Elektrokoloběžky Lime nabídnou Praze platby za využívání veřejného prostoru

Firma tak chce přispět k rozvoji cyklistické infrastruktury pro jízdu i parkování a zároveň ukázat, že má zájem být městu dlouhodobým a důvěryhodným partnerem. Aktuální předpisy žádnou platbu nepožadují. Bikesharingové služby, jako je Lime, jsou totiž dle platných pravidel z povinnosti platit za zábor veřejného prostoru vyňaty.

Společnost Lime, která v Praze provozuje elektrické koloběžky, městu nabídne platby za využívání veřejného prostoru.

Firma chce platbami chce přispět k rozvoji cyklistické infrastruktury pro jízdu i parkování a zároveň ukázat, že má zájem být městu dlouhodobým a důvěryhodným partnerem. Aktuální předpisy žádnou platbu nepožadují. Bikesharingové služby, jako je Lime, jsou totiž dle platných pravidel z povinnosti platit za zábor veřejného prostoru vyňaty.
foto: Lime

Aktuálně Lime s magistrátem a jednotlivými městskými částmi diskutuje o tom, jak konkrétně by mohl vypadat mechanismus plateb. „Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,” popisuje Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime.

Podle Širokého by byla vhodným modelem finanční účasti fixní platba za každou uskutečněnou jízdu. „Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj.“

Nejsou to ale jen peníze, kterými může firma městu pomoci. Lime má cenné know-how z provozu z více než 120 světových měst a po více než roce v Praze má také důležitá lokální data, která mohou městu při budování potřebné infrastruktury významně pomoci.

Data jsou téměř od počátku fungování služby v Praze sdílena s městem i s pražským IPR a městští architekti je tedy mohou využít při plánování, aby infrastruktura pro cyklisty vznikala tam, kde je nejvíce potřeba.

„Dnes je již jasné, že se s koloběžkami, koly či dalšími lehkými dopravními prostředky budeme setkávat stále častěji. Lidé zkrátka v zacpaném městě hledají prostředek, jak se pohybovat rychle a pohodlně. Dostatečná infrastruktura pro jízdu a parkování vyřeší problémy, se kterými se dnes setkáváme, a z nástupu mikromobility budou nakonec těžit všichni. Ve městech se nám bude lépe žít i dýchat,“ vysvětluje Ondřej Široký.

Právě z těchto důvodů chce Lime Praze i dalším světovým městům s budováním infrastruktury pro cyklisty pomoci. Cestou k tomu by mohlo být například odvádění podílu z každé jízdy do speciálního fondu, který by byl pro tyto účely určen, a peníze by do něj putovaly od všech provozovatelů služeb sdílené mobility.

Podle Širokého je naprosto pochopitelné, že Praha do infrastruktury pro mikromobilitu výrazněji neivestovala, dokud po ní nebyla reálná poptávka. Situace se ale díky rychlému rozvoji elektrické mikromobility i v kopcovité Praze proměnila:

„Dostupné elektrické prostředky zajistily, že kopce již zdaleka nejsou takový problém, co dříve, a poptávka po pohybu po městě s pomocí lehkých, pohodlných a bezemisních prostředků rapidně roste – bez ohledu na to, jestli jsou soukromé či sdílené. Pražané nejsou jiní, než třeba obyvatelé Amsterdamu či Kodaně. Každodenní pohyb na kole je v těchto městech samozřejmostí jen a pouze proto, že jich obyvatelé mají infrastrukturu, v rámci níž se na kolech mohou pohybovat rychle a bezpečně,“ popisuje Široký.

tisková zpráva

43 komentářů u “Elektrokoloběžky Lime nabídnou Praze platby za využívání veřejného prostoru”

  1. možná mimo misu,
    ALE primárne by mali zmeniť reklamu – nie

    možná mimo misu,
    ALE primárne by mali zmeniť reklamu – nie mladí a úspešní športovci, ktorí jazdia po schodoch, tráve, preskakujú zábradlia, …
    pretože potom to tak vyzerá. naserú pár ľudí a tí vytvorie zdanie hromadnej nespokojnosti, posr/lanci napíšu ZÁKAZ a je pôo ďalšej slávnej vychytávke.
    pretože úplne všetko, čo funguje/vyhovuje na rôznych miestach zemegule/plochy v prahe do týždňa zakážu!

      1. Většina lidí nechce EUR, tomu se říká demokracie. Jen
        Většina lidí nechce EUR, tomu se říká demokracie. Jen komunisté, fašisté a jiní totálitáří s tím mají problém. Dejte dohromady 5M kolegů se stejným názorem a máte v Cechách EUR. Další možností je, že se odstěhujete. Vřele doporučuji.

          1. Tady je od CVVM, novější nemám, ale nemyslím, že by byl
            Tady je od CVVM, novější nemám, ale nemyslím, že by byl nějak zásadně odlišný:
            https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/cvvm-vetsina-cechu-je-stale-proti-prijeti-eura/1762692

            Ochota občanů ČR přijmout euro spíš v čase klesá.

            A tady je celá zpráva nejen o euru:
            https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4932/f9/pm190531.pdf

          1. 1. Možnost devalvace a s tím související zvýhodnění
            1. Možnost devalvace a s tím související zvýhodnění exportu. Pro proexportní zemi jako ČR ideál.
            2. Omezení politického vlivu neomarxistické EU. Nelze nás tak snadno vydírat, jako Řecko.
            3. Vlastní měna je jedním z atributů státu. Nepatřím mezi multikulturální pomatence a jsem Čech, nikoliv Evropan a už vůbec ne Světoobčan. Z toho pohledu jsou náklady na vlastní měnu marginální proti riziku ohrožení státu.
            4. Vytvoření prostoru pro intervence centrální banky, viz bod 1. Zastávám názor, že intervence byly prospěšné a zdražení dovolených mě opravdu netrápí.

        1. Obchodnici netroskari a davaji oproti nemeckym cenam faktor
          Obchodnici netroskari a davaji oproti nemeckym cenam faktor 30. Me osobne to moc nevadi, vetsinu hodnotnejsich veci kupuji v DE. S ceskou korunou je to asi jako s kuraky a cigaretami. Vsichni vedi ze je to spatny zlozvyk a ze to skodi, ale presto se nemuzou od toho odtrhnout.

              1. Vendulko, Tesla se svým holobytem je něco tak odporného,
                Vendulko, Tesla se svým holobytem je něco tak odporného, že napsat sousloví „nejlepších BEV na světě…“ může jen totální id.ot. A protože je opakování matkou moudrosti, budu Ti to připomínat minimálně jednou týdně. Čus, Dlaždič.

                1. Rychlomer je jediny udaj ktery potrebuji sledovat. Vse ostatni
                  Rychlomer je jediny udaj ktery potrebuji sledovat. Vse ostatni neni potreba. A i na ten rychlomer koukam minimalne. Kdyz musim dodrzet rychlost, dam adaptivni tempomat nebo autopilot. Tesla nepotrebuje nespocet budiku a tudiz nevim co vam schazi. Spousta funkci lze ovladat hlasem. Teslou muze jezdit jednoruky, jednonohy a jednooky. Ale dlazdic to nezvladne.

                2. To sedí, Dlaždič totiž není jednoruký, jednonohý,
                  To sedí, Dlaždič totiž není jednoruký, jednonohý, jednooký ale hlavně nemá pouze jeden jednoduchý shluk neuronů, což je hlavní argument pro koupi podobné pixle tvory, co mají maximálně žebříčkovou nervovou soustavu 🙂

                3. Verim ze mate v mozkovne neco jineho nez neuronove bunky.
                  Verim ze mate v mozkovne neco jineho nez neuronove bunky.

                4. Je kouzelný pozorovat jak tě iritují ti příliš horliví
                  Je kouzelný pozorovat jak tě iritují ti příliš horliví zastánci EV, přitom jsi rovněž dobrý člověk a chráníš podle svých možností přírodu…
                  Nechceš ale místo věčně nekončící přestřelky s Leod… Raději sem házet nějaké zajímavé off odkazy?..
                  Bylo by to užitečnější…

                5. Iritují? Ne, já se bavím. Pokud soudíš podle mých
                  Iritují? Ne, já se bavím. Pokud soudíš podle mých peprnějších výrazů, že jsem rozžhavený do běla tak nikoliv, to jen abych dostál zvolenému nicku. Rozčilovat se pro blbost jiných znamená mstít se sám sobě… A za to mi tihle bazilišci a kazišukové nestojí. Na tapetování odkazy tady má Koudel zavedenou firmu a já mu nepolezu do zelí. Ať tapetuje ten, co nemá vlastní názor….

                  Dneska napíšu o sokolech, těch nádherných dravcích adaptovaných na prostředí skal a hor nedotčených civilizací. Zdalipak víš, kde žije celosvětově nepojčetnější populace sokola stěhovavého? Podrž se – v New Yorku. Prosperují zde, množí se. Podle názoru zdejších hysteráků by měli v tom prostředí zasaženém exhalacemi z výfuků padat z oblohy jako shnilé hrušky. A hle, oni zde prospívají.

                  Obraz druhý: závoďák stojíce v pedálech se škrábe do výšky, kterou původně obývali právě ti sokoli. Před ním motorka, ukazuje mu odstup od pelotonu, druhá motorka s babou, co smaží jednu fotku za druhou. A maník supí a inhaluje ty výfukové zplodiny motorky. Když má smůlu, tak se propadne na chvost a pak se se stejně velkým úsilím dotahuje do balíku skrze kordon doprovodných vozů. A zase inhaluje…. Kdyby existovala studie dokazující korelaci mezi počtem kilometrů našlapaných v profi pelotonu a výskytem rakoviny u těch závodáků, už by ji sem Koudel postoval. Ale ona neexistuje, protože výfukové plyny sice smrdí ale neumírá se na ně.

                  Obraz třetí: jedu do práce a v ostravské aglomeraci lidé vybíhají na svůj každodenní trip. Běží po cestě mezi vesničkami v nejhustším ranním provozu a když jedu odpo z práce, vybíhají ostatní, ať je jak je, smog, nesmog…. A takových jsou v téhle zemi stovky, tisíce. Stačí se hýbat, trochu držet životosprávu a nehysterčit, protože nejstrašnější smrt je z vyděšení….

                6. To, ze sem nikdo nedava odkazy, ktere upozornuji, ze
                  To, ze sem nikdo nedava odkazy, ktere upozornuji, ze znecistene ovzdusi zabiji je ze stejneho duvodu, proc sem nikdo nedava odkaz, ze rano vyjde slunicko a vecer zapadne. Je to naprosto samozrejma informace.
                  mrknete na Google
                  Osobne bych rekl, ze nejstrasnejsi smrt musi byt z uhoreni, kde neni dost vysoky zar a splodiny k dosazeni bezvedomi. Mozna je to tim, ze nemam moc rad teplo a desi me jen lidska nadutost, sobeckost a sebestrednost. Jelikoz jeste ziju, tak se na to temer denni vydeseni da nejak zvynout.

                7. Taky v podstatě sleduji jenom tacho a případně navigaci.
                  Taky v podstatě sleduji jenom tacho a případně navigaci. Ale je fajn, když jsou tyto údaje přede mnou, ideálne head up display, jak to mám teď. Nabízí Tesla HUD, alespoň jako příplatek? Pak ani není potřeba klasická palubka za volantem.

                8. Navigace je stejne jako rychlomer na centralnim displeji. Vse
                  Navigace je stejne jako rychlomer na centralnim displeji. Vse je na jednom miste. Kdyz jedu ted jinym autem, instrumenty mi pripadaji jako rusici elementy. Head up display je hezka hracka, ale uplne zbytecna.Ja pozoruji vic provoz pred a kolem auta a mene rychlomer. Pro nektere lidi je rychlomer jako kobra a pri rizeni cumi na ukazatel a nevidi co se deje pred autem. Pak to taky tak vypada. I pres debilni denni sviceni se srazi pitomci celne na rovine.

                9. OK. Ale nesouhlasím, že HUD je zbytečný. Není nezbytný,
                  OK. Ale nesouhlasím, že HUD je zbytečný. Není nezbytný, ale pokud je, tak je to dobrá věc. Protože ač na rychloměr nekoukám jako na kobru, tak když chci, mám ho přímo tam, kde stejně koukám v rámci řízení a věnování se provozu.

                  Já vím, že pro vás je Tesla skvělé auto, ale je potřeba vidět i nějaké věci co tam objektivně chybí, třeba ten HUD a nebo matrix světla a možná by se ještě našlo něco ve srovnání s konkurencí. Aspoň jako možnost.

              2. Pointa je v tom, ze Tesla sice 10 let dela nejlepsi auta, co
                Pointa je v tom, ze Tesla sice 10 let dela nejlepsi auta, co se tyka elektricke platformy, ale tu plecharinu, plastarinu, podvozkarinu, konstrukci nastroju, pripravku, vyrobnich linek, logistiku… a stovku dalsich pozic tam ridi lidi s 15-20-30 letou praxi, kterou nekde museli vzit pred tim, nez se ve Fermontu vubec koplo do zeme.

                1. Pointa v tom je, ze takovych lidi co ovladaji remeslo stare
                  Pointa v tom je, ze takovych lidi co ovladaji remeslo stare pres 100 let beha po zemekouli znacne mnozstvi a nejsou nicim vyjimecni. Ale sestrojit pohonne ustroji ktere Tesla ovlada virtuozne, to moc lidi na svete neumi. Mala firma Tesla otocila smerovani automobiloveho prumyslu na celem svete uplne jinym smerem. Spravnym smerem.

                2. No vidite jak se shodneme. Vse k vasi spokojenosti.
                  No vidite jak se shodneme. Vse k vasi spokojenosti.

                3. Ja bych byl daleko spokojenejsi, kdyby se tady lide bavili,
                  Ja bych byl daleko spokojenejsi, kdyby se tady lide bavili, tak, jakoby spolu byli v jedne mistnosti. Ja totiz ve skutecnosti verim, ze nejste takovy nadutec, co musi mit vzdy posledni slovo za kazdou cenu, jak tady ze sebe delate, ale ze jste docela normalni a slusny clovek. Mejte se hezky

Napsat komentář