Dvě pětiny Evropanů zvažují nákup elektromobilu

Mnoho lidí zvažuje nákup elektromobilu. Jaké jsou ale naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie.

Pořízení automobilu je po bydlení druhou největší investicí a při výběru tak musíme zvažovat nejen pořizovací cenu, ale i provozní náklady. Právě provozní náklady jsou důvodem, proč již 43 % Evropanů reálně uvažuje nákup elektromobilu.

Přesto se ale 56 % zájemců obává vysoké pořizovací ceny, 39 % nedostatečného nájezdu a 35 % problémů s nabíjením. O výdrž baterie se obává 62 % zájemců. Jak si vybrat elektromobil, který bude vyhovovat každému zákazníkovi s ohledem na jeho individuální potřeby?

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna letos prodala již 472 elektromobilů, což je dvakrát více než vloni za stejné období.

„Rekordní prodeje čistě elektrických aut potvrzují stále se zvyšující zájem na sekundárním trhu. Z evropských statistik víme, že 43 procent lidí o koupi alespoň uvažuje. Více než polovina z nich se obává vysoké ceny. Průměrný kupující v EU počítá s tím, že za elektromobil utratí 725 tisíc korun, ale do této hranice se vejde jen minimum nových elektroaut. Většina populace na tak vysokou hranici nedosáhne, a proto musí volit ojeté. V Česku je tato hladina ještě mnohem nižší, zhruba 400 tisíc korun,“ komentuje zájem o elektromobily Petr Vaněček, co-CEO skupiny AURES Holdings, které provozuje síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Kromě vysoké ceny se zákazníci obávají i nedostatečné výdrže baterie, a to v případě ojetin dokonce z 62 %. Přitom moduly baterie bývají často v záruce do 8 let stáří vozu nebo 160 000 najetých km, pokud splníte základní parametry, jako je každoroční servisní prohlídka. U běžných spalovacích aut jsou záruky daleko kratší. Jak si ale ověřit stav baterie?

„U elektromobilů je daleko riskantnější koupě vozu od soukromníka, protože si sami reálný stav nezjistíte. Ani sám prodávající to nemůže vědět přesně. Abychom v AAA AUTO mohli za nabízené elektromobily ručit, musíme každý vůz, který nám zákazník přiveze, detailně testovat. Důležitá jsou pro nás dvě kritéria. Prvním je zdraví baterie neboli State of Health (SoH), které se načítá z řídicí jednotky vozu. Interně máme v AURES Holdings nastaveno, že vykupujeme jen auta s SoH nad 80 %. Druhým kritériem je Aviloo skóre, což je vlastní metodika specializované rakouské společnosti, se kterou spolupracujeme. Zohledňuje historii nabíjení baterie, historii jízd auta, zjišťuje teplotně a napěťově nevyvážené moduly akumulátoru plus spoustu dalších parametrů. V jednotkách minut tak máme u každého vykupovaného vozu certifikát, na jehož základě vidíme, jestli je baterie v pořádku. Když Aviloo odhalí nějakou chybu, nemůžeme auto vykoupit,“ vysvětluje Petr Vaněček. AAA AUTO nabízí jen v ČR aktuálně 158 elektromobilů.

Jak si vybrat ten správný elektromobil? 

Nejjednodušší je poradit se v autocentru, kde mají odborníky, kteří jsou na prodej těchto aut pravidelně školeni. Kromě ceny a výdrže baterie je rozhodující i to, jaké máme možnosti nabíjení.

„Proto každému klientovi nabízíme konzultaci a vše s ním velice podrobně probíráme, aby si nekoupil auto s nevyhovujícími parametry. Při koupi spalovacího auta řeší lidé, jak je staré, kolik má najeto, jaký má motor, jaký výkon, převodovku, typ karoserie… Při koupi elektrovozu ale řeší úplně jiné věci,“ upozorňuje Petr Vaněček. 

Jak se mohou dvě stejná auta lišit, si ukážeme na příkladu dvou aut v ceně zhruba 400 tisíc korun – Nissan Leaf 40 kWh z roku 2019 a Hyundai Ioniq Electric 28 kWh z roku 2018. Které byste si koupili? Nissan Leaf se zdá jako jasná volba – silnější 40 kWh baterie, o rok novější, vyšší výkon 110 kW, o něco vyšší dojezd km.

Jenže pak začnete řešit cestu třeba do Chorvatska a zjistíte, že s Leafem budete cestou nabíjet alespoň čtyři hodiny. Pokud byste si však koupili Hyundai Ioniq, který má papírově horší parametry, dojeli byste o dvě hodiny dřív.

Jak je to možné? Parametry, na jaké jsou uživatelé zvyklí v případě spalovacích aut, nejsou ty nejdůležitější. Podstatnější je, jak rychle se auto nabíjí a jaký má reálný dojezd.

„Proto také zákazníci na našem webu najdou i informace o dojezdu. Našim cílem je, aby každý kupující viděl, kam auto na jedno nabití dojede, a to v dálničním režimu, ve městě, v kombinovaném provozu, v létě či v zimě. Zároveň je ve výpočtu zahrnuta degradace baterie, takže údaje jsou vztaženy vždy přesně k vybranému konkrétnímu elektromobilu,“ doplňuje Vaněček. 

Kde můžu nabíjet elektromobil a jezdit levně?

Dobíjení je jedním ze zásadních kritérií při výběru elektromobilu. Pokud máte doma fotovoltaickou elektrárnu, tak patříte mezi ty, kdo by měli zvážit pořízení si elektromobilu jako první auto do rodiny.

Například dobře vybavená Tesla se dá koupit za stejné peníze jako naftový vůz stejné třídy. V českých podmínkách máme sedm až osm měsíců, kdy můžeme díky sluneční energii jezdit zdarma. Navíc přebytečnou energii můžete ukládat do trakčního akumulátoru elektromobilu, a získáte tím i výhodné úložiště pro přebytky. 

Pokud doma fotovoltaiku nemáte, pak nabíjejte v noci. Díky vlastnictví elektromobilu můžete dostat dvou tarifní sazbu a tím pádem celou noc nabíjet elektromobil z takzvaného nočního proudu. Průměrná cena za elektrickou energii včetně distribučních poplatků v ČR je přibližně 4,40 Kč. Pokud budeme počítat modelovou spotřebu 15 kWh/100 km, znamená to náklad asi 66 haléřů na ujetý kilometr

Nejlepší variantou je, pokud máte možnost nabíjet během vaší pracovní doby. Jednak můžete využívat fotovoltaickou energii, ať už z FTV vašeho zaměstnavatele nebo ze sítě, a za 8,5 hodiny vaší pracovní doby se nabije jakékoliv auto.

Navíc někteří zaměstnavatelé nechávají dobíjení jako benefit, nebo to mají v rámci zelené politiky firmy, nebo vás nechají nabíjet za stejnou cenu, jakou máte doma. Takže pořád jezdíte nejlevněji, jak to jde. Například v AAA AUTO mají dobíjení elektromobilů jako jeden ze zaměstnaneckých benefitů.

Další možností je veřejná dobíjecí síť. „V ČR máme jeden z nejlepších poměrů počtu nabíjecích bodů vůči počtu rezervovaných elektromobilů. Jsme na tom dokonce lépe než v Norsku, a to díky menšímu množství BEV v provozu,“ upozorňuje Petr Vaněček z AAA AUTO.

Nejlevnější je pomalejší střídavé AC nabíjení. V Česku máme 2 200 nabíjecích bodů a stále přibývají další. Průměrná cena takového nabíjení se pohybuje mezi 5,90 až 8 Kč za kWh elektrické energie. Svůj elektromobil zde nabijete zpravidla přes noc, ale musíte si dát pozor na časový limit většiny provozovatelů.

Další variantou je rychlejší DC nabíjení, které najdete na 1 800 místech v České republice. Toto nabíjení je specifické tím, že nejrychleji probíhá od 0 do zhruba 80 % kapacity baterie, další nabíjení není energeticky ani ekonomicky výhodné.

Cena stejnosměrného nabíjení se pohybuje mezi 6,90 až 13 Kč za kWh a auto nabijete za zhruba 20 až 60 minut. Nejrychlejším typem nabíjení je pak UFC (ultra fast charger), který má v ČR 140 nabíjecích bodů, většinou u dálnic.

Toto nabíjení je cenově nejnáročnější a pohybuje se od 10 do 18 Kč za kWh, v některých extrémních případech i 21 Kč za kWh. Auto tady plně nabijete většinou za 35 až 45 minut. Také zde se po uplynutí této doby z hlediska poplatků nevyplatí nabíjet déle.

zdroj: tisková zpráva

70 Comments on “Dvě pětiny Evropanů zvažují nákup elektromobilu”

    1. a v cem je to problem? kdyz se prechzelo z koni na auta,m tak bylo taky spousta zakazu a narizeni pro ty auta, a ten prechod se tak jako tak udala a trval priblizne 20-25 let kdy se dosahlo poloviny toho kolace, nasledne zbytek kolace byl asimilovan behem 5 let a jeden problem vystridal jiny problem

        1. v diskuzich se porad dokola objevuji z obou taboru cca 1-2% populace, zbytku je to u zadnice a komentare nepise, a veskrze stejne komentare se dali cist i v pripade mobilnich telefonu, prvnich cca 5 let to byl jen hate …..no schvalne kolik znas lidi co maj jeste tlacitkovej telefon a nejsou to starci „na chmelu“? ja snad nikohokdo ma pod 60 let neznam ze by mel jeste tlacitkovej telefon

          proste krasa dnesni doby kdy se muzou vyjadrit v diskuzich, tak at se vyjadruji, ska je to jejich nazor a maji na nej pravo

          ja sleduju treba Facebook, a tam v diskuzich pod 10 ruznyma periodikama o automotive se vesmes opakuje cca 200 stejnych lidi porad dokola, a jestli je 10-20 nove prichozich co obcas zakomentuji dalsi novej clanek, tak je to fakt hodne , u nekterych komnetujicich se da dokonce snadno dohledat ze maji profilu vice a snazi se tak diskuzi nafukovat 😀

          tazke vetsina komentaru je me naprosto u zadnice a nechava me chladnym, ma to mensi vypovidaci vzorek nez predvolebni pruzkumy na 1000 respondentech (do kterych obcas taky prispeju, neb jsem asi 2-3x rocne vybran jednou agenturou a po telefonu jim odpovim na dany pruzkum)

                1. K tomu patří lepší, lehčí a levnější baterie. Bez výrazného pokroku v bateriích se to nepohne. Baterie u elauta tvoří podstatnou část ceny a hmotnosti.

                2. @Jano. Spalovak ma daleko vic nedostatku. Vlastne je spalovak jen dosluhujici meziclanek k elektricke doprave. Prvni auta byla na baterky, pak se zjistilo, ze je nutne baterky a elektromotory zdokonalit a proto byl pouzit druhy pohon ktery byl tehda po ruce. Spalovak jako druha, mene vhodna forma pohonu. Baterky a e-motory doznaly zasadni zlepseni a spalovak jako ten horsi pohon zase zmizi. Nepopiram ze udelal svou sluzbu, ale ted musi uhnout lepsimu elektropohonu. Na tom se uz neda nic zmenit.

                3. A jelikož lepší cenu udělá Tesla vždy v prvním čtvrtletí každého roku globálně (v Číně se ceny zlepšují bez ohledu na Teslu), tak elektromobilita jede a jede. Bez ohledu na mazanou propagandu Toyoty, elektrouta ano , ale později , až budeme mít nové lepší baterie , které budeme mít vždy tak za tři až čtyři roky. Zatím si můžete koupit náš samodobíjecí hybrid.

                4. pro Jano… Samozřejmě že se parametry baterií budou zlepšovat.
                  Ale už teď se v Číně prodávají elektromobily jako teplé housky a baterie s kapacitou přes 100kwh přestává být vyjímečná.

                5. Jsem zvědav co přinesou solid state baterie, pořád se vyhlašuje jejich nástup tak uvidíme.

  1. Mercedes Korea Tváří v tvář tlaku obyvatel a politiků, aby se jasně omluvili a předložili plány na odškodnění obyvatel, Mathias Vaitl, prezident a generální ředitel Mercedes-Benz Korea, minulý týden odcestoval na místo incidentu. Místní média uvedla, že společnost nabídla 4,5 miliardy wonů (3,36 milionu dolarů) na podporu lidí zasažených požárem.
    https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Electric-vehicles/Mercedes-Benz-under-pressure-following-South-Korea-EV-blaze

  2. Kanada zavádí 100% na import čínských elektromobilů.
    Čínský elektromobilní skanzen, do kterého čínská vláda investovala čtvrt bilionu dolarů, se dostává do krize z nadvýroby drahých modelů neurčených pro domácí trh.

    Zajímavé je, že prodeje čínských značek na evropském trhu padají o desítky procent, přestože se zatím prodávají dříve naskladněná auta za původní ceny. Zákazníci zřejmě ztratili důvěru v budoucnost čínské poprodejní podpory. Holt nová baterka bude už za novou cenu…

  3. Zajímavé srovnání elektropozitivního Nissanu vs. elektronegativní Toyoty.

    Mezi roky 2013 a 2023 Nissan, sázející na elektromobilitu, zvedl prodeje o pouhých 500 tisíc vozidel, cca 12%, přičemž poslední roky stagnuje a některé trhy, ty s tzv podporou elektromobility, doslova vyklízí.

    Toyota bez elektromobilů za stejnou dobu zvedla prodeje o 2,5 milionu vozidel (+30%) a poslední roky strmě roste a jen stěží najdete zemi, kde neroste.

      1. Korea připravuje plošný zákaz všech dopravních prostředků s čínskými bateriemi. Provozovat bude možné jen elektromobilly s certifikací nečínského původu baterií.

        hxxps://koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-08-25/business/industry/Govt-PPP-agree-to-mandate-disclosure-of-EV-battery-information/2120132

      1. @Jano, napůl? To se nám snažili nakukat komunisti, že jsme Slovani abychom milovali sovětské bratry. Podle průzkumu DNA má asi 3% Čechů slovanské geny. Ale to jsou jižní Slované protože praotec Čech přišel pravděpodobně z Chorvatska. Potom nás tady oplodňovali Švédi, Turci, Římani, Germáni. Primitivní tlupy z východu se sem vůbec nedostaly.

        1. K tomu se vyjádřím, protože to je můj obor.
          Především základní problém je ve výchozí definici toho, co jsou slovanské geny. Slované se od okamžiku jejich příchodu na světlo dějin intenzivně míchali s podrobeným obyvatelstvem a mezi jednotlivými kmeny jsou významné rozdíly.
          Češi mají třicetiprocentní shodu ryze specificky slovanských genů se všemi ostatními slovanskými kmeny, včetně Slovanů východních. Tyto geny nemají jiná, než slovanská etnika. Další desítky procent jsou ve shodě s některými slovanskými kmeny. I toto jsou slovanské geny, které byly ovlivněny některým křížením a všechna slovanská etnika je nemají.

          Vysoký podíl DNA jiných ras v českém genofondu, například germánské, je většinou uváděn ideology evropského internacionalismu, přehnaně zdůrazňujících míchání ras. Pravdou je, že tyto ostatní podíly jsou často nedohledatelného původu a rozhodně je nelze označit za např. germánskou DNA. Pokud bychom je prohlásili za germánské geny, pak je potřeba zdůraznit, že i v Německu jsou tyto „germánské“ geny ve výrazné menšině.

          1. ja mel zato ze tvuj obor je trolleni? sakra od ekonoma genetickym inzenyrem

            covece s tema specializacema bys mel brzdit, jako na socsitich ti to asi lidi zerou, tam je kazdej prvni odbornikem uplne na vsechno a ma v kazdem oboru minimalne 5 doktoratu vysoke skoly zivota, ale tady ti to fakt nikdo nezere 😀

            1. „runner42 napsal:2. 5. 2021 (11:23)
              Mám firmu která profituje při růstu, jinou která profituje při krizi i takovou, která je na stavu ekonomiky víceméně nezávislá.
              Můj aktuální projekt, kterému se teď věnuji nejvíce, je specifický systém pro podporu rozhodování a s ním související vývoj metrik.
              Jako koníček mám zájem o geneticky selektivní biologické zbraně. Genetika mě vždy hrozně bavila.“

                1. Podle IQ zatím nelze zacílit. Ale lze zacílit na etnika s nižším IQ.

              1. Geneticky selektivní biologické zbraně – upravené nebo zcela nově vyvinuté a naprogramované viry, to mě napadlo před léty, když jsem četl odborný článek o výzkumu genetické léčby systémových a nádorových onemocnění. Selektivní zásah na určité místo genomu. Určitě se už na takových zbraních dlouho pracuje a kdo to vyvine první ten vyhraje 🤩💥💥🤩

        2. rekneme si narovinu, CR jak ji zname byla vzdy neceho soucasti, rekneme ze prumerna doba trvani jedne generace bude 25 let? takze rekneme 50 generaci zpet?
          to mame nejake 8 stoleti, takze rekneme Velkomoravska rise, nasledne Svata rise Rimska, Rakouske Cisarstvi, Rakousko Uhersko a Ceskoslovensko

          ja myslim ze to cca sedi a budem vesmes smesice Evropy od Tyrhenskeho po Baltske more

          jen pro zajimavost slovane jsou vesmes narody zijici na severni polokouly s jazyky z puvodni praslovanstiny, treba i Kanada byla puvodne slovanska a zili tam slovane

    1. cituji z odkazovaného článku:
      VELKOU ČÁST MATERIÁLŮ (obsažených v akumulátorech) SE NEDAŘÍ ÚČINNĚ RECYKLOVAT….
      A pročpak se čtenář nedozví, které konkrétní materiály to jsou???
      Článek má až zbytečně moc slov, ale na zásadní informaci už asi nevystačil inkoust😃
      Další z verzí protielektromobilní propagandy, tentokrát trochu chytřejší než obvykle 😉
      Autor asi bydlí v bytě bez garáže a bojuje za své zájmy (nebo si to aspoň myslí).

    2. Ten článek je plný překonaných mýtů a nesmyslů. Píšu to tam. Například proč asi Německoa a Rakousko zakázalo vývoz baterií z domácích aut? Protože je recyklace cenných surovin je asi o 80% energeticky méně náročnější než těžba. Lithium se daří recyklovat, existuje asi 4-5 recyklačních postupů a ty novější mají až 95% efektivitu spracování surovin atd… Z toho plynou i o 80% menší emise a cena. Je to v podstatě slohové cvičení na blbosti bateriích o elektromobilech.

                1. A stejne ti to je prd platne, nedozraji. Kdo ti to opyluje? Mas jeste nejake vcely?

                2. Ano, včely jsou stále aktivní. Přišel jsem akorát o některé oddělky, které silnější včelstva vykrádají. Je stále teplo, ale potravy už málo.
                  Byl jsem zkontrolovat zahradu a sad a opět kvetou jahody, některé maliny, jetel. Druhé květenství jabloní se bude hodit.

                  Jestli dozrají nevím, ale za dva měsíce by to mohly stihnout. Letní jablka jsme trhali už v květnu.

Napsat komentář