Elektrický náklaďák Volvo ujel 345 km na jedno nabití

Elektrický náklaďák Volvo předčil co se týká dojezdu očekávání. foto: Volvo Trucks
Elektrický náklaďák Volvo předčil co se týká dojezdu očekávání. foto: Volvo Trucks

V Německu byl proveden první nezávislý test energetické účinnosti s plně naloženým elektrickým náklaďákem Volvo Electric těžké řady. Elektrické nákladní vozidlo překročilo svůj oficiálně uváděný dojezd a spotřeboval o 50 % méně energie než jeho dieselový protějšek.

Testovaným nákladním vozidlem bylo Volvo FH Electric, vozidlo s nulovými emisemi výfukových plynů, s trvalým výkonem 490 kW a celkovou hmotností soupravy 40 tun. Německý novinář Jan Burgdorf otestoval nákladní vozidlo na Green Truck Route, 343 km dlouhé trase, která zahrnuje různé dálnice, kopcovité terény a užší silnice, která se používá pro testování nákladních vozidel různých výrobců v široké škále podmínek.

„Musím říct, že jízda s tímto vozidlem je stejně agilní, nebo dokonce agilnější než s dieselovým vozidlem. Řidiči budou velmi překvapeni, jak snadno se řídí, jak je tiché a jak dobře reaguje. Nejsou zde cítit žádné vibrace,“ říká Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric si po celou trasu udrželo průměrnou rychlost 80 km/h, což bylo srovnatelné s Volvem FH s dieselovým pohonem vybaveným balíčkem pro úsporu paliva I-Save. Na základě spotřeby energie pouhých 1,1 kWh/km mělo elektrické nákladní vozidlo celkový dojezd 345 km na jedno nabití.

„Tyto výsledky testů ukazují, že je možné ujet až 500 km během běžného pracovního dne s krátkou zastávkou pro nabití, například během oběda,“ vysvětluje Tobias Bergman, ředitel oddělení pro testy s novináři společnosti Volvo Trucks. V testech Green Truck Route spotřebovalo Volvo FH Electric o 50 % méně energie než Volvo FH se srovnatelným vznětovým motorem.

„Elektrická hnací soustava je velmi účinná, díky čemuž je plně elektrické nákladní vozidlo velmi účinným nástrojem pro snižování emisí CO2,“ komentuje Tobias Bergman. Cílem společnosti Volvo Trucks je, že v roce 2030 budou elektrická vozidla tvořit polovinu jejích prodejů nákladních vozidel a v roce 2040 100% sníží emise CO2 u nových prodaných nákladních vozidel.

Fakta o testu a vozidle:
Celková hmotnost soupravy: 40 tun
Průměrná rychlost: 80 km/h
Spotřeba energie: 1,1 kWh/km
Kapacita baterie: 540 kWh
Výstupní výkon: 490 kW trvalý výkon
Celková délka zkušební dráhy: 343 km
Celkový dojezd na jedno nabití: 345 km

Testované Volvo FH Electric dokáže během běžného pracovního dne ujet až 500 km, pokud se k němu přidá dobíjení, například během polední přestávky. Volvo Trucks má řadu šesti plně elektrických nákladních vozidel navržených tak, aby pokryly mnoho různých přepravních úkolů. Modely Volvo FH, FM a FMX Electric mají GCW až 44 tun.

Prodej v Evropě pokračuje a výroba bude zahájena v druhé polovině roku 2022. Sériová výroba vozidel Volvo FL a FE Electric pro městskou distribuci a svoz odpadu v Evropě začala v roce 2019. Výroba Volva VNR Electric pro Severní Ameriku začala v roce 2020.

zdroj: tisková zpráva

16 komentářů u “Elektrický náklaďák Volvo ujel 345 km na jedno nabití”

  1. Si zkusím odhadnout co se na poli BEV tahačů stane do roku 2025… Teď tu máme Volvem prezentované úžasné 40t Volvo FH s až 540kWh baterií, kde si může baterii zákazník konfigurovat „již od 180 kWh“, k tomu max. 250kW DC dobíjení přes HPC a především naprosto úžasnou a „pokročilou“ robotizovanou převodovku 12 stupni, převzatou ze spalováků.

    Koncem 2022 bude konečně představena Tesla Semi, která bude mít v tom úplně nejlevnějším modelu baterii kolem >500 kWh a nejběžnější verze bude mít >750 kWh, to při lepší spotřebě a s jedno či max. dvourychlostní převodovkou a MCS standardem nabíjení >1 MW.

    U Volva po té nastoupí masivní marketingová kampaň, že sice nemáme takový dojezd, nízkou spotřebu a neuvěřitelně pomalé nabíjení, ale za to máme držák nápojů ve třech barevných provedeních a že ta naše „pokročilá“ převodovka asi v 0,01 % situací bude mít o 0,01 % lepší parametry než „primitivní“ Tesla Semi Powertrain. Tato fáze potrvá asi tak 2-3 roky než v 2025 představí nový model, který na těch 540 kWh začne a k tomu bude již k dispozici i >800 kWh baterie, aby dorovnali účinnost TSP. Ten 12ti kvalt potichu zmizí a bude nahrazen „teď už ne primitivním“ 1-2kvaltem jako u TSP. Také laskavě naskočí na MCS nabíjecí standard.

    Marketingové oddělení Volva bude dále posíleno a u Volvo dýlerů bude zakázáno mluvit o tom, že v roce 2022 šel objednat 40t tahač s 180 kWh baterií. Všechny oficiální materiály o této „epizodě“ budou poctivě staženy z webu. Bude vypracován oficiální materiál, který bude tvrdit, že vlastně to právě zákazníci si o těch 180 kWh a 12ti kvalt řekli a my jim chtěli vyjít vstříc…

  2. 80 km/h průměr – to je za 8 hodin 640 km. No pokud to budou nabíjet půl hodinu z 10% na 80% musí tam dostat 378kWh, to je 14kWh za minutu – to je nabíjecí výkon 840kW. Pro porovnání takový výkon si bere elektrická lokomotiva při provozu (na rozjezd potřebuje víc)

    Takže mi najednou nabíhají otázky jako – kde to budou rychlo-nabíjet, kdo zaplatí „neproduktivní čas“ řidiče při čekání na nabití, jaký je cílový nákupní segment takového vozidla a především, jaké to bude mít náklady na kilometr.
    Ale na to v PR článku asi odpovědi nedostanu.

    1. Mate tam logickou chybu. Behem poledni prestavky je nutne dobit dalsich 155km aby se dosahlo uvadenych 500km. To odpovida 170kWh. Ted je otazkou, jakou poledni prestavku ma ridic. Nejdele smi ridit 6 h v kuse. Kdyby byla pauza jen 30 minut, tak by byl nabijeci prikon 340kW. Nejspis to bude vic nez 30 minut. Kdyz nabijim v Liberci, tak tam stoji kamionaci a malokdo odjizdi po 30 minutach. Vetsinou odjedu drive nez ty co tam stali u pred prijezdem.

  3. V Nemecku se da prodat uspora CO2 z provozu BEV ruznym zprostredkovatelum, kteri ty uspory prodavaji dal. Treba rafineriim a dalsim emitentum CO2. Je to obdoba emisni povolenky. A ted to dulezite. Kdo to neproda sam, tak to propadne statu a ten to lukrativne proda. Za kazde BEV se plati kolem 400Eur/rok. Verim, ze takovy business se deje i v CR a stat za kazde BEV kasiruje 400Eur. V DE to muze majitel auta udelat sam a v CR jako vzdy utre noc. Vitejte v doupeti zlodeju.

    1. Jasně, protože přesně o to jde. Vymyslet buziněc, ve kterém jeden zloděj přeprodává „úsporu“ dalšímu zlodějovi a celý řetězec zlodějů je spokojený, že?
      Už se Ty lu.dro skopčácká učíš dýchat tak, že vydechneš jen jednou za hodinu, tudíž „uspoříš“ své emise CO2 a prodej této „úspory“ Tě bude živit v důchodě?
      Naopak Ty s Červotočem se chyťte za ruce či eOcasy a táhněte do ráje zlodějů tj. do brusele či jiné pr.dele.

  4. Na testovanie mozno zaujimave, ale na kazdodennu prevadzku velkej flotily budu musiet komplet prepracovat dizajn a podvozok s pneumatikami. Odpor vzduchu u tak velkeho monstra plus valivy odpor pneumatik tvori drvivu vacsinu spotreby, obzvlast u EV, takze pokial tie tahace nebudu vyzerat naozaj futuristicky (extremne aerodynamicky¨ako napr. aj Semi od Tesly), tak s tou spotrebou 1,1kWh/km vela nespravia. A kludne by to mohlo spadnut pod 0,7, pokial by na tom zapracovali.

Napsat komentář