Elektrickou dodávkou Volkswagen e-Crafter až na severní cíp Evropy

Frank Eusterholz žije na ostrově Samsø a je fanouškem značky Volkswagen. Za volantem e-Crafteru dojel z Hannoveru až do nejseverněji položeného bodu Evropy přístupného po silnici.

S elektricky poháněným lehkým užitkovým vozem, který je koncipován pro městský provoz a přepravu na krátké vzdálenosti, Frank Eusterholz prokázal, že omezený dojezd nevylučuje cestování na dlouhé vzdálenosti.
foto: Volkswagen

Eusterholz se rozhodl, že si splní dávný sen – dojet na Nordkapp (Severní mys) za volantem skříňového vozu přestaveného na obytný automobil. Původně chtěl jet se svým otcem, ten se však nemohl výpravy ze zdravotních důvodů zúčastnit.

Přesvědčený zastánce elektromobility chtěl jet samozřejmě vozidlem s elektrickým pohonem, protože „na naftu tam dojede přece každý“, jak říká Eusterholz. „Já jsem nyní pravděpodobně prvním člověkem, který byl na Nordkappu s elektricky poháněným lehkým užitkovým vozem, resp. obytným automobilem,“ říká po absolvované jízdě s oprávněnou hrdostí.

Skříňový e-Crafter mu nabídl na výpravě trochu více pohodlí díky obytnému modulu, který nabízí firma PlugVan z Berlína. Kvůli koronaviru ale nebyl start snadný. Vzhledem k omezeným možnostem cestování a změně zaměstnání se jízda několikrát odkládala. Eusterholz nakonec vyrazil v srpnu.

Neplánoval výpravu jako stylizovanou jízdu pro sociální sítě. Jeho cesta měla být prostá podle motta: „Dělám to, protože je to možné a přináší mi to radost.“ Proto si z ní nepřivezl záplavu vyumělkovaných „selfies“ před úchvatnými kulisami, ale jen několik momentek. Novým médiím se však úplně nevyhnul.

Elektrická dodávka Volkswagen e-Crafter je vybavena pouze 43kWh baterií.

Jak totiž vyprávěl o svém záměru stále více lidem, tím častěji dostával dotazy, zda bude z této cesty zveřejňovat také fotografie a videa. Stejné přání pronesl i jeho otec, který se tak k němu mohl virtuálně posadit do kabiny.

V té však postupně vzrůstalo napětí, protože cestou na sever řídla hustota stojanů pro rychlé nabíjení. Eusterholz se tak stal neplánovaně „YouTuberem“, aby si uchoval památku na tuto jízdu a mohl své zážitky také zprostředkovat ostatním.

Mnozí řidiči by nad nápadem trmácet se 7500 kilometrů v elektricky poháněném lehkém užitkovém voze s dojezdem pouhých 173 km (v kombinovaném cyklu dle EU) jenom nechápavě kroutili hlavou. „Dojezd ale nebyl vůbec žádným problémem,“ tvrdí Eusterholz.

„Člověk se mu prostě musí přizpůsobit.“ Proto ani nevnímá celkem 95 zastávek kvůli nabíjení na celé trase jako obtíž, ale jako její obohacení. Tyto přestávky využíval pro sebe. „Zpomalil jsem, celou jízdu jsem absolvoval vědoměji a na konci dne jsem dorazil do cíle dokonce odpočatější.“ Tichý interiér vyzývá k poklidné jízdě, ale když je na to nálada, dokáže jet e-Crafter také velmi svižně.

Odvážná jízda přinesla Eusterholzovi mnoho nezapomenutelných zážitků. Nejvíce emocí v něm vyvolal příjezd na Nordkapp. Jakmile spatřil na krajnici tabuli označující Nordkapp, měl z toho husí kůži. Dosáhl cíle, který mnozí považovali za nedosažitelný…

Největší potěšení mu přinesla jízda po silnici Trollstiegen (Trolí stezka) v Norsku. Její vozovka je na některých místech široká jen pro jedno vozidlo. Jízda po ní je velmi náročná i kvůli 12% stoupáním a jedenácti velmi ostrým zatáčkám. S šestimetrovým vozidlem na ní prakticky nelze zastavit, natož se otočit.

Ve výchozím bodě silnice Trollstiegen ukazoval e-Crafter dojezd 100 kilometrů, na vrcholu to bylo jen 50 km. Po rychle absolvovaném klesání se ukazatel dojezdu vyšplhal na 90 km. Je to pozoruhodný důkaz, kolik energie lze získávat rekuperací.

„Jako řidič elektromobilu jsem pro to rychle získal cit. V kombinaci s vlastními výpočty jsem se naučil stále více spoléhat na ukazatele vozidla. Dokážu tak dobře odhadovat, jak daleko opravdu dojedu.“

Úseky s nejkrásnější krajinou nabídly Lofoty a osm kilometrů silnice Atlantic Ocean Road na pobřeží Atlantského oceánu, jejíž mosty připomínají horskou dráhu.

Tak dlouhá výprava samozřejmě nepřináší jen krásné a příjemné zážitky. Jednou Eusterholz dojel k jedinému nabíjecímu stojanu široko daleko se zbývajícím dojezdem pouhých několik kilometrů.

A ten byl v souladu s „Murphyho zákony“ samozřejmě mimo provoz. V tomto případě poskytl pomoc nedaleký ošetřovatelský dům, u něhož mohl Eusterholz použít nástěnnou nabíječku místního primáře.

Nejvíce frustrující byl nabíjecí stojan na čerpací stanici, která si naúčtovala poplatek za nabíjení pětkrát vyšší než podle obvyklých sazeb. Protože to však byl jediný nabíjecí stojan v této oblasti, neměl Eusterholz žel na výběr.

Největší výzvou na trase, kterou předem téměř vůbec neplánoval, byla cesta vedoucí z norského města Alta dál na sever. Zde totiž začala zóna bez rychlého nabíjení.

Volkswagen e-Crafter

Volkswagen e-Crafter
foto: Volkswagen

To znamená, že na posledních několika stovkách kilometrů bylo jen několik nabíjecích stojanů se střídavým proudem a nabíjení probíhalo velmi pomalu. V porovnání s rychlonabíječkami trval nabíjecí proces cca pětkrát tak dlouho.

Eusterholz na dotaz, zda by se na tuto cestu vydal znovu, odpovídá bez váhání a se zářivýma očima a širokým úsměvem na tváři: „Hned“.

Podle jeho názoru je elektromobilita pro obytné automobily ideální. Umožňuje totiž tichou, poklidnou jízdu přírodou s dostatečným počtem přestávek. Dojezd není vůbec žádným problémem, pokud se k této otázce přistoupí s nadhledem. A při únavě je možné dopřát si kdykoli posilující spánek.

Volkswagen e-Crafter Eusterholze nadchl. Podle něj je to jeden z nejúžasnějších elektromobilů, který existuje. Nabízí skvělé odhlučnění a velkorysý vnitřní prostor v kombinaci s dokonalým jízdním komfortem.

Celá jízda v číslech:

Doba trvání: 18 dnů
Celková délka: 7544 km
Přímá jízda tam: Hannover – Samsø – Nordkapp 3333 km
Počet nabíjecích zastávek: 95
Průměrná doba nabíjení: 1,5 h
Spotřeba: cca 25 kWh na 100 km

Vozidlo:
Skříňový vůz e-Crafter
Výkon: 100 kW/136 k
Točivý moment: 290 N.m
Objem nákladového prostoru: 10,7 m3
Kapacita sady akumulátorů: 35,8 kWh

Obytná vnitřní výbava: PlugVan Basic

PlugVan

Obytný modul PlugVan promění skříňový vůz, jakým je Crafter, během pěti minut v plnohodnotný obytný automobil. Modul PlugVan se jednoduše zasune do prázdného nákladového prostoru, aniž by se musely na vozidle dělat jakékoliv úpravy.

Modul se bezpečně připevní k vozidlu prostřednictvím sériově dodávaných kotevních ok. A obytný vůz je připraven k cestování. Vůz s tímto modulem nabízí vše potřebné pro cestování: lůžko (200 x 165 cm), kuchyňskou linku s dřezem, plynový vařič a chladničku.

Speciální modul PlugVan proměnil e-Crafter v obytný automobil

Speciální modul PlugVan proměnil e-Crafter v obytný automobil
foto: Volkswagen

Obytný modul PlugVan byl pro Eusterholze na jeho cestě velmi praktický, protože mu poskytl nejen více komfortu, ale také jasné uspořádání, v němž měla každá věc své pevné místo. A během nabíjení v něm nacházel vítané útočiště pro pohodlné trávení volného času.

Koncept modulů PlugVan získal v roce 2020 evropské ocenění za inovace (European Innovation Award) v kategorii „Trvalá udržitelnost a životní prostředí“.

Frank Eusterholz

Čtyřiapadesátiletý Němec žije na ostrově Samsø a je zarytým fanouškem elektromobility. V elektromobilu jezdí již od prvních let rozvoje elektromobility. Na malém ostrově v Baltském moři vystačí i s velmi krátkým dojezdem.

Kromě fascinující jízdy je pro něho významná i otázka nákladů. Pořizovací cena je sice vysoká, ale hodně ušetří při údržbě. Svůj elektromobil navíc častečně nabíjí elektrickou energií z vlastní malé větrné a fotovoltaické elektrárny.

tisková zpráva

30 Comments on “Elektrickou dodávkou Volkswagen e-Crafter až na severní cíp Evropy”

    1. No na druhou stranu slušná vestavba je 500 000 Kč bez auta,
      No na druhou stranu slušná vestavba je 500 000 Kč bez auta, takže když někdo vydá nesmysl za dodávku, tak se snaží to pak udržet na rozumným budgetu a bohužel málokdo v tomhle samo domo díle řeší WC a koupelnu – což je pro mě největší benefit obytného auta a bez něj nevidím smysl.

      1. Presne, ja bych bez hajzlu nevyjel… upravil sem si sam Vito
        Presne, ja bych bez hajzlu nevyjel… upravil sem si sam Vito za par korun i s hajzlikem… na cestovani ok… klidne si dokazu predstavit EV Vito nejak predelany s hajzlikem a posteli a dojezdem treba jen 300, kdyz clovek jede na vylet a nespecha tak je to jedno ze zastavuje a zevluje.. ale behat nekde a srat u pangejtu na to sem asi starej 😉

        1. Záleží jak to máte a co potřebujete a jak máte řešení
          Záleží jak to máte a co potřebujete a jak máte řešení topení. Když už jsem někam s obytňákem jel, tak to bylo obvykle s malýma dětma – takže to fakt na zevlování při tranzitu nebylo, prostě typická cesta- nenechat je přes den spát, v podvečer šup do auta, vyjet nádrž o půlnoci spát, druhý den vstát 3-4 hodiny jet a být v cíli a tam už to nějak toulavé bylo – samozřejmě tour de hřiště, koupání, zajímavosti pro děti…nic, kde běžně člověk potká nabíječky. případně varianta, šup mimo civilizaci..kdy jsme jednou za 2-4 dny zajeli na nějaký štelplac, aby se obměnila voda a záchod.. opět žádná nabíječka, hezky na baterkách, co dobíjí solár na střeše, případně přejezd auta

  1. Zaujalo mě vytučněné sebevědomé tvrzení v textu, že
    Zaujalo mě vytučněné sebevědomé tvrzení v textu, že modul PlugVan promění skříňový vůz na „plnohodnotný obytný automobil“.
    O jaké plnohodnotnosti je řeč, když v autě chybí koupelna, toaleta nebo garáž ? Tohle že má být „vše potřebné pro cestování“ ??

    A pobavila taky informace o té „velmi náročné silnici s 12% stoupáním a jedenácti velmi ostrými zatáčkám, na které s šestimetrovým vozidlem prakticky nelze zastavit, natož se otočit“.
    Ano, Trollstiegen jsou úzké serpentiny, ale jezdí tam běžně i normální autobusy. Takže asi tak

  2. Mitsubishi brzy ukončí produkci
    Mitsubishi brzy ukončí produkci i-MIEV
    https://insideevs.com/news/447077/mitsubishi-soon-to-end-imiev-production/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV

    První město v Česku nabízí dotací občanům na pořízení elektromobilu
    Dotace maximálně 75 000 Kč
    Pro tento program jsou navrhovány finanční prostředky ve výši 5 milionů korun. Prodej elektromobilů na českém trhu se za osm měsíců meziročně téměř ztrojnásobil na 1 477 vozidel. Trh hybridů vzrostl o 37 procent na 7 030 vozů, z toho bylo 988 plug-in hybridů do zásuvky, což znamená více než čtyřnásobný nárůst. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
    https://www.solarninovinky.cz/prvni-mesto-v-cesku-nabizi-dotaci-obcanum-na-porizeni-elektromobilu/

    1. A třeba takové Ferrari půl milionu ještě ani za téměř
      A třeba takové Ferrari půl milionu ještě ani za téměř 90 let trvání nevyrobilo. A co z toho vlastně plyne ?

      Mimochodem pro porovnání VW, Toyota a Renault – Nissan – Mitsubishi aliance – každá z těchto 3 firem vyrobí ročně přes 10 000 000 vozů.

  3. Děkuji za článek. Je nás několik, co si upravujeme
    Děkuji za článek. Je nás několik, co si upravujeme Nissany e-NV200, aby se v tom dalo spát a bydlet. Takto v pohodě jedu třeba na Slovensko, kde vzadu na dvoumetrovém letišti přespíme a vůbec neřešíme dojezd. Na Vystrkově se snažím nabíjet pomalu (Mennekes typ 2), vzadu ležím a dívám třeba na videa. Od nedávna můžeme ležet i na střeše vozu, prostě paráda!

      1. Řešení se pořád pomalu vylepšuje a je hlavně
        Řešení se pořád pomalu vylepšuje a je hlavně nízkonákladové. Třeba to dvoumetrové letiště vzadu vznikne pouhým sklopením 2. řady sedadel, za kterými je lehká dřevěná konstrukce, která vyrovná opěrky sklopených sedadel do jedné roviny. Pak stačí obyčejné matrace do postele (jedna šířky 80 a druhá 60; na tu 60 čekám – matrace pro hosty, teď tam mám samonafuk. karimatky). Pod postelí tak zůstane plno místa na vše ostatní (židličky, stoleček, teleskop. žebřík na střechu, voda na mytí, …) a všechno nabíjecí „harampádí“, které má jeden šikovný kámoš pod přední kapotou – zdravím, ho!

          1. Já si vozím skládací elektrokolo v kufru. Když to není u
            Já si vozím skládací elektrokolo v kufru. Když to není u nabíječky hezké tak si najdu místo kde to hezké je. Je mi úplně jedno jak dlouho nabíjení trvá. Nikdo mě nehoní, svoboda spočívá v tom „nebýt otrokem času“.

Napsat komentář