nabíjení jejich vozidel podle možností rozvodné sítě.

V roce 2017 odstartovala druhá fáze pilotního projektu. Výsledky ukazují, že flexibilní strategie nabíjení může nejen přispět ke stabilizaci sítě, ale navíc zvýšit podíl využití energie z obnovitelných zdrojů energie.

tisková zpráva

68 komentářů u “Elektromobil BMW i3 jako dojná kráva? Díky stabilizaci elektrické sítě”

  1. „I participated in a Southern California Edison program
    „I participated in a Southern California Edison program (Submetering Phase 2) almost 2 years ago, got a „free“ level 2 charger with wifi, both my CMAX Energi and the JuiceBox charge station controlled charge times to Time of Use: 11pm to 7 am. However, I could charge on the weekends at almost any time. Quite seamless and painless, used a phone app to give me state of charge notices when the car was done during the night. Nice to see the other car companies like BMW are trying hard to catch up to Ford. Programmable charge times have been on the Energi series for several years now. Kind of surprises me that BMW is presenting this as something new and innovative, not realizing they are 5 years late to the plug-in game with Time of Use charging.“

  2. V clanku se pise vyhradne o nabijeni v dobe nadbytku energie.
    V clanku se pise vyhradne o nabijeni v dobe nadbytku energie. O zpetnem napajeni do site ani slovo. Nejak do toho vsichni interpretujete vic, nez je vhodne. Jedna se pouze o odriznuti spicek prebytku v siti. Tim se zadna nadmerna degradace nekona.

  3. Diskuse k článku je vcelku výživná…. ale z
    Diskuse k článku je vcelku výživná…. ale z ekonomického hlediska si
    snižovat kapacitu a tím pádem hodnotu drahé baterie v elektromnobilu opětovným nabíjením a vybíjením za pár korun úspory, není asi nejlepší nápad….

    Spočítat, jak se degradace baterie při tomto způsobu znásilňování projeví na snížení dojezdu elektromobilu není jednoduché. Faktorů je mnoho …:-(((

    Asi logicky lepší by bylo mít doma možnost použít elektromobil jako záložní zdroj pro domácnost v případě black-outu….

  4. boze to jsou bludy. po dlouhe dobe jsem si zase prolistoval
    boze to jsou bludy. po dlouhe dobe jsem si zase prolistoval tenhle server a mam dojem, ze se zmenilo akorat to, ze se zase posunula hranice bulvarnosti o kus dal. a ted nemam na mysli jenom hybrid. Ten to sice s laskou otiskne, takze ma svuj podil, ale uvazte „BMW i3 jako dojná kráva“ a anglicky pry CashCow. Nevim na cem tihle panove ficeli, kdyz tohle vymysleli. Kdo si mysli, ze jenom placam bez argumentace, tak at si to cele hodi do kalkulacky, konfrontuje se zdravym rozumem a zjisti, ze neplacam.

    1. To nejsou zadne bludy. U nas to lze provozovat uz tedka,
      To nejsou zadne bludy. U nas to lze provozovat uz tedka, nabijet domaci baterku v nizkem tarifu a ulozenou energii pouzivat ve vysokem, staci uz 10-15 kWh baterka a za rok to muze usetrit i tisice korun. Pokud vyrobci aut umozni pouzit EV auto jako domaci baterii, tak tim lepe.

      1. jsou to totalni bludy. na to, aby mel elektromobil vubec
        jsou to totalni bludy. na to, aby mel elektromobil vubec nejakou rozumnou navratnost jej poterbujete vyuzivate denne na hranici jeho dojezdu. a pokud jej chcete vyuzivat jako baterku, nemate moc casovy prostor. auto se proste musi nabit a jezdit. nabijeni a vybijeni je rozhodne mene navratne nez nabijeni a jezdeni. takze. nejake ty chechtaky si pro dobry pocit ciste teoreticky naskrabnete, ale k dojne krave to ma sakra daleko. o navratnosti nemluve.

        1. Princip je v pořádku. Mám-li zaparkovaný elektromobil,
          Princip je v pořádku. Mám-li zaparkovaný elektromobil, třeba i náhodou doma, a v aplikaci jsem si zvolil, že ho zrovna nepotřebuji, ať se klidně nabíjí nebo vybíjí ve prospěch rozvodné sítě, OZE a nějakou kačku vydělá.
          S čím je problém (přesně jak píše RS) je ekonomika.
          Žádná dnes dostupná baterka (včetně těch z EV) nemá dnes cenu 1 kWh pod 2 Kč (cena děleno počet cyklů, výpočet je ale o dost komplikovanější). To je cena za prosté opotřebení. Musíte tedy při nabití a vybití 1kWh vydělat minimálně 4 Kč, aby to bylo trochu vidět. A pokud se Vám má zaplatit alespoň část peněz vložených do elektromobilu, je opravdu finančně výhodnější ho používat jako auto než jako baterku stojící v garáži.

            1. Vezmi akumulátor na trhu
              Vezmi akumulátor na trhu ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP300AHA-LiFeYPO4-3-2V-300Ah.html?cur=2
              Cena 8356*1,21=10111Kč. Kapacita článku 3,2V*300Ah=0,96kWh počítejme 80% DOD, pak je kapacita 0,768kWh (nabíjíme z 10% na 90%) počet cyklů je 6000 takže uskladněná energie za dobu životnosti článku je 4608kWh. cena za 1kWh energie uskladněné v tomto konkrétním článku je tedy 2,2Kč. A to je životnost dle výrobce, takže do 80% zbylé kapacity. Nikoli nula. Článek půjde provozovat i dále, avšak se sníženou kapacitou. Ceny jsou koncové pro každého.

                1. můžeš být konkrétnější? proč by kapacita měla být
                  můžeš být konkrétnější? proč by kapacita měla být poloviční? Jsem trochu pomalejší, tak prosím podrobně.

                2. Uz jsem to smaznul.
                  Nicmene v datasheetu pocet cyklu neuvadi,

                  Uz jsem to smaznul.
                  Nicmene v datasheetu pocet cyklu neuvadi, ale tady je >2000. Takze pocitat 6000 mi prijde docela optimisticke, rekl bych ze 3000 bude bliz realite (s nejakou malou rezervou na selhani toho clanku). A jsme zas na te pulce.

                3. Záleží na nastavení celého systému. Ak sa budeme
                  Záleží na nastavení celého systému. Ak sa budeme pohybovať medzi 70 a 30% kapacity akumulátora, tak sa z tej baterky, do zníženia kapacity na 80%, vydoluje omnoho viac a výpočet rentability bude iný.
                  Ale, samozrejme s malobaterkáčom to nemá zmysel. Chce to aspon 80-100kWh baterku.

                4. Jedna věc je cyklická životnost a druhá je časová
                  Jedna věc je cyklická životnost a druhá je časová životnost. Rozumný obchodník nepřehání už z důvodu záruky. Najdi si graf Winstonu. Existuje, ale je hódně hluboko. Projdi si fóra na Mypower a zjistíš, že po deseti letech každodenního cyklování jsou lidé blízko 100% jmenovité kapacity. Samozřejmě ti, kteří vědí jak se o aku starat a nevyžadují od něj zázraky. Kolem 2000 cyklů Ti dá běžný staniční olověný článek. (samozřejmě dle možností technologie a tou je 20-25% hloubka cyklu oproti kapacitě akumulátoru)

              1. Jenže k článku musí být ještě krabice, BMS , Chlazení,
                Jenže k článku musí být ještě krabice, BMS , Chlazení, nabíječ, měnič.

                eskutr.cz/cs/autonomni-bateriove-boxy-lifepo4/821-bateriovy-box-48v-100ah-5kw-lifepo-winston.html

                např. zde 10 Kwh za 160 tis.

                užitečná zásoba 8 Kwh x 6000 = 48000 Kwh

                cena za uskladnění je rázem 3,33
                + měniče jste na 4 koruních jen to fikne.

                A když se baterka dožije jen pěkných 3000 cyklů a deseti let jste na 8 kačkách…

                1. Chlazení je na nic. Při proudu 0,2C se nebude akumulátor
                  Chlazení je na nic. Při proudu 0,2C se nebude akumulátor zahřívat nad míru své vlastní schopnosti teplo vyzářit. Pokud ano je mrtvý. Ostatní Tebou zmíněné komponenty se neopotřebovávají jako akumulátory a mají životnost po celou dobu provozu tohoto zařízení. Třeba sto let? To že jsi líný (nebo to neumíš) spojit články do baterie Tě holt stojí něco navíc a argumentovat výpočtu na základě aktuální nabídky trhu že něco má nějakou cenu tím, že na webu seženeš ceny vyšší a ještě budeš bez dostatečně prokázaných příkladů pochybovat o výrobcem daných parametrech cyklické životnosti je jaksi vizitka Tvé inteligence. Mimochodem řeč zde byla o ceně baterií a ne celé technologie.

            2. Myslím že dobrý základ bude vypočítat celoživotní kWh
              Myslím že dobrý základ bude vypočítat celoživotní kWh „průtok“ se započtením snižující se kapacity.
              Otázka je, na jaké minimální kapacitě se zastavit a jestli vybec.
              Počítáte výnosnost baterie do 0/10% kapacity, nebo pouze po dobu kdy je v autě ?
              Započítal bych i míru kazivosti baterie… 🙂

              Asi největší problém bych viděl odhadnout reálný úbytek kapacity a reálný maximální počet cyklů (což tak nějak úzce souvisí).

        2. Víš ty co se platí za službu stabilizace sítě? Asi ne.
          Víš ty co se platí za službu stabilizace sítě? Asi ne. Uvědom si, že Dlouhé stráně se zaplatily za 6 let! To jsou řádově jiné ceny než to co platíš za elektřinu Ty. Podívej se na cenové rozhodnutí ERÚ na flastr za překročení 1/4 hodinového maxima abys byl v reálu.

            1. malý brácho rs a co teda vlastně víš a umíš? kromě
              malý brácho rs a co teda vlastně víš a umíš? kromě prudění slušných ekologicky smýšlejících lidí co přispívají do diskuzí na Hybridu (namátkou třeba Kuk, Cipísek, Carlos, Radovan, MIchelin, Jan Veselý a mnoho dalších.)

              1. umim se treba zaregistrovat a nediskutovat pod nickem nekoho
                umim se treba zaregistrovat a nediskutovat pod nickem nekoho jineho jako anonym. jinak jste dal dohromady peknou sbirku lidi. od naprostych pitomcu neschopnych elementarni argumentace, pres zazobane namyslence, ekologicke fanatiky az po lidi, se kteryma jde rozumne debatovat. ta prvni kategorie vede.

                1. inu a Ty buď nechápeš psaný text, nebo pravděpodobněji
                  inu a Ty buď nechápeš psaný text, nebo pravděpodobněji jsi líný jak veš(Krnová) si zajít na Web ERÚ a naštudovat cenové rozhodnutí. V každém případě jsi dostatečně drzý na to aby jsi úkoloval druhé. To by Ti šlo. Jen chybí trochu pokory, ale to až prozřeš. Takže nikdy. Nazdar bazar.

                2. malý brácho rs, příště ti koupím na vánoce nějakou
                  malý brácho rs, příště ti koupím na vánoce nějakou lupu :-))), neboť už nevidíš ten rozdíl mezi RS a rs
                  PS: tím zazobaným namyšlencem asi myslíš Michelina?

            1. Ano, zcela s Tebou souhlasím, ale to je debata o jiném
              Ano, zcela s Tebou souhlasím, ale to je debata o jiném problému. Vidím, že jsi před sebou také měl smlouvu s distributorem o povinnosti kompenzace JEJICH aktuálního účinníku v distribuční síti TVOU FVE za nula Kč. To je klasika, zkouší to na každého kdo jim oznámí záměr připojení mikrozdroje.

      2. No nevim, v RD mam spotrebu ve VT cca 1000 kWh (v realu min,
        No nevim, v RD mam spotrebu ve VT cca 1000 kWh (v realu min, ale pro zjednoduseni), VT je oproti NT drazsi o cca 40 haleru (v realu mene ale pro zjednoduseni). Tzn pokud diky baterce budu mit spotrebu jen v NT, tak usetrim necele 400,- rocne….
        Tarif mam teda na topeni elektrinou (20h NT)

                1. Asi proto, že můžeš ročně ušetřit celkem slušnej
                  Asi proto, že můžeš ročně ušetřit celkem slušnej balík na měsíčním paušálu za OM. Páni to je ale materiál. Šetří to haléře na kWh a to že jim stokoruny měsíčně vyfučí komínem nezaznamenají….

                2. A díky té baterie dostaneš lepší paušál???
                  A díky té baterie dostaneš lepší paušál???

          1. Účinnosť nabitia-vybitia LiFePO je 92%. Od toho treba
            Účinnosť nabitia-vybitia LiFePO je 92%. Od toho treba odpočítať konverziu striedavého prúdu zo siete pri nabíjaní (v najlepšom prípade 95%) a spätnú konverziu DC na AC pri vybíjaní ( na čistý sínus to bude v najlepšom prípade 90%).
            Z toho nám vyjde pri použití najkvalitnejších LiFePO celková účinnosť max. 80%.
            Pri použití olovených batérií by to bolo niekde medzi 65 až 70%.
            KOnkrétne u mňa je rozdiel medzi VT a NT iba 25%. Takže je to len tak-tak v prospech LiFePO o 5-10% a to nie je veľmi zaujímavé.

              1. Priznám sa bez boja, že o tom nemám veľmi prehlad. Ja mám
                Priznám sa bez boja, že o tom nemám veľmi prehlad. Ja mám hybridný systém s olovom a nabíjam iba z mojej FV. Iba v zime občas nabíjam zo siete, ale len v najhorších dňoch aby som nenechal baterky vybité, ak viem že ani nasledujúci deň nič nenasvieti. (zasnežené panely…) Takmer počas celého roka mám istič zo siete do meniča vypnutý, takže pracuje v ostrovnom režime.
                Dvojtarif mám len kvôli nabíjaniu EV a možno sa mi to ani vôbec neoplatí, len sa neviem dostať k tomu, aby som to prepočítal 🙂

            1. Jak si to kdo udělá, takový to má. Dnes doma najít
              Jak si to kdo udělá, takový to má. Dnes doma najít spotřebič s trafem je unikum. Takže není důvod nenapájet domácnost přímo DC. Stejně všechny spínané zdroje mají na vstupu usměrňovač starého Leo Graetze. Dnes už i lednice mívají FM. No a zeptej se ve vedlejší vesnici kterou mimo elektrorevize trafostanice kterou dělají pravidelně 2x ročně celý den ještě občas profičí vítr a vytečou mrazáky.

                1. ten fén na vlasy asi ne, uznávám. Ostatní již
                  ten fén na vlasy asi ne, uznávám. Ostatní již všudepřítomné FM.

                2. Ale ked má človek staršie spotrebiče bez FM, tak je
                  Ale ked má človek staršie spotrebiče bez FM, tak je najlacnejšie riešenie konverzia DC na AC, ako meniť spotrebiče, ktoré fungujú. (a niekedy dlhšiu dobu, ako nové s FM)

          1. To by bylo super… obecně u každého EV, pokud by uměl
            To by bylo super… obecně u každého EV, pokud by uměl energii pouštět do baráku. Třeba situace, že se EV nabije ze slunce během dne (když teda nejezdí), kdy tolik elektřiny zrovna potřeba není a pak se večer tato energie spotřebovává a EV se pak dobije nad ránem, ještě když je nízký tarif. otázka je ekonomika tohoto všeho.

            PS:
            No ale pak mě napadá, jak by to taky šlo „využít“. Pojedu k Lidlu, tam si EV zdarma nabiju a pak zaparkuji v garáži a budu z něj napájet barák 🙂

            1. Otázka je spíše kolik na tom vyděláte a kolik při tom
              Otázka je spíše kolik na tom vyděláte a kolik při tom ztratíte času…

              Přitáhnout tam ráno náklaďák s baterkama a večer ho odvézt cestou z práce… to by asi pak šlo.
              Možná by pak stálo za zvážení si k nim rovnou natáhnout kabel 😀

                1. Pak zbývá ještě zcela podružná otázka ekonomiky téhle
                  Pak zbývá ještě zcela podružná otázka ekonomiky téhle podivné činnosti. Pokud střelím že 50 kWh baterka stojí půl mega a jedním nabitím ušetřím třeba 250 korun, až po plných 2000 cyklech se dostanu do stavu šulnul a teprve pak začnu něco skutečně získávat. Pokud v té době už baterka nebude po smrti

          1. Ano, takto na NT(Nízký Tarif) nabíjím auto za 2.15 Kč/kWh
            Ano, takto na NT(Nízký Tarif) nabíjím auto za 2.15 Kč/kWh místo za 4.66 Kč/kWh na VT(Vysoký Tarif).Za rok auto najelo asi 10tis.km a spotřebovalo 1.4MWh. Tak nás jeho provoz stál 3000Kč místo 6500Kč. Takže roční úspora 3500Kč a náklady do 300Kč za NT relé k nové zásuvce.
            Zhruba si NT hlídáme i na pečení, praní apod.
            Když náhodou potřebuji auto nabít co nejrychleji, obejdu NT relé jedním vypínačem, nebo strčím nabíječku do obyč.zásuvky.
            Na potřebu ovládat to pomocí mobilu jsem osobně nenarazil, ale co dnes netrvá půl hodiny honění mobilu, není in.

      1. Kdyz ale kouknu na obrazek a vidim sipky smerujici smerem do
        Kdyz ale kouknu na obrazek a vidim sipky smerujici smerem do auta a obracene do site, tak se nabizi myslenka i zpetneho dodavani. Pak by nazev CashCow daval uz vic smysl. Akorat je problem, ze i3 neumi vydavat elektrinu zpet V2G. CCS protokol dle mych info ale s tim pocita.

Napsat komentář