Elektrokola v Česku dál rychle přibývají! Jak se na zimu postarat o baterii?

Vyznavačů elektrokol letos rekordně přibylo. Při zazimování kola
by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii.

V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. To představuje zhruba 640 tun lithiových akumulátorů, které budou muset být bezpečně zpracovány a zrecyklovány v následujících letech.
foto: Maxfoot, licence Pixabay

Elektrokola letos zažívají svůj boom. Výrazné zvýšení poptávky všech kategorií potvrzuje také jeden z nejvýznamnějších tuzemských výrobců kol, firma BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron. S rostoucím prodejem se zároveň mění věková struktura těch, kteří na e-kolech jezdí.

Po vydařené a dlouhé sezóně nyní nastává čas věnovat pozornost údržbě kola, kde specifickou péči vyžaduje zejména baterie. Zvýšené riziko poškození hrozí, když baterii necháte přes zimu zcela vybít. Přinášíme několik dalších tipů, jak se o baterii v elektrokole starat, aby dlouho vydržela, a jak s ní naložit, když dosluhuje.

Podle Štěpána Pleskače, marketingového manažera BP Lumen, se vedle zvýšených prodejů zejména v posledních dvou letech mění profil zákazníků, kteří si elektrokola pořizují. Jak vysvětluje:

„Zájemci o elektrokola mládnou. Pokud bychom se v předchozích letech bavili o tom, že typickému kupujícímu je 55 a více let, tak dnes se nebojím říct, že převažují zájemci od 40 let a zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu. Vedle horských kol roste také zájem o městská e-kola.“

K nárůstu počtu uživatelů elektrokol pravděpodobně přispěl i letošní specifický rok, kdy lidé častěji trávili dovolené a víkendy v Česku a na kole. Navíc cyklistika se řadí mezi omezený rámec volnočasových aktivit, které lze realizovat i v době zpřísňujících se protikoronavirových opatření.

Uživatel může výrazně ovlivnit životnost baterie

Na konci sezóny je dobré si připomenout, že baterie je v elektrokole zpravidla nejdražší komponentou. „V elektrokolech se nyní setkáte zhruba v 90 % s lithium-iontovými články. Tyto baterie, přesněji řečeno akumulátory, vydrží v kole několik stovek nabíjecích cyklů. Renomovaní výrobci většinou uvádí hodnoty kolem 500 cyklů, což může odhadem vystačit na 20 až 25 tisíc kilometrů,“ říká Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci baterií, a dodává:

„Správná péče o baterii je důležitá pro její životnost, zároveň není nijak složitá. Klíčem je nenechávat baterii zcela vybít, protože úplné vybití baterie vede k jejímu nevratnému poškození. Není ani dobře, když baterii necháváme na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíme k zimnímu spánku.“

Jak zabezpečit baterii v elektrokole přes zimu

Určitě nic nezkazíte tím, když u elektrokola před zazimováním necháte udělat posezónní servis. Vedle toho u samotné baterie je třeba držet se těchto 4 základních doporučení:

Baterii vyjměte z kola a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Nechat baterii na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.

Před uložením baterii očistěte a ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.

Baterii uchovávejte nabitou na cca 50-75 % kapacity. Tento stav je pak dobré pravidelně kontrolovat a v případě poklesu kapacity baterii je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.

Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné „přebíjení“ jí škodí.

Repase, recyklace, re-use

Kdy je třeba vyměnit baterii do elektrokola? „Obecně lze říci, že ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. Zákazníci se často ptají, za jak dlouho mohou tento stav očekávat. Životnost baterie elektrokola bývá nejčastěji kolem 4 až 5 let. Čím více se ale na elektrokole jezdí, tím delší životnost baterie má. Setkal jsem se i s majiteli elektrokol, kteří baterii kupovali po 8 letech, ale i s takovými, kteří ji museli vyměnit po roce užívání. To bylo nejčastěji ovlivněno přehnanou údržbou, například každodenním nabíjením na plnou kapacitu, nebo úplným vybíjením baterie,“ vysvětluje Štěpán Pleskač z BP Lumen.

Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji vyměnit za novou nebo repasovat. Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah.

Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.

Baterie, která již dosloužila, a také při repasi nahrazené staré články baterie, patří na recyklaci. Ukládá to přímo směrnice 2006/66/EU, a i proto je v ceně baterie zakomponován recyklační poplatek. V České republice sběr a recyklaci baterií zajišťuje kolektivním systém ECOBAT pro zpětný odběr přenosných baterií a akumulátorů.

„V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. To představuje zhruba 640 tun lithiových akumulátorů, které budou muset být bezpečně zpracovány a zrecyklovány v následujících letech. Za letošní rok statistiky ještě nemáme, ale předpokládáme, že dojde k významnému nárůstu,“ dodává Petr Kratochvíl z ECOBATu.

„Vedle samotné recyklace baterií vidíme příznivý trend ve znovupoužití lithiových článků z baterií určených pro elektromobilitu. Zejména v případě elektromobilů je to velké téma. Po demontáži baterií a důkladném proměření jednotlivých článků mohou být tyto použity třeba pro sestavení nových baterií – například pro ukládání energie ze solárních panelů,“ dodává Kratochvíl.

tisková zpráva

25 Comments on “Elektrokola v Česku dál rychle přibývají! Jak se na zimu postarat o baterii?”

    1. To je praktická zkušenost z reálného života. Pokud je v
      To je praktická zkušenost z reálného života. Pokud je v baterii slabší článek, nebo méně častěji se BMS sama od sebe rozhodne ubalancovat články k smrti, nebo prostě jen rezignuje na odpojení zcela vybité baterie od zátěže, tak právě častý provoz (nabíjení) udrží i takovou baterii poměrně dlouho naživu. Jak ale jednou dojde k podvybití článku, tak je obvykle konec.

      1. Pěkná blbost… s články lípo, lio dělám RC cca deset
        Pěkná blbost… s články lípo, lio dělám RC cca deset let a jediný co jim škodí je blby balancovani článků a vybíjení pod cca 5% kdy dochází k totálnímu rozbalancovani celého akupaku… ( a samozřejmě přebíjeni ale to by měl uhlídat vše BMS)

        1. Mám podobnou zkušenost Cyklování ( Nabíjení / Vybíjení) ma pozitývní vliv na životnost .
          Po delší odstávce LiFePO4
          Po zimně opakovaným nabíjením balancovíním se kapacita pomalu zvedla ale už se nevrátila na původní kapacitu .
          Neskladovat 100% nabité . Má to negatývní vliv na pokles kapacity .

          Nabijení / Balancování to je alchimie Ruzné typy akumulátoru od jednoho výrobce vyžadují jiné nastavení nabíječky .
          Kolega v práci modelář mi tvrdil ,že nabiji až kdyz je bude používat .
          Protože když je nabije na 100% a nechá delší dobu , bez využití ležet . Tak se nafouknou a pak už to jde rychle z kopce s poklesem dostupné kapacity
          Když se špatne na nabiječce nastaví nabíjecí parametry Tak se nafoukne už při nabíjení . Je potřeba také zohlednit teplotu akumulátorů na to se zapomíná.

    2. nejvíc poruch taky mají stroje, co moc nejezdí…třeba u
      nejvíc poruch taky mají stroje, co moc nejezdí…třeba u veteránů je potřeba je tak jednou měsíčně projet.., pokud se to nedělá, tak vyndáte třeba po třech letech kus z muzea a s těma těsněníma korek, azbestové šňůry atd…je to pak pomalu na střední opravu, aby se to rozhejbalo…samozřejmě největší party je u brzd…ostatně hydrauliky jsou necitlivější díl i na konvenčním jízdním kole

      1. Tak vidíte jak to funguje. Stačilo prodat pár EV a
        Tak vidíte jak to funguje. Stačilo prodat pár EV a globální oteplování je zastaveno. Ale kdyby bylo moc zima tak prosím vytáhněte spalováky, odmontujte katalyzátory a jezděte jak urvaní. Já mám radši teplo a smrad mi už nevadí stejně mám respirátor.

    1. Jezdím i ve sněhu, akorát mimo civilizaci, protože
      Jezdím i ve sněhu, akorát mimo civilizaci, protože nejhorší je pro kolo sůl. Stačí nazout pořádné gumy, správně nahustit a jde to, jen člověk musí zabírat s citema s rozmyslem řadit. Je to taková pěkná jízda pro tréning techniky těžiště a získávání citu s kolem, než najíždět nějaké super vzdálenosti, na druhou stranu pokud je málo sněhu na běžky, tak lepší jak sedět doma.
      Na elektrokole je pak přípomoc spíš ke škodě, než k užitku…teda ono při normálnějším ježdění tam obecně spíš překáží a veze se, pomáhá jedině do kopce.

  1. Samovybijeni je u lithiovych baterek zanedbatelne. Mam baterku
    Samovybijeni je u lithiovych baterek zanedbatelne. Mam baterku s no name clanky z Ciny a vydrzi klidne rok nabita. To samozrejme neplati pri pouzivani. To je ani ne za hodinu prazdna. I kdyz tam zustava nejaky buffer, protoze clanky maji cip, ktery chrani proti vybiti a prebiti.

  2. Doporučuji najít směrnici o skladování baterií – je tam
    Doporučuji najít směrnici o skladování baterií – je tam 20-30 procent SOC, rozhodně ne více. Mimochodem, něco málo je i tady:
    https://www.denios.cz/nase-know-how/nejcastejsi-dotazy/pruvodce-bezpecnym-skladovanim-li-ion-baterii/

    Při skladování je třeba mít pro případ problému uloženo v baterii minimální možné množství energie, kdy ještě nedochází k poškozování baterie z pohledu životnosti.

    1. S tim lze souhlasit, jen je u tech packu nebezpeci, ze diky
      S tim lze souhlasit, jen je u tech packu nebezpeci, ze diky samovybijeni bude mit pack nulu soc i relativne rychle, odvisle je to od typu bms, kolik „zere“. Bude-li majitel in, tj bude-li mit v diari 1x za mesic pripominku jit zkontrolovat pack, tak si to uhlida. Je to jen o tom, aby prvotni nakup uzivatelem byl doprovazen touto informaci od slusneho prodejce. To si uzivatel coby prvni info zapamatuje, je to vyzkouseno.

          1. Stastny to majitel vyborneho typu bms elektroniky. Jiste to
            Stastny to majitel vyborneho typu bms elektroniky. Jiste to neplati pro all others.
            Jinak u mojich lifepo4 baterii s integrovanou bms a bluetooth komunikaci, kdyz je v zari z yachty odstavim a maji casto 50%, tak v kvetnu chybi tak jedno dve procenta, coz je supr. Presto delam mesicne kontroling, ale bez potreby dobijeni.

    2. To nízké SoC 20-30% je doporučeno právě kvůli
      To nízké SoC 20-30% je doporučeno právě kvůli bezpečnosti, zejména při transportu. Ostatně to konstatují i v tom vašem odkazu.

      Není to tedy tak, že by výrobci svým článkům nevěřili co se týče životnosti při vyšších SoC. V datasheetech obvykle ani není skladovací SoC uváděno, předepsán je pouze teplotní rozsah a případně vlhkost.

Napsat komentář